Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@05:49:44 GMT

برداشت کلزای هیبریدی در شهرستان مرند

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۰۸۶۶۴

برداشت کلزای هیبریدی در شهرستان مرند

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از برداشت کلزای هیبریدی در شهرستان مرند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، علی صیادی امروز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: به منظور تولید بذر هیبرید و تامین نیاز بذری کلزا و در جهت عدم وابستگی و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و ممانعت از خروج ارز از کشور، برداشت لاین مادری کلزا هیبرید (کلزای بذری رقم نپتون ) در مجتمع کشت و صنعت جام جم (حاج عباس عابدینی) در روستای دولت آباد شهرستان مرند آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به کشت موفق کلزا در این شهرستان افزود: در سال زراعی 98-99 حدود 130 هکتار در شهرستان مرند کلزا کشت شده است که 22 هکتار آن برای تولید بذر مادری و بقیه برای تولید روغن کشت شده است.

صیادی گفت: پایداری تولید غلات به ویژه ادامه خودکفایی گندم از نتایج اثبات شده تناوب کشت این محصولات با دانه های روغنی از جمله کلزا بوده و تکرار کاشت یک نوع محصول غلات بیش از چهار سال متوالی در یک زمین باعث افت تولید به شکل چشمگیر می‌شود اما اگر دانه روغنی کلزا در کشت تناوبی این محصول قرار گیرد، در سال بعد از کشت دانه روغنی، تولید غلات دستکم ۲۰ درصد افزایش می یابد ضمن اینکه محصول کلزا نیز به دست می‌آید.

وی اضافه کرد: تناوب زراعی هر چهار سال یک بار با کشت کلزا در یک چهارم مزارع گندم، باعث مدیریت آفت خاک و مبارزه با بیماری‌های گیاهی می‌شود و کمک می‌کند تا عملکرد مزرعه توجیه اقتصادی داشته باشد.

صیادی افزود: گاهی اوقات علف‌های هرز روییده شده در مزارع دارای ریشه‌های عمیقی هستند که با سم و علف کش به راحتی از بین نمی‌روند، اما کاشت کلزا عامل مهمی برای مبارزه با این علف‌هاست و از سوی دیگر موجب حاصلخیزی خاک می‌شود.

وی با بیان این‌که تعدادی از کشاورزان محصولی همچون گندم و جو را به صورت مکرر در مزارع خود کشت می‌کنند که این امر موجب کاهش تولید در مزارع آنها شده است، ادامه داد: کلزا در تناوب کشت پیشنهاد می‌شود که این امر سبب می‌شود تا میزان تولید محصولات در آن زمین زراعی ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

صیادی مهمترین مشکل اساسی در کشت کلزا و توسعه آن در شهرستان مرند را عدم تامین آب در پاییز و در اوایل فصل بهار دانست وافزود: با توجه به اینکه اکثر اراضی آبی در پایاب چاههای عمیق می باشد با 2000 ساعت تخصیص یافته که این ساعت معمولا از اردیبهشت ماه شروع و در اوایل مهر ماه تمام می شود، به این خاطر در تامین آب مزار کلزا عملاً با مشکل برخوردار بوده و تلاش می کنیم که توسعه کشت کلزا را در پایاب سدها افزایش دهیم.

وی افزود: کشت موفق آمیز کلزا رقم هیبریدی اقدامی علمی در زمینه پایداری و افزایش میزان تولید کشت کلزا در سال جاری خواهد بود.  

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: محمد جواد ظریف کلزا گندم شهرستان مرند مدیریت مرند علی صیادی خبرگزاری فارس کشاورزی علف بیماری گیاهی کلزا هیبریدی شهرستان مرند کشت کلزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۰۸۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود

منوچهر یارمحمدی مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت: تغییرات سالانه ترکیب کشت در مناطق، تحت تاثیر عوامل متعدد از جمله مسائل اقتصادی شامل میزان تقاضا، قیمت بازار، هزینه های تولید، رعایت تناوب زراعی، آفات و بیماریهای مشترک با سایر محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به کاهش تولید و سطح زیر کشت محصول سیر در شهرستان طارم، اظهار داشت: علاوه بر موارد ذکر شده در این خصوص، کاهش بارندگی در فصل کاشت، جایگزینی سایر محصولات از جمله سیب زمینی و باقلا موجب کاهش تولید سیر در شهرستان طارم طی سال زراعی جاری شد.

یارمحمدی خاطرنشان کرد:‌ سطح زیر کشت محصول سیر در سال زرعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در شهرستان طارم حدود ۴۰۰ هکتار است و همه ساله برداشت سیر در طارم از اواخر فروردین آغاز می شود و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه می یابد.

وی ارقام مورد کشت در این شهرستان را شامل سیر صورتی و قرمز بیان و خاطرنشان کرد: سیر تولیدی در طارم به دلیل کیفیت بالای آن علاوه بر مصرف داخل شهرستان و استان زنجان به سایر استان های کشور از جمله گیلان و مازندران همچنین در صورت وجود شرایط به برخی کشورهای دیگر صادر می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • برداشت کلزا در بهبهان
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر
  • برگزاری طرح ارتقای فرهنگ ترافیکی در مرند
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • ۱۶ هزار تن سیر در طارم برداشت می‌شود
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • خرید ۳۸ هزار تن کلزا در خوزستان
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی