Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اشاره به سفر سرلشکر باقری به سوریه گفت: همکاری نظامی ما با سوریه موضوع جدیدی نیست و همواره روابط همه جانبه در حوزه های نظامی، سیاسی و امنیتی داشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: ایران به عنوان یک کشور مهم در غرب آسیا و جمهوری خلق چین به عنوان یک کشور در ابعاد مختلف در شرق آسیا، دارای پیوندهای مشترک تاریخی و روابط حسنه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سفر شی جی پینگ توافق شد تا دو کشور، نگاه راهبردی برای خود تعیین کنند. در این راستا چند بار پیش نویس تعیین شد. ظریف سال گذشته پیشنهادی را به چین برد و بعد سند به ایران برگشت و بخش های مختلف روی آن کار کردند. پیش نویس نهایی به کشور مقابل داده شده و پس از امضا سند رابطه دو کشور با یک ریل گذاری، وارد مرحله جدید می شود. این  سند برای طرف های مختلف غیرقابل باور است. ما آمادگی داریم با بسیاری از کشورهایی که روابط حسنه و سنتی با ایران دارند، روابط خود را برای دراز مدت تعیین کنیم. هجمه ها ریشه خارجی دارد و ضد انقلاب ها شب و روز تلاش می کنند تا نقاط ما را بررسی و سرمایه گذاری کنند که این موضوع، بر کسی پوشیده نیست هرچند ملت ایران، اسیر این جوسازی نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حادثه نطنز گفت: بعد از جمع بندی شورای عالی امنیت ملی و سازمان انرژی اتمی گزارش نهایی ارائه می شود و پس از گزارش، واکنش ها و اقدامات لازم را انجام می دهیم.

او با اشاره به سفر سرلشکر باقری به سوریه گفت: همکاری نظامی ما با سوریه موضوع جدیدی نیست و همواره روابط همه جانبه در حوزه های نظامی، سیاسی و امنیتی داشتیم. این همکاری از ابتدا انقلاب وجود داشته و در حال رشد است. دولت و ملت سوریه درگیر جنگ و تحریم هستند، این همکاری ها انشاالله بیش از پیش ادامه می یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بیانات رهبری گفت: داشتن رهبری برای ما نعمت است. فرمایشات رهبری در همه زمینه ها فصل الخطاب است. وزارت خارجه برای تعامل سازنده با سایر قوا و نمایندگان تلاش می کند و از فرمایشات ایشان، نیز استقبال می‌کنیم. در وضعیتی قرار داریم که هرگونه شکاف باعث سو استفاده دشمنان می شود. ما تحریم های ظالمانه آمریکا را داریم و درگیر کووید 19 هستیم و باید از این شرایط با همکاری عبور کنیم.

او با اشاره به روی کار آمدن بایدن گفت: دولت مجری دستورات و منویات نظام است. باتوجه به شرایط، درباره منافع ملی تصمیم گرفته می شود. در مجموع مسائل داخلی آمریکا برای ما اهمیت ندارد. ما فراموش نمی کنیم که تحریم های ظالمانه در زمان اوباما وضع شد و فشارها ادمه یافت و ترامپ هم ادامه دهنده راه آنهاست. اینکه چه کسی در آمریکا بر سرکار بیاید، اهمیت ندارد بلکه نوع رفتار آنها در عمل برای ما اهمیت دارد.

او ضمن انتقاد از اروپا بیان کرد: اروپایی ها تعهداتی دارند و باید به تعهدات خود پایبند باشند و در مذاکرات مسقیم و غیر مستقیم به انجام تعهدات آنها گوش زد کردیم، هرچند  تا الان در انجام وظایف خود شکست خوردند.

موسوی درباره دلیل انتشار نشدن جزییات سند راهبردی  میان ایران و چین گفت: در حال مذاکره هستیم و قرارداد و معاهده نیست و باید چکش کاری شود. کسانی که بر احساسات ملی سوار می شوند حساسیت ما را می دانند و این حرف ها را می زنند. پرداختن اضافی به این موضوع به دشمنان ملت ایران کمک می کند. چارچوب آن باید تمام شود و بعد از تایید طرف چینی و نهایی شدن، افکار عمومی در جریان این سند قرار می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به آتش گرفتن ناو هواپیمابر«یو اس اس بونهام ریچارد» گفت: درباره این آتش سوزی نظری ندارم اما چرا انقدر ناوهای جنگی آمریکا، سریع آتش می گیرند.

موسوی با اشاره به درگیری در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: ما از این واقعه متاسفیم. طرفین را به خویشتن داری دعوت می کنیم تا موضوع قره باغ هرچه زودتر حل شود. ایران برای هرگونه کمک و مساعدت آماده است.

او با اشاره به پرداخت نشدن بدهی ایران از سوی کره ای ها گفت: در سطح سفرا و مقامات وزارت خارجه و اقتصادی و بانک مرکزی دو کشور رایزنی های داشته اند. ما به صراحت به کره ای ها گفتیم و باز هم می گویم، دلایل آنها برای پرداخت نشدن اموال ایران قابل قبول نیست. یک کشور قلدور ما را تحریم کرده و کره جنوبی به عنوان کشور مستقل نباید از این تحریم های ظالمانه تبعیت کند. کره ای ها باید رویکرد خود را تغییر دهند و بدهی خود را به ایران پرداخت کنند. اگر ببینیم روزنه ها در حال بسته شدن است، سایر اقدامات با دستور رئیس جمهور در دستورکار وزارت خارجه و بانک مرکزی که مسئول اصلی است، قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۱۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند

دولت چین معافیت‌های تعرفه‌ای برای واردات برخی محصولات آمریکایی را تا پایان نوامبر سال جاری تمدید می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت دارایی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد پکن معافیت های تعرفه‌ای برای واردات برخی محصولات آمریکایی را تا 30 نوامبر سال جاری تمدید می کند.

این وزارت خانه افزود: معافیت های بیشتر که از روز چهارشنبه اول ماه مه اجرایی می شود، در ادامه معافیت های اخیر است که روز سه شنبه منقضی می شود.

در همین حال سه روز پیش وزیر خارجه چین در دیدار با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرد که منطقه آسیا و اقیانوسیه نباید به میدان جنگ برای قدرت های بزرگ تبدیل شود و گفت که واشنگتن اقدامات بی پایانی برای ضربه زدن به اقتصاد و فناوری چین انجام داده است.

وانگ یی به بلینکن گفت که واشنگتن نباید از تایوان به عنوان ابزاری برای کنترل چین و توقف تسلیحاتی آن استفاده کند.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست در امور داخلی چین دخالت نکند.

در همین حال چند روز پیش یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بدون ذکر جزئیات بیشتر اظهار کرد واشنگتن برای برداشتن گام هایی علیه شرکت های چینی که به اعتقاد آنها امنیت آمریکا و اروپا را تهدید می کنند، آماده است.

همچنین در دولت آمریکا بحث های مقدماتی درمورد تحریم بانک‌های چینی به دلیل حمایت این کشور از روسیه در جنگ علیه اوکراین، صورت گرفته اما مقامات به رویترز گفتند که دولت هنوز برای انجام این کار طرحی ندارد.

این در حالی است که واشنگتن تاکنون برخی تحریم‌های بانک‌های اصلی چین را به دلیل تاثیراتی که ممکن است بر اقتصاد جهانی و روابط بین دو کشور داشته باشد، متوقف کرده است.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه چین در گفت‌وگو با خبرگزاری شینهوا اظهار کرد از زمان دیدار بایدن با شی جین پینگ در نوامبر سال گذشته در سان فرانسیسکو، ارتباطات بین دو کشور نشان دهنده روند توقف کاهش ارتباطات و تثبیت آن است.

براساس این گزارش، سفر بلینکن به پکن در حالی صورت گرفت که کنگره و سنای آمریکا در هفته جاری لایحه کمک 8 میلیارد دلاری به تایوان را تصویب کرد. هدف از اختصاص این بودجه به تایوان، کمک به این کشور در مقابله با اقدامات چین در منطقه است.

در همین حال چندی قبل وانگ یی وزیر امور خارجه چین در گفتگو با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، اظهار کرد واشنگتن باید تحریم های اعمال شده بر کارخانه ها و افراد چینی را بردارد.

آقای یی در این گفتگو اظهار داشته واشنگتن باید این تحریم ها را بردارد و به حقوق توسعه مشروع چین، آسیب نرساند.

براساس این گزارش، واشنگتن تحریم هایی را بر شرکت های مختلف چینی اعمال کرده، شرکت هایی که واشنگتن آنها را به همکاری با صنایع نظامی چین به رغم انکار این شرکت ها متهم کرده است. تحریم های آمریکا همچنین بر افراد و نهادهای چینی وضع شده که متهم به نقض حقوق بشر در منطقه شین جیانگ هستند.

در ماه های اخیر روابط بین آمریکا و چین شاهد علایمی از بهبودی است در حالی که هر دو طرف گام هایی را برای ایجاد دوباره کانال های ارتباطی پس از تنش های فزاینده فی مابین طی دهه های اخیر، برداشته‌اند.

چین: هیچ کشوری حق دخالت در روابط مسکو و پکن را نداردچین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | وقتی ایران کشتی و بالگرد آمریکایی‌ها را زد؛ جنگ شهید نادر مهدی با قایق با ناوهای آمریکایی!
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • سپاه بزرگ‌ترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است