Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:32:36 GMT

بی‌آبی در تبریز؛ صرفه جویی یا مدیریت بحران؟

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۲۴۶۶

بی‌آبی در تبریز؛ صرفه جویی یا مدیریت بحران؟

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- طاهر خیری*؛ روزهای گرم و بلند تابستان که فرا می‌رسد مصرف آب مردم هم با شیب تندی سیر صعودی پیدا می‌کند. قضیه تابستان امسال، اما کمی فرق می‌کند. میهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا چند ماهی است که سایه نحسش را بر زندگی ما گسترانیده و خیال رفتن ندارد. همین ویروس وارداتی ناچارمان کرده در رعایت بهداشت و نظافت شخصی وسواس به خرج دهیم و لاجرم از آب بیشتری استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین دو عامل کافیست تا آب مصرفی شهروندان تبریزی در روزهایی ابتدایی تیر ماه نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش یابد و به ۲۵۰ لیتر برای هر فرد در شبانه روز برسد.

افزایش در مصرف آب، باعث شده است آب مشترکان مناطق مختلف شهر تبریز به صورت نوبتی قطع و یا با افت فشار مواجه شود. قطعی مکرر و چند ساعته آب که در ابتدا بدون اطلاع رسانی قبلی بود حالا به چالشی اساسی برای شهروندان تبدیل شده است و آنان دغدغه قطعی دامنه دار و طولانی مدت آب مصرفی شأن را دارند.

البته به نظر می‌رسد نه تنها در توزیع آب شرب مشترکان تبریزی در سال‌های گذشته جانب عدالت و انصاف رعایت نشده است، بلکه اکنون نیز در قطعی این مایه حیات، تبعیض فاحش صورت می‌گیرد و آب مناطق کم برخوردار و فقیر نشین شهر با دفعات زیاد قطع می‌شود و مرفه‌های بالا نشین چنین مشکلی را احساس نمی‌کنند.

مشکل کمبود آب در تبریز مربوط به امسال و پارسال نیست و از سال‌ها قبل بوده است. زرینه رود از قدیم به عنوان منبع اصلی تأمین آب این شهر مطرح بوده، اما کاهش بارندگی در سال‌های اخیر آن‌را از رمق انداخته است و خطر بی آبی و کمبود، تبریز را تهدید می‌کند. امری که اگر در طرح انتقال آب رودخانه ارس به این شهر تسریع نشود به یک بحران در آینده نزدیک تبدیل خواهد شد.

واقعیت این است که قیمت تمام شده آب مصرفی مردم بسیار بیشتر از آنی هست که از مشترکان دریافت می‌شود. طبق اعلام مسئولان شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب تبریز برای تولید هر متر مکعب آب ۱,۶۰۰ تومان هزینه می‌شود در حالی که تنها یک سوم هزینه آن از مردم دریافت می‌شود.

شهروندان باید بدانند که آب مصرفی آنان با چه هزینه و مشقتی به خانه‌هایشان می‌رسد تا بلکه قدر این نعمت الهی را بیشتر بدانند و آن‌را بیهوده هدر ندهند.

صرفه‌جویی، تنها راه عبور از شرایط فعلی (قطعی و افت فشار آب) و مواجه نشدن با بحران کمبود آب است و همه ما باید در مصرف درست و بهینه آن همت کنیم و در زندگی به کار ببریم. استاندارد جهانی مصرف آب برای هر نفر در حال حاضر ۱۵۰ لیتر است. اما متأسفانه این میزان مصرف در کشور ما ۲۵۰ لیتر می‌باشد که باید در نحوه استفاده از آب تجدید نظر کنیم و الگوی مصرف بهینه را رعایت نمائیم. خودخواهی را کنار بگذاریم و به فکر حقوق دیگر همشهری‌هایمان باشیم.

آب شرب صرفاً برای آشامیدن و بهداشت فردی است چه معنا دارد که برای شستن ماشین، حیاط، باغ و… استفاده شود؟

اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب اینجا مشخص می‌شود که بدانیم بنا به اعلام مسئولان آبیاری، امسال حدود ۱۵ میلیون مترمکعب کسری آب در تبریز خواهیم داشت و این میزان طبق پیش بینی‌ها در سال ۱۴۱۶ به ۶۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید. لذا تنها راه جبران این کمبود اتمام به موقع طرح انتقال آب رودخانه ارس به تبریز و در کنار آن مصرف بهینه آن توسط شهروندان است.

برای تأمین آب شرب شهر دو میلیونی کلان‌شهر تبریز، بهترین گزینه انتقال آب ارس است و تا این آب به شهر نرسد مشکل حل نخواهد شد و چه بسا با بحرانی مواجه خواهیم بود که دیگر قابل مدیریت نیست. زیرا حفر چاه و قنوات، استفاده از آب‌های سطحی و آب سدها دیگر کفاف نمی‌دهد و پاسخگوی مصرف فزاینده شهروندان نیست.

*روزنامه نگار

کد خبر 4972601

منبع: مهر

کلیدواژه: صرفه جویی آب بحران آب منابع آبی ویروس کرونا بوشهر شیراز شیوع کرونا گرگان قزوین ستاد مقابله با کرونا شهرکرد ایلام بیرجند حجاب و عفاف خطبه های نماز جمعه سیستان و بلوچستان استانداری سمنان آب مصرفی مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۲۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند

تین نیوز

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان تبریز اعلام کرد: در راستای صیانت از حقوق عامه برخورد با خودروهای شوتی و آلوده کننده صوتی تشدید شده است و نسبت به توقیف این خودروها اقدام می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بابک محبوب علیلو با تاکید بر اینکه دستگاه قضائی با برهم زنندگان امنیت و آسایش مردم به شدت برخورد می کند، افزود: طرح برخورد با خودروهای شوتی و آلوده کننده صوتی با هدف ارتقای امنیت اجتماعی، انتظام بخشی و جلوگیری از بروز تخلفات و هنجارشکنی در سطح کلانشهر تبریز به ویژه در مناطقی از جمله شهرک ولی عصر، رشدیه، ائل گلی و مرزداران به مرحله اجرا گذاشته شد.

محبوب علیلو اظهار کرد: به منظور برخورد با خودروهای هنجارشکن که با دستکاری اگزوز و تولید صداهای ناهنجار و یا نصب انواع کیت های تولید صدا در اگزوز خودرو باعث تولید و ایجاد آلودگی شنیداری و دیداری شده و با انجام حرکات مخاطره آمیز زمینه نارضایتی شهروندان و سلب آسایش عمومی و بی نظمی در معابر را به وجود می آورند، دستورات مقتضی صادر و به مبادی اجرایی ابلاغ شده است .

به گفته وی، با پیگیری های انجام شده در اجرای طرح یاد شده، نتایج مطلوب و رضایت شهروندان حاصل شده است.

وی ادامه داد: در قالب اجرای این طرح از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳۱ دستگاه انواع خودرو که با نصب تجهیزات و دستکاری غیرمتعارف وسیله نقیله خود اقدام به ایجاد آلودگی صوتی و مزاحمت برای شهروندان می کردند، در سطح شهر تبریز به پارکینگ منتقل و با تحویل پلاک تعمیری و اعمال قانون، خودرو به وضعیت استاندارد برگشت داده شده است.

محبوب علیلو افزود: برای صیانت از حقوق عامه تعداد ۴۲۰ فقره اعمال قانون نسبت به تخلفاتی همچون آلودگی صوتی و موارد دستکاری شده در تبریز انجام پذیرفته و اجرای این طرح تا رسیدن به وضعیت مطلوب ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به خودروهایی که در معابر به ویژه بزرگراه ها و اتوبان ها خلاف جهت تردد می کنند، گفت: حرکت خلاف جهت و نیز دنده عقب خودروها در اغلب مواقع حادثه آفرین شده و خسارات جانی و مالی متوجه شهروندان می کند که در این خصوص پلیس راهنمایی و رانندگی باید بدون اغماض این گونه خودروها را توقیف کند و برخورد لازم قانونی با رانندگان مربوطه به عمل آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • صادرات نفت با خط لوله نداریم
  • صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری پالایشگاه آبادان
  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی
  • بحران غذادهی غیراصولی به سگ‌های بلاصاحب ادامه دارد
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی برق با اصلاح روشنایی معابر
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • خودروهای آلاینده صوتی در تبریز توقیف می شوند
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!