برگزاری بیستوسومین جشنواره بینالمللی قصهگویی به صورت مجازی
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۲۶۲۴
به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون و رئیس جشنواره بینالمللی قصهگویی ضمن اعلام برگزاری مجازی این جشنواره گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و پیشبینیهای احتمالی در رابطه با تداوم این شرایط در فصل پاییز، شورای سیاستگذاری جشنواره بینالمللی قصهگویی تصمیم گرفت تا با تغییراتی در فرم و محتوای این جشنواره، مرحله استانی دوره بیستوسوم را به صورت مجازی برگزار کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: با توجه به استقبال سالهای گذشته از این رویداد فرهنگی و ارسال نزدیک به ۱۷هزار اثر به دبیرخانه جشنواره بیستودوم، تعطیلی یا تاخیر در اجرای آن جفا در حق علاقهمندان به قصهگویی بود.
زمردیان افزود: فراخوان این دوره از جشنواره مرداد سال جاری اعلام میشود و در پاییز و شب یلدا شاهد برگزاری جشنوارههای استانی خواهیم بود تا انشاءالله بتوانیم مرحله منطقهای و ملی را در سال آینده برگزار کنیم.
او با اشاره به تغییرات ایجاد شده در نحوه برگزاری جشنواره بیان کرد: تلاش شده است تا در جشنواره امسال شاهد تغییراتی در شیوه و ژانرهای قصهگویی جشنواره از جمله توجه به احیای شیوههای قصهگویی سنتی، آیینی و بومی، توجه به قصههای ارزشی، جنگ و دفاع مقدس، تغییر در شکل و نوع برگزاری بخش بینالملل و همچنین اضافه شدن بخش ویژهای برای قصهگویان حرفهای باشیم که مجموعه تغییرات اعمال شده به زودی در فراخوان جشنواره اعلام خواهد شد.
رئیس جشنواره بینالمللی قصهگویی ادامه داد: برگزاری جشنواره قصهگویی در بخش استانی به صورت مجازی برگزار خواهد شد و داوران این حوزه همراه با علاقهمندان قصهگویی میتوانند شاهد اجرای قصهها باشند و به قصهگویان برتر رتبه بدهند.
زمردیان در پایان گفت: انجمن قصهگویی کانون پرورش فکری، امسال دورههای آموزشی قصهگویی را در سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار کرده که با استقبال خوبی روبرو شده است. این استقبال به خصوص در حوزه آموزش به بزرگسالان شایان توجه بود.
یادآوری میشود دورههای آنلاین آموزش قصهگویی توسط مرکز مجازی کانون به نشانی kpf.ir برگزار میشود.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: جشنواره قصه گویی معاون فرهنگی کانون جشنواره بین المللی قصه گویی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۲۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلمهای مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلمهایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلمها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلمها میتوانست برای انتخاب نهایی تعیینکننده باشد. فیلمهای خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلمهای متوسط و ضعیف این نوع فیلمهای خلاقانه همیشه کمتر است.
او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلمها زیاد دیده میشد. در تعدادی از فیلمها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلمهایی که درباره کولبرها داشتیم.
این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلمها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار میگیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار میگرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلمهای متقاضی دیده میشد.
بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگیهای یک منطقه یا مشکلی را نشان میدهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق میافتد آشنا میشود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل میشود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنوارههایی که این فیلمها را نمایش میدهند برمیگردد. اگر فیلمها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.
این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان بهخوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلمها را ببینند، نشاندهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بودهاند. مهمترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمیدهد. ما پیشازاین جشنوارههای خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره میتواند تأثیرات عمیقتری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود میتواند در تولید فیلمهای مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایرانشناسی با شعار «اقوام، ریشه ایرانزمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر