Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:11:54 GMT

هدایت مجلس به مسیر تعامل

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۳۳۶۰

هدایت مجلس به مسیر تعامل

نهادهای مختلف در کشور به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و کرونا فرصتی برای آزمون و خطا و اشتباه ندارند. دشمن منتظر است با اشتباه مسئولان ایرانی نتیجه تلاش‌های خود را در فروپاشی اقتصاد و جامعه ایران ببیند. بنابراین یک تصمیم اشتباه می‌تواند اثرات زیانبار اقتصادی،سیاسی و امنیتی در پی‌ داشته باشد و حتی تا سال‌ها امکان جبران اثرات سوء آن امکان پذیر نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این که فرصت آزمون و خطا، حرکت کٌند و منفعلانه برای مدیریت امور نیست در این بین پرداختن به حاشیه‌ها ضرر مضاعفی است که باعث قفل شدن مسائل کشور، درگیری نهادهای مختلف، برزمین ماندن امور و از بین رفتن امید مردم برای رفع مشکلات خواهد شد.

متاسفانه با وجود بارز بودن این نکته مهم، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماه اول کاری خود در مسیر حاشیه‌سازی و پرداختن به مسائل فرعی قرار گرفتند. البته از برخی نمایندگان جوان که دوره اول حضور خود در پارلمان را سپری می‌کنند شاید بتوان این اشتباه را پذیرفت و منتظر تصحیح آن در ماه‌های آتی شد اما برخی افراد که سابقه چند ساله در مجلس و اطلاع کافی از مسائل کشور دارند این رفتارها پذیرفته نیست. حرکت در مسیر مسائل فرعی و حاشیه‌ای در دو بُعد مختلف از سوی طیفی از نمایندگان پیگیری شد.

 بُعد اول، مطرح کردن مسائلی بود که قطعا در اولویت مردم و مسئولان نظام نیست و مشکلی از مردم هم رفع نمی‌کند. ارائه طرح دو فوریتی تغییر نام فرودگاه مهرآباد به نام سردار سلیمانی از این جنس بود. جنس دوم حاشیه‌سازی‌ها و افتادن در مسیر مسائل فرعی، تخریب و حمله به دولت و بیان کلمات و تعابیری بود که انتقاد رهبر انقلاب را هم در دیدار با نمایندگان در پی داشت و ایشان این تعابیر را تهمت و حرام اعلام کردند.

مجلس شورای اسلامی به عنوان ریل گذار حرکت کشور اگر خود در مسیر مسائل فرعی حرکت کند باعث خواهد شد نهادهای دیگر هم در این مسیر قرار گیرند و اگر در مسیر توجه به مسائل مهم که رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان به تبیین آن پرداختند قرار بگیرد می تواند نهادهای دیگر و قوه مجریه را در این مسیر یاری کند. با اعلام همدلی و همکاری دولت با مجلس امیدها برای رفع مشکلات فزونی گرفته است.

 رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم که در روز یکشنبه ۲۲ تیرماه برگزار شد خطاب به نمایندگان بیان داشتند «برادران عزیز، خواهران عزیز! نیّتتان را خالص کنید و برای مردم کار کنید. در پارلمان‌های دنیا به نام مردم خیلی حرف زده می‌شود، امّا برای مردم کار نمی‌شود. یک پارلمان منحط آن پارلمانی است که در آن، مسائل شخصی و مسائل جناحی بیشتر از مسائل ملّی و مسائل مردمی تأثیرگذار باشد. اوّلین مسئله این است، اوّلین توصیه این است. برای خدا، یعنی حقیقتاً با نیّت خالص، تصمیم بگیرید برای مردم کار کنید. اسیر جَو و مانند این چیزها هم نشوید. گاهی اوقات می‌شود جوّی به وجود می‌آید که انسان را میکشاند به یک طرفی؛ نه، نگاه کنید ببینید تکلیف چیست، چه چیزی برای مردم مفید است؛ ولو بر خلاف جوّ حاکم هم باشد، اشکالی ندارد، آن را دنبال بکنید. اسیر جَو نشوید و به تعبیر معروف، جَوزده نشوید.»

رهبری در ادامه همین دیدار با اشاره به مسائل اصلی کشور که همه نهادها و از جمله مجلس باید آن‌ها را پیگیری کنند بیان داشتند «در مقوله‌ی اقتصاد اگر بخواهیم مسائل کلیدی را مطرح کنیم، مسئله‌ی تولید یک مسئله‌ی جدّاً کلیدی است که ما امسال را گفتیم [سال] «جهش تولید»؛ الان ماه چهارم سال هستیم، بایستی نشان داده بشود در سال که این جهش انجام گرفته. مسئله‌ی اشتغال جزو مسائل کلیدی است که البتّه با تولید ارتباط پیدا می‌کند. مسئله‌ی مهار تورّم مسئله‌ی جدّاً کلیدی است که علل زنجیره‌ی تورّم و گرانی را شناسایی کنید و بروید سراغ این علل. مدیریّت نظام پولی و مالی جزو مسائل کلیدی است؛ عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت جزو مسائل کلیدی است.»

به گفته ایشان «در مقوله‌ی مسائل اجتماعی و غیره هم مسئله‌ی مسکن یک مسئله‌ی جدّاً مهم و کلیدی است؛ در سبد هزینه‌های خانوار، مسکن سهم بسیار عمده‌ای دارد و مسئله‌ی مسکن خیلی مهم است. مسئله‌ی ازدواج جوانان خیلی مهم است؛ جزو مسائلی است که اصلاً نباید از آن غفلت کرد و راه‌هایی برای تسهیل ازدواج، و امکان ازدواج برای جوان‌ها، باید پیش‌بینی بشود. بعضی از این راه‌ها هزینه‌ی مادّی هم ندارد؛ فقط تصمیم‌گیری لازم دارد، توجّه لازم دارد. مسئله‌ی فرزندآوری و مسئله‌ی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام، [ولی] متأسّفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند، معلوم میشود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدّی دستگاه‌های اجرائی و بایستی بِجِدْ مسئله‌ی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید.مسئله‌ی مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل مهمّ ما است که این مسئله، مسئله‌ی بلندمدّت هم نیست؛ مسئله‌ی کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت و جزو مسائل نزدیک ما است که باید [به آن توجّه بشود] و امثال این‌ها مسائل کلیدی‌ای وجود دارد.»


بررسی عملکرد حدود پنجاه روزه دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که کمتر به مسائلی مدنظر رهبر انقلاب پرداخته شده و تقریبا طرح و یا راهکارهایی در این زمینه‌ها ارائه نشده است. ارائه نشده است. همین برگزیدن مسائل فرعی و حاشیه‌ای باعث شد رهبری نمایندگان را از حاشیه‌سازی و درگیر شدن در مسائل فرعی برحذار دارند.« توصیه‌ی بعدی ما این است که به مسائل کلیدی توجّه کنید، اولویّت را به مسائل کلیدی بدهید. به مسائل فرعی و درجه‌ی دو گاهی انسان لازم است برسد، لکن جوری برخورد نشود با مسائل درجه‌ی دو که مانع از حرکت جدّی و متمرکز به سمت مسائل کلیدی بشود.توجّه کنید دچار حاشیه‌ها نشوید، دچار مسائل فرعی و بی‌اولویّت نشوید.»

مسائل اولویت‌دار و موضوعات حاشیه‌ای و آسیب‌زایی که رهبر انقلاب بر آن انگشت نهادند باعث شده برای هیچ فرد مسئول و نهادی بهانه‌ای باقی نمانده و راه بهانه‌تراشی و تفسیرهای مختلف هم بسته شده است. رهبری نقشه راه همکاری را هم در این جلسه مشخص کرده و از ضرورت هم افزایی دولت و مجلس سخن گفتند. بنابراین تخریب دولت دیگر از سوی هیچ جریانی مخصوصا جریانی که ادعای پیروی از رهبر انقلاب و انقلابی‌گری دارد پذیرفته نیست و تنها راه همین است که رهبری بیان فرمودند «یک توصیه‌ی دیگر مسئله‌ی تعامل و هم‌افزایی با بقیّه‌ی قوا است. نقشه‌ی کلّی تعامل به نظر حقیر این است: از طرف دو قوّه‌ی مجریه و قضائیّه تعاملشان به این است که بایستی موبه‌مو مصوّبات شما را عمل کنند؛ یعنی تعلّل در اجرای مصوّبات مجلس جایز نیست و تعطیل مصوّبات مجلس، و بی‌اعتنائی به آنها، جایز نیست؛ آن دو قوّه موظّفند که مصوّبات شما را عمل کنند. از طرف شما هم تعامل به این است که مصوّبه را با توجّه به ظرفیّت‌های کشور تصویب کنید، ایجاد کنید. خیلی چیزها هست که انسان دلش میخواهد تصویب کند، این چیز خیلی خوبی است، امّا ظرفیّت کشور، توانایی کشور، واقعیّت‌های کشور پاسخگو نیست. توجّه بشود به ظرفیّت‌های قوّه‌ی مجریه و قوّه‌ی قضائیّه و ظرفیّت‌های کشور و واقعیّت‌های موجود، با توجّه به اینها مصوّبه تولید کنید و این به نظر من میتواند یک تعامل خوبی از دو طرف به وجود بیاورد.»

برچسب‌ها مقام معظم رهبری مجلس یازدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مجلس یازدهم مقام معظم رهبری مجلس یازدهم مسائل فرعی مسائل کلیدی رهبر انقلاب برای مردم جزو مسائل مسئله ی مصو بات ظرفی ت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۳۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لرستان یکی از استان‌های امن در کشور به شمار می‌آید

به گزارش خبرنگار مهر، ابوطالب شفقت امروز دوشنبه در نشست با فرماندهان فراجای استان لرستان، اظهار داشت: استان لرستان، استانی امن و فعال با مشارکت مردم است.

وی با اشاره به اینکه تعامل مردم و پلیس، عامل موفقیت پلیس است، افزود: تحقق اهداف و مأموریت‌های نیروی انتظامی در سایه تعامل مردم با پلیس محقق می‌شود و در این راستا بر اساس گزارش‌های اعلام شده در لرستان فرایند خوبی وجود دارد.

استاندار لرستان با اشاره به تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و صحنه‌هایی که از خشونت پلیس علیه دانشجویان معترض در دانشگاه‌های آمریکا منتشر شده است، افزود: رفتار پلیس آمریکا نسبت به دانشجویان، استادان و فیلسوفانشان بدترین رفتار انسانی است و این در حالی است که جامعه امنیتی ما با حضور مردم ایجاد امنیت می‌کنند.

کد خبر 6091973

دیگر خبرها

  • جامع دیدن مسائل از سوی فعالان رسانه و تعامل مسئولان لازمه حل مسائل کشور
  • حضور ۱۳۰ بازرس آژانس در ایران
  • هدایت و تربیت، مهمترین رسالت معلمان
  • ببینید | درخواست معاون حقوقی رئیسی از نمایندگان مجلس آینده برای رفع مسائل اقتصادی!
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • دیپلماسی مهارت یکی از راهبردهای کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است
  • پایان همایش «حکمت مطهر» با موضوع استان مطهری و مسائل جوانان
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • لرستان یکی از استان‌های امن در کشور به شمار می‌آید