Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: برای نخستین بار در شمال‌غرب کشور، رقم جدیدی از بذر خارجی گندم به نام «آناپورنا» که در یکی از مزارع گندم بوکان به صورت آزمایشی کشت شده است، برداشت می‌شود.

انور امینی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، با بیان اینکه بذر آناپورنا یک رقم جدید فرانسوی است که امسال در سطح ٤ هکتار از اراضی کشاورزی بوکان کشت شد، اظهار داشت: این رقم در مقایسه با سایر ارقام ۲۰ تا ۳۰ درصد عملکرد بیشتری در مقیاس سطح دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این رقم جدید در مقایسه با ارقام موجود در کشور، پتانسیل و عملکرد بالا و مقاوم‌تری در برابر سرما و خشکی و بیماری زنگ زرد دارد و عملکرد بیشتری در مقایسه با دیگر ارقام موجود در کشور را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان با بیان اینکه بذر آناپورنا برای اولین بار در این شهرستان در روستای عباس‌آباد و توسط یکی از گندمکاران کشت شده است، اضافه کرد: با توجه به اینکه این شهرستان قطب تولید گندم در آذربایجان ‌غربی به شمار می‌رود و سالانه بیشترین گندم استان در این شهرستان تولید می‌شود، در این راستا استفاده از بذرهای جدید گندم در افزایش عملکرد اراضی کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

امینی‌خواه تصریح کرد: این بذر در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به طور وسیع کشت شده و عملکرد بسیار خوبی در این کشورها داشته است، از این رو به دلیل پیش بینی عملکرد بالای آن، وزارت جهاد کشاروزی این رقم جدید را وارد کشور کرده است.

وی با اشاره به اینکه معرفی ارقام جدید ضمن افزایش عملکرد در واحد سطح باعث افزایش کیفیت آرد و نان نیز خواهد شد، بیان کرد: امیدواریم کشاورزان و بهره‌برداران عرصه کشاورزی از ارقامی که مورد تایید جهاد کشاورزی است استقبال خوبی داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان یادآور شد: این رقم گندم کشت شده به صورت آزمایشی در بوکان، روز ۲۷ تیرماه سال جاری با حضور یکی از مسوولان کشوری به صورت نمادین برداشت می‌شود.

امینی‌خواه عنوان کرد: با تلاش کارشناسان جهاد کشاورزی طی سال‌های اخیر تنوع زیادی به لحاظ ژنتیکی در محصول گندم ایجاد شده به طوری که هم‌اکنون ۱۲۰ رقم از این نوع محصول در کشور ثبت شده است.

خاطرنشان می‌شود، سال زراعی جاری ٨١ هزار هکتار از اراضی بوکان به کشت گندم اختصاص پیدا کرد که ١١هزار هکتار آن به صورت آبی و بقیه به صورت دیم کشت شده‌ است و گندم‌کاران این شهرستان برای اراضی آبی از ارقام میهن و پیشگام و برای مزارع دیم ارقام سرداری، باران، اوحدی، هما و  آذر ۲ که در مقایسه با سایر ارقام عملکرد خوب و سازگاری بیشتری با شرایط آب و هوایی منطقه دارد، کشت می‌کنند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: گندم آذربایجان غربی کشاورزی عملکرد کشاورزی بوکان جهاد کشاورزی رقم جدید کشت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۴۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است

یوسف منصوری: همانگونه که اطلاع داریم کشاورزی یکی از صنعت های مهم در بحث اقتصاد کشور می باشد که می تواند در تورم و مشکلات اساسی کشور نقش بسزایی ایفا و برای تأمین غذای جامعه، توسعه اقتصادی، حفظ منابع طبیعی و حفظ محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.

کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و کیفیت در محصول کشاورزی میتواند از مشکلات جدی در کیفیت محصولات و همچنین تورم اقتصادی جلوگیری کند

شهرستان شوش یکی از شهرستانهای مهم کشور در بحث تولید گندم و سایر محصولات کشاورزی است که در سال های گذشته مقبولیت و حرف برای گفتن داشت. به گفته مسئولان در سال گذشته خوزستان رتبه اول در کشور را کسب کرد و شهرستان‌های شوش و کرخه در خوزستان دارای بالاترین آمار در برداشت گندم بودند.

در سالهای گذشته قطع برق چند ساعته برای چاه های عمیق کشاورزی در دو شهرستان شوش و کرخه مسبب کم شدن کیفیت در برداشت محصول استراتژیک گندم بود به طوری که در هر بیست و چهار ساعت شبانه روز، هشت ساعت برق چاه های عمیق کشاورزی در سطح شهرستان شوش و کرخه قطع می شد که به دلیل کشت تمام زمینهای موجود کشاورزان، امکان آبیاری تمام زمین کشت شده در مابقی ساعت های مجاز استفاده از برق در شبانه روز، کافی نبود و این موضوع باعث پایین آوردن کیفیت،تناج محصول و نارضایتی کشاورزان مناطقی از شهرستان گردید.

اغلب کشاورزان درگیر با موضوع قطع هشت ساعته برق چاه های عمیق، کشاورزان بخش فتح المبین در غرب کرخه از توابع شهرستان شوش بودند که با چندین بار مطالبه از محمدکعب عمیر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار وقت شهرستان کردند که متاسفانه نتیجه ای ملموس برای آن قشر حاصل نگردید

کشاورزان با پیگیری های خود پس از نشستهای فی مابین در شهرستان و با عزیمت چندین باره به مرکز استان، تقبل و تعهد برای دستور العمل های تحمیلیِ نو و ابتکاری آن سازمان را پذیرفتند، و قطعی برق را از هشت ساعت به پنج ساعت تقلیل شد تا از زیان صددرصدی نجات و ناچار به کار خود ادامه دهند.


در چند روز گذشته مسئولان دولتی از عدم قطعی برق در تابستان امسال خبر داده اند که انتظار می رود در فرصت پیش آمده و چند ماه قبل از کشت محصول گندم، مسئولان شهرستان پیگیر این موضوع باشند چرا که گندم شهرستان شوش از کیفیت بی نظیری در سطح جهان برخوردار است تا کشاورزان شهرستان و منطقه فتح المبین با خیالی آسوده کمک حال اقتصاد کشور در بحث با ارزش و مهم گندم باشند

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900037

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور