Web Analytics Made Easy - Statcounter

به بهانه سالروز ورود کخ مروری بر حضور چند ماهه این مربی آلمانی در ایران می کنیم.

توپ هایی که وارد دروازه نمی شد یا شاید بعضی ها نمی خواستند وارد قفس توری ملوان شود، زمین نه چندان با کیفیت انزلی و پیروزی پرسپولیس مقابل فجر سپاسی، همه چیز دست به دست هم داد تا جام قهرمانی ای که در دستان استقلالی ها بود مسیر شمال-تهران را در کمترین زمان ممکن طی کند و بالای سر پرسپولیسی ها برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منصور پورحیدری خسته بود و ناراحت، گلایه هایش از برخی بازیکنان تیم را بیان نکرد اما هنگام خروجش از باشگاه، علی فتح الله زاده "ناراحتی، خستگی و گلایه از برخی بازیکنان" را به عنوان دلیل جدایی پدر از فرزندش بیان کرد.

به گزارش طرفداری، علی فتح الله زاده تصمیم خود را گرفته بود، او می خواست تجربه ای جدید را برای استقلال و فوتبال ایران رقم بزند پس به سمت گزینه های قدیمی و تکراری گذشته که هر زمانی صندلی اول نیمکت استقلال خالی میشد نام هایشان به سمت باشگاه پرتاب میشد، نرفت. تمام این ها منجر شد استقلال اولین مربی خارجی لیگ برتری خود را انتخاب کند.

روز یکشنبه 23 تیر 81 علی فتح الله زاده، مدیر باشگاه استقلال تهران خبر از ورود یک مربی آلمانی به استقلال داد. براساس قراردادی که منعقد شده بود،  رولاند کخ،  دستیار سابق سرمربی تیم فوتبال بایر لورکوزن آلمان به مدت یک سال رهبری تیم فوتبال باشگاه استقلال تهران را برعهده گرفت.

کخ، مخ تیم های کریستف دام

تجربه سرمربیگری نداشت اما مغز متفکر تیم های کریستف دام بود، بشیکتاش، اشتوتگارت و بایرلورکوزن تیم هایی بودند که کخ به عنوان دستیار کریستف دام در آن ها حضور داشت. این کارنامه می تواند هر مدیری را وسوسه کند، مخصوصا فتح الله زاده ای که به دنبال تغییرات بنیادی در نوع بازی استقلال و یا حتی فوتبال ایران بود اما در فوتبال ایران یک قانون نانوشته وجود دارد؛ یک مربی قبل از اینکه مربی خوبی باشد باید مدیریت خوبی روی رسانه های اطراف باشگاه و رختکن تیم داشته باشد. این قضیه در استقلال شاید مقداری پررنگ تر از تیم های دیگر باشد. کافی است به چند ماه قبل از ورود کخ برگردیم و یا اردیبهشت سال 78 مرور کنیم. کخ کار خود را در استقلال با 3 تساوی و یک پیروزی در جام دوستی عربستان آغاز کرد و سپس توانست در جام اتحادیه ایران که با حضور تیم های هما، ابومسلم و فولاد بود به مقام اول برسد تا همه چیز خوب به نظر برسد.

کخ کوبی

ورود یک فرد جدید با تفکرات فوتبالی خاص به فوتبال ایران برای خیلی ها خوشایند نبود و می شد حدس زد که از همان ابتدا به دنبال تخریب کخ هستند. همه چیز از عصر روز پنجشنبه 25 مهر 1381 در ورزشگاه تختی آغاز شد. در آن سال ورزشگاه آزادی به دلیل بازسازی در دسترس نبود. استقلال کخ، گام اول را با پیروی مقابل پاس محکم برداشت اما مشکلات از هفته دوم یعنی شکست مقابل نفت پورحیدری و در هفته بعد از آن باخت از سپاهان آغاز شد. انتقادها در این زمان کمتر متوجه رولند کخ بود. از نقش مربیان گذشته یا مدعیان جدید مربی‌گری استقلال در به حاشیه بردن تیم صحبت می‌شد. تنها گفته در مورد کخ این بود که باید به او زمان داد تا بتواند فوتبال استقلال را از شکل سنتی آن خارج کند. استقلال در 5 بازی بعد توانست نتیجه خوب 3 برد و 2 تساوی را ثبت کند. همه چیز خوب به نظر می رسید اما باخت مقابل سایپا، انتقادات را دوباره به راه انداخت. پس از ورود تیم به بحران، فتح الله زاده برای حمایت از کخ، همکاری با مربیانی همچون قلعه نویی و پورحیدری را به حرکت روی یک دایره بسته تشبیه کرد. حذف از جام حذفی و آسیا اوضاع را روز به روز برای کخ سخت تر کرد و سرانجام در 31 فروردین ماه 1382 کار کخ در ایران به پایان رسید و شاید بهتر است بگوییم او را به آخر خط رساندند. پس از کخ جواد زرینچه سرمربی موقت شد و نتایج افتضاحی را کسب کرد تا استقلال فصل را در رده نهم به پایان برساند. کخ که در طول چند سال گذشته دستیار کریستف دام، مربی صاحب نام و پرحاشیه فوتبال آلمان در تیم های اشتوتگارت، بایرلورکوزن آلمان و بشیکتاش ترکیه بود و در اولین تجربه سرمربی گری خود به هر دلیل با شکست مواجه شد.

عملکرد کخ در استقلال رقابت برد باخت تساوی لیگ برتر 18 4 7 جام حذفی 3 1 0 آسیا 7 3 0 مجموع 13 8 7

كخ، مخ خود را در تهران جا گذاشته بود، یکی از جنجالی ترین تیتر های خبرورزشی بود که روز پس از آخرین شکست رولاند کخ روی جلد رفت. او با یک جمله تاریخی ایران را ترک کرد و در آخرین روز های حضورش در ایران گفت:

یک بار آمریکا را برده اید و می خواهید ۲۰ سال شادی کنید! 

سال ها بعد وی در مورد اینکه چرا خیلی زود فوتبال ایران را ترک کرد نیز اعلام کرد:

در زمانی به ایران آمدم که فوتبال در پله های آغازین ترقی و حرکت به سوی حرفه ای شدن بود. آن زمان آثار این حرفه ای گری را در تیم های پایه شما دیدم. بله قبول دارم خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را می کردم، ایران را ترک کردم؛ اما یک قانونی وجود دارد که اگر کسی جایی را ترک کرد بدان معنا نیست که دیگر هیچگاه برگشتی در کار نیست.

منبع: طرفداری

کلیدواژه: فتح الله زاده فوتبال ایران همه چیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۴۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دل یک ستاره از تهران با استقلال است!

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال استقلال تهران عصر امروز در حساس‌ترین بازی نیم فصل دوم فوتبال ایران به مصاف تراکتور تبریز می‌رود.

صدرنشین لیگ برتر فوتبال ایران که در فاصله شش هفته تا پایان مسابقات با یک امتیاز اختلاف نسبت به رقیب دیرینه به دنبال پنجمین قهرمانی خود در ادوار لیگ برتر است، در حالی به مصاف پرشورهای تبریز می‌رود که یک غایب بزرگ از نیم فصل دوم، این تیم را همراهی نمی‌کند.

کوین یامگا که در نیم فصل به شدیدترین شکل ممکن از ناحیه چشم آسیب دید، در حالی که این روزها با یک چشم بسته در تمرینات آمادگی جسمانی آبی پوشان حضور دارد و با حضور کنار تیم به بازیکنان روحیه می‌دهد، با انتشار یک استوری سعی کرده به بازیکنان استقلال برای مصاف امروز انگیزه دهد.

دیدار استقلال برابر تراکتور از ساعت هفده امروز در ورزشگاه یادگار امام برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • حمید مطهری: بازیکنانم در نیمه دوم فوق‌العاده بازی کردند
  • شعار هواداران تراکتور علیه مربی و بازیکن استقلال
  • دل یک ستاره از تهران با استقلال است!
  • شرکت ۹ هزار و ۷۹۲ نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش خراسان شمالی
  • مطهری: گل محمدی بزرگتر و فنی‌ترین مربی ایران است
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تکلیف قهرمان لیگ همین فردا معلوم می‌شود! | اگر یحیی مانده بو چنین نتایجی کسب نمی شد
  • تصمیم قطعی گزینه جذاب بایرن: فقط خارج!
  • اتفاق عجیب در فوتبال ابران؛ ورثه سرمربی، شاکی جدید تیم شد!
  • تکلیف قهرمان لیگ همین فردا معلوم می‌شود!