Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@21:22:53 GMT

راه‌های تشویق کودکان به درس خواندن

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۱۴۹۱۱

راه‌های تشویق کودکان به درس خواندن

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، معمولاً همه دانش آموزان خوب و درسخوان، از همان بدو تولد یادگیرندگان خوبی نبودند، بلکه این خصوصیت به تدریج در مراحل مختلف شکل‌گیری شخصیت آنها حاصل شده است. پس این شخصیت فردی و نحوه شکل‌گیری آن است که به عنوان یک عامل تعیین کننده در ایجاد تمایل کودک به درس خواندن و وضعیت کلی تحصیلی دانش‌آموز می‌تواند مطرح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب کودکان در برخی از حوزه‌ها دارای یادگیری خوبی بوده و تنها با اندکی تشویق و فراهم کردن زمینه می‌توانند در آن حوزه خاص به موفقیت برسند. موضوع مورد بحث ما در این مطلب راه‌هایی است که با استفاده از آنها والدین می‌توانند کودکان خود را تشویق به درس خواندن و موفقیت در تحصیل کنند.

در ادامه راه‌های تشویق کودکان به درس خواندن را ذکر خواهیم کرد.

ایجاد فضای مناسب برای درس خواندن

یقیناً می‌توان گفت مطالعه، کلیدی برای موفقیت در یادگیری است. کودکانی که تمایل بیشتری به خواندن داشته باشند، قطعاً به یادگیری نیز علاقه مند می‌شوند و در مقابل کودکانی که رغبتی به خواندن و مطالعه کردن نداشته باشند، در یادگیری نیز دچار مشکلاتی خواهند بود. تشویق کردن کودکان به درس خواندن و ایجاد انگیزه در آنها برای تحصیل می‌تواند کمک زیادی به روند یادگیری و درس خواندن آنها داشته باشد.

اگر کودک مطالعه را کاری خسته کننده بیابد، میزان یادگیری‌اش کاهش یافته و جز به اجبار تن به کتاب خواندن نخواهد داد.

استفاده از نرم افزارهای جذاب آموزشی

امروزه نرم افزارهای آموزشی یکی از ابزارهای آموزشی مهم تلقی می‌شوند و والدین به منظور تشویق کودکان خود به درس خواندن از این نرم افزارها استفاده می‌کنند. نرم افزار میشا و کوشا یکی از این نرم افزارهای آموزشی محبوب است که توانسته در میان دانش آموزان طرفداران زیادی را جذب کند. اگر چنانچه شما نیز در پی یک برنامه آموزشی استاندارد و جذاب برای تشویق کودکتان به درس خواندن هستید، می‌توانید سی دی میشا و کوشا را به سهولت و به صورت آنلاین از سایت‌های مختلفی همچون رایاد تهیه کرده و در اختیار فرزندتان قرار دهید.

محتوای آموزشی این برنامه یا سایر نرم افزارهای مقطع ابتدایی تفاوت زیادی دارد. در اکثر بسته‌ها قسمت عمده‌ای از حجم نرم افزار را تدریس معلمان تشکیل داده است و معلم‌های مطرح در این فیلم‌ها مفاهیم درسی را به دانش آموز آموزش می‌دهند، در صورتی که در نرم افزار آموزشی میشا و کوشا به هیچ عنوان از معلم استفاده نکرده و تمامی مفاهیم با استفاده از فیلم آموزشی مرتبط با درس، مثال‌های متنوع، بازی‌های آموزشی، انیمیشن‌های جذاب و … آموزش داده شده است.

از کودک درباره آنچه یاد می‌ گیرد سوال کنید، نه نمراتش

یکی از راهکارهایی که می‌تواند کودک را به درس خواندن تشویق کند این است که از کودک بپرسید که در مدرسه چه چیزی یاد می‌گیرد، نه اینکه کودک را به خاطر کسب نمرات پایین تنبیه کنید. از او بخواهید در مورد چیزهایی که در کلاس درس یاد می‌گیرد برای شما صحبت کند. اینگونه او آموخته‌هایش را تکرار کرده و همین به یادگیری بهتر درس‌هایش کمک خواهد کرد.

در گروه کودکتان بمانید

داشتن رابطه‌ای مثبت و محترمانه با کودک می‌تواند در تشویق کودک به درس خواندن مؤثر باشد. این شکل از رابطه باعث می‌شود که کودک نسبت به تکالیف مدرسه و درس‌هایش احساس مسئولیت کند. القای هرگونه احساس ترس و ناکامی از طرف والدین به کودک، منجر خرد و ضعیف شدن کودک شده و او را وادار به لج‌بازی با شما می‌کند. پس سعی کنید در کنار کودکتان باشید نه در جبهه مقابل او.

با معلم متحد شوید

از روش‌های دیگری که می‌تواند در تشویق کودکان به درس خواندن مؤثر باشد، متحد شدن والدین با معلم است. برای انجام این کار با معلم کودکتان صحبت کنید. به ویژه در مورد مسائل و موضوعاتی که فرزندتان دچار کمبود و مشکلاتی است تا با همکاری یکدیگر بتوانید راهکارهایی را پیدا کنید که کودک بتواند زمان و موضوعات درسی را به نحو احسن مدیریت کند.

حرف آخر

با توجه به مطالبی که ذکر شد خانواده و محیط‌های آموزشی به ویژه مدرسه می‌توانند هر کدام با انجام وظایف خود در قبال کودک و ایجاد فضایی مناسب و مساعد در مدرسه و محیط خانواده، دانش آموزان را به درس خواندن تشویق نمایند. بهترین کاری که والدین می‌توانند در این راه برای کودکانشان انجام دهند این است که در کنار کودکانشان بوده و به آنها در درس خواندن و یادگیری به عنوان یک راهنما کمک کنند نه اینکه تکالیف مدرسه کودکان را به طور کامل برعهده گرفته و انجام دهند. امیدواریم با در پیش گرفتن روش‌های صحیح تشویق کودکان به درس خواندن و یادگیری بتوانیم نسلی با انسان‌های موفق، مسئولیت پذیر و با مهارت به جامعه تحویل دهیم.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 4973024

منبع: مهر

کلیدواژه: سامانه یادگیری آموزشی مدرسه هدایت تحصیلی گروه خودروسازی سایپا کسب و کار بیمه کسب و کار اینترنتی سایپا ویروس کرونا تولید داخلی بانک تجارت خرید آنلاین طراحی سایت سئو سایت کشت زعفران صنعت چوب فرصت شغلی تشویق کودکان به درس خواندن درس خواندن نرم افزارهای تشویق کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۴۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن

«نماز شب» یکی از نماز‌های مستحب است که در اسلام بر خواندن آن تاکید زیادی شده و برای آن پاداش‌های بسیاری ذکر گردیده است. نقل شده است که در مجلس اول ملاقات مرحوم علامه طباطبایی (ره) با استاد اخلاق خود، مرحوم آقا سید علی قاضی (ره)، مرحوم قاضی به ایشان فرموده‌اند: فرزندم! اگر دنیا می‌خواهی نماز شب بخوان، اگر آخرت هم می‌خواهی نماز شب بخوان.

فضیلت نماز شب

به گزارش صدا و سیما، امام صادق (علیه‌السّلام) فرمودند: «نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو می‌گرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا می‌کند، اندوه را برطرف می‌سازد و چشم را جلا می‌دهد.» رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: «نماز شب وسیله‌ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه.» امام صادق (علیه‌السّلام) فرمودند: «در خانه‌هایی که نماز شب خوانده می‌شود و قرآن تلاوت می‌گردد، آن خانه‌ها نزد آسمانیان هم، چون ستاره درخشانند.»

کیفیت

نماز شب مجموعاً یازده رکعت است:

۱. هشت رکعت آن دو رکعت، دو رکعت، مانند نماز صبح خوانده می‌شود و این چهار دو رکعتی؛ به نیت نماز شب می‌باشد.

۲. دو رکعت نماز شَفْعْ: بهتر است در رکعت اول آن بعد از حمد، سوره ناس و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره فلق خوانده شود.

۳. یک رکعت نماز وَتْر: بعد از حمد سه بار سوره توحید و یک بار سوره «فلق» و یک بار سوره «ناس» بخوانیم و می‌توان یک سوره تنها خواند، سپس دست‌ها را برای قنوت به‌سوی آسمان بالا می‌بریم و حاجات خود را از خدا می‌خواهیم؛ و برای چهل مؤمن دعا می‌کنیم؛ و طلب مغفرت می‌کنیم و هفتاد مرتبه می‌گوئیم: «استغفرالله ربّی و اتوبُ الیه.»

از پروردگار خود طلب آمرزش و مغفرت می‌کنیم و به‌سوی او بازگشت می‌نمایم.

آن گاه ۷ بار می‌گوئیم «هذا مقامُ العائذٍِ بکَ منَ النّارِ»؛ این است مقام کسی که از آتش قیامت به تو پناه می‌برد؛ و بعد از آن ۳۰۰ مرتبه می‌گوییم: «العفو» و سپس می‌گوئیم: «ربّ اغفرلی و ارحمنی وتُب عَلیَّ انّکَ انتَ التّوابُ الغفُورُ الرّحیم.»

احکام نماز شب

برای نماز شب احکامی بیان شده است:

نیت

هشت رکعت به نیت نماز شب و سپس دو رکعت نماز شفع و آن گاه یک رکعت نماز وتر، که با فضیلت‌ترین نماز شب، نماز وتر و شفع است و دو رکعت شفع برتر از وتر است.

برای نماز شب می‌توان به نماز شفع و وتر اکتفا کرد و تنگی وقت می‌توان تنها به نماز وتر اکتفا نمود.

وقت نماز شب

وقت نماز شب از نیمه‌شب تا فجر صادق است و هنگام سحر از سایر مواقع بهتر است و تمامی ثلث آخر شب سحر محسوب می‌شود؛ و افضل از آن خواندن نماز شب نزدیکی‌های فجر است. البته شخص مسافر می‌تواند نماز شب را پیش از نیمه‌شب بخواند. جوانی که می‌ترسد خواب بماند و نماز شب از او فوت شود، می‌تواند نماز شب را پیش از نیمه‌شب بخواند.

کسانی که برای خواندن نماز شب بعد از نیمه‌شب عذری دارند مانند پیرمردان و یا کسی که از سرد شدن هوا می‌ترسد و... می‌توانند نماز شب را قبل از نیمه‌شب بخوانند.

جواز نشسته خواندن

جایز است انسان نماز شب را نشسته بخواند حتی در حال اختیار. ولی اگر می‌خواهد نشسته بخواند بهتر آن است که هر دو رکعت نشسته را یک رکعت ایستاده حساب کند؛ بنابراین باید هشت بار دو رکعت نشسته و هر دو رکعت به یک سلام که جمعاً شانزده رکعت به نیت نماز شب می‌شود، بخواند و دوباره دو رکعت هر دو رکعت به یک سلام به نیت نماز شفع و دو بار یک رکعت هر یک رکعت به یک سلام به نیت نماز وتر.

خلاصه کردن

خواندن سوره در رکعت‌های نماز شب لازم نیست و می‌تواند فقط به خواندن سوره حمد اکتفا کند. هم‌چنین قنوت در رکعت‌های دوم مستحب است و می‌تواند بدون قنوت بخواند. نماز وتر یک رکعت است و می‌شود آن را بدون قنوت به جا آورد. همچنین لازم نیست همه یازده رکعت را در یک مجلس و پشت سر هم بخواند، بلکه می‌تواند در دو سه نوبت بخواند، بلکه جدا جدا خواندن افضل است، همان‌طور که رسول خدا تهجد می‌کرد.

بلند خواندن

مستحب است که نماز شب را بلند بخواند تا اگر از خانواده‌اش کسی می‌خواهد برای به نماز شب برخیزد، بیدار شود، چنان چه در روایت است و برخی از علما نیز تصریح به استحباب جهر (بلند خواندن و مشخص بودن صدا) نموده‌اند.

بدیهی است که استحباب بلند خواندن نماز شب در جایی است که امن از ریا و سُمعه باشد و اگر خدای ناخواسته خوف ریا و سُمعه در بلند خواندن باشد باید آهسته بخواند.

دیگر خبرها

  • پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی
  • پوشش تحصیلی ۹۹.۸ درصدی مقطع ابتدایی در چهارمحال و بختیای
  • برگزاری کارگاه آموزشی داستان نویسی برای کودکان در رشت
  • انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر از کشتار زنان و کودکان در غزه
  • شناسایی ۳۰۵۴ کودک مشمول قانون حمایت از جمعیت در لرستان
  • بازگرداندن ۳۰۰۰ کودک گلستانی بازمانده از تحصیل به مدارس
  • مطالبات پارلمان کودک مورد پیگیری قرار می گیرد
  • روایت تکان‌دهنده یونیسف از گورستان‌های کودکان غزه
  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود