Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان طی خبر‌های متعددی که از سوی برخی از زعفرانکاران در خصوص کلاه برداری برخی از دلالان حاضر در بورس کالا که از آن‌ها زعفران را با یک مبلغ پایین خریداری می‌کنند، اما آن را در بازار بورس به دوبرابر قیمت به فروش می‌رسانند، بررسی‌هایی را انجام داده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی عباسی کشاورزی که خود کار بسته بندی و عرضه‌ی زعفران را انجام می‌دهد در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد که در بورس کالا دلالانی وجود دارند که بر سر کشاورزان زعفران کلاه می‌گذارند، اظهار کرد: خیر این خبر صحت ندارد به علت آنکه بسیاری از کشاورزان یا خودشان وارد بورس کالاسهام خرید و فروش می‌کنند یا به علت آنکه وقت نداشتند خود با دلالان وارد معامله شدند.

حسن رضایی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که نرخ خرید زعفران از کشاورزان با میزان نرخی که در بازار بورس کالا عرضه می‌شود چه تفاوتی دارد، بیان کرد: اگر ما مبنای کشف نرخ معاملات را در حال حاضر بر عرضه و تقاضا بگذاریم می‌توان به این نکته اشاره کرد که قیمت‌ها به صورت هیجانی روند صعود را در  بازار برگرفته اند و به همین علت فاصله یشان با، بازار نقد کالا بیش‌تر شده است.

یک بام و دوهوایی قیمت ارز در بورس کالا عامل اختلاف قیمت بین دوبازار

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هم اکنون یک بازار سنتی و یک بازار در بورس بورس کالا داریم که در همین راستا می‌توان به این مسئله اشاره کرد که فاصله قیمت بین این دو. بازار زیاد است. یکی از عاملان موثر که باعث فاصله قیمتی بین این دوبازار شده افزایش نرخ ارز در بورس کالا است به علت آن که ارز یکی از فاکتور‌های اصلی در بازار بورس کالا محسوب می‌شود. این مسئله به معنای آن است که سرمایه گذران با افزایش نرخ ارز تمایلشان برای سرمایه گذاری در این بخش زیاد‌تر می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که در معاملات بورس کالا در حال حاضر چند نوع معامله وجود دارد، بیان کرد: هم اکنون دونوع معامله در بازار بورس وجود دارد که در این جهت می‌توان نخست معاملات آتی و دوم سپرده کالایی اشاره کرد. معاملات آتی واکنششان نسبت به متغییر‌های اصلی زیاد است به علت آنکه اهرم معاملاتی دارند. به طوری که اگر در بازار فیزیکی یک گواهی سپرده نرخ ده هزار تومان تعیین شود. قیمت آتی آن را با افزایش ۵ درصد به صورت ماهانه در تابلو بورس کالا مشاهده کنیم. ما در بحث زعفران دونوع متغییر داریم که ممکن است سهامدران از آن اطلاع نداشته باشند. میزان ذخیره‌ی زعفران در کشور و افزایش میزان ذخیره‌ی زعفران در کشور است.


انبارداری‌هایی که در بورس کالا به نفع زعفران کاران تمام شد

رضایی در پاسخ به این سوال که انبادراری زعفران در بورس کالا به چه نحوی است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته زعفرانکاران یا همان گل پاکن‌ها طبق عادت زعفرانی را که پاک می‌کردند طبق عادت در خانه هایشان با شرایط نا مساعد نگهداری می‌کردند که همین مسائل عاملی شد تا بورس کالا ابتکاری را به خرج دهد یعنی با پذیرش انبار‌های زعفران به کشاورزان تا در واقع زعفران خودشان را در قبال پرداخت یک بهای ناچیز در شرایط مساعدی نگهداری کنند که در اصطلاح یک گواهی سپرده انجام دهند.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: این گواهی سپرده دارای مزایای متعددی است نخست اینکه این گواهی‌ها به عنوان اوراق بهادار به حساب می‌آیند در حال حاضر در بازار بورس یک مصوبه‌ای در حال تصویب شدن است که این گواهی‌ها به عنوان وثیقه‌ی بانکی برای در یافت تسهیلات استفاده شود. دومین مزایای این مسئله قابلیت تحویل در قرار داد‌های آتی است یعنی اگر کشاورزان نخواهند در حال حاضر آن را به فروشند می‌توانند آن را در آینده به فروشند وآن فاصله‌ی قیمتی را با سودی که بدست آوردند محاسبه کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که این انبار‌ها تحول نوینی را در نوع نگهداری کالا‌های زعفران ایجاد کرده اند.

حضور فعالانه زعفران کاران در بورس کالا

او در پاسخ به این سوال که آیا این مسئله صحت دارد که دلالان زعفران را از کشاورزان با قیمت پایین خریداری می‌کنند، اما در بازار بورس کالا با دوبرابر قیمت به فروش می‌رسانند، اظهار کرد: این مسئله به طور عملی امکان پذیر نیست به علت آنکه اگر بخواهیم گردش کار زعفران را بررسی کنیم زعفران را به دو حالت کشاورزان به فروش می‌رسانند یا به حالت گل یا پاک کرده است تا دوسال قبل شاید می‌توان گفت که کشاورزان مجبور بود که زعفران هایشان را با قییمت پایین واگذار کنند، اما امروز باوجود انبار‌های بورس در واقع کارکرد‌ها بهتر از قبل شده است به علت آنکه کشاورزان هر لحظه با گوشی که در دست دارند قیمت اصلی جهت فروش بدست آورند.


رضایی در پاسخ به این سوال که آیا اشتیاق کشاورزان برای حضور در بورس کالا بیشتر از پیش شده است یا خیر؟ تصریح کرد: قطع به یقین می‌توان گفت که حضور این افراد به نسبت چهار سال قبل که زعفران تازه وارد معاملات بورس کالا شده بود بیش از پیش شده است به علت آنکه سازمان تعاون روستایی در جهت ارتقای این امر کمک کرد.

بیشتر بخوانید 

عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در فرابورس

در پایان می توان نتیجه گرفت که بازار بورس کالا توانسته است در همین چند سالی که زعفران وارد این بازار شده آموزش هایی را به زعفران کاران بدهد تا آنها بدون نیاز به دلال خودشان وارد این بازار شوندو سود به دست آورند 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بورس کالا زعفران در بورس کالا پاسخ به این سوال بازار بورس کالا بازار بورس علت آن بورس کالا گواهی سپرده حال حاضر ی زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۶۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم

مصطفی صفاری گفت: اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی که از عوامل خارجی است کاهش پیدا کند می‌توان پیش‌بینی کرد، امسال شاهد بهبود شاخص‌ها در بورس خواهیم بود.

مصطفی صفاری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: شوک‌های سیاسی کوتاه مدت هستند و سریعا از بین می‌روند. اما شوک‌های اقتصادی اینطور نیستند و اثر بلند مدت دارند، گرچه اگر شوک سیاسی تبدیل به شوک اقتصادی شود، اثر آن بلند مدت می‌شود.

صفاری در ادامه بیان کرد: مرداد سال ۹۹ که ارزش بازار ۴۳۰ میلیارد دلار شده بود، سقوط وحشتناکی را تجربه کرد. پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ارزش بورس به ۲۲۰ میلیارد دلار رسیده بود و آقای رئیسی قول دادند که به این وضعیت رسیدگی کنند. اما به دلیل برخی سیاست‌های اقتصادی که در این دولت انجام شد و شوک‌های سیاسی که اتفاق افتاد، ارزش بورس به ۱۲۰ میلیارد دلار رسید.


این کارشناس اقتصادی درباره وضعیت آینده بازار بورس گفت: هرچقدر که حوادث سیاسی کمتر اتفاق رخ دهد، طبیعی است که انتظار داشته باشیم بازار سرمایه جاماندگی خود را برطرف کند. دو سال است که شاخص بورس جا مانده است. پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران این است که اگر شوک‌های سیاسی و اقتصادی صورت نگیرد، امسال شاهد افزایش شاخص بورس خواهیم بود. البته در قانون بودجه امسال مواردی ذکر شده بود که مخالف صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بورس است امیدواریم مجلس جلوی آن‌ها را بگیرد.


وی درخصوص اعتراض شرکت‌های تامین سرمایه درباره بند ۳ بودجه ۱۴۰۳، گفت: قانون بند ۳ این بود که افراد حقیقی تا ۵۰ میلیارد و افراد حقوقی تا ۵۰۰ میلیارد مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند و بیش از این مقدار باید مالیات بپردازند. واقعیت این بود که اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهاد‌های مالی و هزار فعال بازار گفتند که این قانون مخالف سرمایه‌گذاری غیرمستقیمی است که قانونگذار تعیین کرده بود. در واقع قرار بود که این قانون کمک‌کننده باشد و این موضوع را برای بازار سرمایه مستثنی کنند.

وی در پایان گفت اگر بازار بورس مثبت شد، مردم مانند سال ۹۹ سریعا سرمایه خود را وارد بازار نکنند و از طریق سبدگردان‌های یا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شوند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم