Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بیشترین ردصلاحیت‌ها در انتخابات مجلس یازدهم مربوط به سوءاستفاده‌های مالی بود.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی با حضور در برنامه تهران ۲۰ در پاسخ به سوالی درباره پرونده تاجگردون گفت: شورای نگهبان در قالب چارچوب های قانونی خودش نظر می دهد و مجلس هم در چارچوب های مشخصی اعلام نظر می کند؛ این دو مرحله رسیدگی بر اساس قانون است و قانوگذار براساس مصلحت و حکمت اینگونه تصمیم گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: از ابتدای انقلاب هم افراد زیادی بوده اند که شورا تایید کرده و مجلس به اعتبارنامه آنها رای نداده است.

وی یادآور شد: در ماجرای رد اعتبارنامه یکی از منتخبان هم شورای نگهبان به وظایف قانونی‌اش عمل کرد و هم مجلس.

کدخدایی تصریح کرد: وقتی 16 هزار نفر برای 290 کرسی ثبت‌نام می‌کنند یعنی اینکه این ابزار موجود برای بررسی‌ها، کارآمد نیست؛ مجلس باید همت کرده و قانون انتخابات را اصلاح کند.

وی ادامه داد: در 50 تا 70 روز بررسی صلاحیت 16 هزار نفر، کار سختی است؛ باید ثبت‌نام‌ها پالایش شود.

وی افزود: مجلس در بحث استانی شدن اصرار داشت و به ما می‌گفتند که شما استانی شدن انتخابات را بپذیرید تا ما اصلاح قانون انتخابات را بپذیریم. مثلا این امکان وجود دارد که قبل از ثبت‌نام گواهی سوءپیشینه برای ثبت‌نام ارائه دهند یا اینکه برخی افراد، به داوطلبان گواهی بدهند؛ اینها راهکارهایی است که می‌توان در قانون انتخابات گنجاند.

کدخدایی گفت:  اگر قانون انتخابات اصلاح شود، به راحتی می توانیم موارد مربوط به ردصلاحیت‌ها را اعلام کنیم.

وی افزود: طبق قانون ما باید دلایل و مستندات ردصلاحیت را به افراد اعلام کنیم؛ ما همه مستندات را اگر فرد مراجعه کند، به خودش ارائه می‌کنیم و حتی افراد می‌توانند از خود دفاع کنند.

وی یادآور شد: بیشترین ردصلاحیت‌های در انتخابات مجلس یازدهم مربوط به سوءاستفاده‌های مالی و اقتصادی بوده است؛ این موارد از گزارش‌های مراجع رسمی و گزارش‌های تحقیقات محلی به دست آمده است.

وی با بیان اینکه مجلس همت کرده و قانون انتخابات را اصلاح کند، گفت: نظام انتخابات باید اصلاح شود، شورای نگهبان صرفا براساس قانون وضع شده توسط نمایندگان مجلس، در حال بررسی صلاحیت افراد هست.

وی یادآور شد: در دور قبل از اعضای شورای نگهبان داشتیم که علیه دیگر اعضای شورای نگهبان مصاحبه می کردند؛ گرایش‌های سیاسی در شورای نگهبان چه در دوره قبل و چه در دوره فعلی، متفاوت است.

وی در پاسخ به سوالی درباره بودجه عمرانی شورای نگهبان گفت: قرار شد که  از سال 79، دفاتر استانی شورا جهت کمک به شورا احداث شوند و غالب این بودجه‌ها صرف آن دفاتر می‌شوند. جدا از اینکه رقم بودجه شورای نگهبان پایین است، از طرفی هم دولت باید ارقام را بصورت کامل تخصیص دهد که تخصیص نمی‌دهد؛ ضمن اینکه دیوان محاسبات در شورای نگهبان نماینده ناظر دارد و به صورت دقیق عملکرد مالی شورا را بررسی می‌کند؛ از سوی دیگر، فقهای معظم شورای نگهبان هم بر هزینه‌کردهای شورا نظارت دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عباسعلي كدخدايي قانون انتخابات شورای نگهبان یادآور شد ردصلاحیت ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۱۹۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس لرزه ادعای دریافت ۱۴۰ سکه توسط یک نماینده مجلس /شورای نگهبان واکنش نشان داد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هادی طحان نظیف در برنامه تلویزیونی «به اضافه یک» در شبکه سه سیما، در پاسخ به سوالی در رابطه با ادعای دریافت ۱۴۰ سکه توسط یکی از نمایندگان یا طرح برخی شبهات در رابطه با بعضی از نمایندگان دیگر، گفت: ما در شورای نگهبان تعارفی با افراد نداریم و سوابق شورای نگهبان هم آن را نشان می دهد، چه در ریاست جمهوری، چه در خبرگان، چه مجلس.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه این شورا براساس مستندات قضاوت می کند گفت: ما برای کار خودمان باید دلیل داشته باشیم. خیلی حرفها زده می شود، ولیکن بالاخره قاضی باید قضاوت کند، حالا کار ما قضاوت به معنای قضایی نیست ولیکن باید دلایل رد صلاحیت را به افراد توضیح دهیم. نمی توانیم بگوییم براساس شنیده ها قضاوت کردیم. خیلی نکات ممکن است گفته شود ولیکن ۱۲ عضو شورای نگهبان مبنایشان اسناد و عدله محکمه پسند است. یا سندی نیست یا سندی در حدی که مجاب کننده باشد نیست. مکرر در شورا گفته می شود، این حرف گفته شده ولی مستند نیست. تایید شورای نگهبان موجب وجاهت فرد است.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904390

دیگر خبرها

  • پس لرزه ادعای دریافت ۱۴۰ سکه توسط یک نماینده مجلس /شورای نگهبان واکنش نشان داد
  • آیت‌الله جنتی: بیداری جوانان غربی و انزجار آن‌ها از اسراییل قابل پیش‌بینی بود
  • مواجهه غرب با دانشگاهیان معترض نمایش بی‌اعتباری ادعاهایشان است
  • بیداری جوانان غربی و انزجار آن‌ها از اسراییل قابل پیش‌بینی بود
  • مسعود پزشکیان رکورددار شد /۹ نماینده پرسابقه مجلس دوازدهم را بشناسید +جدول
  • خبر مهم شورای نگهبان برای کاندیداهای دور دوم انتخابات
  • تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی
  • قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد
  • خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • دور دوم انتخابات مجلس در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود