Web Analytics Made Easy - Statcounter

داورپناه با بیان اینکه حجاب یک امر سیاسی در جهان است، گفت: سیاسی شدن حجاب اختراع جمهوری اسلامی نبوده و ریشه در تاریخ گذشته دارد، امروز دعوا بر سر حکم شرعی نیست، بلکه بر سر به رسمیت شناخته شدن و کسب تأیید است.

به گزارش خبرگزارش شبستان از قم، زهرا داورپناه»، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده عصر امروز (دوشنبه، 23 تیر) در نشست تخصصی حجاب که به مناسبت هفته عفاف و حجاب با موضوع «گفتگوهایی درباره حجاب» از سوی خبرگزاری حوزه و با همکاری جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، عنوان کرد: یکی از کارهایی که مداوم انجام می‌شود، پژوهش درباره حجاب است که کارهای علمی و پژوهشی بسیاری در حوزه عفاف و حجاب صورت گرفته و کتاب‌هایی درباره پاسخ به شبهات درباره عفاف و حجاب منتشر شده است، اما یکی از چالش‌ها درباره حجاب این است که زمینه‌ها و ابعاد موضوع حجاب مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه ما گفتگوهای خوب و علمی درباره حجاب خیلی کم داشته ایم، تصریح کرد: گاهی ما یک کلمه را خیلی تکرار می‌کنیم و تصور ما این است که ظرفیت زیادی در این زمینه وجود ندارد، اما بعد متوجه می‌شویم در سطح ماندیم.

 

داورپناه اظهار داشت: یک راه گفتگو درباره حجاب این است که زمینه بحث را مشخص کنیم، گاهی یکی چالش‌ها درباره گفتگو‌ها درباره حجاب این است که آمیخته و سطحی است و زمینه بحث مشخص نیست، یعنی در زمینه‌های اجتماعی، فقهی، حقوقی و غیره بحث می‌شود.

 

وی یادآور شد: علم به معنای طبقه بندی است، ما طبقه بندی‌های خوبی درباره حجاب نداریم و افرادی که وارد مقوله حجاب می‌شوند، در زمینه مشخصی وارد نمی شوند، به عنوان مثال، حجاب به مثابه نسبت با حاکمیت یکی از زمینه‌های بحث حجاب است، مثلا نسبت حکومت با مردم و نسبت مردم با حکومت هر یک جای گفتگو دارد.

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده افزود: حجاب به عنوان نسبت با جامعه و نسبت زنان با مردان از جمله موضوعات و زمینه‌های حجاب است، گاهی حجاب به مثابه لباس است، یعنی به عنوان پدیدار فرهنگی و عرفی که نشان از فرهنگ، قومیت ما دارد و با تجربه زیسته ما ارتباط دارد. مثلا نسبت حجاب با زیباشناختی، عرف و فرهنگ چیست؟. همچنین گاهی حجاب به عنوان نسبت با خدا مطرح می‌شود که زمینه فقهی، قرآنی، حدیثی و روایی دارد.

 

داورپناه با اشاره به شبکه معنایی حجاب، گفت: موضوعاتی چون عکس پروفایل، آرایش داشتن، ارتباط با نامحرم و غیره شبکه معنایی حجاب را می‌سازند که احتیاج به بحث دارد و باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: ما وقتی با پدیده‌های پیچیده روبرو هستیم نباید به راحتی تجویزکنیم و این موضوع یکی از اتفاقات بدی است که در گفتگوهای حجاب می‌افتد و گفتگوها را به قیل و قال تبدیل می‌کند. به عنوان مثال گرانی مسکن تبعات زیادی دارد اما مسئله پیچیده نیست، اما وقتی درباره حجاب تجویزهایی می‌کنید بدون ظرافت، تبعات زیادی خواهد داشت.

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده اضافه کرد: گاهی مسئله را درست نفهمیدیم و تجویز بسیط کرده ایم، به عنوان مثال گفتمان رسمی ما چادر را به عنوان حجاب تجویز کرده، اما ما تنوعی از پوشش‌ها را در مناطق و قوم‌های مختلف داشتیم و بسیاری با حجاب متناسب بودند، وقتی تجویز بسیط صورت می‌گیرد، مسئله پیچیده تر می‌شود و تبعات زیادی را در پی خواهد داشت.

 

داورپناه در ادامه عنوان کرد: حجاب یک امر جدا در جهان نیست، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر روز ظاهرگراتر و اینستایی تر می‌شود، هر روز باید تصاویری از زندگی خود منتشر کنند، جهانی که تصویری تر می‌شود و در آن تنوع تشویق می‌شود که: «متفاوت باش»، صدا و سیمایی که در تبلیغات خود عنوان می‌کند: «بذار تنت انتخاب کنه» که این جامعه به سمت بدحجابی و بی حجابی پیش می‌رود.

 

وی خاطر نشان کرد: اگر جهان معنایی و ارزشی ما ظاهرگرا و تنوع طلب شود، حجاب استایل و مد حجاب ارائه می‌شود که از حجابی که به مثابه امر دینی و معنوی و مستورکننده باشد، دور می‌شود.

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده اظهار داشت: وقتی در موضوع حجاب از هنرپیشه استفاده می‌کنیم کار هنرپیشگی نمایش دادن و بروز و ظهور است و ما می‌خواهیم امری که ذات آن مستور است این گونه ترویج کنیم، اینها نشان می‌دهد که ما تحلیل درستی از پدیده نداریم.

 

داورپناه با بیان اینکه حجاب یک امر سیاسی در جهان است، خاطر نشان کرد: سیاسی شدن حجاب اختراع جمهوری اسلامی نبوده و ریشه در تاریخ گذشته دارد، همانطور که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند، ما حجاب را مسئله نکردیم بلکه دشمنان ما این موضوع را مسئله کردند.

 

وی تصریح کرد: امروز دعوا بر سر حکم شرعی نیست، بلکه بر سر به رسمیت شناخته شدن و کسب تأیید است، به عنوان مثال، همجنس گرا‌ها برای ثبت ازدواج خود تلاش می‌کنند، حال آنکه در غرب موضوع فقهی و دینی برای ازدواج مطرح نیست، راهپیمایی‌های زیادی درباره موضوعات مختلف برگزار می‌شود، زیرا دعوا بر سر به رسمیت شناخته شدن و تأیید شدن است تا قدرت کسب کنند و این تأیید تبعیت می‌آورد.

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده بیان داشت: در دین اسلام، برخی کارها گناه است، اما اگر در ملأ عام انجام دهیم مجازات هم دارد. اسلام در زندگی خصوصی دخالت نمی کند، اگر کافر در جامعه اسلامی زندگی می‌کند یکی از تضمین‌هایی که وجود دارد، این است که تظاهر به گناه نکند. اما اگر مسلمان هم تظاهر به فسق کند، مجازات می‌شود. ما اجازه نمی دهیم که برخی مسائل به رسمیت شناخته شود و حاکمیت اسلامی به یک سری رفتارها رسمیت نمی دهد.

 

داورپناه با بیان اینکه زنان در همه کشورها نمادهای فرهنگی به حساب می‌آیند، اظهار کرد: وندی براون در کتابی می‌گوید خیلی شگفت انگیز است که در قرن 21 ما در اروپای لیبرال دموکرات درباره لباس زنان بحث می‌کنیم و قانون می‌گذاریم، یعنی در اروپا هم درباره نوع پوشش زنان بحث می‌کنند، زیرا در همه جا زنان و لباس‌های آنان یک حساسیت فرهنگی دارند به همین خاطر موضوع حجاب ذاتا دشوار است و نیاز به گفتگو و بحث دارد.

 

وی یادآور شد: ما در این سال‌ها بر مدل‌هایی از تبلیغ سرمایه‌گذاری کردیم که شاید جواب نداده و از کارهای سخت تر غافل بودیم، همانطور که از گفتگوهای سخت تر فرار کردیم، مانند تقویت ایمان دینی، تقویت وفاداری به اصول دین و وفاداری به فروع دین و تقویت عبودیت که کارهای سخت بودند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: متأسفانه ما هنوز دلسوز برای زنان نداریم، ما هنوز دلواپس برای مسئله زنان نداریم، بسیاری از طرف‌های بحث حجاب دلواپس زنان نیستند بلکه به دنبال اهداف دیگری هستند.

 

داورپناه یادآور شد: امروز یکی از اتفاقات کشور و همه جهان این است که در دوران پساکرونا بسیاری از زنان آسیب پذیر مشاغل خود را از دست دادند، زنان سرپرست خانوار، مربیان مهد، و کارکنان در مشاغل مختلف که به خاطر شیوع بیماری کرونا شغل خود را از دست دادند، امروز در معرض آسیب هستند، اما نه فمنیست‌ها و نه هیچ یک از معترضان به اتفاقات مختلف بانوان اعتراض نکردند.

 

وی توضیح داد: یکی از مشکلات امروز وضعیت مسکن است، وقتی دسترسی به مسکن سخت می‌شود، زن سرپرست خانوار بسیار در معرض خطر قرار می‌گیرد، اما هیچ فردی دلسوز این مسئله نبود، آنقدر که درباره رومینا و قتل‌های ناموسی بحث شد، به موضوع آسیه پناهی پرداخته نشد.

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده تأکید کرد: ما هنوز مسئله زنان نداریم، اگر دلواپس مسئله زنان بودیم و دلسوز بودیم، هزار و یک مسئله وجود داشت قبل از اینکه به این فکر کنیم که حق زنان در موضوع حجاب نقض شده است. امیدواریم در راستای نیت خیر و فهم درست تجویزهایی کنیم که تبعات آن مثبت باشد.

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: داورپناه هفته عفاف و حجاب زن و خانواده عفاف و حجاب نشست تخصصی رسمیت شناخته عنوان مثال زنان نداریم درباره حجاب مسئله زنان موضوع حجاب زمینه ها ما هنوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۰۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد عابدی ظهر شنبه در حسینیه الزهرا (ع)، حوزه مقاومت بسیج حضرت خدیجه (س) اظهار کرد: نگاه به نامحرم گناه می‌باشد و تیری از تیرهای شیطان می‌باشد و زنان حق ندارند وقتی از منزل خارج می‌شوند خودشان را زینت دهند که خلاف آموزه‌های زن مسلمان و زن مومن است.

حجت الاسلام عابدی افزود: سزاوار نیست کسی که دعای رهروی از زهرا (س) و اهل بیت حضرت محمد (ص) را دارد وقتی از منزل خارج می‌شود بهترین لباس را بزک کردن خود به مردان نامحرم قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است افزود: حرام شرعی بر اساس آموزه‌های قرآن و احادیثی که از طرف اهل بیت وارد شده است و حرام سیاسی به خاطر اینکه دشمنان انقلاب اسلامی می‌خواهند در این سرزمین فتنه به پا کنند و حیای زنان و عفت مردان را از بین ببرند و وقتی بی حجابی و بد حجابی در بین مردم عادی شد اقدام بعدی درباره نظام اسلامی خواهند کرد و به دنبال ترویج و بی بند و باری دیگر می‌شوند.

حجت الاسلام عابدی تصریح کرد: در اثر تبلیغات مسموم دشمنان انقلاب اسلامی که می‌خواهند ایران اسلامی و حیای زن مسلمان را بگیرند و تفکرات غربی و لیبرالی که استکبار جهان حاکم کرده است مقام معظم رهبری چند سال پیش در خصوص شبیه خون فرهنگی و جنگ نرم هشدار دادند که دشمن با جدیت کامل و فحشا و بی بند و باری را در کشور ما راه بیندازد تا انسان‌های ولایی و انقلابی دهانشان بسته شود و حق اعتراض به زنان و مردان بی‌حجاب نداشته باشند.

حجت الاسلام عابدی با بیان اینکه فراجا وظیفه خود را به نحو احسن انجام داده است بیان کرد: دستگاه‌های فرهنگی وظیفه دارند نقش آفرینی کنند و در کنار فراجا قرار گیرند و مبارزه با فساد و بی بند و باری کنند

وی گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید پاسخگو باشند در مقابل خانواده‌های شهدا و انقلابیون و متعهدین که اقدام شایسته انجام دهند

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مشگین‌شهر تاکید کرد: آثار بی حجابی در جامعه اسلامی و عواقب بدحجابی ثبوت شخصیت و آرامش روانی و روحی بانوان و کل انسان‌هایی که در جامعه زندگی می‌کنند از بین می‌رود و روح و روان انسان‌ها مخدوش و آمار طلاق بیشتر می‌شود.

وی افزود: وقتی بی حجابی در جامعه حاکم شود احاطه شیطان در جامعه بیشتر می‌شود

حجت الاسلام عابدی تصریح کرد: برای اینکه در جامعه اسلامی ارزشهای اسلامی حاکم شود امروز صهیونیست استکبار جهانی و نظام سلطه از راه نظامی نمی‌تواند وارد عرصه و میدان شود و شکست می‌خورد از طریق جنگ ادراکی و شناختی و جنگ‌های هیبریدی وارد میدان می‌شود تا غیرت از از مردان و حیا را از زنان بگیرد تا نظام مقدس جمهوری اسلامی را به استحاله فرهنگی دچار سازد.

کد خبر 6096382

دیگر خبرها

  • این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • جریمه بار اول و دوم بی‌حجابی را مشخص کردند | زمان‌بندی پرداخت چگونه است؟ | فیلم
  • ایرادهای سابق شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب هنوز به قوت خود باقی است
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
  • شانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • «افتخار به حجاب» + فیلم
  • کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است
  • واکنش مهم به توهین پیرمرد سپاهانی به زنان پرسپولیسی
  • امام جمعه اهواز: طرح «نور» محله به محله اجرا شود