Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@18:19:12 GMT

برداشت خربزه از کشتزارهای تربت‌جام آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۰۸۹۸

برداشت خربزه از کشتزارهای تربت‌جام آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این شهرستان از نظر سطح زیرکشت و تولید این محصول رتبه اول کشور را از آن خود کرده است.

علی ممیزی افزود: به ازای هر هکتار در طول دوره کاشت، داشت و برداشت این محصول به طور میانگین ۶۰ نفرروز اشتغال ایجاد می‌شود و پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۲۳۷ هزار تن خربزه از مزارع این شهرستان برداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در راستای مبارزه با آفات و بیماری‌ها در سال زراعی جاری در ۲ مرحله و در سطح ۲۳ هزار و ۷۰۰ هکتار ازمزارع این محصول مبارزه بیولوژیک انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام گفت: خربزه به عنوان مهمترین محصول بهاره این شهرستان دارای مطلوبیت بسیار برای کشت در این منطقه بوده و ۹۵ درصد این محصول در این شهرستان از نوع خاتونی است.

وی افزود: با هدف صرفه جویی در منابع آب و با اجرای روش‌های نوین آبیاری در سطح ۹۵ درصد مزارع خربزه، استفاده از مالچ پلاستیک در ۹۰ درصد مزارع این محصول اجرا شده است.

ممیزی به تولید نشای خربزه در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: در سال زراعی جاری بیش از پنج میلیون و ۱۵۰ هزار نشای خربزه در این شهرستان تولید شد که کشت نشایی این محصول هم طی چند سال گذشته با استقبال خوب کشاورزان این منطقه روبرو شده است.

وی گفت: نوسانات قیمت خربزه در فصل برداشت این محصول یکی از مهمترین مشکلات جالیزکاران این شهرستان است که در روزهای اوج برداشت مشکلات کشاورزان این منطقه را دو چندان کرده است.

برداشت خربزه در تربت‌جام از اواسط تیر ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد و این محصول در این منطقه ۴۴۰ خانوار بهره‌بردار دارد.

تربت‌جام با ۴۵ هزار کشتزار و تولید سالانه بیش از ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی یکی از قطب‌های کشاورزی در خراسان رضوی با ۱۱ هزار بهره‌بردار در این بخش است.

مرکز شهرستان مرزی و ۱۴۰ هزار نفری تربت‌جام در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

تربت‌جام از شمال شرق هم مرز با کشور ترکمنستان و از مشرق نیز هم مرز با افغانستان است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی تربت جام اشتغال زایی آبیاری اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی تربت جام اشتغال زایی آبیاری اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تربت جام اشتغال زایی آبیاری اراضی کشاورزی تربت جام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۰۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان

علی موسی خانی گفت: امسال محصول کلزا در استان هرکیلوگرم ۳۵ هزار تومان، تضمینی خریداری می‌شود.

موسی خانی ادامه داد: چهار کارخانه روغن کشی در سطح استان متولی خرید دانه روغنی کلزا و تعاون روستایی گلستان نیز مباشر خرید آن است.

وی افزود: امسال در ۴۸ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان گلستان کلزا کشت شده است.

موسی خانی خاطرنشان کرد: پارسال ۲۷ هزار تُن کلزا در استان برداشت شده بود و امسال پیش بینی می‌شود تا ۱۲۰ هزار تن محصول برداشت شود.

وی توصیه کرد: کشاورزان در برداشت عجله نکنند چرا که هنگام برداشت، رطوبت استاندارد کلزا باید حدود ۱۰ درصد و مواد خارجی آن ۲ درصد باشد.

کلزا محصولی است که از دانه آن روغنی مفید و گیاهی به دست می‌آید و از کنجاله آن برای خوراک دام استفاده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • ۵۱۰ هزار تن گندم به مراکز مسقف خوزستان انتقال داده شد
  • آغاز برداشت گل گاو زبان در شهرستان املش
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • بارندگی‌های اخیر خسارتی به گندم‌های برداشت شده در خنج وارد نکرده است
  • تخریب جاده‌های بین مزارع و عشایری شهرستان آبدانان بر اثر سیلاب