Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی وضعیت اشتغال در خراسان شمالی گویای این موضوع است که علاوه بر رشد نامحسوس بیکاری در استان، ترکیب اشتغال این استان روستانشین در حال تغییر است که عدم برنامه‌ریزی مناسب در این عرصه می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری در عرصه اجتماع ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد در پایان هرماه و هر فصل از سال اعلام آمارهای وضعیت اقتصادی کشور در استان‌های مختلف باعث نمایش مسیر طی شده هر استان و جهت‌گیری‌های لازم برای برنامه‌ریزی حرکت آینده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازجمله این آمارها که همواره مورد مداقه و توجه رسانه‌ها و کارشناسان است، گزارش‌های فصلی و ماهیانه وضعیت اشتغال و بیکاری جامعه است.

کاهش اشتغال و افزایش بیکاری در بهار ۹۹

طی آخرین گزارش منتشرشده از سوی مرکز آمار کشور، در پایان بهار سال ۹۹ که شیوع ویروس کرونا، وضعیت اقتصادی کشور را تحت تأثیر خود قرار داده بود، نرخ مشارکت اقتصادی با کاهش بیش از ۴ درصدی نسبت به بهار سال گذشته به میزان ۴۱ درصد رسید. همچنین نسبت اشتغال با نیز با کاهش بیش از ۳ درصدی به میزان ۳۶ و ۹ دهم درصد رسیده و برآورد نرخ بیکاری نیز رقم ۹ و ۸ دهم درصد را نمایش می‌دهد.

 

اما در ادامه این آمار وضعیت خراسان شمالی در کنار سایر استان‌های کشور ارائه‌شده که طی آن، نرخ مشارکت اقتصادی در این استان محروم، با کاهش بیش از ۵ درصدی نسبت به بهار سال گذشته، ۴۴ و ۳ دهم درصد را نمایش می‌دهد. کاهش بیش از ۶ درصدی نسبت اشتغال و رسیدن به نقطه ۳۹ درصد و همچنین افزایش ۴ درصدی نرخ بیکاری و نمایش عدد ۱۲ درصد ازجمله دیگر اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار طی فصل بهار امسال است.

 

  کاهش بیش از ۶ درصدی نسبت اشتغال، افزایش ۴ درصدی نرخ بیکاری و کاهش بیش از ۵ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان شمالی نسبت به بهار ۹۸

 

بررسی وضعیت اشتغال در خراسان شمالی اما محدود به یک فصل نمی‌شود و می‌توان تغییرات اشتغال را در کنار سهم اقشار مختلف در وضعیت شغلی استان سنجید تا شرایط این استان زیر یک‌میلیون نفر جمعیت کشور، سنجیده شود.

با بررسی‌های انجام‌شده طی سال‌های اخیر و بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی مرکز آمار کشور، در فصل بهار سال ۹۹ خراسان شمالی هشتمین استان دارای بالاترین نرخ بیکاری، ششمین استان دارای بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی و نهمین استان دارای بیشترین نسبت اشتغال در کشور بود.

روند تغییرات این آمارهای طی سالیان اخیر نشان می‌دهد که با توجه به اینکه شغل ساکنان خراسان شمالی با درصد زیادی را کشاورزی تشکیل می‌دهد، فصل‌های مربوط به کشت و کار و این امور وضعیت اشتغال استان خراسان شمالی بهبود می‌یابد و در سایر فصول سال، شاهد افزایش نرخ بیکاری در استان هستیم اما از بهار سال ۹۶ تاکنون روند تغییرات نرخ بیکاری در استان خراسان شمالی نمایشگر افزایش بسیار ناچیزی در این رقم در استان است.

همان‌طور که در نمودار ذیل مشخص‌شده، تغییرات نرخ بیکاری استان طی فصول مختلف تغییرات محدودی را از خود به نمایش گذاشته است. این روند همچنین در میزان نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال در استان نیز ملاحظه می‌شود.

 

اما افزایش نرخ بیکاری از سویی به نسبت بهار سال گذشته و همچنین زمستان ۹۸ در خراسان شمالی و همراه شدن آن با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال نیازمند تحلیل دقیق است.

ازآنجایی‌که فرمول نرخ مشارکت اقتصادی به نسبت جمعیت فعال جامعه (شامل بیکاران و شاغلان) بر جمعیت استان مرجع استان سنجیده می‌شود، پس با کاهش نرخ مشارکت اقتصادی نشان داده می‌شود که جمعیت فعال استان خراسان شمالی به غیرفعال تغییر حالت پیداکرده‌اند و جمعیت غیرفعال نشان می‌دهد، چه تعداد از جمعیت در سن کار، خارج از بازار کار هستند.

در شرایطی نظیر شیوع بیماری کرونا که در همه کشورها بر اقتصاد و بازار کار تأثیرات قابل‌توجهی گذاشته، دسته‌ای از شاغلین، یا به جمعیت بیکار اضافه‌شده‌اند و یا در مواردی که اشتغال افراد از اولویت کمتری در معیشت خانوار برخوردار بوده، به جمعیت غیرفعال افزوده‌شده‌اند.

هشدار کشاورزی زدایی در خراسان شمالی!

بررسی‌ها درباره سهم اشتغال موجود در خراسان شمالی در میان رسته‌های مختلف شغلی نیز نشان از تغییر در وضعیت شغلی مردم استان دارد.

استان خراسان شمالی که در سال ۹۱ میزبان رهبر انقلاب بود، کشاورزی به عنوان موتور پیشرفت و اصلی‌ترین زمینه توسعه و پیشرفت اعلام شد که با توجه به وضعیت روستانشینی قریب به ۵۰ درصد مردم استان، این موضوع قابل توجیه است.

اما گزارش‌های منتشرشده از وضعیت در فصل‌های مختلف سالیان اخیر پرده از حقیقتی دیگر بر می‌دارد. حقیقتی که در صورت غفلت مسئولان و عدم برنامه‌ریزی مناسب در مسیر کوتاه‌مدت و میان‌مدت، می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای مردم استان و حتی کشور به همراه داشته باشد.

از بررسی سهم اشتغال خراسان شمالی طی بهار ۹۵ تاکنون تغییرات محسوسی در هر سه رسته کشاورزی، صنعت و خدمت ایجادشده به‌نحوی‌که سهم صنعت از ۲۲ و ۸ دهم درصد اکنون به ۲۸ درصد رسیده و از سوی دیگر سهم مشاغل کشاورزی در استان گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها، از ۴۳ و ۹ دهم درصد، به ۳۰ درصد در سال ۹۹ کاهش‌یافته است.

با ترسیم نمودار این بازه زمانی در تصویر زیر، نشان داده می‌شود که روند مشاغل کشاورزی در استان با شیب زیادی در حال کاهش بوده و از طرف دیگر روند صنعتی شدن مشاغل استان در حال افزایش است. کاهش این مشاغل کشاورزی از چند جنبه قابل‌بررسی است.

 

ابتدا ورود تکنولوژی به این عرصه و کاهش نیازمندی به نیروی کار برای فعالیت‌های کشاورزی یا علاقه‌مندی بیشتر مردم برای مشاغل خدماتی و صنعتی و دور شدن از فضای کشاورزی است.

بررسی وضعیت جمعیت در استان طی سالیان اخیر نشان می‌دهد که با کاهش موالید در استان، کاهش فرزندآوری و افزایش فوت و همچنین کاهش میانگین سن افراد فوت‌شده در استان که در گزارش گذشته به آن پرداخته شد، درمجموع نشان از عدم رغبت به کشاورزی در استان را نشان می‌دهد.

تلاش برای انجام مشاغل خدماتی و صنعتی در خراسان شمالی با توجه به عدم اقدام مناسب در راستای توسعه مشاغل مختلف در روستاهای این استان، نشان‌دهنده این واقعیت است که روستاهای استان که کانون تولید محسوب می‌شوند، جمعیت خود را از دست می‌دهند و به جای آن شهرها میزبانان جدید این افراد هستند که در صورت عدم مدیریت صحیح موجب افزایش پدیده حاشیه نشینی در استان و حتی هدر رفتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد می‌شود.

به نظر می‌رسد استان خراسان شمالی که همواره جزو استان‌های با نرخ مشارکت اقتصادی بالا در کشور محسوب می‌شده است، اکنون به وضعیت هشدار نزدیک می‌شود و در صورت عدم تدبیر مناسب برای بازگشت دوباره افراد به چرخه فعالیت موجب افزایش جمعیت غیرفعال در استان می‌شوند به‌نحوی‌که علاوه برافزایش پدیده بیکاری در استان، شاهد کاهش افراد شاغل و افراد جوینده کارخواهیم بود که خود می‌تواند منبعی برای گسترش آسیب‌های اجتماعی به‌حساب آید.

 

حال باید دید آیا آمارهای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی در عرصه‌های مختلف می‌تواند باعث تغییر در وضعیت اشتغال این استان شود یا سرمایه‌گذاری‌های اعلام‌شده از سوی نهادهای مختلف در خراسان شمالی تنها آماری بر روی کاغذ است و خروجی مشخصی ندارد؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اشتغال خراسان بیکاری مشارکت خراسان شمالی استان خراسان شمالی نرخ مشارکت اقتصادی بیکاری در استان خراسان شمالی وضعیت اشتغال نسبت اشتغال کاهش بیش نشان می دهد نرخ بیکاری درصدی نسبت شده از سوی دهم درصد بهار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۰۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد

 استان خراسان شمالی، رویشگاه گونه‌های متنوع و منحصر بفرد گیاهان دارویی و خوراکی است که طرفداران بسیاری هم دارد؛ چریش، یکی از این سبزی‌های مطبوع و خوشمزه کوهی است.

هر بوته گیاه چریش چندین برگ دارد که مانند سبزی تره قسمت انتهایی آن در غلافی سفیدرنگ پیچیده شده است.

گیاه چریش در فصل بهار در همه سبزی فروشی‌ها عرضه می‌شود مردم خراسان شمالی بخصوص روستاییان با استفاده از این گیاه آشی موسوم به آش چریش و نانی به نام نان چریشی درست می‌کنند.

آش چریشی مخلوطی از حبوبات، بلغور و گیاه چریش است و نان چریشی نیز با استفاده از خمیر، زردچوبه، سیب زمینی، پیاز، روغن حیوانی و گیاه چریش در تنور پخته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی
  • چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد
  • دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری
  • هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این ۲۱ استان تا پنجشنبه ۶ اردیبهشت
  • هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این ۲۱ استان تا پنجشنبه ۶ اردیبهشت
  • صدور هشدار فوری هواشناسی + جزئیات
  • صدور هشدار جدید نارنجی هواشناسی + جزئیات
  • مشارکت ۴۳ درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال
  • هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود