Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@20:48:19 GMT

چرا ۵ ماه حقوق یک کارگر باید معادل یک سکه باشد؟

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۲۰۹۷

چرا ۵ ماه حقوق یک کارگر باید معادل یک سکه باشد؟

آفتاب‌‌نیوز :

مهرزاد مؤیدی با اشاره به افزایش سرسام‌آور نرخ سکه و ارز در روزها و هفته‌های اخیر گفت: واقعیت‌های اقتصادی را نمی‌توان با اعداد و ارقام فریبنده قلب کرد، واقعیت امروز در کف جامعه قابل مشاهده است. کارگران، امروز به دنبال زندگی کردن نیستند؛ تنها در پی آن هستند که زنده بمانند.

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه کمترین حق یک انسان برخوردار بودن از حداقل‌ها برای یک زندگی است، خاطرنشان کرد: آیا اینکه امروز قیمت یک سکه معادل 5 ماه حقوق یک کارگر است، منصفانه و مطابق حق کارگر است؟

مؤیدی با طرح این پرسش که آیا یک کارگر حق آن را ندارد که در ازای دریافت یک سکه در ماه زندگی کند، یادآور شد: اجحاف واردشده به کارگران چنان واضح است که نیازی به گفتن ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت در تضاد با حقوق کارگران عمل کرد

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس در ادامه با انتقاد از شورای عالی کار ادامه داد: شورای عالی کار تصمیم‌گیر نهایی و اصلی است، نباید انتظار داشت که دستمزد عادلانه برای کارگران تصویب شود؛ زیرا دولت خود به عنوان یک کارفرمای بزرگ عمل می‌کند.

مهرزاد مویدی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت در تضاد با حقوق کارگران عمل کرده است، افزود: زمانی صحبت‌ها و وعده‌های وزرای دولت برای بهبود معیشت را می‌شنویم و سپس مشاهده می‌کنیم که در عمل اتفاقی عکس آن رخ داده است، مشخص می‌شود که دولت برای خواست و مطالبات جدی عامه مردم و به‌ویژه کارگران اهمیتی قائل نیست.

کرونا فقط کارگران را بیکار کرد

مهرزاد مویدی سپس با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر معیشت و زندگی کارگران افزود: آیا تحریم تنها باید بر معیشت کارگران اثرگذار باشد؟ چگونه است که بر اثر تحریم و کرونا، حتی یک کارمند دولتی اخراج نشده است و تنها قشری که متضرر شدند، کارگران بودند.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس سپس با انتقاد از شعارهای حمایتی دولت یادآور شد: وقتی قیمت پنیر در عرض 6 ماه از 7 هزار تومان به 14 هزار تومان افزایش یافته و قیمت یک عدد مرغ به 40 هزار تومان رسیده است، آیا یک کارگر می‌تواند با کمک معیشتی 50 هزار تومان زندگی کند؟

بیکاری دست‌کم 140 هزار کارگر در فارس بر اثر کرونا

مهرزاد مویدی در ادامه با اشاره به ثبت‌نام بیش از 72 هزار نفر کارگر برای دریافت بیمه بیکاری در فارس گفت: من با قطعیت اعلام می‌کنم که در ایام کرونا دست‌کم دو برابر این تعداد، یعنی بیش از 140 هزار نفر از کار بیکار شدند.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس در همین راستا با انتقاد از تاخیر در پرداخت همین حداقل حقوق کارگران گفت: کارگری که چندماه است همین حداقل حقوق را دریافت نکرده، فرقی با یک کارگر اخراج‌شده ندارد.

عضو شورای عالی کار در ادامه با انتقاد از تلاش دولت برای عدم تحقق شعار «جهش تولید» خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از مدیران ما از شعارهای حمایت از تولید، تنها در سربرگ مکاتبات خود استفاده می‌کنند.

مویدی در پایان با بیان اینکه به جای حمایت از جهش تولید، شاهد از دست رفتن بسیاری از مشاغل بودیم، تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که امسال نه‌تنها جهش تولیدی رخ ندهد، بلکه یک عقب‌گرد در تولید را شاهد باشیم.

مهرزاد مویدی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی تنها قشری که بیشترین آسیب را می‌بیند، قشر کارگران است، یادآور شد: درخواست ما از دولت آن است که به جای حمایت از جهش تولید، از همین مشاغل کنونی حمایت کند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: حقوق کارگر سکه شورای عالی کار هزار تومان جهش تولید یک کارگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۲۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود

ایسنا/گیلان نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: باید برای کارگران ایمنی، امنیت و امید ایجاد کنیم؛ همچنین ایجاد توازن میان افزایش حقوق کارگری و قیمت کالاهای مصرفی باید اجرایی شود.

آیت الله رسول فلاحتی امروز، ۶ اردیبهشت ماه در دیدار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان به مناسبت هفته کارگر، با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با جامعه کارگری، اظهار کرد: بیانات رهبر انقلاب درباره کار و کارگری و کارگران و تولید بسیار جامع و راهگشا بود.

وی افزود: ۱۴ میلیون کارگر در کشور داریم که با خانواده هایشان حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهد و لذا شاهد ظرفیت بالای جامعه کارگری هستیم و زندگی مردم با تولیدات کارگران آمیخته شده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان شئونات زندگی روزمره را گره خورده با تولیدات کارگران دانست و تصریح کرد: عمده مواد غذایی و کالاهای مصرفی ما محصول تلاش کارگران است که توجه ویژه به جایگاه کار و کارگر را می طلبد.

امام جمعه رشت با اشاره به جایگاه کارگر در آموزه های دینی، یادآور شد: همه انبیاء الهی کارگر و تولیدکننده بودند و نظام اسلامی نیز جایگاه ویژه ای برای قشر کارگر قائل است.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، عنوان کرد: اگر تولید اتفاق بیفتد، ثروت ایجاد می شود و با ثروت رفاه می آید و رفاه آسایش و آرامش جامعه را به دنبال دارد و صادرات را رقم می زند و اشتغال ایجاد می کند.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه تا یک دهه قبل جایگاه کار و تولید اینگونه نبود، تصریح کرد: نرخ بیکاری استان سه درصد کاهش یافته و به زودی به پنج درصد خواهد رسید؛ این در حالی است که با جهش تولید، اشتغالزایی می شود.

وی میدان تقاضا برای تولیدات ایرانی را وسیع دانست و تاکید کرد: بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و آسیای میانه خواستار تولیدات ایرانی هستند؛ البته بهترین صادرات، صادرات کالاهای فنی و مهندسی بوده و بسیاری از کشورها از جمه ترکیه و عراق و سوریه به صادرات کالاهای فنی و مهندسی ما به ویژه در بخش های خودروسازی و کشتی سازی و سدسازی نیاز دارند.

وی کشورهای آسیای میانه را طرفدار کالای ایرانی دانست و یادآور شد: با افزایش تقاضا، تولید افزایش پیدا می کند و تولیدکننده انگیزه می گیرد؛ از مسئولان انتظار داریم از ورود کالاهای دارای مشابه داخلی خودداری کنند تا بازار تقاضا رونق داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در گیلان از متولیان حوزه کشاورزی و صنعت خواست نیاز بازار داخلی را احصا کنند و گفت: تولیدکنندگان باید نیاز داخلی را بدانند و از حمایت دولت مطمئن باشند تا به جهش تولید فکر کنند، زیرا واردات بدون برآورد نیاز داخلی، بی توجهی به تولید است.

وی یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم را راه اندازی مجدد صنایع خرد و کلان تعطیل و نیمه تعطیل دانست و عنوان کرد: با احیای این واحدهای تولیدی، کارگران و تولیدکنندگانی که بر اثر مشکلات اقتصادی خانه‌نشین شده بودند می‌توانند به عرصه تولید بازگردند؛ البته حمایت از تولیدکنندگان جدید نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

امام جمعه رشت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دارای بیشترین شعب مرتبط با کار و تولید و سرمایه دانست و ادامه داد: باید برای کارگران ایمنی، امنیت و امید ایجاد کنیم؛ همچنین ایجاد توازن میان افزایش حقوق کارگری و قیمت کالاهای مصرفی باید اجرایی شود.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم باید متوازن با حقوق و دستمزد کارگر باشد، تصریح کرد: عرضه و تقاضا باید متوازن باشد و در این راستا باید شاهد خرید تضمینی و بدون واسطه کالاهای تولید داخل از سوی دولت باشیم، زیرا واسطه ها و دلالان از عدم توازن عرضه و تقاضا سود می برند.

وی عدم نظارت بر بازار عرضه و تقاضا را یکی از بلاهای اجتماعی دانست و تاکید کرد: بسیاری از جوانان امنیت شغلی را در پشت میز نشینی می دانند؛ این در حالی است که نیازمند ترویج فرهنگ کار هستیم. البته از مسئولان نیز می خواهیم برای کارگران امنیت روانی ایجاد کنند، زیرا قرارداد ۸۹ روزه معنی ندارد!

امام جمعه رشت همچنین بر پیوند صنعت با مدارس و دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: وزارت کار با وزارت آموزش و پرورش همکاری کند رشته های کشاورزی و صنعتی را به صورت مهارت محور به دانش آموزان ارائه دهد تا دانش آموز و دانشجوی ما کار را بلد باشد.

وی با بیان اینکه برخی از مدیران باید از دل فضای کارگری آمده باشند تا مشکلات کارگران را لمس کنند، متذکر شد: مدیران نباید زیر سوال بروند، زیرا قدرت اراده و ایده و خلاقیت آنان از بین می رود؛ البته مدیران به نظارت و هدایت و پشتیبانی نیاز دارند تا بتوانند تصمیم های تحول ساز بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • نبود کمیته‌های حفاظت فنی و بازرسان عامل ازدیاد حوادث کار
  • اختصاص شعبه ویژه حل اختلاف کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • نشست مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان
  • ​بیمه شدگان تامین اجتماعی فورا بخوانند
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • حقوق کارگران ۵۷ درصد بیشتر شده است
  • نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود