Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@03:43:14 GMT

رکود در بازار فرش دستباف در سایه تحریم‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۲۲۴۵

رکود در بازار فرش دستباف در سایه تحریم‌ها

فرش دستباف ایران که به دلیل قیمت بالا، بیش از داخل، بازار خارجی دارد، با تحریم‌های آمریکایی دچار رکود شده و شیوع کرونا بر این رکود افزوده است. اما بازار چین و روسیه و قریب 10 کشور همسایه و بسیاری از کشورهای دیگر دوست ایران فرصت خوبی برای صادرات این کالا است که هرچند دولت از آن غفلت کرده است اما مجلس می‌تواند این راه را باز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ کرونا یک اتفاق غیرمنتظره بود که در هر قرن یک بار رخ داده و همه جنبه‌های سلامتی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره را به شدت تحت تأثیر قرار داد که در این بین اقتصاد و معیشت مردم از اهمیت به سزایی برخوردار است.

مشاغلی که قبل از کرونا نیز به واسطه تحریم‌ها از رونقی افتاده بودند با پدیدار شدن کرونا بیشتر تحت فشار اقتصادی قرار گرفتند. یکی از این مشاغل حوزه فرش دستباف بود.

فرش دستباف ایرانی یکی از هنرهای دیرینه و افتخارآفرین کشور است که به دلیل پرزحمت بودن و زمان‌بر بودن تولید آن، با قیمت بالایی در بازار عرضه می‌شود تا آن جا که بسیاری از مردم کشور توان خرید فرش دستباف را حتی به عنوان یک نماد از هنر ایرانی ندارند. عمده بازار فرش دستباف ایران در بین گردشگران خارجی و بازار کشورهای عربی و اروپایی دیگر است.

با آمدن کرونا و بسته شدن رفت‌وآمدها و سفرهای خارجی، این صنعت که به دلیل تحریم‌ها ضعیف شده بود، با مشکل بیشتری روبرو شده است و معیشت یک و نیم میلیون نفر بافنده قالی دستباف را که از قضا غالباً از طبقه متوسط یا ضعیف جامعه هستند، با مشکل روبرو کرده است.

 

*تحریم‌ها سدی در مقابل فروش فرش دستباف

رحمت‌اله تجدد، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان، در این رابطه در گفتگو با صاحب نیوز با اشاره به تعطیلی سفرهای خارجی طی چند ماه گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، از راکد بودن بازار خرید و فروش این صنایع دستی ارزشمند سخن گفت.

وی تصریح کرد: برخلاف سایر اقلام و اجناس به خصوص در میان لوازم خانگی که روز به روز بر قیمت آن‌ها افزوده می‌شود، فرش دستباف از گزند گرانی‌ها در امان بوده و طی ماه‌های گذشته تنها با شیب قیمتی چند درصدی و افزایش قیمت ناچیز روبرو بوده است.

این فعال بازار فرش با بیان این که به دلیل قیمت بالا، تعداد اندکی مشتری فرش دستباف در داخل کشور وجود دارد، گفت: مهمترین مشکل این صنعت تحریم است و مهمترین قدم برای رونق بازار فرش، برداشته شدن تحریم‌ها و باز شدن راه صادرات آن است.

تجدد عدم امکان خرید و واریز وجه از کشورهای خارجی و در اختیار نداشتن کارت‌خوان ارزی و عدم توزیع این قبیل کارت‌خوان‌ها توسط وزارت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی بین مراکز گردشگری را از جمله مشکلات بر سر راه معامله فرش دستباف با گردشگران و مشتریان خارجی فرش دستباف برشمرد.

همان طور که رئیس اتحادیه فروشندگان فرش اصفهان بر آن تأکید دارد، صادرات مهمترین راه حل رونق بازار فرش است که می‌تواند موجب ارزآوری در کشور نیز باشد.

 

*صادرات به کشورهای دوست، بازار مغفول مانده فرش ایران

برای همین منظور هرچند کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل تحریم‌های ظالمانه راه را به روی صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای خود بسته‌اند اما هنوز بسیاری از کشورهای دنیا هستند که بدون توجه به تحریم‌های آمریکا می‌توانند با ایران توافق نامه همکاری‌های اقتصادی امضا کنند و اجازه صادر کردن کالاهای ایرانی به بازارهای خود را بدهند.

چین و روسیه مهمترین این کشورها بوده که از بازار خوبی نیز بهره‌مند هستند اما در سایه تمرکز دولت برای کسب مجوز از غربی‌ها برای ورود به بازار این کشورها، مورد غفلت واقع شده‌اند و جالبتر این که رهبر معظم انقلاب هم در سال‌های قبل از دولت خواسته بودند به جای این همه وقت گذاشتن و سرمایه گذاری کردن برای به دست آوردن دل غربی‌ها، بازارهای کشورهای مهم دیگر مثل چین و روسیه را هم دریابند.

بدون شک دولت می‌توانست با ایجاد کانال‌های مالی دو سویه با هر یک از این کشورها و حتی با دادوستد به وسیله حمل چمدانی ارز و طلا امکان صادرات فرش دستباف و البته سایر کالاهای تولید داخل را فراهم کرده، از تحریم‌ها عبور کند و با مبادلات در بازارهای این کشورها‌ عملاً تحریم‌ها را بی‌اثر کند.

جمهوری اسلامی ایران از حیث تعداد همسایه جزء چند کشور برتر جهان است. پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق از طریق مرز خاکی و روسیه، قزاقستان، کویت، عربستان، قطر، بحرین، امارات و عمان از طریق مرز آبی 15 کشوری هستند که همسایه کشور ما هستند و جز با چند کشور معاند مانند عربستان می‌شد با سایر همسایگان در ارتباط بود و بازار آن‌ها را فرصتی برای صادرات فرش دستباف و متقابلاً واردات سایر اقلام مورد نیاز کشور دانست.

این تنها یک راه برای عبور از تحریم‌ها و رونق بخشیدن به بازار صادرات کشور همچون صادرات فرش دستباف است و قطعاً با بررسی بیشتر می‌توان راه‌های بیشتری برای این موضوع یافت اما آن چه برای رسیدن به این مسأله باید وجود داشته باشد، روحیه کار، دلسوزی و درک مردم توسط مسئولان است.

 

*معامله با طلا و ارزهای غیردلار

عجیب است که چرا کشور ما سال گذشته در مقابل چراغ مثبت برخی از همین کشورها برای آغاز مبادلات تجاری با واحد پولی غیردلار، با این بهانه که هنوز زیرساخت آن در کشور فراهم نیست، از این امر خودداری کرد در حالی که این راه نیز می‌توانست موجب بی‌اثر کردن تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی ایران شود.

به نظر می‌رسد بیش از آن که تحریم‌های آمریکایی کشور را از پا انداخته باشد، نوعی خود-تحریمی در داخل کشور موجب این امر شده است. توجه مطلق دولت به برجام و نگاه به دستان امثال جان کری برای امضاء توافقنامه‌ای که بعد از پنج سال مذاکره و فشار و به نتیجه رساندن به یک باره توسط آمریکا پاره شده و زیرپا گذاشته شد، این فرصت‌ها را از اقتصاد ایران و از مردم کشور ما گرفت.

جای دارد مجلس یازدهم که به فرموده رهبر معظم انقلاب یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس شورای اسلامی بعد از انقلاب است با ورود جدی به این امر، فرصت‌های از دست رفته را جبران کرده و راه را برای صادرات فرش دستباف و سایر اقلام تولید ایران باز کند و رونق را به اقتصاد کشور بازگرداند.

 

*فرش دستباف و سبک زندگی بهتر

در طب جامع ایرانی علاوه بر درمان دردها با دارو به اصلاح سبک زندگی نیز توجه شده است. نحوه غذا خوردن، محل خوابیدن، نوع لباس پوشیدن و بسیاری از جوانب زندگی در این طب سفارش‌هایی دارند که رعایت آن‌ها موجب حفظ و بهبود سلامتی انسان می‌شود.

یکی از این جوانب محل زندگی و خواب است. زندگی کردن، راه رفتن و خوابیدن بر روی فرشی با الیاف مصنوعی و پلاستیکی که توسط یک ماشین بافته شده باشد نمی‌تواند کیفیت زندگی بر روی فرشی با الیاف و رنگ طبیعی را داشته باشد که تار و پود آن با تلاش و زحمت یک انسان برای تأمین معیشت خود بافته شده است.

مهدی یوسلیانی، متخصص طب سنتی ایرانی، در گفتگو با صاحب نیوز این مسأله را تأیید می‌کند و از توصیه‌هایی در این زمینه در منابع معتبر و تأیید شده این طب سخن می‌گوید.

توجه به این امر و تلاش دولت و مجلس برای رونق بازار داخلی فرش دستباف که یک معامله دوسر سود است و هم موجب رونق بازار شبکه فروش فرش دستباف و هم موجب کیفیت زندگی و بهبود سلامتی مردم می‌شود راه دیگری برای رونق این صنعت است که مورد غفلت واقع شده است.

بنابر ادعای یکی از فعالان عرصه فروش فرش دستباف 20 درصد جامعه ایرانی هم اکنون توانایی خرید فرش دستباف را دارند و این ظرفیت خوبی برای بازار فرش دستباف و خارج کردن بازار این فرش از رکود است که تنها باید با تزریق انگیزه خرید این فرش در جامعه با نمونه‌هایی مانند اصلاح سبک زندگی که بیان شد، آن را به دست آورد. موضوعی که خود موجب کاهش نقدینگی بازار و اثرگذاری غیرمستقیم هرچند ناچیز بر این وجهه اقتصاد نیز خواهد شد.

برای درصد بالای دیگری از جامعه ایرانی نیز که توانایی خرید قالی دستباف را ندارند می‌توان با حذف سلسله واسطه‌ها و عرضه مستقیم فرش دستباف از بافنده به مصرف کننده، این هنر ایرانی را با قیمت پایین‌تری عرضه کرد و دامنه خریدارانی که توانایی خرید این کالا در داخل کشور را دارند بالا برد. این واسطه‌ها که هر یک با افزودن سود خود، موجب بالا رفتن قیمت نهایی فرش دستباف می‌شوند را می‌توان ‌به سمت بازاریابی در فضای بین‌المللی و در بین کشورهای همسایه و کشورهای دوست سوق داد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: صادرات فرش دستباف فرش دستباف رونق بازار بازار فرش تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۲۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاچاق دختران به بهانه مسابقه / دستگیری ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکه‌های اصلی پرونده سایه

سخنگوی فراجا جزئیاتی تکان‌دهنده از شبکه‌های فساد و فحشای منهدم شده از سوی پلیس در ماه‌های اخیر را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار سعید منتظرالمهدی در تشریح برخی از دستاوردهای پلیس در مبارزه با انواع جرایم سازمان یافته و شبکه‌ای اظهار کرد: پلیس به عنوان آخرین و مهم‌ترین حلقه در لبه برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی، از آخرین وضعیت زیر پوست شهر مطلع بوده و مطابق آن اقدام و عمل می‌کند.

وی با تاکید بر این که اقدامات و مأموریت‌های پلیس به ویژه پلیس امنیت عمومی فراجا در راستای حفظ سلامت جامعه و ارتقا امنیت و آرامش در دو بخش جرایم آشکار و پنهان پیگیری می‌شود، افزود: در یکی از این جرایم بین بخشی که به شکل نیمه آشکار و نیمه پنهان بود و به پروژه «سرویسِ اسکورت» معروف بود، شاخه خارجی یک باند فساد و فحشاء که اقدام به شناسایی، جذب و انتقال دختران برای خدمات جنسی و قاچاق آنها به خارج از کشور کرده بودند، مورد شناسایی قرار گرفت و منهدم شد، در فاز اول رسیدگی به این پرونده ۲۴ نفر، در فاز دوم ۵۷ نفر دستگیر و در فاز سوم نیز تعداد زیادی شناسایی شده که پرونده آنها در دست اقدام و پیگیری است.

سخنگوی پلیس با اشاره به پروژه دیگری که به پروژه «کینگ» مشهور است، گفت: در این پروژه شبکه‌ای سازمان یافته برای قاچاق زنان به کشورهای ترکیه و گرجستان فعال بود، ارتباطات اعضای این باند با باندهای تجارت مستهجن و غیراخلاقی خارج از کشور مشخص بود و در نهایت نیز اعضای اصلی آن در تهران، البرز، پایانه فرودگاهی و گذرگاه مرزی بازرگان دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

منتظرالمهدی با اشاره به پرونده دیگری موسوم به «چَتِر بِیت» گفت: اعضای این باند اقدام به تهیه فیلم‌های مستهجن و مروج فساد به صورت برنامه زنده برای شبکه‌ها و سایت‌های منتشر کننده محتوای غیراخلاقی کرده بودند، برخی از دختران کم سن و سال و جوان که بین ۱۵ تا ۲۶ سال سن داشتند در دام سرکرده شبکه چَتِربِیت که در قالب کارآفرینی برای جوانان در رشته‌های کامپیوتر، زبان انگلیسی، طراحی سایت و شبکه تبلیغ کرده بود، گرفتار شده و پس از شناسایی، ساماندهی و آموزش، اقدام به تولید فیلم‌های جنسی زنده برای مردان با ملیت‌های مختلف آلمانی، فرانسوی، آمریکایی، اوکراینی، روسی و انگلیسی کرده بودند.

وی با اشاره به پرونده بزرگ و چندوجهی «رافائل» تصریح کرد: اعضای این شبکه با هدف تغییر ذائقه فرهنگی مردم به سوی ابتذال و حیا زدایی از جامعه عفیف دختران و زنان ایرانی دست به کار شده بودند، پلیس توانست با انواع اقدامات فنی دو سر شبکه اصلی، پنج پل ارتباط داخل و خارج، هشت عکاس و فیلمبردار فیلم‌های مستهجن و ۵۰ مدل را شناسایی و دستگیر و سکوهای تبلیغاتیِ آنان را مسدود کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی فراجا خاطرنشان کرد: البته کار بر روی این پرونده به اتمام نرسیده است؛ رافائل از سرشاخه‌های اصلی خارج از کشور است که تبعه یکی از کشورهای آمریکای جنوبی و ساکن کشورهای همسایه است و تعاملات وسیعی با انواع باندهای فساد، فحشاء و سایت‌های شرط بندی با گردش مالی بالا در خارج کشور دارد و در این سو نیز ارتباط گسترده‌ای با تولیدکنندگان محتواهای مبتذل ایرانی و سطح یک این پرونده که به خارج کشور تردد داشتند، دارد؛ پلیس در این پرونده و به طور خاص از مسیر سازمان جهانی اینترپل و سایرِ راه‌های قانونی و بین‌المللی در حال پیگیری است.

منتظرالمهدی درباره پرونده دیگری به نام «لِوِل آپ دنس» و گفت: در این پرونده گردانندگان به بهانه اجرای مسابقه رقص در کشورهای همسایه اقدام به شناساییِ دختران برای اهداف غیراخلاقی، فیلم‌های مستهجن، قاچاق انسان و تشکیل شبکه‌های فحشاء کرده بودند، پشت پرده برخی از تبلیغات به ظاهر مفرح و کم خطر، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گسترده‌ای است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: پلیس امنیت عمومی به پرونده سایه یا همان خانه فساد واقع در یکی از مناطق مرفه تهران که زیر شاخه‌های متعددی داشت نیز ورود کرد که پس از رصد و پایش اطلاعاتی دقیق صورت گرفته در فاز یک این پرونده هشت زن و دو مرد از سرشبکه‌های اصلی و دایرکنندگان فحشاء شناسایی، دستگیر و به دستگاه قضا تحویل داده شدند و در فاز دوم که گستردگی جغرافیایی یافته اما تمرکز و عمده فعالیت‌ها در تهران بود نیز پنج زن و یک مرد در تور اطلاعاتی گرفتار و دستگیر شدند.

کد خبر 747452

دیگر خبرها

  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • ادامه جنگ اوکراین در سایه تحریم و تهدید روسیه
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • جایزه جشنواره ایتالیایی برای «در سایه سرو»
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • «در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد
  • قاچاق دختران به بهانه مسابقه / دستگیری ۸ زن و ۲ مرد از سرشبکه‌های اصلی پرونده سایه
  • سایه تهدیدات امنیتی بر سر مسابقات یورو ۲۰۲۴ آلمان
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل