Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک در نامه‌ای به رئیس این دانشگاه، پیشنهاداتی را درباره مدیریت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در موج دوم شیوع این بیماری ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک در نامه‌ای به رئیس این دانشگاه، پیشنهاداتی را درباره مدیریت بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در موج دوم شیوع این بیماری ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این نامه آمده است:

بسیج دانشجویی که از روز اول مبارزه با ویروس منحوس کرونا با تمام توان در خط مقدم مبارزه قرار داشت و جان بر کف لباس خدمت پوشید و با بیان امام خامنه‌ای عزیز، رزمایش مواسات به پا کرد و پا به پای مدافعان سلامت، فرش جهاد را با تار و پود عشق و ایمان بافت، اکنون با هم اندیشی دلسوزان صادق و بی ادعا و متخصص، با مطالعاتی که از ماه‌ها قبل در عرصه مدیریت کرونا در استان مرکزی صورت گرفته و با تلاش‌های شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه، طرحی جامع و کارشناسی شده را برای مدیریت و مبارزه با این بیماری آماده کرده است که در ادامه توضیح داده خواهد شد. قبلا اعلام می‌کنیم، نیت ما کمک به دانشگاه است و هر تصمیمی که گرفته شود ما در کنار مسئولان دانشاه هستیم و همانند روز‌های اول با تمام توان یاریتان خواهیم کرد.

در این طرح کارشناسی، حداقل ۴۰۰ تخت برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است.

بیمارستان امیرالمومنین (ع) از نظر موقعیت جغرافیایی در یک منطقه مطلوب و در حاشیه شهر قرار دارد و در صورت ریفرال کووید ۱۹ قرار گرفتن، احتمال سرایت به مرکز شهر و کاهش می‌یابد. از سویی دیگر در هیچ یک از مراکز درمانی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی، تا این حد انسجام ساختمان‌های درمانی و تجهیزات لازم از جمله سی تی اسکن و ... جهت سهولت در ارائه تسهیلات به بیماران دیده نمی‌شود. همچنین با توجه به دارا بودن بیش از ۲۶۰ تخت مجهز بیمارستانی، انتخاب این بیمارستان به عنوان سانتر تا حد زیادی مانع از درگیر شدن همه بیمارستان‌ها خواهد شد.

در خصوص مرجع قرار گرفتن بیمارستان امیرالمؤمنین (ع)، اقدامات زیر لازم است:

۱. یکی از دغدغه‌های تصمیم گیرندگان، بخش قلب بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) می‌تواند باشد که با انتقال آن به بیمارستان امیرکبیر و انجام آنژیوگرافی‌ها در بیمارستان قدس قابل احل است. (همانند بازه چند ماهه‌ای که آنژیوگرافی بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) در حال تعمیر بود.) از سویی دیگر با توجه به نیاز اقدامات اورژانسی (حداکثر ظرف ۴۵ دقیقه) برای بیماران سکته حاد قلبی (طبق پروتکل‌های کشوری و بین المللی) و عدم امکان انجام اقدامات غربالگری اولیه، چون انجام تست PCR و یا سی تی اسکن، حفظ و باقی ماندن آنژیوگرافی در بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) با حفظ پروتکل، فاقد نگرانی است.

۲. بخش نورولوژی بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) با توجه به کاهش قابل ملاحظه تعداد بیماران و از سوی دیگر کوتاه بودن طول مدت بستری اکثر بیماران، می‌تواند به بیمارستان حصرت ولیعصر (عج) منتقل شود.

۳. بخش و گروه داخلی به منظور جلب نظر بیماران جهت مراجعه برای درمان و نیز کاهش تماس این بیماران با بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به طور کامل به ساختمان جدید بیمارستان آیت الله خوانساری منتقل شود. از فواید این طرح، پایدار ماندن کیفیت آموزشیو کاهش نگرانی به جای اساتید این گروه در امور دانشجویان رزیدنتی، اینترنی و ... خواهد شد. در ساختمان قدیم بیمارستان آیت الله خوانساری نیز به بخش هماتولوژی و آنکولوژی اختصاص داده شود تا خدمات تخصصی بیماران مبتلا به سرطان توسط کادر آموزش دیده ارائه شده و خللی در روند درمان این بیماران وارد نشود. بخش رادیوتراپی نیز همچون قبل درهمان بیمارستان مشغول به ارائه خدمت شده و از ارجاع این بیماران به مراکز خصوصی خودداری شود. لازم به ذکر است که با توجه به راه اندازی بخش مگا آی سی یو، نگرانی بابت تخت ویژه کافی برای بیماران متبلا به سرطان و داخلی به صورت همزمان وجود نخواهد داشت.

۴. بخش جراحی بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) به بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) منتقل شود و اتاق عمل بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) به بیماران کرونایی که در طول بیماری نیاز به جراحی‌های اروژانسی پیدا می‌کنند، اختصاص یابد تا از آلودگی ناخواسته و غیرقابل پیش بینی کادر محترم درمان و سایر بیماران نیز جلوگیری شود.

۵. جهت کاهش بار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) لازم است بیمارستان تأمین اجتماعی امام خمینی (ره)، همچون دوره اول شیوع این بیماری جهت پذیرش این بیماران تا حد توان د تجهیزات اقدام کند. با توجه به متفاوت بودن ساختار اداری مرکز نامبرده با مراکز دولتی، پیشنهاد می‌شود این مرکز اقدام به پذیرش بیمارانی که ابتدا به آن مراجعه می‌کنند و نسبت به آن بیماران تعهد دارند، مبادرت ورزد.

۶. مدیریت تخت بیماران کرونایی به گروه عفونی سپرده شود.

همچنین در صورت ادامه روند ابتلا به این بیماری و افزایش بیش از حد تعداد مبتلایان در شرایط بحرانی و تکمیل ظرفیت بیمارستان امیرالمؤمنین (ع)، اقدامات زیر پیشنهاد می‌شود.

۱. بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) دارای محوطه وسیع و تحت اختیار دانشگاه علوم پزشکی اراک است که می‌توان از آن برای برپایی بیمارستان‌های صحرایی توسط نیرو‌های مسلح به بهترین و سریع‌ترین حالت ممکن بهره برد.

۲. درمانگاه پروفسور قوام زاده با توجه به سهولت در جابه جایی امکانات، به ساختمان قدیم خوابگاه حضرت معصومه (س) منتقل شود و ساختمان درمانگاه به مرکز اولیه پذیرش و درمان سرپایی بیماران کرونایی تبدیل شود.

۳. برای کاهش مدت زمان بستری در مراحل افزایش تعداد بیماران در مراکز درمانی، بیماران پس از ثبات سطح خونی O۲ تا مدت منفی شدن PCR به نقاهتگاه منتقل شوند. برای برپایی این نقاهتگاه می‌توان از سالن ورزشی در مجتمع پیامبر اعظم (ص) نیز استفاده کرد.

۴. با تکمیل تخت‌های بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) پیشنهاد می‌شود در صورت عدم تجهیز بیمارستان امیرکبیر، در گام اول از ساختمان جدید آیت الله خوانساری استفاده شود. امکانات مانند سی تی اسکن با توجه به تجربه موفق بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) در استفاده همزمان برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و بیماران داخلی قابل استفاده است. همچنین در موارد پیش بینی نشده با توجه به تعداد کم بیماران، جهت ارائه خدمت در همان مرکز می‌توان برای بیماران مبتلا به سرطان و سایر بیماران داخلی همچون سال‌های گذشته از سی تی اسکن بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) بهره برد.

۵. پس از ترخیص هر بیمار از مرکز امیرالمؤمنین (ع) جهت حفظ انسجام و مدیریت بهتر، لازم است از سرریز بیماران مرکز امیرالمؤمنین (ع) به بیمارستان‌های خوانساری و امیرکبیر جلوگیری شده و دره مان بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) اقدام به پذیرش کرد.
۶. از هم اکنون می‌بایست جهت تجهیز بیمارستان امیرکبیر نسبت به مواردی مانند سیستم اکسیژن رسانی و سی تی اسکن اقدام شود تا در روز‌های بحرانی احتمالی آینده بتواند مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در کنار تمامی موارد فوق، اقداماتی جهت قطع زنجیره ابلا به وکاهش مبتلایان به بیماری در تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مورد نیاز است که به چند مورد اشاره می‌کنیم:

• تشدید نظارت بر اصناف در جهت رعایت پروتکل‌ها و برخورد جدی با متخلفین، نظیر پلمب کردن واحد‌هایی که از ماسک استفاده نمی‌کنند.

• راه اندازی مجدد و آماده سازی پروتکل‌های بهداشتی برگزاری مراسمات عزاداری در دهه محرم از هم اکنون

• در جهت کاهش فعالیت کادر درمان به دلیل خستگی‌ها و فشار کاری، می‌توان از دانشجویان سال آخر پیراپزشکی استفاده کرد و برای آن‌ها کار دانشجوی ویژه در نظر گرفت. پیشنهاد دیگر برای جلوگیری از خستگی پرسنل، استفاده از کادر درمانی همه بیمارستان‌ها در بیمارستان سانتر کرونا به صورت چرخشی است. همچنین در صورت وقوع بحران می‌توان مقدمات حضور دانشجویان جهادی را در بیمارستان‌ها قراهم کرد.

• به جهت جلوگیری از گمانه زنی‌ها و پخش شایعات و احترام به افکار عمومی، تمامی تصمیمات و اقدامات تیم مدیریتی دانشگاه به صورت شفاف و از طریق یک مرجع رسمی، علنی شود.

• مجددا مقدمات حضور روزانه رئیس دانشگاه و معاونان ایشان در رسانه ملی و سخن گفتن با مردم فراهم شود. در این باره باید به این نکته توجه کرد که حضور سایر اعضای خانواده علوم پزشکی استان از جمله روسای بیمارستان ها، مدیران، پزشکان و ... می‌تواند انگیزه مضاعفی برای فعالیت‌های ایشان باشد.

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک در اجرای تمامی موارد فوق و نیز هر زمینه دیگری حتی تأمین ماسک کادر درمانی، در صورت درخواست مکتوب دانشگاه حاضر به همکاری است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی اراک موج دوم کرونا بسیج دانشجویی مرکزی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بیمارستان امیرالمؤمنین دانشگاه علوم پزشکی اراک بسیج دانشجویی دانشگاه بیماران کرونایی بیمارستان ها برای بیماران سی تی اسکن منتقل شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۲۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: با هدف گسترش دامنه خدمت رسانی به بیماران بین الملل در سال جدید، ۱۰ مجوز جدید برای مراکز درمانی شامل ۴ بیمارستان و ۶ درمانگاه تخصصی صادر شده است تا بتوانند خدمات رسانی به گردشگران سلامت را در دستور کار قرار دهند.

دکتر داوود خوش شکن افزود: از ۴ بیمارستان، یک بیمارستان خصوصی و سه بیمارستان دولتی به تازگی  دارای مجوز جذب گردشگران سلامت را دریافت کردند.

وی افزود: ۴۰ بیمارستان و مرکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد  امکان ارائه خدمات به گردشگران سلامت را دارا است.

مدیر امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در فروردین امسال جدید ۲ هزار و ۵۸۷ گردشگر سلامت از خدمات مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره بردند، تصریح کرد: در مجموع ۴۶ مرکز درمانی تاکنون مجوز جذب گردشگران خارجی را دریافت کرده اند که از این تعداد ۱۹ بیمارستان خصوصی و ۳ مرکز جراحی محدود و مابقی درمانگاه‌های تخصصی هستند.


دکتر خوش شکن با بیان اینکه تعیین تکلیف بیماران خارجی در زمینه تهیه ارز در مراکز دولتی و خصوصی یکی از مهمترین اقدامات امسال است، بیان کرد: هر بیمارستان یک شرکت رسمی گردشگری می‌تواند داشته باشد تا گردشگران خارجی با پول معتبر و در دسترس خود بتوانند هزینه‌های درمانی را بپردازند.

وی  با اشاره به اینکه ساماندهی ارز برای گردشگران خارجی را می‌توان یکی از مهمترین اقدامات امسال دانست و افزود: افرادی که واسطه معرفی بیماران خارجی به مراکز درمانی می‌شوند باید کارت شناسایی معتبر را به امضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد و میراث فرهنگی داشته باشند و در دوره آموزشی ۲۰ ساعته شرکت کنند در غیر این صورت امکان معرفی بیماران خارجی را به مراکز درمانی ندارند.

 مدیر امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سامانه جامع گردشگری سلامت برای دسترسی آسان گردشگران سلامت در حوزه ارتباط گیری با مراکز درمانی برای نخستین بار به صورت پایلوت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش خصوصی در مشهد راه اندازی می‌شود

دکتر خوش شکن افزود: این سامانه ابتدا در یک نوبت و بعد به صورت شبانه روزی پاسخگوی گردشگران خارجی است و آنها می‌توانند به راحتی پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

وی گفت: پارسال بیش از  ۸۰ هزار بیمارخارجی از خدمات مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهره بردند.

دیگر خبرها

  • کمبود نیروی انسانی ماندگار چالش اصلی بهداشت ودرمان هرمزگان
  • ۲ فوتی و ۴ مصدوم بر اثر واژگونی خودرو در کمربندی ماکو -بازرگان
  • تکمیل ۲ بیمارستان در خراسان جنوبی
  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستان در خراسان جنوبی
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های زاهدان رایگان شد
  • هزینه‌های درمان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان رایگان شد
  • بیمارستان نیایش به ابر بیمارستان تبدیل خواهد شد
  • انجام موفق ۲ عمل اهدای عضو در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید