Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مسئول روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گناباد گفت: خانه‌ تاریخی اعتضادی بیست و پنجمین خانه‌ تاریخی در شهرستان گناباد است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مهدی ذوالفقاری در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: خانه‌ تاریخی اعتضادی در بافت تاریخی روستای هدف گردشگری قوژد واقع شده‌ است و به گفته‌ محققان قدمت آن به اوایل دوره پهلوی می‌رسد و از لحاظ طرح و نقشه در زمره منازل با حیاط مرکزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بنا دارای پنج اتاق است که سه تای آن اطراف ایوان و یک مطبخ در گرداگرد حیاط قرار دارد. نمای بیرونی منزل اندود کاهگل و دارای آجرکاری است و کف حیاط نیز دارای پوشش آجر فرش است.

وی ادامه داد: در شهرستان گناباد ۱۴۹ اثر ثبتی داریم که ۱۳۳ مورد آن مربوط به آثار تاریخی، ۱۴ مورد مربوط به آثار معنوی و ناملموس، یک مورد مربوط به میراث طبیعی و یک مورد نیز مربوط به مکان و رویداد است.

ذوالفقاری اظهار کرد: از ۱۳۳ اثر تاریخی گناباد که در آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، ۲۴ مورد آن مربوط به خانه‌های تاریخی است و خانه‌ تاریخی اعتضادی روستای قوژد به عنوان ۲۵ اُمین خانه‌ تاریخی شهرستان گناباد در فهرست آثار ملی به ثبت خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: پرونده ثبتی ۱۵ خانه‌ تاریخی دیگر نیز آماده شده‌ است و اقدامات و پیگیری‌های اولیه آن در حال انجام است و امیدواریم این آثار نیز به زودی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسند.

ذوالفقاری هدف از ثبت یک اثر در آثار ملی را، حفظ هویت فرهنگی و تاریخی اثر ذکر کرد و یادآور شد: ثبت یک اثر در آثار ملی باعث مصونیت اثر در برابر طرح‌های توسعه شهری و روستایی می‌شود و بنا بر اولویت و با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، اعتباراتی برای احیا و مرمت اثر اختصاص می‌یابد.

گفتنی است روستای قوژد در ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان گناباد واقع شده  و تا کنون ۸ اثر تاریخی آن شامل مسجد جامع قوژد، آب‌ انبار جواهری، کاروانسرای قوژد، مسجد کمالی، چارطاقی قوژد، آب‌ انبار بالا ده، خانه‌ تاریخی پیش‌بین و خانه‌ تاریخی صادقیان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خانه تاريخي فهرست آثار ملی گناباد فهرست آثار ملی شهرستان گناباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۳۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های ورزشی گناباد تخصیص یافت

علی اصغر اکبری رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد گفت: ۱۲۰ میلیارد ریال از مجموع این اعتبار برای ساخت و تکمیل هشت زمین چمن ورزشی در شهر‌های کاخک و روشناوند، محله نوغاب و استادیوم ورزشی ملت شهر گناباد و روستا‌های سقی، کلات، باغ آسیا و ریاب از توابع این شهرستان تخصیص پیدا کرد.

وی ادامه داد: ۱۰ میلیارد ریال از این اعتبار نیز برای تکمیل گود ورزش‌های باستانی روستای بیلند و پنج میلیارد ریال هم به خانه جوان گناباد تخصیص یافت.

رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد گفت: ساخت گود ورزش‌های باستانی روستای بیلند از توابع بخش مرکزی این شهرستان به عنوان بزرگترین گود باستانی شرق کشور از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ میلیارد ریال توسط خیران برای ساخت آن تخصیص پیدا کرد.

اکبری افزود: از محل اعتبارات دولتی هم طی یک سال گذشته ۲۵ میلیارد ریال و امسال هم ۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل گود ورزش‌های باستانی روستای بیلند تخصیص یافت و این طرح با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در حال اجراست و نیمه نخست امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: با وجود این که ساختمان خانه جوان شهرستان گناباد در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به عنوان نخستین خانه جوان استان خراسان رضوی افتتاح شد ولی به دلیل تکمیل نبودن امکانات هنوز به بهره برداری نرسیده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد گفت: ساخت خانه جوان گناباد در زمینی به وسعت ۶۶۰ متر مربع و با اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و این طرح هم اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما هنوز زیرساخت‌های آب، برق، گاز، تلفن و سایر تجهیزات مورد نیاز آن تامین نشده است.

اکبری افزود: ۲۵ میلیارد ریال طی یک سال و نیم گذشته برای تکمیل خانه جوان گناباد تخصیص یافت و برای بهره برداری نهایی آن ۱۵ میلیارد ریال نیاز است.

وی با اشاره به بهره برداری از ۱۴ طرح ورزشی با صرف اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال طی سال گذشته در این شهرستان اظهار کرد: از جمله این طرح‌ها زمین چمن مصنوعی و خانه ورزش روستا‌های رهن، مند، ریاب، گوهردشت، نوده، روچی، نوده میرمحراب، فودنجان و نجم آباد و آماده سازی مرحله نخست گود باستانی روستای بیلند و سه سالن و باشگاه ورزشی در گناباد و بیدخت است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • بیست و پنجمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی برگزار شد
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  •  میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های ورزشی گناباد تخصیص یافت
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر