Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@06:36:14 GMT

احیای ریه آسیب‌دیده انسان در بدن خوک‌ها!

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۳۹۳۵

احیای ریه آسیب‌دیده انسان در بدن خوک‌ها!

پژوهشگران "دانشگاه کلمبیا" در بررسی جدیدی توانستند ریه‌های آسیب‌دیده انسان را در بدن خوک‌ها احیا کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیوساینیست، پژوهشگران "دانشگاه کلمبیا" (Columbia University) آمریکا موفق شدند تا ریه‌هایی که بیش از اندازه برای پیوند زدن آسیب دیده بودند، پس از پیوند زدن به خوک‌ها احیا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته پژوهشگران، شاید این روش بتواند تعداد ریه‌هایی که برای پیوند زدن در دسترس قرار دارند، سه برابر کند.

پس از مرگ انسان، فاسد شدن ریه‌های او آغاز می‌شود؛ در نتیجه اگر قرار باشد که ریه‌ها پیوند زده شوند، این کار باید تا حد امکان زود صورت بگیرد. "جیمز فیلدز" (James Fildes)، پژوهشگر "دانشگاه منچستر" (University of Manchester) انگلستان گفت: ریه، اندام پیچیده‌ای است و یکی از اندام‌هایی به شمار می‌رود که حفظ کردن آن دشوار است.

بیشتر ریه‌های اهدا شده، تنها چند ساعت بیرون از بدن نگه داشته می‌شوند، اما بیشتر آن‌ها آنقدر فاسد می‌شوند که برای پیوند زدن ایمن نیستند.

"گوردانا وونجاک- نواکویک" (Gordana Vunjak-Novakovic)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پزشکان معمولا تلاش می‌کنند تا با ابزاری موسوم به "EVLP" به احیای ریه آسیب دیده بپردازند، اما همین تلاش‌ها هم می‌تواند با شکست مواجه شود.

نواکویک و همکارانش قصد داشتند بدانند که اگر ریه‌های آسیب دیده، به بدن زنده‌ای که اندام‌های آن می‌توانند مواد مغذی را به درستی انتقال دهند و مواد مضر را حذف کنند، پیوند زده شوند، عملکرد بهتری خواهند داشت یا خیر.

آن‌ها برای این کار، از ریه‌هایی استفاده کردند که از بدن شش نفر خارج شده بودند. پژوهشگران این ریه‌ها را به مدت ۲۴ ساعت به سیستم گردش خون یک خوک متصل کردند. در این مدت، پمپاژ هوا در ریه، با کمک یک ونتیلاتور صورت گرفت. پژوهشگران از دارو‌های سرکوب کننده ایمنی هم استفاده کردند تا از رد شدن بافت پیوندی توسط سیستم ایمنی جلوگیری کنند.

پژوهش پیشین نواکوویک نشان داده بود که این روند درمان، عوارض بلند مدتی برای خوک‌ها ندارد. خوک‌ها در یکی از آزمایش‌ها توانستند در حالی که به EVLP متصل بودند، راه بروند و غذا بخورند. این ابزار، از ریه‌های پیوند زده شده به آن‌ها محافظت می‌کرد.

همه ریه‌ها پیش از درمان، قسمت‌های سفید بسیاری داشتند که نشان می‌داد ریه در حال مرگ است و نمی‌تواند اکسیژن کافی را از خون بگیرد، اما پس از ۲۴ ساعت اتصال خوک‌ها به EVLP، به نظر می‌رسید که ریه‌ها احیا شده‌اند. نواکویک و همکارانش، آزمایش‌هایی را روی ریه‌ها انجام دادند و دریافتند که ساختار سلول‌ها، بافت‌ها و ظرفیت اکسیژن‌رسانی آن‌ها بهبود یافته است. حتی ریه‌ای که تقریبا دو روز بیرون از بدن بود، با این روش احیا شد.

فیلدز گفت: این نتیجه جالبی بود. من انتظار داشتم که ریه به کلی آسیب ببیند، اما اصلا این طور نشد.

نواکوویک افزود: ریه‌ها صد در صد احیا نشدند، اما به این نتیجه نزدیک بودند.

اگرچه ریه‌ها برای پیوند زده شدن، به قدر کافی سالم به نظر می‌رسند، اما نواکوویک قصد دارد پیش از پیوند زدن آن‌ها به انسان، آزمایش‌ها را روی ریه‌های بیشتری تکرار کند.

این پژوهش، در مجله "Nature Medicine" به چاپ رسید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: پیوند ریه خوک پژوهشگران برای پیوند آسیب دیده پیوند زده پیوند زدن ریه ها خوک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۳۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امروز سه‌شنبه در همایش ملی پژوهشگران مروجان ارشد وزارتخانه، سیدمجتبی خیام‌نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: خودکفایی در محصولات راهبردی با مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی و انتقال دانش به عرصه کشاورزی کاملا تحقق‌پذیر است.
وی در همین حال بر بهینه و به‌روز شدن دانش پژوهشگران و مروجان این سازمان تاکید و تصریح کرد: پژوهشگران باید روش‌ها، فناوری‌ها، هوش مصنوعی و متاورز را در حوزه خود بشناسند و از آن استفاده کنند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به افزایش تولید گندم گفت: در دولت سیزدهم تاکنون دو فصل زراعی داشتیم و در این مدت تنها در محصول گندم توانستیم ۹ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم بدون افزایش یک متر سطح زیر کشت که به معنای ورود دانش به معنای واقعی در این حوزه است.
وی ادامه داد: بیشتر مروجان ما در حوزه معاونت زراعت فعالیت می‌کنند و کافی است فقط یک تن در هکتار عملکرد گندم آبی و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار عملکرد گتدم دیم را افزایش دهیم تا میزان تولید این محصول را به ۱۹ میلیون تن برسانیم.
خیام‌نکویی توسعه مزارع نوآور بهره‌ور را یکی از راهکار‌های ایجاد تحول در حوزه آموزش و ترویج دانست و اذعان داشت: سال گذشته ۴۶ مزرعه نوآور در حوزه آموزش و ترویج راه‌اندازی شد و امسال قرار است این تعداد به ۱۵۰ مورد برسد.
وی افزود: مزارع نوآور بهره‌ور می‌توانند یکی از نقاط ارتباطی پژوهشگران با کشاورزان و تولیدکنندگان باشند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، ظرفیت سازمان تات را بی‌نظیر خواند و درعین حال گفت: چالش‌ها و ایراداتی هم وجود دارد که باید برطرف شود.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها این است که ما برای ارتقای نیرو‌ها مستلزم اجرای آیین‌نامه‌های وزارت علوم هستیم و از حدود سه سال پیش این وابستگی به تدریج در حال قطع شدن است.
خیام‌نکویی با بیان این که رییس جمهوری از سازمان تات حمایت می‌کند، ابرازداشت: ایستگاه‌های تحقیقاتی سازمان تات در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف مانند ساخت مسکن، توسط برخی نهاد‌ها گرفته می‌شد که با دستور رییس جمهوری این اراضی برگشت داده شده است.
وی به ماجرای بلندمرتبه سازی در اطراف باغ گیاهشناسی ایران اشاره و عنوان کرد: از حدود ۱۰ سال گذشته، مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۷ طبقه در اطراف این باغ گیاهشناسی اخذ و ساخت و ساز آغاز شده بود، اما ما محکم جلوی این ساخت و ساز‌ها ایستادیم و نتیجه آن شد که ساخت برج‌های ۳۷ طبقه به پنج طبقه کاهش یافت.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره راه‌اندازی شورا‌های راهبردی توسط سازمان تات گفت: روسای موسسه‌های تحقیقاتی مکلفند آنچه که در این شورا‌های راهبردی مصوب می‌شود، انجام دهند؛ بنابراین گزارش، در این همایش از ۳۲ دستنامه ترویجی استانی کلزا رونمایی شد. این دستنامه ترویجی با هدف ارایه الگوی مدیریت ترویجی برای استان‌های کشور در حوزه کلزا با همت ۵۰۰ محقق و کارشناس و مشارکت کشاورزان خبره تهیه شده و به زودی در اختیار استان‌ها و کشاورزان قرار می‌گیرد.  

دیگر خبرها

  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
  • بانوان پلیس؛ مامن زنان آسیب دیده/ کسب ۴۰ مدال ورزشی
  • ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
  • پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان
  • توسعه مزارع نوآور بهره‌ور راهکاری برای ایجاد تحول در کشاورزی
  • تاکید بر بروز رسانی دانش پژوهشگران بخش کشاورزی
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان