Web Analytics Made Easy - Statcounter

دادگاهی در بریتانیا دو مدیر سابق شرکت نفتی «اونااویل» موناکو را در پرونده رشوه به مقامات عراقی برای امضای قراردادهای نفتی مجرم شناخت.

 

شعبه قضایی لندن «زیاد عقل»، شهروند بریتانیایی‌-لبنانی و مدیر سابق بخش عراق همچنین «استفان واتیلی»، شهروند بریتانیایی و مدیر سابق بخش عراق، قزاقستان و آنگولا در شرکت نفتی اونااویل را به دلیل پرداخت رشوه برای امضای قراردادهای نفتی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی مجرم شناخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اداره ضد فساد بریتانیا (SFO) پس از اعلام حکم دادگاه در بیانیه‌ای گفت: «این افراد در وضعیتی که دولت عراق در تلاش بود تا از دیکتاتوری و اشغال خارج شود و حکومتی فروپاشیده را بار دیگر بازسازی کند، به شکلی فسادآمیز و فریبکارانه دست به سوءاستفاده زدند. آن‌ها از سیستم بهره‌کشی کردند تا رقبا را از میدان خارج کنند و جیب هایشان را پر پول سازند.»

 

همزمان دادگاه درباره محکوم شناختن پاول لاند، شهروند بریتانیایی و مدیر فروش شرکت هلندی نفت و گاز SBM پس از ۱۹ روز شور به نتیجه نرسید. اداره مبارزه با فساد بریتانیا اعلام کرده است که او را بار دیگر به دادگاه خواهد کشاند.

 

هر سهم متهم اعلام کرده‌اند بی‌گناه هستند.

 

دادگاه سال گذشته باصل الجراح، مدیر ۷۱ ساله پیشین شرکت اونااول در عراق را گناهکار شناخته بود. برادران احسنی (سیروس و سامان) از مدیران اونااویل نیز که در سال ۲۰۱۸ از ایتالیا به آمریکا مسترد شدند، در دادگاه ایالات متحده گناهکار شناخته شدند. این دو برادر پسرهای عطا احسنی، میلیونر ایرانی هستند که در سال ۱۹۹۱ میلادی کمپانی اونااویل را تاسیس کرده است.

 

دادستانان می‌گویند متهمان با همدستی شماری دیگر به مقامات شرکت نفت جنوب عراق و نمایندگان وزارت نفت این کشور رشوه پرداخت کردند تا مناقصه‌های نفتی را برنده شوند.

 

الجراح اذعان کرده است که برای قراردادی به منظور کشیدن یک خط لوله نفتی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار، ۶ میلیون دلار رشوه پرداخت کرده است. عقل و وایتلی نیز در پرونده رشوه ۵۰۰ هزار دلاری برای قرارداد ۵۵ میلیون دلاری تاسیس یک دکل نفتی در سواحل عراق مجرم شناخته شده‌اند.

 

تحقیق درباره فساد در شرکت نفتی اونااویل بخشی از یک پرونده تحقیق بین‌المللی است که به صورت مشترک بین واحد تحقیقات اف بی آی آمریکا، مقامات قضایی بریتانیا و دولت استرالیا درباره فساد مالی و رشوه در صنعت نفت دنیا انجام می‌شود و شرکت‌های نفتی متعددی را در بر می‌گیرد.

برچسب هاشبکه خبری یورو نیوز (EuroNews) عراق

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: عراق آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو شرکت نفتی شرکت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۴۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های نفتی در مرز ماهیرود طی سال گذشته به حدود ۷ هزار میلیارد ریال رسید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدرضا عابدانی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فروش مرزی فرآورده‌های نفتی در 12 ماه سال گذشته در ماهیرود انجام شده که قریب به 7 هزار میلیارد تومان به خزانه دولت واریز شده است.

وی با بیان اینکه در نتیجه اقدامات مفید در این مرز، بیش از 25 میلیون لیتر فروش مرزی فرآورده‌های نفتی تحقق یافته است گفت: این میزان ضمن انتفاع مرزنشینان و رونق بازارچه‌ مرزی، سهم به سزایی در کاهش قاچاق و عرضه خارج از شبکه سوخت داشته است.

 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی تصریح کرد: از محل فروش یاد شده بیش از 180 میلیارد ریال به عنوان حق العمل سازمان همیاری‌های شهرداری استان پرداخت شده که در جهت تقویت بنیه مالی شهرداری‌ها و سایر مصارف مالی در سطح استان هزینه خواهد شد.

عابدانی گفت: با آغاز محاسبه میزان سوخت خروجی بر اساس باک پر در مرز ماهیرود، علاوه بر جلوگیری از قاچاق در مرز، کنترل باک کامیون‌ها تسهیل شده و در حداقل زمان ممکن، کار کامیون‌های صادراتی در زمینه کنترل و نظارت بر سوخت خروجی از طریق باک بررسی و بر اساس قیمت شناور مرزی غرامت به حساب خزانه واریز می‌شود.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از ۲۰ میلیاردی در استان یزد
  • معاون وزیر دفاع روسیه به اتهام دریافت رشوه برکنار شد
  • محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • فروش ۷ هزار میلیارد ریالی فرآورده‌های نفتی در خراسان جنوبی
  • حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان در بیابان‌های ورامین!
  • حکم اعدام برای ۳ پسر به اتهام تجاوز به ۲ دختر نوجوان
  • اتهام بزرگ: پیکه از عربستان رشوه گرفت!‏
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • محکومیت مس رفسنجان در شکایت عقیل کعبی