Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: سوال از رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با محافظه کاری همراه است که این محافظه کاری نیز به خاطر برخی مصلحت‌سنجی‌های بی مورد است.

مبین لطفی‌زاده، مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در رابطه با موضوع سوال از رئیس جمهور و حواشی ایجاد شده از آن در کشور گفت: موضوع سوال از رئیس جمهور بحث غیرمعقول و جدیدی نیست که به تازگی مطرح شده باشد و بستری است که برای نمایندگان و خود نهاد مجلس تعریف شده است و شرایط خاصی را نمی‌خواهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی ممکن است که حرف از استیضاح رئیس جمهور به میان می‌آید که ممکن است طبعاتی داشته باشد و ممکن است تنش‌هایی ایجاد کند؛ اما سوال یک حق کاملاً طبیعی است. نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم می‌توانند هر موقع صلاح دیدند سوالاتی را از رئیس جمهور بپرسند و هیچ مورد خاصی به این موضوع وارد نیست.

 

لطفی‌زاده در ادامه بیان کرد: اینکه مجلس شورای اسلامی از ابزار سوال از رئیس جمهور کمتر استفاده می کند، مشکلی است که ما در کشور داریم و این را ما در قالب‌های مختلف می بینیم که می‌توانیم اسم آن را مصلحت‌سنجی‌های بی مورد و ساختگی بنامیم. مشاهده شده است که قبلاً این قضیه با لابی‌گری و صحبت‌های پشت پرده با اعضای دولت و رئیس جمهور حل شود.

 

مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در ادامه با تأکید بر اینکه نقد به برخی ساختارها و نهادهای حاکمیتی با محافظه‌کاری همراه شده است، گفت: این قضیه و کلاً سوال از رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت و به صورت کلی نقد به نهادهای حاکمیتی به گونه‌ای شده است که با محافظه کاری همراه است که این محافظه کاری نیز از برخی مصلحت‌سنجی های بی مورد است. البته نباید منکر این شد که برخی مصلحت سنجی ها به موقع و درست است؛ اما خیلی موارد نشان داده است که این موضوع ساختگی و به نوعی توجیه مسائل و اتفاقات است و متاسفانه تبدیل به یک تابو شده است و دلیل عمده نرفتن مجلس به این سمت را این مسئله می‌دانم.

 

وی اظهار کرد: اساساً اگر ما برای سوال از رئیس جمهور ساختار درستی تعریف کرده بودیم، الان و در حال حاضر خیلی تبعات سیاسی خاصی نداشتیم و اصلاً برای این موضوع تبعات سیاسی منفی نباید متوجه قضیه شود و خیلی عادی روند جلو برود و با توجه به برخی محافظه کاری هایی که وجود دارد، این مسئله به صورت عادی در کشور جا نیفتاده است. مثلاً وقتی آقای ربیعی به عنوان سخنگوی دولت می آیند و می گویند که سوال از رئیس جمهور در شرایط فعلی کشور به صلاح نیست و این نشان می‌دهد که ما حق طبیعی برای این وظیفه نمایندگان قائل نیستیم و تعریف نکردیم و این مسئله در صورتی است که یک روند عادی است.

اساساً اگر ما برای سوال از رئیس جمهور ساختار درستی تعریف کرده بودیم، الان و در حال حاضر خیلی تبعات سیاسی خاصی نداشتیم و اصلاً برای این موضوع تبعات سیاسی منفی نباید متوجه قضیه شود و خیلی عادی روند جلو برود و با توجه به برخی محافظه کاری هایی که وجود دارد، این مسئله به صورت عادی در کشور جا نیفتاده است.

 

لطفی‌زاده گفت: اینکه سوال از رئیس‌جمهور باید حول چه مواردی باشد خیلی سوال بزرگ و کلی‌ است. موارد زیاد است و به خاطر عملکرد بد دولت در حوزه های متفاوت، سوالات می تواند زیاد و بزرگ باشد. ولی خوب صورت کلی مسئله‌ای که الان مردم با آن درگیر هستند و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید بر روی آن کار کنند و از رئیس جمهور سوال بپرسند، مسئله معیشت اقتصادی مردم است. چون متاسفانه آقای روحانی در این ۷ سال با توجه به نگاهی که به خارج از کشور برای حل مسئله اقتصادی داشت، حل مسئله از طریق داخل را معطل نگه داشت.

وی در ادامه مطرح کرد: یک سری سوال هایی وجود دارد که ناظر به گذشته و یکسری نیز ناظر به آینده است. مثلاً سوالاتی که نمایندگان از آقای ظریف پرسیدند خیلی ناظر به گذشته بود و خیلی نیز خوب مطرح نشد. سوال اساسی این است که ناظر به آینده باشد و چیزی نیز که مردم از نمایندگان خود می خواهند ناظر به آینده است. باید از رئیس جمهور سوال شود که در این چند ماه آینده که به پایان ریاست جمهوری شان مانده است، ایشان به عنوان ریاست قوه مجریه چه برنامه هایی دارند به چه کارهایی می خواهند انجام دهند. یعنی نباید صرفاً به یک سری نقاط خاص و در گذشته فقط ماند و اینگونه می شود که مانند آقای ظریف به دعواها و جنجال کشیده می شود که در در حال حاضر به صلاح نیست.

 

مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: اگر بخواهیم این موضوع را که سوال از رئیس جمهور موجب تنش جدی بین دولت و مجلس می‌شود، بررسی بکنیم، باید گفت که تا آن چیزی که به نام ساختار بین مجلس و دولت وجود دارد، اصلاح نشود، این تنش وجود دارد. البته که مرحله نهایی استیضاح است و نباید یک باره به سراغ آن رفت.  متاسفانه چیزی که شاهد بودیم این است که مجلس جدید خیلی هیجانی عمل می‌کند و این را در ماجرای آقای ظریف به عینه دیدیم و بعید نیست که در جلسه‌ی نمایندگان با رئیس‌جمهور نیز این رفتارهای هیجانی دیده شود و این رفتارها در شأن نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیست. به عبارت دیگر این روحیه‌ای که برخی از نمایندگان اتخاذ کردند، روحیه صحیحی نیست.

 

لطفی‌زاده در پایان با بیان اینکه نمی‌توان تمام مشکلات کشور را از یک شخص دید، گفت: این موضوع که حل مشکلات موجود با کنار رفتن آقای روحانی و دولت ایشان اتفاق می‌افتد، صحیح نیست و نباید همه مشکلات موجود در کشور را صرفاً به خاطر حضور شخص آقای روحانی دانست و در نتیجه برخی از آن رفتارهای هیجانی و این ذهنیت نادرست باعث تشدید شدن تنش‌ها می‌شود و با توجه به اینکه اگر نمایندگان بخواهند به سمت استیضاح نیز قدم بردارند، این تنش جدی‌تر می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سوال از رئیس جمهور تبعات سیاسی محافظه کاری لطفی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۵۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد

رییس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رییس‌جمهور، دو قانون مصوب مجلس را ابلاغ کرد.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دو قانون به شرح زیر را برای اجرا ابلاغ کرد:

۱- قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی

۲- قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت گنت ترکیه به داوری

دیگر خبرها

  • کدام نمایندگان جلسه عصر مجلس را تعطیل کردند؟
  • باید برای افزایش تولید نگاه‌ها ‌به خلیج فارس جذب شو‌د + فیلم
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • حاجی‌بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • حسینی: نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم در مجموع انقلابی هستند + فیلم
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم