Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی بصیری روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سخنانی که علیه برجام عنوان می‌شود به نوعی تحلیل معکوس تاریخ است و خیلی وقت‌ها این حرف‌ها در استدلال‌های ذهنی و تصورات قابل طرح هست ولی در واقعیت اینگونه نیست.

وی ادامه داد: اگر آن تحریم‌های شکننده چهارجانبه که در آن زمان دلار را سه برابر کرد می‌خواست تا این سه سال اخیر استمرار پیدا کند وضع اسف‌باری برای کشور رقم می‌خورد و احتمال تنش‌زایی و درگیری منطقه‌ای هم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان افزود: ما نباید صرفا به دنبال جنبه‌های مثبت مساله باشیم بلکه جنبه‌های منفی آن که باعث شکنندگی بیشتر اقتصاد، برخورد نظامی و دادن امتیازات بیشتر به کشورهای طرف را می‌شد باید در شرایط بدتر لحاظ کنیم.

به گفته وی به عنوان نمونه مشابه کشور ما، کره شمالی است که چرخ اتم را هیچگاه از کار نینداخت و برای این منظور هیچ امتیازی به آن کشور ندادند و وضعیت اقتصادی و شکنندگی آن به مراتب بسیار بیشتر از  ایران و حتی خطرناک‌تر  است.

بصیری با بی‌تاثیر ندانستن شیوع بیماری کرونا در شرایط فعلی کشور افزود: با این وجود می‌بینیم که اگر تحریم‌های چهارجانبه اعمال و  اگر در مجموع برجامی امضا نمی‌شد وضعیت کشور به چه حالتی کشیده می‌شد.

برجام برآورد اجماع نظام بود

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: باید پذیرفت که برجام برآورد اجماع نظام از مقام معظم رهبری تا رییس جمهوری، مجلس و شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

وی ادامه داد: بر این اساس نمی‌توان شک و تردیدی داشت که صرف مقصر قوه مجریه و شخص رییس جمهوری و وزیر امور خارجه است.

به گفته وی در پروسه تصویب و اعلام برجام همه مسوولان شریک بودند و هرکدام می‌توانستند توانستند اگر لازم بود مساله را متوقف کنند یا با ملاحظات و شروط احتیاطی بیشتر تصویب شود.

بصیری افزود: در مجموع می توان گفت که کل سیستم هم در دستاوردها و هم در خسارت‌ها و ضررهای برجام شریک هستند و نمی‌شود آن را به بخشی از سیستم اختصاص داد چون همه در این زمنیه همکاری کردند تا به این جا رسید.

به گفته وی اگر همه و هر کس به سهم خود کار مطالعاتی و احتیاط‌های لازم و جنبه‌های مختلف برجام اولیه را بیشتر مطالعه می‌کردندو اصلاحات بیشتری می‌توانستند اعمال کنند شاید امروز سرنوشت اینچنینی برای برجام رقم نمی‌خورد. مجموعه هم در منافع و هم در مضرات آن شریک هستند.

وی با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در آستانه پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: آمریکایی‌ها  ۲ روش را برای تمدید تحریم‌ها دنبال می‌کنند یکی اینکه قطعنامه‌ای مستقل به شورای امنیت دادند و و استناداتی کردند که ایران حرکاتی که در منطقه داشته صلح منطقه و بین‌الملل را تهدید می‌کند و باید قطعنامه دیگری تصویب شود که فروش سلاح‌های عمده را به  ایران و یا اینکه ایران خودش بتواند تجارت سلاح بکند را ممنوع کند که با استقبال هیچ کشوری روبرو نشد حتی اروپایی ها هم مسکوت گذاشتند و از ۱۵ عضو فقط آمریکا بود که الان آمریکا رای گیری را هم مطرح نکرده چون می‌داند در شورای امنیت رای نمی‌آورد.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، راه‌حل دیگر آنها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران استناد به بند "ماشه" بود ولی به ظاهر آنها هم فعلا نمی‌خواهند این بند را فعال کنند برای اینکه می تواند کل برجام را از بین ببرد و دستاوردی از آن برجانگذارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در نهایت آنها تلاش می‌کنند که ایران به خصوص با این اتفاقات اخیر در انفجارهای صورت گرفته، پاسخ مقابله به مثل به اسراییلی‌ها بدهد و اینها بهانه کنند که ایران همچنان حرکات ناامنی در منطقه دارد و مساله اتمی را از شورای حکام دوباره به شورای امنیت ببرند و اینها اقداماتی است که آمریکا دنبال می‌کند که بتواند به نوعی قبل از اینکه تحریم تسلیحاتی موعد اتمام آن برسد آن را تمدید کند.

دیپلماسی مهمترین پاسخ به کارشکنی‌های آمریکا 

بصیری مهمتر راهکار و اقدام تاثیرگذار ایران را در این شرایط بکارگیری  اقدامات دیپلماتیک عنوان کرد و گفت: ایران باید با راهکار دیپلماتیک وارد عمل شود و مانع از شکل‌گیری اجماعی شود که آمریکا می‌خواهد علیه ایران شکل دهد.

به گفته وی اگر ایران با ابزار دیپلماسی و  الزامات محتاطانه که بهانه جدی ایجاد نکند این ۲ماه مانده به پایان تحریم‌های تسلیحاتی را حرکت کند در عمل آمریکایی‌ها در این زمینه موفق نخواهند شد و نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

وی درباره برخورد اروپایی‌ها در قبال خروج آمریکا از برجام گفت: اروپایی‌ها از جنگ جهانی دوم تاکنون نشان دادند که به آمریکا وابستگی دفاعی و امنیتی در ناتو دارند و در عمل در مباحث امنیتی بین الملل تابع آمریکا هستند و در ۵۰ تا ۶۰ ساله اخیر اثبات شده و موارد جزیی بوده که زاویه می‌گرفتند و بعد ترمیم می‌شده است.

بصیری افزود: در بحث خروج آمریکا از برجام ، اروپایی‌ها برغم مخالفت و ابراز تاسف ولی در عمل با آمریکا همکاری کردند و در بحث تحریم‌ها علیه ایران حتی در ارتباطات مالی همکاری جدی نکردند.

وی با بیان اینکه در عمل اروپایی‌ها نقش پلیس خوب را بازی می‌کنند و آمریکا نقش پلیس بد را گفت: اینکه اوضاع اقتصاد ایران اینقدر مشکل پیدا کرد چون بخش عمده‌ای از تجارت ایران با اروپا بود و به این منظور مبادلات بانکی و مالی امروز در تنگناهست و وضعیت را برای اقتصاد ایران سخت کرده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در عمل اروپایی ها در راستای تحریم‌های آمریکایی عمل می‌کنند گفت  الان،  اروپا دریچه‌ها را بسته، آمریکا نیز که از قبل بسته بود و بخش عمده ای از مبادلات تجاری مالی و بانکی ایران، از آن طرف مسدود است و تنها دریچه در این شرایط نیم بند برای ایران مبادلاتی است که با چین و تا حدودی روسیه و هند دارد که تاحدودی فشار را در فروش نفت کم کرده است.

برنامه راهبردی ایران و چین، فشار اقتصادی بر کشور را خنثی می‌کند

وی با اشاره به برنامه راهبردی ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین  ادامه داد: تا الان هم برغم فشار اقتصادی، ایران ادامه داده ولی این برنامه راهبردی بخش عمده‌ای از این فشار اقتصادی را می‌تواند خنثی کند و برای همین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بر نمی‌تابند و نمی‌خواهند ایران را بر بنای بلندمدت در محاسبه با این تحریم‌ها قرار بدهند تا حداکثر فشار را وارد کنند که ایران زانو بزند پای میز مذاکره و شرایطی که آنها می‌خواهند را قبول و امضا کند.

بصیری تصریح کرد: بنا بر این آنها در قبال انجام این برنامه معترض می‌شوند چون منافع آنها در گذشته قطع شده و این موضوع منافعشان را بلندمدت قطع می‌کند و در کوتاه مدت این فشار حداکثری که اعمال می‌کنند را خنثی می‌کند.

وی با اشاره به اظهار نظرهایی درخضوص اینکه این برنامه راهبردی ترکمانچای دوم است گفت: این شایعات به طور عمده از سوی رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی طراحی و پخش می‌شود.

وی ادامه داد: در حالیکه اینها اگر در واقع منافع ملی مردم ایران را در نظر می‌گرفتند، تحریم غیرانسانی و ضد حقوق بشری را در شرایط کرونایی کمه همه کشورها دست همکاری به هم دادند تا این بیماری و ویروس را مهار کنند بر می‌داشتند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان افزود: آنها حتی از انتقال چند میلیارد دلاری که سازمان بهداشت جهانی می‌خواست برای مبارزه با این بیماری به ایران بدهد که حداقل حقوق بشر و منافع ملی ایران است ممانعت کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان یادآور شد: کوچکترین ذهن تحلیلگر می‌تواند این شیطنت‌ها و تعارضات را دریابد ولی برخی ساده لوحان باور می‌کنند و این بیشتر بهانه‌ای است که جامعه به التهاب کشانده و به اعتراضات اجتماعی سوق داده شود.

به گفته بصیری آنها تحت عنوان دفاع از منافع ایران و جلوگیری از  رفتن به سمت ترکمانچای دوم به دنبال فشار حداکثری بر ایران، دولت، چنددستگی، جبهه بندی و درگیری در ایران هستند.

برچسب‌ها برجام تحریم رشته علوم سیاسی اصفهان استاد دانشگاه پروندهٔ خبری لغو معافیت های تحریمی برجام

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام تحریم رشته علوم سیاسی اصفهان استاد دانشگاه برجام تحریم رشته علوم سیاسی اصفهان استاد دانشگاه استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان برنامه راهبردی اروپایی ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۵۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران

فرماندار تیران و کرون گفت: افت فشار و کمبود زیرساخت‌های برق رسانی در این منطقه مانعی پیش روی توسعه اقتصادی بوده که نیازمند پیگیری و تأمین نیاز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، علی محمدی کیا امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در جلسه با مدیر برق منطقه‌ای استان اصفهان و فعالان بخش صنعت و کشاورزی تیران و کرون در محل فرمانداری این شهرستان اظهارکرد: پس از رفع مشکل کمبود انرژی گاز در بخش کرون با احداث ایستگاه جدید، کمبود برق چالشی جدید پیش روی کشاورزی و صنایع تیران و کرون قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به احداث ۲ شهرک صنعتی جدید و توسعه گلخانه‌های این منطقه تأمین برق به عنوان زیرساخت اصلی مورد توجه بوده و در صورت عدم تأمین آن با مشکل برق رسانی به خانه‌های مسکونی نیز روبرو خواهیم شد.

فرماندار تیران و کرون ادامه داد: قدمت بالای شبکه‌های برق رسانی در این منطقه و همچنین کمبود پست‌های انتقال برق در حال حاضر مشکل برق رسانی ایجاد کرده و برای صدور مجوز فعالیت‌های جدید اقتصادی، تأمین برق مورد نیاز باید بررسی شود.

محمدی کیا با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ فقره درخواست مجوز ایجاد فضای گلخانه‌ای و یا شرکت صنعتی روی میز دستگاه‌های خدمات رسان قرار دارد، تصریح کرد: به دلیل کمبود برق پاسخ استعلامات ساکت مانده و تا رفع این مشکل باید منتظر بمانند.

وی یادآورشد: با وجود مواجه با کمبود زیرساخت‌ها اما بدون برنامه‌ریزی بلند مدت قادر به رفع نیازهای توسعه‌ای نخواهیم بود و شرکت برق باید چشم انداز روشن و چندین ساله برای این شهرستان پیش بینی کند.

عدم تعادل هزینه‌ها و درآمد در شرکت برق

نماینده مردم شهرستان‌های نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در بخشی از این جلسه معضل تأمین برق برای این حوزه انتخابیه را جدی بیان کرد و گفت: همین معضل در نجف آباد و تیران و کرون مانع توسعه اقتصادی شده است.

ابوالفضل ابوترابی با بیان اینکه درآمد زایی در شرکت برق متناسب با هزینه‌ها نیست، تصریح کرد: این عدم برابری ورشکستی مالی این شرکت را نشان می‌دهد اما وزارت نیرو برای تأمین نیاز مردم از سهم خود گذشته و با وجود هزینه‌های بالا، مصارف مردمی را در تنگنا قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های شبکه برق رسانی در تیران و کرون به بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و چنین اعتباری در مقطع زمانی یک ساله قابل تأمین نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های نجف آباد و تیران و کرون، مشارکت بین سرمایه گذاران و شرکت برف استان اصفهان را فرصتی برای گره گشایی از این مشکل بیان کرد و گفت: صاحبان صنایع و گلخانه داران سهم خود را برای احداث پست جدید بپردازند تا شرکت برق نیز در این همکاری مشترک، معضل پیش رو را بردارد.

احداث ۲ پست جدید در دستور کار شرکت برق منطقه‌ای اصفهان

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در ادامه این جلسه با بیان اینکه هزینه‌های سنگینی برای احداث نیروگاه و پست‌های برق به این شرکت تحمیل می‌شود، اظهارداشت: احداث دو پست جدید در این منطقه برای پوشش شهرستان‌های نجف آباد و تیران و کرون در برنامه قرار دارد که یک مورد آن امسال روی خط قرار می‌گیرد.

سعید محسنی ادامه داد: پست جدید بعدی انتقال برق نیز سال آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش خاموشی در فصل تابستان به همکاری صنایع و خانواده‌ها نیاز است، تصریح کرد: بدون این همکاری‌ها مشکل خاموشی رفع نشده و افت فشار و خاموشی را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: در توسعه صنعتی شکی نیست و همه مسائل روشن است اما تأمین هزینه‌های برای شرکت برق زیاد بوده و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

کد خبر 748564

دیگر خبرها

  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه ۱۵ اصفهان
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!