Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@16:14:36 GMT

سهم رو به رشد تولید استان زنجان در کشور

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۶۰۰۰

سهم رو به رشد تولید استان زنجان در کشور

ایسنا/زنجان معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: سهم تولید استان از کشور رو به رشد است.

ایرج امینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سهم تولید استان از کشور رو به رشد است، اظهار کرد: تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مهم‌ترین مفاهیم اقتصادی است، این مفهوم عمده‌ترین معیار مقایسه اقتصاد کشورها و مناطق مختلف است و از طرفی آمارهای منطقه‌ای قابل اطمینان، سازگار و مناسب،  پی‌ریزی محکمی را برای سیاست‌گذاری در راستای کاهش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی بین مناطق فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: محصول ناخالص داخلی (به قیمت جاری) استان در سال ۱۳۹۵، معادل ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که ۱.۰۴ درصد از سهم کشور را دارد و استان در رتبه ۲۴ قرار گرفته است. محصول ناخالص داخلی استان در سال ۱۳۹۵، در مقایسه با سال ۱۳۹۴ معادل ۲۰.۷۴ درصد رشد داشته و سری زمانی محصول ناخالص داخلی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، رشدی معادل ۱۷۶.۰۷ درصد داشته است.

این مسئول ادامه داد: سرانه محصول ناخالص داخلی در استان زنجان در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۴۶ میلیون و ۲۱۴ هزار ریال بوده که در رتبه ۱۶ قرار دارد و این در حالی است که متوسط کشوری سرانه محصول ناخالص داخلی ۱۸۵ میلیون و ۸۵۶ هزار ریال است.

امینی تصریح کرد: با بررسی ساختار اقتصادی استان، ملاحظه می‌شود که ۱۶.۷۱ درصد از کل محصول ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی، شکار، جنگل‌داری و شیلات، ۳۷.۷۱ درصد مربوط به بخش صنعت، معدن، انرژِی و ساختمان و ۴۴.۳۹ درصد مربوط به بخش خدمات است. استان زنجان در بخش کشاورزی، شکار، جنگل‌داری و شیلات با ۱.۹۵ درصد سهم از کشور در رتبه ۲۱، در بخش صنعت، معدن، انرژی و ساختمان با ۱.۰۲ درصد سهم از کشور در رتبه ۲۰ و در بخش خدمات با ۹ دهم درصد سهم از کشور در رتبه ۲۵ قرار دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، سهم شاغلان استان در بخش کشاورزی، شکار، جنگل‌داری و شیلات  را ۳۴ درصد، بخش صنعت، معدن، انرژی و ساختمان ۳۱ درصد و سهم بخش خدمات را ۳۵ درصد اعلام کرد.

این مسئول با اشاره به فعالیت‌های دارای مزیت استان، خاطرنشان کرد: گاوداری صنعتی، تولید فرآورده‌های توتون و تنباکو، تولید کاغذ و فرآورده‌های کاغذی، تولید محصولات غذایی، تولید فلزات پایه، تعمیر و نصب ماشین‌آلات و تجهیزات، استخراج سایر معادن، تولید منسوجات و پوشاک، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و تفریحی و ... از رشته‌های دارای مزیت نسبی در استان زنجان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زنجان تولید ناخالص داخلی محصول ناخالص داخلی استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۶۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی عباس زاده شامگاه دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام اینکه ۱۲ درصد گوشت مرغ موردنیاز کشور در این استان تولید می شود، گفت: با توسعه زنجیره مرغ در مازندران، توان صادراتی این زنجیره در استان افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران قطب تولید طیور کشور به شمار می رود و در همه عرصه های کشاورزی به عنوان نگین کشاورزی کشور مطرح است، تصریح کرد: زنجیره تولید مرغ یکی از زنجیره های مهم در استان مازندران به شمار می رود که قابلیت توسعه دارد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تامین گوشت مرغ روند رو به رشدی را سپری می کند، بیان کرد: مازندران از ظرفیت های بالقوه ای در حوزه تولید گوشت سفید برخوردار است به صورتی که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت جوجه کشی کشور در مازندران واقع شده و بیش از ۲۷ درصد جوجه یک روزه کشور در استان مازندران تولید می شود.

عباس زاده با تاکید بر اینکه حدود ۱۲ درصد گوشت مرغ کشور در مازندران تولید می شود و این استان در تامین بخشی از نیاز مرغ پایتخت و استان های همجوار مشارکت دارد، عنوان کرد: در سالجاری با برنامه ریزی های صورت گرفته در جهت افزایش جوجه ریزی در کشور، ظرفیت تولید مرغ در این استان افزایش یافته است و به سمت صادرات گام برداشته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد قابلیت صادرات و گسترش ارسال تولیدات به خارج از کشور در سال های آینده با حمایت های بیشتر روند پرشتاب تری را بگیرد.

کد خبر 6092500

دیگر خبرها

  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • وزیر نفت: ۵۰ درصد از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت است
  • زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • زنجان چه ظرفیت‌های صادراتی دارد؟ + فیلم
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!