Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضوان مدنی روز سه شنبه در نشست خبری به صورت ویدئو کنفرانس افزود: در این مراکز، برنامه اختصاصی برای هر فرد با توجه به شرایط اجتماعی هر فرد معتاد داریم؛ بیماران در این مراکز به مدت چهار ماه سم زدایی می شوند و تحت درمان روانی، معنوی و جسمی قرار می گیرند. براساس رویکرد درمان سرپایی طی مدت هشت ماه در جلسات درمانی و آموزشی شرکت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پایان دوره یک ساله نیز افرادی که خانواده ندارند به مراکز توانمندسازی مشغول به کار می شوند.

وی با اشاره به راه اندازی آزمایشی مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد طی سال گذشته در استان های اصفهان و کرمانشاه، افزود: این مراکز امسال در همه استان ها دائر خواهد شد . این مراکز یک ساله هستند چهار ماه اول اقامتی و ماه های بعد درمانی و آموزشی هستند و بعد از آن هم بیماران رها نمی شوند.

سعید عمرانی معاون قضایی دادستانی کل کشور نیز در این نشست حضور داشت و از خدمات بهزیستی در زمینه  مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد قدردانی کرد.

طرح مراکز جامع درمان و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد؛ مبتنی بر تداوم درمان

سازمان بهزیستی به‌عنوان پیشرو و پرچم دار در عرصه پیشگیری و درمان اعتیاد کشور اولین دستگاهی است که به پیشگیری علمی، نوین و درمان همه جانبه و مبتنی بر شواهد، به مبارزه با این مشکل مهم کشوری و جهانی یعنی اعتیاد پرداخته است.

بنابراین با توجه به بندهای ۱۰ و ۱۱ سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر توسعه مطالعات و پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان و پیشگیری و درمان معتادان با تکیه بر دانش روز دنیا و استفاده از ظرفیت‌های علمی و تخصصی ذیربط در کشور و ارتقا و اصلاح ساختار نظام مدیریت مبارزه با مواد مخدر و روانگردان به منظور تحقق سیاست‌های کلی نظام و سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها و هماهنگی در اتخاذ سیاست‌های عملیاتی و اقدامات اجرایی و قضایی و حقوقی و همچنین با توجه به تبصره یک ماده ۱۵ اصلاحیه قانون اصلا ح قانون مبارزه با موادمخدر مصوب ۱۳۷۶ (مصوب ۹/۵/۱۳۸۹  مجمع تشخیص مصلحت نظام) و ماده ۸۰ قانون برنامه ششم  توسعه، ضرورت تدوین و برنامه ریزی انواع رویکردهای درمانی در حوزه اعتیاد حائز اهمیت است.

با توجه به  بررسی و آسیب شناسی اقدامات درمانی و باز توانی اعتیاد  که طی دو دهه ی اخیر در کشور و با حضور جمعی از صاحبنظران، متخصصان و مدیران اسبق سازمان در حوزه  اعتیاد برگزار شد، مشخص شد که یکی از حلقه های مفقوده جاری در زمینه درمان و بازتوانی معتادان، گسستگی و پراکندگی ارائه خدمات در مراکز و واحدهای مجزا و غفلت از شرایط خانوادگی و حمایتی آنان است.

در نهایت پس از بررسی و نیازسنجی موضوع الگویی تحت عنوان «الگوی جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر تداوم درمان» در سازمان بهزیستی کشور تهیه و تدوین شد. این الگو بر اساس مدل ترکیبی اکثر رویکردهای درمان و مداخله اعتیاد و تجارب متعدد حاصل از آنها، طراحی شده است که به طور همزمان علاوه بر ارائه مداخلات سم زدایی و پرهیزمدار به رفع چالش های خانوادگی و اجتماعی بیمار، مداومت بر مراقبت بیمار، مداخلات روانی- اجتماعی و توانمندسازی شغلی پرداخته و تمام این خدمات در قالب طرح درمان به صورت موردی برای هر فرد طی برنامه مدیریت مورد حین درمان و پس از ترخیص ارائه می شود.

فرآیند درمان که به طور کلی  یک سال به طول می انجامد به این صورت است که بیماران پس از پذیرش به مدت ۲ هفته مرحله سم زدایی را طی می کنند و بعد از سم زدایی به مدت سه و نیم ماه  به صورت اقامتی تحت درمان­های روانی اجتماعی و معنوی به صورت نظام­‌مند قرار می­گیرند و در مرکز مراحل مختلفی را طی می‌کنند و مسئولیت اداره امور داخل مرکز از نظافت تا شستشو و آشپزی را خود بیماران به عهده می‌گیرند.

پس از پایان دوره سم‌زدایی و اقامت (چهار ماه)، فرد بهبودیافته بر اساس مدل درمان سرپایی و  خودیاری به طی مدت هشت ماه و با شرکت در ۵۲ جلسه سه ساعته به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده تحت نظر مدیر مورد در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت می‌کند. در پایان اقامت افرادی که سرپناه و خانواده ندارند جهت اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع داده می­شوند. در صورت داشتن شغل با کمک مددکار به شغل سابق خود باز می­گردند و در غیر این صورت با مهارت آموزی به اشتغال آنان کمک می­شود.

طی دوره هشت ماهه درمان غیر اقامتی بیمار مداخلات روانشناختی فردی از جمله آموزش شناختی- رفتاری و مصاحبه انگیزشی، آموزش خانواده، بهره‌مندی از ظرفیت گروه های خودیار، گروه درمانی، مداخلات توسعه اجتماعی فرد و آموزش‌های شغلی و کسب و کار دریافت می‌کند. در نتیجه در این مدل سعی شده فرد پس از رهایی از مواد و کسب مهارت‌های اولیه به مدت یک‌سال در کنار مدیر مورد در مسیر بازگشت به زندگی سالم و مستقل هدایت شود.

برچسب‌ها معتادان متجاهر اعتیاد ساماندهی معتادان متجاهر سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از اعتیاد پروندهٔ خبری وعده‌هایی که تحقق یافت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: معتادان متجاهر اعتیاد ساماندهی معتادان متجاهر سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از اعتیاد معتادان متجاهر اعتیاد ساماندهی معتادان متجاهر سازمان بهزیستی کشور پیشگیری از اعتیاد جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبارزه با مواد سم زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۸۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک مرکز غیرمجاز خدمات زیبایی در سمنان

خدمات زیبایی از آن جمله خدماتی است که می‌توان از آن به مثابه شمشیر دولبه یاد کرد و فعالیت مراکز غیرمجاز این خدمات مردم را نگران کرده است. حالا خبر رسیده که یکی از این مراکز غیرمجاز در سمنان پلمب شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، ارائه خدمات زیبایی نیاز به تخصص و البته تجربه دارد و در غیر این صورت نقص در چهره، سرنوشت شوم دریافت‌کنندگان این خدمات خواهد شد.

اما اگر از مشتریان مراکز ارائه خدمات زیبایی بپرسید، جدای از گذران بودن این خدمات و توجه آنان به دریافت خدمات ارزان‌تر، دشوار بودن تشخیص مراکز مجاز و دارای مجوز با مراکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنان است.

بر همین اساس نظارت مستمر بر فعالیت این مراکز و جلوگیری از فعالیت مراکز غیرمجاز خدمات زیبایی از جمله وظایف مهم دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور است. موضوعی که در سال‌های و ماه‌های به صورت جدی در مرکز و غرب استان سمنان مورد توجه بوده است و هر از گاهی اخبار بسته شدن یکی از این مراکز غیرمجاز رسانه‌ای می‌شود.

این‌بار نیز یک مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در شهر سمنان و در یکی از پر ترددترین مراکز پزشکی این شهر شناسایی و پلمب شد.

آن گونه که مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان عنوان کرده است: یک مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در ساختمان پزشکان "بوعلی" شهر سمنان به دلیل دخالت در امر درمان پلمب شد.

سحر سعدالدین در این خصوص بیان کرد: شناسایی این واحد غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی بر اساس گزارش‌های ارسالی مردمی و همچنین رصد تبلیغات این واحد در فضای مجازی انجام شده است.

وی افزود: پس از شناسایی این مرکز زیبایی واقع در ساختمان پزشکان بوعلی سمنان، کارشناسان نظارت بر امور درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان به همراه نماینده تعزیرات شهرستان سمنان از آن بازدید کردند.

مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان مداخله در امور پزشکی به صورت تزریق ژل لب و بوتاکس توسط افراد فاقد صلاحیت حرفه‌ای را علت پلمب این مرکز زیبایی عنوان کرد.

سعدالدین با تأکید بر اینکه پس از بررسی و احراز موضوع، این مرکز زیبایی غیرمجاز پلمب شد، از انجام تحقیقات تکمیلی برای این واحد خدمات زیبایی خبر داد و افزود: پرونده این واحد به مراجع ذی‌صلاح قانونی ارجاع داده شد.

وی با تأکید بر لزوم مشارکت مردم برای نظارت بهتر بر واحد‌های ارائه کننده خدمات درمانی و زیبایی تصریح کرد: شهروندان استان سمنان می‌توانند هر گونه تخلف مربوط به حوزه درمانی یا دخالت غیر مجاز افراد فاقد صلاحیت در امر درمان‌های پزشکی را به سامانه 190 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور یا اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گزارش دهند.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • افتتاح مرکز جامع غربالگری اتباع در شهرستان ری
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • ابتلای بیش از ۱۶ درصد جمعیت اردستان به دیابت
  • ۳ مرکز جامع سلامت خانواده در همدان کلنگ‌زنی و افتتاح شد
  • پلمب یک مرکز غیرمجاز خدمات زیبایی در سمنان
  • سنجش سلامت ۲۱ هزار نوآموز کردستانی
  • سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال