Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@08:16:53 GMT

صنعت نفت و برجام

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۸۴۲۷

صنعت نفت و برجام

ایران اکونومیست- پنج سال پیش در چنین روزی یعنی چهاردهم ژوئیه ۲۰۱۵ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران، و کشورهای موسوم به ۱+۵ (انگلیس، ‌فرانسه، آمریکا، روسیه،‌ چین و آلمان) امضا شد. برنامه‌ای که از نگاه آمریکا و رژیم صهیونیستی به دلیل دستاوردش و از نگاه برخی داخلی‌ها به دلیل نداشتن دستاورد «توافق بد» نام گرفت، اما واقعیت این است برجام در عمر محدودش برای صنعت نفت کارساز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش وزارت نفت، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام، صادرات نفت و بازگشت پول حاصل از فروش آن به خزانه کشور بود. صادرات نفت ایران که در سال ۹۱ به پایین‌ترین سطح یعنی یک میلیون و ۱۳۰ هزار بشکه در روز رسید با اجرای برجام روندی افزایشی به خود گرفت و شرکت ملی نفت ایران در چهارمین ماه سال ۲۰۱۸ (فروردین - اردیبهشت‌ماه) ۲ میلیون و ۸۷۷ هزار بشکه نفت و میعانات گازی به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرد. چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه و شرکت‌های توتال، شل، انی، ساراس و ... مشتریان نفت ایران بودند.

آزادسازی تجهیزات: آزادسازی تجیهزات به‌ویژه تجهیزات پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس از دیگر دستاوردهای برجام است. شرکت آلمانی زیمنس که پس از اجرای برجام کمپرسورهای تبریدی، کمپرسورهای تثبیت میعانات گازی، الکتروکمپرسورها، مبدل‌های حرراتی و ... را آزاد کرد اجرای کار در پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تسریع بخشید. پارس جنوبی اکنون با ظرفیت تولید روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز و پالایشگاه ستاره خلیج با تولید ۴۳ میلیون لیتر بنزین در روز نقطه قوت ایران به شمار می‌آیند. یادمان بماند آمریکا در دوره قبل تحریم ضربه‌های فراوانی از محل بنزین به ایران وارد کرد که این مشکل با وارد مدار شدن ستاره خلیج فارس رفع شده است.

حذف حق دلالی: برجام هزینه‌های مازاد را حذف کرد و حق دلالی را به صفر رساند. شرکت‌های نفتی که پیش از برجام ناچار بودند محصولات تولیدی خود را ارزان به فروش برسانند و تجهیزات مورد نیاز را گران‌تر از قیمت‌های جهانی وارد کنند با اجرای برجام آن را حل‌شده دیدند و ناچار نبودند حق دلالی برای انتقال پول پرداخت کنند. دلالان برای جابه‌جایی پول و وارد کردن تجهیزات پیش از اجرای برجام هزینه‌های سنگینی به نظام مالی کشور تحمیل کردند.

نفتکش‌ها: بازگشت ناوگان شرکت ملی نفتکش به آب‌های اروپایی، پوشش بیمه بین‌المللی تانکرهای نفتکش موسوم به Club P&I، حل مشکلات پرچم کشتی‌ها و کشور محل ثبت آنها، حل مشکل مؤسسات رده‌بندی، کاهش هزینه بیمه بدنه نفتکش، ارتقای استفاده از بازارهای درجه یک و دارای رتبه‌بندی بین‌المللی، حل شدن مشکل وتینگ (ارزیابی و بازرسی از سوی شرکت‌های بزرگ بین‌المللی)، حل شدن مشکل IGA که متشکل از ۱۳ Club P&I می‌شود، عضویت در سازمان‌ها و مراجع مهم بین‌المللی برخی از دستاوردهای برجام در بخش نفتکش‌ها و حمل نفت ایران بوده است. نفتکش‌هایی که تا پیش از برجام تنها حامل نفت ایران به مشتریان سنتی بودند.

اوپک: ارتقای جایگاه ایران در اوپک را هم می‌توان دیگر دستاورد برجام دانست. ایران که با تولید روزانه ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه نفت در سال ۹۲ به پایین‌ترین جایگاه در اوپک در سه دهه اخیر رسیده بود با اجرایی شدن برجام و با پشتوانه افزایش سریع تولید نفت از سوی کارکنان این صنعت توانست جایگاه واقعی خود به‌عنوان یکی از مؤسسان اوپک را با ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی برخی اوپکی‌ها احیا کند. تولید نفت ایران از ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار بشکه در روز در سال ۹۲ به ۳ میلیون و ۸۲۳ هزار بشکه در روز در سال ۹۷ و پیش از خروج آمریکا از برجام رسید.

و سرانجام؛ صنعت نفت پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها از پای ننشسته است و به توسعه خود با همه محدودیت‌ها ادامه می‌دهد، به قول وزیر نفت که در بخشی از آخرین توئیت خود پس از امضای قرارداد میدان مشترک یاران نوشته است «تحریم‌ها ماندنی نیست و ایران از پا نمی‌نشنید».

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اجرای برجام بین المللی ستاره خلیج هزار بشکه نفت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران، این موضوع را اقدامی مهم برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و رفاه عمومی دانست.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی در دومین نشست کمیته ویژه وصول مطالبه‌ها در سال ۱۴۰۳ که با هدف ارائه گزارش وضع مطالبات شرکت‌های گاز استانی در سال ۱۴۰۲ و بررسی چالش‌ها و تمهیدهای پیش­‌بینی‌شده برای امسال برگزار شد، با اشاره به نقش مهم وصول مطالبه‌ها بر تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و تأمین رفاه عمومی با اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران تأکید کرد.

وی گفت: ارائه مستمر خدمات دولت، رونق اقتصادی کشور در طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی، منوط به تأمین منابع مالی است و یکی از اجزای مطلوب مصادیق آن توجه به وصول مطالبات است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: مدیران­‌عامل شرکت­‌های گاز استانی به ‌عنوان رئیس کمیته وصول مطالبه‌ها در استان و مدیران مالی این شرکت‌ها به‌عنوان دبیر کمیته، اهتمام ویژه‌­ای به تحقق وصول مطالبه‌ها داشته باشند.

سیدمحمدحسین حسینی، مدیر مالی شرکت ملی گاز ایران نیز گزارشی از فرآیند وصول مطالبه‌ها ارائه و اقدام‌های حوزه مالی این شرکت در این باره را تشریح کرد.

مسلم رحمانی، مدیرهماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز به‌عنوان دومین سخنران نشست، بیان کرد: وصول مطالبه‌ها و بهینه­‌سازی مصرف از اولویت‌های شرکت ملی گاز ایران است و بی‌­تردید حصول به نتیجه در این فرآیند با سختی و مشکلاتی همراه است.

وی ادامه داد: کمک به بخش مولد اقتصاد کشور با هدف جهش تولید، دغدغه جدی شرکت ملی گاز ایران است، اما در صورت نبود همراهی صنایع در پرداخت مطالبات، شرکت در خدمات­‌رسانی با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

مدیران­‌ عامل شرکت‌های گاز استانی هم در این نشست ضمن بیان گزارشی از وضع وصول مطالبه‌ها در حوزه مأموریتشان، پیشنهادهایی به‌منظور تسهیل در این امر ارائه دادند.

براساس این گزارش، کمیته ویژه وصول مطالبه‌ها، برای هماهنگی با هدف گرفتن تصمیم برای اخذ بدهی از مشترکان به‌ویژه بدهکاران عمده تشکیل شده است که در نشست‌های مستمر با رصد اقدام‌های شرکت‌های تابع، تمهیدهای لازم اندیشیده می‌شود و هماهنگی‌های لازم را به‌منظور تسهیل این فرآیند فراهم خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • تامین مالی طرح‌های صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکار است
  • تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکاران است
  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است