Web Analytics Made Easy - Statcounter

تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به پایان رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نگارش و تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و با همکاری سازمان‌های مرتبط با کتابخانه‌های عمومی و شبه‌عمومی، به سفارش و نظارت علمی و عالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به پایان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجموعه که یکی از نتایج طرح پژوهشی سه ساله تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» است، در فصل نخست، تعریفی از کتابخانه عمومی و ویژگی‌های آن ارائه می‌دهد.

فصل دوم و سوم آن به استانداردهای خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی اختصاص دارد. بر اساس «الگوی خدمات‌محور کتابخانه‌های عمومی» که مبنای نگارش این استانداردها است، استانداردهای مرتبط با خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی پایه سایر استانداردها بوده و بسیار حائز اهمیت هستند.

در فصل‌های بعدی نیز به ترتیب استانداردهای «ساعاتِ‌ فعالیتِ‌ کتابخانه عمومی»، «مجموعه کتابخانه عمومی»، «بازاریابی‌ و روابط‌عمومی ‌کتابخانه عمومی»، «خدمات مشتریان‌ کتابخانه عمومی» و «واژگان و اصطلاحاتِ ‌کتابخانه عمومی» گنجانده شده است.

 کتاب «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» در ۱۸۹ صفحه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انتشارات کتاب‌نشر در سال ۱۳۹۹  منتشر و در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور عرضه خواهد شد.

سعید اسدی، رضا رجب‏علی بگلو، مهدی علی‏پور حافظی، محسن حاجی‏ زین ‏العابدینی، محمد زره‏‌ساز، رحمت ‏اله فتاحی، دبیران استانداردهای این مجموعه هستند که با انجمن کتابداری ایران و معاونت برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تدوین آن همکاری کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استاندارد کتابخانه های عمومی ایران نهاد کتابخانه های عمومی کشور کتابخانه عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۰۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عسکری پیش از ظهر سه شنبه در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سنندج که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در فرمانداری سنندج برگزار شد، اظهار کرد: ارتقای شاخص دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه در تمامی مناطق شهری و روستایی امری مهم و ضروری در راستای توسعه فرهنگی است.

وی عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از متولیان حوزه کتاب به منظور توسعه سطح خدمات خود، نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها و نهادها به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهرها است.

عسکری بیان کرد: بر این اساس برخی دستگاه‌ها که دارای ساختمان‌های بلااستفاده در مناطق روستایی و حاشیه شهرها هستند می‌توانند حق انتفاع این مکان‌ها را به منظور راه‌اندازی کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار دهند.

فرماندار سنندج با بیان اینکه ارتقای سرانه مطالعه یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش آسیب‌های اجتماعی است، افزود: راه‌اندازی کتابخانه امری عام‌المنفعه است و باید از ظرفیت خیرین نیز در این زمینه استفاده شود.

وی اضافه کرد: سنندج یکی از شهرهای فعال کشور در زمینه فعالیت خیرین است و باید از این ظرفیت به منظور توسعه کتابخانه‌های عمومی استفاده کرد.

کد خبر 6086344

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار در کشور توسعه می‌یابد + فیلم
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • افزایش شاخص‌های کتابخانه‌ای در ۲ سال گذشته
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج