Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش در شبکه یک سیما به صورت زنده و مستقیم به برنامه‌های مجلس یازدهم در حوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه اقتصادی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری آریا، رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد هموطنانی که درگیر کرونا هستند عافیت کامل به آنان تعلق بگیرد.
قالیباف در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه که قالیباف را به عنوان یک مدیر اجرایی قوی و یک مدیر عملگرا و فردی که حضور میدانی دارد و بیشتر از آنچه که در جلسات بنشیند در میدان دیدیم و در حوزه اجرایی فعالیت وی را رصد کرده ایم، اما مجلس بیشتر محل نشستن و گفتگوست حال چه تجانسی بین آقای قالیباف عملگرا و مجلس است، گفت: عملگرایی، در میدان بودن و با مردم بودن عادت همیشگی بنده است و به آن افتخار می‌کنم که هر کجا توفیق خدمت داشتم وظیفه خود می‌دانستم که از نزدیک با مردم سخن بگویم و آن‌ها را ببینم و درد آن‌ها را با همه وجودم حس کنم که بتوانم چاره اندیشی و خدمتگزاری درستی و ان شاءالله صادقانه انجام بدهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس مجلس گفت: مجلس در رأس امور است نمی‌شود نماینده مردم بود و در بین مردم نبود، نمی‌شود مشکلات مردم را در میدان ندید و بعد در پشت اتاق‌های بسته و یا پشت صندلی‌های نشسته تصمیم گرفت.
قالیباف ادامه داد: بحثی که اخیراً مقام معظم رهبری داشتند انچه ما قانونگذاران باید توجه کنیم این هست که آن قانون را که می‌نویسیم هم ذینفع مردم باشند و در جهت حل مشکلات مردم باشد و هم این که آن قانون در حین این که اولویت مردم را مشخص می‌کند از طرف دیگر زمینه اجرا شدن هم داشته باشد.
رئیس مجلس افزود: این می‌طلبد که هم یک کار ستادی خوب و جلسات خوب و کارا برگزار شود و هم این که از پایین‌ترین سطوح از مناطق دور و در همه جغرافیای کشور بسیج شد و مشکلات را دید و ان شاءالله چاره اندیشی کرد.
قالیباف در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه که عنوان کرد مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود مجلس یازدهم را مظهر امید و انتظار نام گذاشتند و این هم بسیار خوب است و هم مسئولیت را زیاد می‌کند و وظایف مجلس یازدهم پس از این که این عنوان از سوی مقام معظم رهبری داده شد چیست؟ گفت: مقام معظم رهبری در این ملاقات ویدیو کنفرانسی که برقرار شد به این نکته اشاره فرمودند که مردم به این مجلس دل بستند و امید دارند و این مجلس بعد از انقلاب جزو قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس هست و این بیانات مقام معظم رهبری مسئولیت ما را سنگین می‌کند.
رئیس مجلس افزود: ما از این باب خوشحالیم که چنین توفیقی را پیدا کرده ایم که در چنین مجلس در شرایطی که مردم شرایط سختی را دارند و امید دارند که این کار را ما انجام دهیم، ما این را برای خودمان یک نعمت و توفیق می‌دانیم که بتوانیم خدمتگزار صادقی برای مردم باشیم.
قالیباف ادامه داد: این نکته‌ای که باید به آن دقت کنیم این است که نباید این حرف و کلام من در حد شعار باقی بماند و ما باید واقعاً در عمل به مردم نشان دهیم که می‌توانیم مسائل و مشکلات را به یاری خدا بخشی که بر عهده مجلس است و با ریل گذاری که باید مجلس انجام دهد به سرانجام برسانیم.
رئیس مجلس افزود: طرح‌هایی را باید مجلس دنبال کند و قانونگذاری‌ها و نظارت‌هایی که باید انجام دهد تا ان شاءالله قوه مجریه و قوه مقننه که حضرت آقا فرمودند آن‌ها مکلفند مو به مو قوانین مجلس را اجرا کنند تا بتوانیم در عمل موفق باشیم و بتوانیم رضایت حضرت آقا را ان شاءالله بدست آوریم.
قالیباف ادامه داد: بنده و همه همکارانم معتقدیم که رضایت حضرت آقا در این هست که ما غمخوار درست مردم باشیم و مشکلات مردم را حل کنیم و امیدوارم در این مسیر بتوانیم گام برداریم و بستر را برای مخصوصاً دولت فراهم کنیم که گام‌های محکمی را در حل مشکلات مردم بردارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر این که مجلس شورای اسلامی قوانین را با توجه به ظرفیت‌ها و واقعیت‌های اجرایی بررسی و تصویب کند و این نیازمند این است که تعامل بین قوا شکل بگیرد و الان این تعامل چگونه است و برنامه مجلس برای تعامل با دو قوه دیگر چیست؟ گفت: ما در 50 روزی که از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد تمام تلاش ما در این مدت این بوده که بتوانیم مجلس وظایف خود را شکل بدهد.
قالیباف افزود: به هر حال ما مسیر‌هایی را براساس آیین نامه داخلی مجلس داریم که باید پیش برویم که آن مسیر را پیش رفتیم و توانستیم به یاری خدا در یک زمان خوب و حداقلی کمیسیون‌ها شکل بگیرد و در همین فرصت استفاده کردیم مجموعه دوستان ما با دولت و وزرا نشست‌هایی داشتند و تبادل نظر کردیم و وزرا هم در صحن مجلس و هم در کمیسیون‌ها حضور پیدا کردند و گزارشی از وضعیت و فرصت‌ها و مشکلات دادند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ویژگی این مجلس این است که قریب به 180 نفر از نمایندگان ما اولین نوبتی است که در مجلس حضور پیدا می‌کنند و در بین این‌ها افرادی هستند که از مدیران ارشد دارای سابقه کار در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌باشند و افرادی هستند کارکشته که در محیط‌های دانشگاهی و اجرایی بودند و بخشی از آن‌ها را جوان‌های قابلی و باتجربه تشکیل می‌دهد که هر کدام 10 - 15 سال تجربه مدیریتی دارند و ضمن این که از چهره‌های نخبه هستند.
قالیباف ادامه داد: این‌ها با کلان موضوعات کشور در این مدت آشنا شدند و در این نشست‌ها صحبت شد و بنای ما هم تعامل با قوای دیگر بوده و طبیعتاً ما باید به این سمت حرکت کنیم.
رئیس مجلس گفت: هر کدام از قوا براساس قانون وظیفه داریم و طبیعتاً تعامل ما با قوای دیگر در چارچوب وظایف و قانون است و در حقیقت فلسفه وجودی ما این است که گره‌ای از کار مردم باز کنیم.
قالیباف افزود: اگر تعامل می‌کنیم معنای آن این است که در این تعامل باید کاری انجام بگیرد که این کار مثمرثمر هم باشد و مشکلی از مردم مخصوصاً در حوزه اقتصادی بتواند رفع کند که این امر اولویت اول مجلس است.
رئیس مجلس گفت: اساس کار ما در مجلس این است که این ارتباط را داشته باشیم، ولی طبیعتاً جایی هم که احساس کنیم کاری بر روی زمین مانده است و قانون اجرا نشده و جایی معطل مانده به وظیفه قانونی خودمان عمل خواهیم کرد.
وی ادامه داد: رویکردمان در مجلس بین قانونگذاری و بین نظارت اولویت ما نظارت است و این نظارت هم میدانی است.
قالیباف افزود: البته ما در این نظارت هرگز به دنبال مچ گیری و عیب و ایرادگیری نیستیم و به دنبال آن هستیم که کار به درستی انجام بشود و دنبال این نیستیم که خدایی ناکرده چوب لای چرخ دولت بگذاریم بلکه به دنبال این هستیم که عصایی برای دولت باشیم و کمک کنیم که گره از کار مردم باز شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر جایی دیدیم قانون روی زمین مانده و کاری انجام نشده طبیعتاً در منافع و کار مردم حتماً مماشات نمی‌کنیم و به وظیفه قانونی خود حتماً ادامه می‌دهیم.
تأکید بر اصلاح ساختار بودجه 
رئیس مجلس شورای اسلامی بر اصلاح ساختار بودجه به عنوان منشأ بسیاری از مشکلات کنونی کشور تأکید کرد.
محمدباقر قالیباف در ادامه سخنانش در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم در شبکه یک سیما با تبیین 4 رویکرد تحولی مجلس گفت: ما ابتدا نیازمند به تحول در درون مجلس هستیم یعنی اگر در پی این هستیم که تلاش کنیم در قانونگذاری و نظارت ایجاد شود به تحول در مجلس نیاز داریم.
وی افزود: در بررسی طرح‌ها و لوایح دولت و قوه قضائیه در کمیسیون‌ها از یکسو و در تعامل با نخبگان و ذی نفعانی که برای پیگیری طرح‌ها با مجلس ارتباط برقرار می‌کنند از سوی دیگر، اساس کار این است که با نخبگان ارتباط داشته باشیم.
قالیباف تصریح کرد: واقعیت این است که قبلا مجلس در رأس امور نبود و توقعی که مردم از مجلس داشتند شاید با همه زحماتی که دوستان کشیده بودند مردم توقع بیشتری داشتند و اکنون مردم این امید را به مجلس دارند که کمک کند که مشکلات رفع شود.
رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه باید تحول در کارکرد مجلس ایجاد شود افزود: برای این کار باید 4 رویکرد را هم در مجلس پیگیری کنیم و هم در نظارت‌هایی که باید داشته باشیم.
وی نخستین رویکرد را شفاف سازی دانست و گفت: معتقدم مجلس باید شفاف باشد و زمانی که از شفافیت سخن می‌گوییم یعنی هر تصمیمی که در مجلس گرفته می‌شود که حقی برای مردم هست و تکلیفی بر آنان می‌گذارد مردم باید دقیق، روشن و شفاف در جریان قرار بگیرند و مطلع شوند اعم از جایی که حقی دارند یا تکلیفی بر آنان هست.
قالیباف افزود: ما، چون بین کمیسیون‌ها و مجلس اولویت را به کمیسیون‌ها داده ایم معتقدیم در کمیسیون‌ها مباحثی که مطرح می‌شود هر قشری و هر بخشی از جامعه که موضوع مرتبط با آنان در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود صاحبان و ذی نفعان آن موضوع باید نظرات کمیسیون‌ها را بدانند آنجا بتوانند حرفشان را بزنند که بخشی از این می‌تواند حضوری یا از طریق فضای مجازی باشد.
وی بار دیگر تأکید کرد: مردم باید در جریان روند کار و فرآیند قانونگذاری قرار بگیرند.
رئیس مجلس مردمی سازی را رویکرد دیگر تحول در مجلس برشمرد و افزود: مردمی سازی به این معنی است که معتقدیم اساس انقلاب اسلامی ما پایه اش مردمی بوده است.
قالیباف با اشاره به نقش مؤثر مردم در مدیریت مشکلات ناشی از بیماری کرونا گفت: البته دولت و کادر پزشکی حتماً زحمت کشیدند و تا پای جان مایه گذاشتند، اما مردم هم در صحنه آمدند چنانکه بسیاری از پرستاران و پزشکان که شیفت کاریشان نبود و بازنشسته‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت و کارخانه‌ها وارد صحنه شدند.
وی افزود: اکنون که از بسته ارسالی مردم سخن می‌گوییم مردمی سازی اساس کار است و نباید تصمیم بگیریم که مردم در آن مشارکت معنی دار نداشته باشند، زیرا هر جا که مردم نباشند آنجا کار ما حتماً دچار اشکال می‌شود.
رئیس قوه مقننه هوشمندسازی را رویکرد سوم مجلس یازدهم دانست و تأکید کرد: در این حوزه معتقدیم هر کاری که انجام می‌دهیم حتماً باید مبتنی بر کار سیستمی، نرم افزاری و مبتنی بر کار الکترونیک باشد تا بتوانیم با دقت کار را پیش ببریم که این می‌تواند در وقت ما صرفه جویی ایجاد و عدالت را برقرار کند.
قالیباف کارآمدسازی را رویکرد چهارم مجلس یازدهم برشمرد و افزود: در این چارچوب باید به سمت تمرکززدایی برویم.
وی تصریح کرد: اکنون نظام اداری و اجرایی و نظام قوانینی که ایجاد می‌کنیم عمدتاً اختیارات را در جای خاص محدود می‌کنیم و کار را توزیع نمی‌کنیم بلکه تمرکزگرایی داریم.
قالیباف افزود: اکنون در قوانین و مقررات ما حتی در حوزه اجرا که تحت تأثیر این قوانین هستند همه چیز متمرکز است که این مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند.
وی بار دیگر تأکید کرد: به همین علت باید تمرکززدایی و چابک سازی کنیم و به سمتی برویم که فرآیند‌های نظام اداری واجراییمان را با قوانین و مقررات روان کنیم تا سبک سازی انجام شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که این رویکرد‌ها در چه بازه زمانی اجرا خواهد شد گفت: این وقتی آغاز می‌شود همیشه ادامه دارد این روح و متن کار ماست و هر تصمیمی که می‌گیریم مدنظر ما قرار دارد.
قالیباف افزود: در صحبتی که روز یکشنبه با همکارانم داشتیم اقدامات ستادی و عمیقی که در حوزه مباحث اقتصادی انجام شد و این بسته اقتصادی مردمی را ارائه کردیم در جای جای این بسته باید نقش مردم، شفافیت، سیستم هوشمند، تمرکززدایی، چابکی و اصلاح نظام تصمیم گیری و اداری ـ اجرایی باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی به ظرفیت‌های داخلی کشور برای رفع مشکلات باور ندارند تأکید کرد: اولاً ناامیدی بزرگترین گناه است و من در همین جایی که نشسته ام با همه وجود و با ایمان، اطمینان و امیدواری اعلام می‌کنم که حتماً می‌توانیم بر مشکلات فائق بیاییم.
رئیس قوه مقننه افزود: من اعلام کرده ام که اگر هم دست به دست دهیم تا سال 1404 که پایان برنامه 20 ساله ماست 5 سال فرصت داریم و در این مدت می‌توانیم در مجلس با کار قانونگذاری و نظارت و دولت در میدان عمل دست به دست هم دهیم و مردم را با آن 4 رویکردی که توضیح دهیم همراه کنیم مطمئن باشید که به ثبات اقتصادی خواهیم رسید و از شرایط کنونی عبور خواهیم کرد.
قالیباف گفت: ظرفیت و امکانات کافی در کشور وجود دارد ما هم منابع مادی و هم منابع انسانی داریم؛ هیچ کاری ناشدنی وجود ندارد ما این را از ابتدای انقلاب تجربه کرده ایم.
وی با اشاره به همفکری کارشناسان و صاحبنظران در تدوین بسته اقتصاد مردمی در جلسات متمادی حتی قبل از تشکیل مجلس افزود: این برنامه نتیجه زحمات و خرد جمعی است.
قالیباف گفت: در این بسته که به نفع و برای مردم تدوین شده است نخستین موضوعی که باید مدنظر قرار دهیم اصلاح ساختار بودجه است، زیرا بیشتر مشکلات کنونی در کشور ناشی از همین موضوع است.
وی افزود: یکی از مشکلات در این زمینه این است که ما همواره بودجه را با کسر بودجه بسته ایم چه زمانی که درآمد بالا داشتیم و چه در زمانی که با درآمد کمتر برخوردار بودیم کسر بودجه داشتیم.
رئیس مجلس گفت: این کسری بودجه به نظام بانکی فشار وارد می‌کند سبب خلق پول می‌شود و با مشکلاتی که ایجاد می‌کند نتیجه اش سبب کاهش ارزش پول ملی می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حمایت از طبقات محروم و مستضعف باید در اولویت برنامه ریزی‌های اقتصادی باشد گفت: لازم است حمایت از طبقات محروم با توجه به تورم افزایش پیدا کند.
محمدباقر قالیباف در گفت و گوی تلویزیونی با مردم با اشاره به اینکه کسری بودجه به نظام بانکی فشار می‌آورد افزود: نتیجه کسری بودجه کاهش ارزش پول ملی است؛ ما باید بودجه‌ای را ببندیم که بین هزینه و درآمد بدون نفت تنظیم کند در واقع باید بودجه را بدون کسری ببندیم.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی می‌توانیم یک درآمد پایدار داشته باشیم و هزینه‌های ما هم مفید باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت منضبط شدن بودجه اظهار داشت: بودجه منضبط در چارچوب قانون هزینه می‌شود و این هم شامل بخش ریالی و هم شامل بخش ارزی می‌شود. در ادامه اصلاح ساختار بودجه ما نیازمند به یک نوسازی در نظام مالیاتی هستیم؛ در حوزه مالیات باید به گونه‌ای عمل کنیم که مالیات به نفع اکثریت مردم و حوزه تولید باشد.
قالیباف افزود: اگر به حوزه تولید با مالیات توجه کنیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم؛ یکی از مشکلات ما در حوزه تولید این است که آن بخشی از جامعه که یک درآمد باد آورده از طریق سفته بازی، بحث خرید ارز و طلا و مسکن در می‌آوردند هیچ کدام مالیات نمی‌دهند، ولی صنفی که دارد زحمت می‌کشد و کار تولیدی انجام می‌دهد مالیات می‌پردازد.
وی گفت: در حوزه مالیات ما دارای آفاتی هستیم که از جمله آن فقدان شفاف سازی و هوشمند سازی است؛ در نظام مالیاتی ما اطلاعات دقیق وجود ندارد و همین زمینه ساز مشکلات می‌شود.
رئیس قوه مقننه همچنین از ضرورت اجرای سیاست‌های حمایتی فراگیر برای طبقه محروم و مستضعف تاکید کرد و افزود: باید جامعه هدف و اولویت ما طبقه محرومین و مستضعف باشد و آن‌ها را به درستی بشناسیم؛ ما متاسفانه این طبقه را به درستی مورد توجه قرار ندادیم.
قالیباف ادامه داد: اگر شفاف سازی و هوشمند سازی داشته باشیم می‌توانیم آن‌ها را که دخلشان با خرجشان هم خوانی ندارند شناسایی کنیم.
وی با اشاره به شیوه پرداخت یارانه اظهار داشت: مثلا ما چهار میلیون خانوار داریم و در هدفمند کردن یارانه‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنیم که عادلانه نیست و اولویت‌ها را مد نظر قرار نمی‌دهیم؛ این طبقات در مسکن، قوت (غذا)، سلامت و اشتغال دچار مشکل هستند و ما باید سیاست جبرانی برای این افراد داشته باشیم و حتی این سیاست جبرانی باید هم گام با تورم افزایش پیدا کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید جامعه هدف را به درستی بشناسیم گفت: ما در موضوع شناسایی خانواده‌های نیازمند برای حمایت‌های یارانه ای، یا اطلاعات آماری درست نداشتیم و یا اگر به اطلاعات هم دسترسی داشتیم از آن به هر دلیلی به درستی استفاده نکردیم و این همان جایی است که وظیفه ذاتی مجلس یعنی نظارت مطرح است.
قالیباف ادامه داد: در این مورد اگر قانون اشکال دارد باید اصلاح کنیم و اگر قانون ابلاغ شد باید مو به مو اجرا شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که امروز طبقه متوسط جامعه ما هم در زندگی با چالش روبرو شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت رونق تولید و کسب و کار تاکید کرد و افزود: در کسب و کار باید حذف انحصارات را انجام بدهیم و صدور مجوز را تسهیل کنیم؛ الان هر کسی می‌خواهد کسب و کاری راه بیندازد برای دریافت مجوز چند سال باید بدود تا مجوز بگیرد؛ این‌ها باید اصلاح شود.
قالیباف همچنین خاطر نشان کرد: در حوزه تولید و رونق کسب و کار باید بتوانیم از بازار سرمایه استفاده کنیم و آن را در خدمت تولید بیاوریم. همچنین باید در بخش کسب و کار به کار‌های نوین و دانش بنیان توجه کنیم و لازم است یک تغییر راهبردی در حوزه تجارت خارجی بدهیم.
وی با تاکید بر اینکه لازم است به جای وزارت امور خارجه، وزارت خارجه و تجارت بین الملل داشته باشیم گفت: وقتی بناست ما اقتصاد بدون نفت داشته باشیم و به سمت تولید حرکت کنیم و وقتی بناست مردم ما در این بسته اقتصاد مردمی حضور داشته باشند اساس ما صادرات خواهد بود و بحث پیدا کردن بازار بسیار مهم است؛ اینجاست که من معتقدم دستگاه دیپلماسی در وزارت امور خارجه باید تبدیل به «وزارت خارجه و تجارت بین الملل» شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سفارت خانه‌های ما باید در همه جای دنیا و به طور ویژه در کشور‌های منطقه، همسایگان و در حوزه آسیا از رویکرد مسائل سیاسی و امنیتی به رویکرد سیاسی، اقتصادی و امنیتی حرکت کنند.
قالیباف همچنین اظهار داشت: الان بسیاری از کشور‌ها سفارت خانه هایشان را در کشور ما به گونه‌ای فعال کرده اند که تبلیغ کننده کار‌های آنهاست و تمام امورات مربوط به کالای کشورشان را تبلیغ می‌کند؛ ما هم باید این فرصت را ایجاد کنیم تا سفارتخانه‌های ما این کار را در کشور‌های مختلف انجام دهند.
وی همچنین بر ضرورت پرهیز از خام فروشی تاکید کرد و افزود: لازم است مزیت‌هایی که در کشورمان داریم با توجه به نیاز‌هایی که در کشور‌های همسایه وجود دارد استفاده کنیم تا بتوانیم ارز مورد نظر را تامین کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: این پنج محوری که به آن‌ها اشاره شد، محور‌های بسته اقتصاد مردمی است که جزئیاتش را انشاءالله در فرصت‌های بعدی تشریح خواهیم کرد.
رئیس مجلس گفت: اگر نقدینگی به سمت طرح‌های نیمه تمام هدایت شود بستر مناسبی برای تکمیل این طرح‌ها و رونق سرمایه گذاری در بخش معادن خواهد شد.
اقای قالیباف در ادامه گفتگوی تلویزیونی اظهار داشت: در حوزه اقتصادی دچار مشکل هستیم و نتوانستیم با یک رویکرد مشخص و با یک با برنامه دقیق و با یک تفکر در حوزه اجرا و روش شفاف در اجرا در حوزه اقتصادی حرکت کنیم.
فالیباف ادامه داد:اگر نگاهی از گذشته تا الان داشته باشیم فراز و نشیب داشته و حتی تا الان تصمیم‌ها و سیاست‌های ما در حوزه اقتصاد ضمن اینکه با هم متفاوت بودند در تضاد هم بودند
وی گفت: سفته بازی و دل بازی و بازار طلا و ارز رقیب تولید است.
قالیباف افزود:مسکن و خودرو کالای مصرفی است، اما در ایران به عنوان یک کالای مصرفی شناخته نمی‌شود پس ما این تحولی که در حوزه سازماندهی مالیات باید انجام دهیم ما در این شرایط سخت از جوانی که در زیر راه پله کار کوچکی وخدماتی را آغاز کرده مالیات دریافت می‌کنیم، اما از کسی که خانه خالی دارد ده‌ها و صد‌ها خانه خالی دارد و با آن در حقیقت به سوداگری می‌پردازد مالیات نمی‌گیریم.
رئیس مجلس اضافه کرد: طرح دو فوریتی مالیات بر منازل خالی به فوریت تصویب شد و فردا در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد و در صورت تصویب دولت باید وزارتخانه مربوطه آن را به کار ببندد.
قالیباف تصریح با اشاره به موضوع اشتغال گفت: ظرفیت‌های بزرگی داریم. حجم نقدینگی بالاست باید آن را هدایت کنیم به سمت پروژه‌های بزرگ. این کار در حقیقت برای ما اورده وشغل ایجاد می‌کند وهم درامد ارزی دارد وهم ثبات اقتصادی را برای ما بهمراه خواهد داشت
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح ساختار‌ها در بسته اقتصاد مردمی گفت: باید یکپارچگی در اطلاعات داشته باشیم و این اطلاعات باید حتماً به صورت شبکه‌ای به هم متصل و از حالت جزیره‌ای خارج شوند و ما در مجلس مصممیم که این کار را انجام دهیم.
قالیباف افزود: یک بخشی از این‌ها دارای قانون است که اجرا نشده و ما می‌ایستیم تا این قانون اجرا شود و بخش دیگر نیز نیاز به قانون دارد که باید این کار انجام شود.
رئیس مجلس ادامه داد: زمانی که ما حرف از هوشمند سازی می‌زنیم دیوان محاسبات ما هم باید برخط باشد و نمی‌شود دیوان محاسبات یک سال بعد گزارش بدهد که این پول در جای خود هزینه نشده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی 4 رویکرد هم باید در درون مجلس باشد و هم بیرون مجلس و ما دراین زمینه مصمم هستیم.
قالیباف با اشاره به جلسه سران قوا و بحث در خصوص ارز و جمع بندی خوب در این جلسه ابراز امیدواری کرد: با همکاری قوا و نهایی شدن برنامه دولت در چند روز آینده حتماً ثبات را در بخش ارز خواهیم داشت ان شاءالله دولت این بسته را در کوتاهترین زمان یعنی در چند روز آینده روشن کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک بخش از بی ثباتی در بازار ارز بی انضباطی است و بخشی از این بی انضباطی مربوط به صادرکنندگانی است که ارز را وارد کشور نکرده اند که این امر هم ظلم به خودشان است و هم به جامعه.
قالیباف گفت: در اینجا باید با پیگیری و مواخذه کردن این کار را انجام داد تا ارز به داخل کشور برگردد.
رئیس مجلس ادامه داد: ما باید کار صادر کنندگان خوش حساب را هم تسهیل کنیم که آن‌ها نیز در این شرایط صادرات بیشتری انجام دهند و بتوانند ارز به کشور بیاورند.
آقای قالیباف افزود: بخش دیگر کسانی بودند که ارز را بردند و نیاوردند و این ارز‌ها در حقیقت در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که قاچاق کالا می‌کنند و با قیمت گران آن را در داخل کشور عرضه می‌کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید تلاش کنیم که جلوی این کار‌های خلاف گرفته شود.
قالیباف همچنین با اشاره به ارز‌های کشور که به واسطه صادرات در برخی از کشور‌ها مانده است افزود: توافقات خوبی برای برگشت این دارایی‌ها صورت گرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر ما تولید را محور و اساس کار قرار دهیم و مهار نقدینگی را در مسیر تولید قرار دهیم و نیز ارزش پول ملی را کنترل کنیم افزایش قیمت ارز را نخواهیم داشت.
قالیباف همچنین در خصوص افزایش بی رویه قیمت اجاره بها و مسکن و راهکار مجلس در این زمینه افزود: ما قصد داریم نرخ مالیات را برای خانه‌های خالی به گونه‌ای درنظر بگیریم که حتماً برای افرادی که می‌خواهند خانه‌های خالی داشته باشند مقرون به صرفه نباشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مطمئن باشید که این طرح در اجرای دقیقی که ان شاءالله دولت انجام بدهد باعث خواهد شد افراد برای خانه‌های خالی خود تصمیم گیری کنند که در کوتاه مدت کرایه خانه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و نرخ مسکن پایین خواهد آمد.
قالیباف همچنین با تاکید بر ضرورت عرضه و تقاضا در زمینه تولید مسکن نیز افزود: دولت هم اذعان کرد که ما مدتی تأخیر و عقب ماندگی در تولید مسکن داریم، به نظر ما باید این عقب ماندگی جبران شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به مشکلات طبقه اجاره نشین و محروم که حقوق یک ماه آن‌ها کفاف اجاره یک ماه خانه آن‌ها را نمی‌دهد گفت: ما در این بسته اقتصاد مردمی پیشنهاد روشن دادیم که بیش از 50 تا 55 درصد قیمت زمین می‌باشد و دولت باید از اموال و دارایی‌های خود به جای مدیریت ساخت مسکن زمین را در اختیار مردم قرار دهد و اجازه دهد از نقدینگی که در همین بازار سرمایه هست و از نقدینگی که در بخش خصوصی هست کار و مدیریت ساخت را انجام دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ما باید فرآیند تولید و تکنولوژی مسکن را بهینه سازیم گفت: در این بخش نیز به یاری خدا گام‌های خوبی برداشته شد و ما دانش فنی بومی این را داریم که یک نمونه آن سرمایه گذاری شده که ان شاء الله برای 6 هزار واحد مسکونی در سال که با 300 میلیارد تومان سرمایه گذاری شروع شده است طی چند ماه آینده انجام خواهد شد و این امکان وجود دارد که همانند این را در تمام نقاط کشور انجام دهیم.
قالیباف سرعت در ساخت، کیفیت در ساخت و هزینه کم، پرت مصالح کم و در نظر گرفتن تمامی استاندارد‌های زلزله و سرمایشی و گرمایشی و معماری اسلامی در این طرح درنظر گرفته شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با مدیریت، توجه و باور داشتن می‌توان برخی از عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حجم نقدینگی در بازار بورس اظهار داشت: با توجه به این حجم نقدینگی ما باید منابع را به سمت پروژه‌های بزرگ پتروشیمی یا حوزه معادن و فلزات هدایت کنیم که علاوه بر درآمد ارزی، موجب ثبات اقتصادی و اشتغالزایی شود.
قالیباف در پاسخ به این پرسش که بخشی از کارشناسان معتقدند که نقدینگی بورس به سمت تولید واقعی نمی‌رود و مجلس چه اقداماتی قرار است برای رفتن به سمت تولید واقعی انجام دهد؟ گفت: معتقدم اینکه نقدینگی از حوزه بانک و بانکداری سرمایه‌ها و نقدینگی سرگردان از بازار پولی به سمت بازار سرمایه رفته است کار خوبی بود که اتفاق افتاد.
رئیس مجلس ادامه داد: حجم بالای نقدینگی به سمت بورس می‌رود که یک امتیاز بزرگ است وما حتماً باید این اقدام را تقویت کنیم و برای این کار باید به بورس و فرابورس عمق ببخشیم.
وی در باره عمق بخشی به بازار بورس گفت: دولت ظرفیت‌ها و دارایی‌های خود را که شرایط لازم دار وارد بورس کند.
قالیباف تاکید کرد: مجلس یکی از کارهایش نظارت دقیق است که شرکت‌هایی در بورس بیاید که ظرفیت این کار را داشته باشند.
وی تصریح کرد:وقتی نقدینگی به اینجا می‌آید باید کاری کنیم که سود سهام آن‌ها صرف سرمایه گذاری برای خود شود. 
رئیس مجلس ادامه داد:این نقدینگی به سمت پروژه‌های نیمه تمام که حدود 600 تا 700 هزار میلیارد تومان است و حوزه معادن برود. 
قالیباف یاداورشد:باید این نقدینگی را به سمت آن‌ها ببریم، اما اگر خدای نکرده این نقدینگی در درون خود بورس برود ضرر بزرگ است.
قالیباف تاکید کرد: ما در مجلس شورای اسلامی مصمم هستیم که کمک و نظارت کنیم و قانونی که دولت نیاز دارد برایش تصویب کنیم و نظارت دقیق خود را داشته باشیم تا این اتفاقات بیفتد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هر جا که به مردم اعتماد کردیم، پیش رفتیم گفت: حتماً مجلس، محکم در مقابل زیادی خواهی‌های دشمنان می‌ایستد.
محمدباقر قالیباف افزود: در حوزه قوه مقننه آن چه را که وظیفه ماست انجام خواهیم داد و باید اقدام کنیم و مردم آن را ببینند.
وی گفت: در بیرون مباحثی مطرح شد مبنی بر اینکه اولویت مجلس، مسائل اقتصادی نبوده است در حالی که این گونه نیست و این فضا‌های رسانه‌ای است که درست می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نخستین طرح دو فوریتی مجلس یازدهم، در رابطه با مسکن بود و نخستین طرحی که تصویب شد درباره جا ماندگان سهام عدالت بود.
قالیباف با بیان اینکه تهیه و تدوین بسته اقتصادی مردمی توسط مجلس یازدهم نشان می‌دهد که این مجلس اقداماتی را انجام داده است افزود: سابقه بسیاری از نمایندگان این دوره مجلس، اجرایی است بنابراین متوجه هستیم که مردم می‌خواهند عمل ما را ببینند و از ما حرف قبول نمی‌کنند.
وی گفت: مردم و مقام معظم رهبری در حوزه وظایف مجلس از ما مطالباتی دارند و ما باید پاسخگوی ایشان باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم باید با بسته اقتصادی مردمی مجلس آشنا شوند، افزود: کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان مربوط به کمیسیون‌های مختلف حتماً جزئیات این بسته اقتصادی را به اطلاع مردم خواهند رساند.
قالیباف در پاسخ به این پرسش که مجلس یازدهم چه راهبردی را علیه طرح‌های خصمانه دشمنان کشورمان دارد؟ گفت: دشمنی آمریکا با ما روشن است و این دشمنی از بیش از صد سال پیش تاکنون در مقاطع مختلف بوده است البته پس از انقلاب اسلامی با توجه به نوع نگاه ما و روحیه استقلال طلبی و عزت ما و مبارزه با ظلم ما و از آنجایی که دست آن‌ها از کشورمان کوتاه شده، دشمنی آن‌ها بیشتر شده است و ما باید روحیه مقابله با آن‌ها را داشته باشیم.
وی افزود: دشمنان در حوزه امنیتی و نظامی ناامید شده اند و در این بخش با مشارکت مردم توانستیم به درستی تولید قدرت کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هر جا که به مردم اعتماد کردیم، پیش رفتیم گفت: حتماً مجلس، محکم در مقابل زیادی خواهی‌ها می‌ایستد همان گونه که در مقابل زیادی خواهی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی، موضع گیری کرد و از دولت خواستیم که مقابل خواسته‌های غیر قانونی آن‌ها بایستد.
قالیباف افزود: واقعیت این است که اگر می‌خواهیم در مقابل آمریکا بایستیم فقط باید کار و ایران را قوی کنیم یعنی تک تک مردم قوی شوند.
وی گفت: مجلس در عین حال که مواضع سیاسی خود را خواهد داشت در مقابل فشار‌های اقتصادی نیز خواهد ایستاد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اکنون آسیب پذیری ما در حوزه اقتصاد است افزود: به همین علت بسته اقتصاد مردمی را تدوین کردیم.
قالیباف گفت: شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با مشارکت مردم، 20 سال مقابل هژمونی آمریکا در منطقه ایستاد و او را به زانو در آورد.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در لبنان، سوریه، عراق و همه منطقه و حتی به چین با استفاده از طرح تحریم اقتصادی فشار وارد می‌کنند، افزود: آمریکا در هر جا که به خواسته‌های خود نمی‌رسد فشار وارد می‌کند از جمله فشار سیاسی، نظامی و یا اقتصادی.
رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آمریکا در جا‌هایی که نمی‌تواند مقاصد امنیتی و نظامی خود را دنبال کند از فشار اقتصادی استفاده می‌کند بنابراین اکنون خدمت به مردم و رسیدگی به محرومان و راه اندازی چرخه تولید راه مبارزه با آمریکاست و مجلس در این راه همه توان خود را خواهد گذاشت.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود درباره ویژگی‌های شهید سپهبد سلیمانی گفت: باید ساعت ها، روز‌ها و ماه‌ها درباره ایشان سخن گفت. از اواخر سال 1360 تا زمان شهادت ایشان، از نزدیک با هم زندگی می‌کردیم.
وی افزود: کسی از نزدیکان و دوستان را نمی‌شناسم که سابقه مجاهدت شهید سپهبد سلیمانی را داشته باشد، ایشان 40 سال بی وقفه مجاهدت کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایشان روستا زاده‌ای بود که از زمان پیروزی انقلاب تا لحظه شهادتش، مجاهد فی سبیل الله به تمام معنا بود.
قالیباف افزود: بسیاری از ما‌ها پس از جنگ، کار‌های دیگری را انجام دادیم، اما ایشان هرگز مجاهدت را از دست نداد و کسی که بتواند از عمر حدود 60 ساله اش، 40 سال را مجاهدت کند به ترازی از معرفت و کمال و اخلاص رسیده است.
وی با بیان اینکه شهید سلیمانی جامعیتی پیدا کرده بود و جمع اضداد بود، گفت: زمانی که ایشان غضب می‌کرد غضبش از دل رحیمش بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی فرمانده بسیار قاطعی بود، اما در عین حال پدری می‌کرد، افزود: ایشان مقتدر بود و در اوج قدرتش گذشت می‌کرد.
قالیباف ادامه داد: علت ایستادگی شهید سلیمانی در مقابل آمریکا این بود که به سنت‌های الهی پایبند بود و با امکانات محدود مقابل داعش و آمریکا ایستاد و همه آن‌ها سر تعظیم فرود آوردند و در آخر دیدند که فقط با حذفش می‌توانند کاری انجام دهند.
وی روحیه بالا، فرهنگ، کار، جسارت، تدبیر و شجاعت را از دیگر ویژگی‌های شهید سلیمانی برشمرد و گفت: ایشان حتی در لحظه‌های سخت ناامید نبود و به همه امید می‌داد که مشکلات را می‌توانیم حل کنیم و این موضوع را در میدان ماموریت خود نشان داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شهید سلیمانی با مردم کار را پیش می‌برد و بر باور‌های انقلاب مبتنی بر فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) ایستاد و این موفقیت‌ها را به دست آورد.
قالیباف ادامه داد: اگر همین درس را از مکتب حاج قاسم بگیریم برای رسیدن به موفقیت در همه عرصه‌ها کافی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به مردم قول می‌دهم که هیچ دغدغه‌ای جز دغدغه آنان و هیچ تلاشی جزو برای گره گشایی از مشکلاتشان نداشته باشیم.
محمدباقر قالیباف در بخش پایانی اظهاراتش در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه یک سیما گفت: به ملت عزیزمان عرض می‌کنم که شما به ما اعتماد کردید و با رأیتان بر ما منت گذاشتید و توفیق خدمتگذاری دادید پس ما هم پای قولمان برای خدمت به شما می‌مانیم. 
وی افزود: ما خدمت به مردم را وظیفه و افتخار خودمان می‌دانیم به ویژه خدمت به مستضعفان و محرومان که صاحبان انقلاب هستند. 
آقای قالیباف اضافه کرد: قول می‌دهیم که مجلس و تک تک نمایندگان در خدمت مردم و در میان آنان باشند و با کمک و تلاش ملت و دعای خیرشان بر مشکلات فائق آیند که این با وحدت، همدلی و تلاش بیشتر در دسترس است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره رئیس مجلس شورای اسلامی گفت شود رئیس مجلس شورای اسلامی رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ به این پرسش رئیس مجلس ادامه اصلاح ساختار بودجه بسته اقتصاد مردمی قالیباف ادامه محمدباقر قالیباف مقام معظم رهبری بسته اقتصاد قالیباف همچنین کنیم رئیس مجلس رئیس قوه مقننه حوزه اقتصاد داشته باشیم رئیس مجلس گفت کمیسیون ها سرمایه گذاری شهید سلیمانی بسته اقتصادی قالیباف گفت مشکلات مردم مجلس یازدهم داشته باشند شود رئیس حوزه تولید ان شاءالله انجام دهند انجام دهیم گونه ای کسب و کار باید کار ظرفیت ها بخش دیگر خواهد شد بر ضرورت اساس کار خانه ها کشور ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۳۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنروا: حمله به رفح تبعات ویرانگری دارد/ تا حد امکان می‌مانیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الخلیج آنلاین، آژانس امداد رسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تداوم فعالیت در رفح با وجود هشدارهای رژیم صهیونیستی برای حمله به این منطقه خبر داد.

آنروا هشدار داد: حمله احتمالی اسرائیل به رفح رنج بیشتر غیرنظامیان را به دنبال خواهد داشت. این حمله کشتار غیرنظامیان را به همراه خواهد داشت.

همچنین آنروا اعلام کرد: تبعات حمله اسرائیل برای یک ملیون و چهارصد هزار نفر در رفح ویرانگر خواهد بود.

آنروا تاکید کرد که به شکل طولانی مدت در رفح خواهد ماند و به کمک رسانی برای نجات جان مردم ادامه خواهد داد.

این موضع گیری آنروا به دنبال تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح و درخواست از ساکنان برای تخلیه این منطقه رخ می دهد.

کد خبر 6098364

دیگر خبرها

  • ماکرون: به‌دنبال «تغییر رژیم» در روسیه نیستیم!
  • آنروا: حمله به رفح تبعات ویرانگری دارد/ تا حد امکان می‌مانیم
  • افشاگری رشیدی کوچی: افرادی محکومیت قطعی داشتند، اما به دلیل نزدیکی شان به دولت در مجلس آینده حضور دارند / می‌خواهند ریاست را هم به جریان پایداری نزدیک کنند
  • دست‌های پشت پرده در انتخابات به روایت «رشیدی کوچی»
  • افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • قالیباف عروج سردار «سیدمجید ایافت» را تسلیت گفت
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • جعفرزاده: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • جعفرزاده ایمن‌آبادی: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود