لج و لجبازی سینما با کرونا/ جان مردم مهمتر است یا جیب مُشتی سرمایهدار؟
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۴۰۸۰
در حالی که بسیاری از مراکز و مشاغل قرار است طی یک هفته در تهران به حالت تعطیل در آید، اما مسئولان فرهنگی و هنری و نیز برخی سالنداران رویه متناقضی را در پیش گرفتهاند.
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، فعالیت سالنهای سینمایی در کنار دیگر مراکز و فعالیتهای هنری بهویژه در سطح استان تهران، حتی در بازه زمانی فعلی و درگیری جدی با شیوع کرونا ادامه دارد! نکته عجیبی که لااقل برخلاف اعلام استاندار تهران مبنی بر تعطیلی یک هفتهای عمده مراکز کاری تهران خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این تعطیلی اجباری در شرایطی است که وزارت ارشاد و نهادهای تابعه مثل سازمان سینمایی اعلام کردهاند که مجوز تعطیلی را باید با ابلاغی رسمی از سوی ستاد مقابله با کرونا بگیرند. اینگونه نیز سینماها همچنان پیشفروش بلیت و اکران فیلمها را دنبال میکنند.
این بازگشاییها و اصرار بر عدم تعطیلی درحالی در جریان است که بسیاری از هنرمندان تئاتر حتی از نمایشهایی که از قبل در برنامهریزی سالنها چیده بودند، به شکل خودخواسته انصراف دادهاند و بسیاری صاحبان فیلم نیز قادر به ریسک اکران آثارشان نیستند. وضعیت کنسرتهای موسیقی هم که از مدتها پیش مشخص است و به هر دلیلی فعلا از کنسرتها خبری به گوش نمیرسد.
روز گذشته بلافاصله وزارت ارشاد و بعد از آن سازمان سینمایی در اظهاراتی به نقل از روابط عمومیشان، تأکید بر ادامه فعالیتهای هنری و سینمایی داشتند و گویا مراکز و برنامههای فرهنگی-هنری، کسب سود برای برخی را نسبت به رضایت عمومی مخاطبان و عامه مردم ارجح میدانند. بنابراین با داعیه رعایت پروتکلهای بهداشتی اولویت را بر فعالیت در شرایط پرریسک فعلی و حتی یک هفتهای، عنوان کردهاند.
اخیرا عوامل فیلم «شنای پروانه» به عنوان آغازگر اکران سال 99 بعد از سه هفته اکران در پی شیوع کرونا و البته از دست دادن مخاطبان بالقوه سینما از ادامه نمایش کنار کشیدند. هرچند که میزان مخاطبان این فیلم نیز با ریزشی دوچندان روبرو شد چرا که بسیاری از سینمادوستان حاضر به وقتگذرانی در سالنهای سربسته کرونایی نیستند.
با این وجود تصمیمات دوگانه در حوزه فرهنگ و هنر، به نظر با سیاستهای کلی درگیری با کرونا جهتگیری موازی ندارد و همچنان بسیاری از صاحبان سالنها و شاید برنامهریزیهای اداری مانع از تصمیمات درست در مقابله با کرونا باشد.
نیاز به پاسخگویی است که آیا باز بودن سالنهای سینمایی و تئاتری و غیره در دوره تشدید اپیدمی کرونا و حتی «یک هفته تعطیلی اعلامی» به نفع جمع اندکی از اهالی هنر است؟ و یا به سود کلیه مردم؟
انتهای پیام /4143/
منبع: آنا
کلیدواژه: وزارت ارشاد سازمان سینمایی کرونا بازگشایی سینما بازگشایی تئاتر یک هفته سالن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۴۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
به یاد آتیلا پسیانی و لحظههای ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمیکیا و بهروز افخمی | ببینید
به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، آتیلا پسیانی از پیشگامان تئاتر تجربیست و چیزی حدود ۸۰ فیلم سینمایی در کارنامه بازیگریاش به چشم میآید؛ از نقشآفرینی برای بهرام بیضایی و تهمینه میلانی تا ابراهیم حاتمیکیا و بهروز افخمی.
آتیلا پسیانی که با بازی در «محله بر و بیا» خالق خاطرات دوستداشتنی برای دهه شصتیها بود، در تمامی سالهای بلند فعالیت هنری خود در گونههای رنگارنگِ جدی تا کمدی به ایفای نقش پرداخت، نقشهایی که نمود آنها در فیلمهای بسیاری پیدا بود.
«کشتی آنجلیکا»، «دو فیلم با یک بلیت»، «مسافران»، «خاکستر سبز» و «روز شیطان» از جمله آثاری بود که او از میانه دهه شصت تا سال ۷۳ در آنها نقشآفرینی کرد. تا بعد از آن نوبت به همکاری با رسول ملاقلیپور و تهمینه میلانی در فیلمهایی چون «هیوا»، «دو زن» و «نسل سوخته» برسد. بعد از آن بود که در حوالی سال ۸۰ نوبت به همکاریاش برای بازی در آثار فریدون جیرانی و کمال تبریزی در فیلمهای «آب و آتش»، «شام آخر» و «گاهی به آسمان نگاه کن» رسید.
فرزاد موتمن که آتیلا پسیانی سابقه بازی در دو فیلم او به نامهای «آخرینبار کی سحر را دیدی» و «صداها» را دارد، بازی این هنرمند عرصههای سینما، تئاتر و تلویزیون را تکنیکی و با تمرکزی بالا در صحنه میخواند که قادر بود نقشهای پیچیده و روانشناختی را به گونهای ادراکپذیر ایفا کند.
گرچه «کما» ی آرش معیریان فیلمی در ژانر کمدی بهشمار میرفت، اما پسیانی ایفاگر نقش جدی در آن بود تا در «اسپاگتی در ۸ دقیقه» تواناییهای بازی در زمینه کمدی را نیز به رخ بکشد. بازی در «آتش بس»، «پاداش سکوت»، «یک عاشقانه ساده»، «پل چوبی»، «نیمه شب اتفاق افتاد»، «غلامرضا تختی» و «سیانور» را از جمله دیگر نقشآفرینیهای به یاد ماندنی این بازیگر فقید میتوان خواند.
آتیلا پسیانی که آخرین نقشآفرینی او بازی در مجموعه «بیگناه» به کارگردانی مهران احمدی بود، بعد از مدتی مبارزه با بیماری سرطان، در میانه نخستین ماه پاییزی سال ۱۴۰۲ دیده از سرای ناپایدار فرو بست.
کد خبر 848317 برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهرههای مشهور