Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@13:58:45 GMT

شناسایی نخستین وقف نامه سنگی در همدان

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۳۴۶۹۴

شناسایی نخستین وقف نامه سنگی در همدان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،محمدی مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در این خصوص گفت: این وقف‌نامه سنگی اشاره به مغازه کنار مسجد پیغمبر (ع) دارد که در سال ۱۳۰۲ هجری قمری یعنی ۱۴۰ سال پیش توسط واقف خیر اندیش، حاج محمد رحیم تاجر رشتی وقف شده است.

او با اشاره به اینکه این کتیبه در سه سطر و به خط توقیع نوشته شده است گفت: می‌توان گفت این مغازه موقوفه‌ای، منبع درآمدی بود که از عایدات آن برای امور مسجد پیغمبر (ع) هزینه می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول با اشاره به اینکه حاج محمد رحیم تاجر رشتی یکی از واقفان خیراندیشی است که موقوفات بسیاری از او به جای مانده است ادامه داد: این تاجر نیک اندیش در زمان قاجار بخشی از املاک و دارایی‌های خود را وقف نموده است که مغازه‌های سرای پیغمبر (در حال حاضر) از موقوفات به جای مانده از این خیر است.

محمدی با اشاره به اینکه این کتیبه از اسناد شناسایی شده، اما راکد بود بیان کرد: وقف نامه سنگی مسجد پیغمبر (ع) جز کشفیات جدید اداره اوقاف نیست این اثر مدت‌ها قبل کشف شده بود، اما به دلیل عدم اطلاعات کامل از آن، تا کنون خبری از آن منتشر نشده بود.

مدیرروابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه وقف‌نامه‌های سنگی دیگری نیز در استان وجود دارند که هنوز معرفی نشده است ابراز داشت: موقوفات دیگری نیز از این قبیل کشف شده که نیاز به بررسی، شناسایی و تکمیل اطلاعات دارد.

محمدی اظهار داشت: این کتیبه در اختیار اداره کل اوقاف استان همدان است و در موزه وقف واقع در طبقه زیرین آستان امامزاده عبدالله (ع) که به مرکز بزرگ فرهنگی شهر تبدیل شده است نگهداری می‌شود.

او با اشاره به اینکه قدیمی‌ترین موقوفات استان به زمان صفوی باز می‌گردد ادامه داد: بیشترین تعداد موقوفات استان همدان در زمان قاجار و صفوی به ثبت رسیده است در حالی که گستردگی و وسعت موقوفات استان در عصر حاضر نسبت به گذشته بیشتر است.
انتهای پیام/ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اوقاف و امور خیریه همدان وقف نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۴۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع و خاکسپاری شهید رنجنوش در همدان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • نخستین تصاویر درگیری نیروهای امنیتی با جیش العدل در زاهدان
  • برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب شناسی فرهنگی ورزشگاهها
  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش؛ برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها
  • حمایت مردم همدان از اجرای طرح نور
  • تشییع و خاکسپاری شهید رنجنوش در همدان
  • نخستین آیین‌نامه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد
  • بارش باران بهاری در استان همدان
  • معافیت ویژه مازندران در پذیره اجاره موقوفات
  • انتشار نخستین فراخوان شناسایی سازندگان حرفه‌ای ساختمان در اصفهان