Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری گفت: شهروندان باید بدانند بسیاری از خدمات الکترونیکی که در شهرهای بزرگ مشاهده می‌شود و به‌ظاهر ساده به‌نظر می‌رسد، در حقیقت دارای زیرساختی پرهزینه و وسیع است که گاهاً هزینه فراهم‌سازی این امور زیربنایی با چند پروژه عمرانی نظیر زیرگذر و روگذر مطابقت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری، یاسر قربانی رئیس این سازمان در جمع فعالان و پژوهشگران حوزه آی‌تی و مدیریت شهری استان مازندران با بیان اینکه وابستگی‌های تکنولوژیکی برای توسعه، دسترسی به فناوری متناسب با ظرفیت اداری، اقتصادی و اجتماعی، از مهم‌ترین نیازهای هر شهری است، اظهار کرد: اگر این نوآوری‌ها متناسب با شرایط و نیازهای یک شهر باشد، روند تحولات اجتماعی و اقتصادی آن شهر سرعت پیدا می‌کند.

* سرمایه‌گذاری در فاوا زمینه‌های مناسبی برای گسترش اشتغال فراهم می‌کند

وی با عنوان اینکه توسعه پایدار در هر شهری با در نظر گرفتن توان بوم‌شناسی، نیروی انسانی، فناوری و منابع مالی متعلق به آن شهر، می‌تواند تحقق پیدا کند، خاطرنشان کرد: بدون شک شهرها در آینده با فراگیری تکنولوژی، شاد، مترقی، سالم و مشارکت‌پذیرتر خواهند بود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری با ابراز اینکه بحث پایداری در ارتباط مستقیم با تحولات سیاسی و قدرت قرار دارد، اضافه کرد: طبق یک پژوهش، فاوا از لحاظ ضریب مستقیم اشتغال‌زایی در میان بخش‌های مهم اقتصادی کشور رتبه دهم را به خود اختصاص داده، به‌گونه‌ای که هر یک میلیارد ریال افزایش در ارزش افزوده، فاوا به‌طور مستقیم می‌تواند حدود ۴۸ فرصت شغلی جدید در این بخش به‌وجود بیاورد، در نتیجه سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند زمینه‌های مناسبی را برای گسترش اشتغال فراهم کند.

* لزوم پایش و پیش‌بینی دائمی تغییرات و توسعه‌های تکنولوژی

قربانی با اذعان اینکه یکی از بارزترین تأثیرات فاوا، کشف آسان بسیاری از اطلاعات مؤثر در زمینه‌های توسعه و پیشرفت در شهرهای پیشرفته است، ادامه داد: ما هرگز نمی‌توانیم در برابر آینده منفعل باشیم، ما باید آینده را شکل دهیم. ما به‌دنبال واقعیت بخشیدن به آینده‌ای هستیم که به خودی خود از سیر عادی وضعیت کنونی به نتیجه نمی‌‌رسد.

وی با اعلام اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند مجموعه‌هایی هستیم که مسئول پایش و پیش‌بینی دائمی تغییرات و توسعه‌های تکنولوژی باشند، گفت: اگر این اتفاق نیفتد، به آسانی غافلگیر می‌شویم. نگاه ویژه به تدوین بودجه، تخصیص و برون‌سپاری کلیه فعالیت‌های حوزه فاوای شهرها به سازمان یا واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات همان شهرها، یکی از راه‌های پیشرفت در این مسیر است.

* مشکلات خدماتی و عمرانی آهنگ حرکت خدمات الکترونیکی را کُند کرد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری با اشاره به اینکه نباید از برنامه‌ریزی برای خصوصی‌سازی‌های هدفمند غافل شویم، تصریح کرد: بسیاری از پتانسیل‌های این حوزه با ایده‌هایی نو و بدون سر و صدا مشغول به فعالیت هستند. سازمان‌های فاوا که در دل مدیریت شهری قرار دارند، باید به‌کارگیری از این استعدادها را جزو وظایف‌شان بدانند.

قربانی با بیان اینکه درگذشته بسیاری از کارهای ساده نیز در شهرداری ساری برون‌سپاری می‌شد و هزینه گزافی به دوش شهرداری واگذار می‌شد، ابراز کرد: ما در سازمان فاوا با استفاده از متخصصان و کارشناسان خودمان در این بخش به خودکفایی رسیدیم. متأسفانه مشکلات خدماتی و عقب‌ماندگی‌های عمرانی که محصول مدیریت ادوار است، آنقدر در شهرمان زیاد بوده که آهنگ حرکت به‌سوی الکترونیکی‌سازی بسیاری از خدمات را کُند کرده است.

* برابری هزینه یک پروژه‌ زیرساختی آی‌تی با هزینه احداث چندین پروژه عمرانی

وی یادآور شد: شهروندان باید بدانند بسیاری از خدمات الکترونیکی که در شهرهای بزرگ مشاهده می‌شود و به‌ظاهر ساده به‌نظر می‌رسد، در حقیقت دارای زیرساختی پرهزینه و وسیع است که گاهاً هزینه فراهم‌سازی این امور زیربنایی با چند پروژه عمرانی نظیر زیرگذر و روگذر مطابقت دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری با بیان اینکه ما در سال ۹۷ از پروژه ۶۰ کیلومتری بستر امن ارتباطی فیبر نوری در سطح شهر ساری بهره‌برداری کردیم، عنوان کرد: شاید این پروژه زیرساختی مثل احداث یک پارک، بوستان و پُل یا زیرگذر به چشم شهروندان نیاید اما هزینه چند ده میلیاردی اجرای همین پروژه با چندین پروژه عمرانی برابری می‌کند.

* عدم سیاستی مبتنی بر یکپارچه‌سازی بسترهای الکترونیکی از سوی دولت

قربانی، بستر اختصاصی فیبر نوری، متعلق به شهر ساری را یک پروژه ماندگار و حیاتی خواند و اذعان کرد: مطمئناً نسل‌های بعدی که در حال خدمت‌رسانی بر بستر آی‌تی به مردم هستند، بیشتر این اقدام را درک می‌کنند. ما در ابتدای راه شهر هوشمند هستیم و در برهه‌ای از زمان قرار داریم که هنوز سیاست و عزمی مبتنی بر یکپارچه‌سازی و نظم‌بخشی بسترهای الکترونیکی از سوی دولت وجود ندارد لذا شهرداری که مسئولیت مستقیم ارائه خدمات شهری به شهروندان را به‌عهده دارد، درحال حاضر باید زیرساخت‌های خود را آماده کرده و گسترش دهد.

* لزوم بهره‌گیری هوشمند و عادلانه از بخش خصوصی

وی ادامه داد: امروز بستر فیبر نوری برای انجام بسیاری از فعالیت‌هایی که در شهرهای هوشمند ارائه می‌شود، در شهر ساری به‌عنوان تنها شهر شمال ایران قابل بهره‌برداری است اما همان‌طور که پیش‌تر عرض کردم، ارائه بسیاری از خدمات، منابع مالی چشم‌گیری را می‌طلبد که با تعامل عادلانه و تخصص‌محور با بخش خصوصی و نگاه مساعد شهردار محترم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر، باید به‌زودی این اتفاقات در شهر ساری رقم بخورد.

* لزوم ارتقای سطح سواد الکترونیکی شهروندان

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری ساری در ادامه با اشاره به اینکه فاوا در اطلاع‌رسانی، آموزش، فرهنگ‌سازی، مشارکت‌پذیری و به‌طور کلی برنامه‌ریزی‌های فرهنگی شهر نیز حائز اهمیت است، افزود: سطح امکانات باید در حدی باشد که عموم مردم بتوانند از عهده تهیه و استفاده از آن برآیند. توانایی استفاده مؤثر از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در زندگی روزمره مردم بسیار مهم است.

وی در پایان گفت: همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم به‌منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های اجتماعی فاوا برای آموزش و ارتقای سطح آگاهی شهروندان و تحقق مشارکت در فرآیند توسعه پایدار شهری باید انجام گیرد که در این میان نقش سازمان فرهنگی و همچنین روابط عمومی شهرداری می‌تواند اثرگذار باشد.

انتهای پیام/۳۱۴۱/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری اطلاعات توسعه پایدار ساری پروژه عمرانی بسیاری از خدمات پروژه عمرانی شهر ساری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۳۷۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، «توسعه فناوری با اعتبار مالیاتی» را  از جمله موضوعات در حال پیگیری توسط ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برشمرد و اشاره کرد: برای تحقق این امر با اپراتور‌ها و صنایع مذاکراتی انجام داده‌ایم و امیدوار هستیم که به‌زودی شاهد عقد قرارداد‌هایی در این زمینه باشیم.

کرباسی تاکید کرد: ادامه این مسیر به هوشمند‌سازی صنایع، افزایش بازدهی آن‌ها و کاهش مشکلات صنایع منتج خواهد شد.

وی  با اشاره به برنامه توسعه فناوری با اعتبار مالیاتی ۶۰۰ میلیارد تومانی، بیان کرد: این ستاد طی هشت ماه اخیر تلاش‌های زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام داده و مذاکرات مختلفی نیز با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات به منظور اصلاح برخی قوانین و قواعد رگولاتوری انجام داده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات ادامه داد: هدف اصلی‌ این است که با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از اعتبار مالیاتی خود اپراتور‌ها، شرایطی ایجاد شود تا این فناوری‌ها در کشور از طریق اعتبار مالیاتی اپراتورها بومی‌سازی شوند‌.

کرباسی اضافه کرد: منظور از اعتبار مالیاتی این است که شرکت ها اگر در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند و طرح های آن ها مورد تأیید معاونت علمی، فناوری  و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری قرار گیرد و از پروژه‌های ضروری و اولویت‌دار کشور باشد، به همان میزان سرمایه‌گذاری، رقم مالیاتی از این شرکت ها کسر می‌شود‌.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در پایان ضمن اشاره به اینکه براساس این توافق‌نامه قرار نیست بودجه‌ای از سوی معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به اپراتور‌ها داده شود، گفت: هزینه‌ای که هر اپراتور باید به‌عنوان مالیات بپردازد، صرف پروژه‌های تحقیق و توسعه آن شرکت خواهد شد. این امر به بومی‌سازی محصولات منجر خواهد شد و این طرحی است که سال گذشته به‌عنوان قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب شد و ثمره خوبی برای حمایت از تولیدات دانش‌بنیان به ارمغان ‌آورد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دسترسی بزرگراه همت غرب از بزرگراه چمران شمال
  • جلسه استیضاح شهردار ساری برگزار شد
  • اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه
  • چندین تیم تروریستی زیر ضربه سربازان گمنام امام زمان (عج)
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای یک‌هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی
  • پل صاحب روضات آماده بهره‌برداری است
  • روان سازی ترافیک تبریز با احداث ۶ تقاطع های غیر همسطح
  • بازدید از بزرگترین پروژه پل‌سازی شیراز تا تقاطعی که دسترسی به حرم شاهچراغ را تسهیل می‌کند
  • روان سازی ترافیک تبریز با تقاطع های غیر همسطح