Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرماندار شهرستان هندیجان با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان گفت: بندر صیادی بحرکان به عنوان منطقه نمونه ملی گردشگری ثبت شده است که از آن می‌توان به عنوان یک قطب گردشگری برای توسعه این شهرستان استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، علی بویری در نشست خبری با رسانه‌ها که سه شنبه در محل فرمانداری هندیجان بر گزار شد، درخصوص برنامه‌های توسعه محور این شهرستان اظهار کرد: هندیجان دارای بیش از یک هزار قایق صیادی، ۱۶ لنج صیادی و دو بندر صیادی به نام سجافی و بحرکان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: بندر بحرکان بزرگترین اسکله صیادی در ایران است، سال گذشته ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تامین روشنایی، بهسازی ورودی اسکله و ساخت پمپ بنزین تخصیص یافت و درحال حاضر پیمانکار مشغول به کار است.

فرماندار شهرستان هندیجان افزود: ایجاد روشنایی در اسکله صیادی بحرکان علاوه بر مزیت های تجاری باعث رونق صنعت گردشگری می‌شود.

بویری بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۱۴ هزار تن آبزی در شهرستان هندیجان صید شده که از این مقدار ۵۰۰ تن از بندر سجافی صادر شده است.

او با اشاره به اینکه سند توسعه شیلات هندیجان تدوین شده است، اضافه کرد: توسعه شیلات و آبزی پروری در اراضی مرغوب شهرستان هندیجان و مکانیزه کردن شیلات از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

نماینده عالی دولت در شهرستان هندیجان توضیح داد: به موجب این طرح چهار هزار هکتار از اراضی مرغوب حد فاصله رودخانه زهره و خلیج‌فارس و شش هزار هکتار در بندر بوطاهری برای توسعه شیلات و آبزی پروری اختصاص می یابد.

فرماندار هندیجان با بیان اینکه این شهرستان در انتهای حوضه آبریز رودخانه قرار دارد و حق‌آبه آن از رودخانه های زهره، خیرآباد و سد کوثر تامین می شود، افزود: با اجرایی شدن طرح توسعه شیلات هندیجان در ۲۴ هزار هکتار از اراضی مرغوب، زمینه سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی در این حوزه فراهم می‌شود.

توجه دولت یازدهم و دوازدهم به ایجاد شبکه کشاورزی در شهرستان

بویری در ادامه توضیح داد: مساله افت فشار و قطعی آب همواره از مشکلات شهرستان هندیجان بوده است اما در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شبکه کشاورزی در شهرستان هندیجان مورد توجه قرار گرفت. ۱۰ درصد از کل پروژه احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان معادل ۵۵ هزار هکتار،  در شهرستان هندیجان پیش‌بینی شده که تا کنون احیای ۱۸ هزار هکتار آن با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال به پایان رسیده است.

فرماندار هندیجان با اشاره به اینکه در مجاورت آستان امامزاده عبدالله شهرستان یک ساحل شنی قدیمی وجود دارد که به دریا متصل می شود به همین دلیل به دنبال ایجاد یک بندر تجاری در این منطقه هستیم، تصریح کرد: در افق توسعه شهرستان هندیجان به دنبال ایجاد بندر تجاری در مجاورت امام‌زاده عبدالله و بحرکان هستیم، زیرا کشتی‌های با وزن بیش از  ۴۰۰ تُن به دلیل عدم اتصال بندر سجافی به دریا امکان بارگیری در آن را ندارند.

او ادامه داد: گردشگری بازار و رونق تجارت دیگر ظرفیت شهرستان هندیجان است که گردشگران بسیاری از نقاط مختلف استان و کشور را برای خرید کالاهای ملوانی به اینجا می کشاند.

بویری ادامه داد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ جمعیت مرزنشینان به عنوان حافظان کشور برنامه هایی برای حفظ اشتغال در بازار هندیجان اجرایی شده است. در این خصوص اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اعتبار لازم برای ساخت اسکله های چوبی را صادر کرده است.

فرماندار هدیجان با اشاره به اینکه درحوزه صنعت کار شاخصی در شهرستان صورت نگرفته است، توضیح داد: ۹۹ هکتار زمین در شهرک صنعتی هندیجان وجود دارد که تنها یک واحد کارخانه قیرسازی در آن فعال است و مابقی فضای شهرک صنعتی خالی است.

او گفت: هندیجان یکی از کلیدی‌ترین شهرستان های استان خوزستان، دارای ۹۵ کیلومتر مرز آبی مشترک با خلیج فارس است که این یک مزیت نسبی و ظرفیت بالقوه محسوب می شود. اولویت نخست در حوزه اشتغال شهرستان هندیجان تا کنون کسب و کار در بازار، صیادی و گردشگری عمومی بوده‌ است اما در سند چشم انداز این شهرستان به مقوله صنعت نیز توجه شده‌است.

ساخت فاز دوم پتروشیمی در مسیر هندیجان

فرماندار هندیجان اضافه کرد: با تلاش های استاندار خوزستان مقرر شد فاز دوم پتروشیمی ماهشهر در جاده هندیجان- ماهشهر ساخته شود که با این اقدام بخش عمدهای از مسیر توسعه این شهرستان محقق می‌شود، راه اندازی کارخانه فولاد و ریخته‌گری در چهار فاز از دیگر برنامه‌ها برای توسعه هندیجان است که با بهره‌برداری از آن برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی می‌شود.

نماینده عالی دولت در هندیجان افزود: بازگشایی اتوبان ماهشهر – هندیجان از دیگر اقدامات انجام شده‌است ۳۷ کیلومتر از این مسیر به صورت یک باند بود که سبب تصادف‌های بسیاری شده بود. روکش ۱۶ کیلومتر از جاده‌های روستایی و ترمیم ۲۰ پل فرسوده در مسیر دیلم – هندیجان با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال ظرف یکسال گذشته انجام شده‌ است.

بویری مساله افت فشار و قطعی آب را یکی از معضلات اصلی این شهرستان دانست و بیان کرد: سال‌هاست که مردم هندیجان در تمام طول سال به ویژه فصل تابستان با تنش آبی مواجه هستند.

او با اشاره به نبود سد مخزنی برای تامین آب شرب مردم هندیجان توضیح داد: ۸۰ درصد آب شرب هندیجان از دبی پایه رودخانه تامین می‌شود که با کم شدن مقدار آب شیرین، آب شور تا ۷۰ کیلومتر قدرت پیشروی دارد. در برخی مواقع شوری آب شرب تا ۲۷ هزار میکروموس نیز می رسد که ناگزیر به قطع آب هستیم.

فرماندار هندیجان گفت: در شورای کمیته آب شرب و هماهنگی مدیریت بحران خوزستان مصوباتی در این خصوص داشته‌ایم، در حال حاضر یک خط انتقال آب از کوت امیر با ظرفیت هزار متر مکعب وجود دارد اما در بین مسیر با برداشت برخی همچون مرغداری‌ها این حجم از آب کاهش می یابد.

او ادامه داد: مقرر شد ظرفیت آب از خط انتقال کوت امیر به هزار مترمکعب افزایش یابد از سویی دیگر به زودی  دوحلقه چاه افتتاح می شود که چهار هزار مترمکعب به ظرفیت آب شرب این شهرستان اضافه می کند و مشکل آب شرب ۲۴ روستای چم خلف حل خواهدشد.

بویری بیان کرد: در سال ۹۸ حدود یکصد میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های آبرسانی روستایی و شهری و ۳۵۰ میلیارد ریال برای گاز رسانی به روستاهای هندیجان اختصاص یافت. در حال حاضر تمام روستاهای این شهرستان انشعاب گاز دارند و به صورت ۱۰۰ درصدی تحت پوشش شبکه گاز هستند.

فرماندارهندیجان افزود: یکی دیگر از مشکلات مردم این شهرستان قطعی مکرر خطوط تلفن همراه به دلیل یک مسیره بودن فیبر نوری بود، ۱۶۵ کیلومتر عملیات احداث فیبرنوری با اعتبار ۸۰ میلیارد ریال انجام شد، در حال حاضر فیبر نوری این شهرستان به صورت رینگ از سه مسیر متصل می شود.

بویری در بخشی دیگر در خصوص کالاهای ملوانی در بازار هندیجان بیان کرد: یکی از سیاست‌های ما رونق بازار هندیجان است اما به دلیل برخی مسایل مانند نوسانات ارز شاهد بالا رفتن قیمت کالاهای ملوانی(ته لنجی) هستیم، با به کارگیری راهکارهایی مانند کاهش کرایه لنج‌ها و سود فروش این لوازم به دنیال کاهش قیمت کالاهای ملوانی در بازار هستیم.

او افزود: مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اقلام ممنوعه همواره در دستور کار نیروهای دریابانی و انتظامی است، سال گذشته بیش از سه تُن مواد مخدر در این شهرستان کشف و ضبط شد.

به گفته فرماندار هندیجان سال گذشته ۷۶ میلیارد ریال اعتبار در قالب اشتغال پایدار و فراگیر در حوزه‌های کشاورزی، خدمات و صنعت پرداخت شده و برای ۲۰۰ نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

بویری ادامه داد: شهرستان هندیجان دارای دو دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور است، باوجود رشته‌های متعدد در دانشگاه پیام نور اما متقاضی کمی برای ورود به این دانشگاه وجود دارد، تا کنون چندین بار با درخواست تعطیلی این دانشگاه به دلیل زیان‌ده بودن مخالفت کرده‌ایم، اما از سویی دیگر به دلیل ظرفیت خاص این شهرستان به دنبال ایجاد پژوهشکده تخصصی شیلات هستیم.

او در خصوص وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون از ۶۱۷ نفر تست گرفته شده که نتیجه تست ۲۱۸ نفر مثبت بوده‌ است.

فرماندار هندیجان در پایان افزود: در حال حاضر هندیجان از وضعیت قرمز خارج شده و تنها دو بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری هستند، تا کنون هشت نفر بر اثر ابتلا به کرونا در این شهرستان فوت کرده‌اند.

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دولت فیبر نوری کشاورزی اسکله بندر هندیجان برنا خوزستان کرونا ویروس فرمانداری هندیجان اشتغال مرزنشینان شهرستان هندیجان فرماندار هندیجان کالاهای ملوانی میلیارد ریال توسعه شیلات حال حاضر هزار هکتار برای توسعه برنامه ها سال گذشته تا کنون آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۰۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی بیش از ۴ هزار انشعاب غیر مجاز آب در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، فرهاد بختیاری‌فر افزود: انشعاب‌های غیرمجاز علاوه بر دامن‌زدن بر تشدید تنش آبی و کاهش طول عمر شبکه توزیع آب به علت راه گیری غیراصولی از شبکه، حقوق مشترکان قانونمند را تضییع می‌کند. 

او با بیان اینکه شناسایی انشعاب‌های آب غیر مجاز رویکردی برای کاهش تنش آبی تابستانی در استان است، تصریح کرد: انشعاب غیرمجاز آب در کنار خسارت‌های مالی، ضمن هدر دادن حجم زیادی از آب شرب، ارائه خدمات مطلوب به مشترکین را با مشکلات جدی مواجه می‌کند بنابراین عملیات شناسایی انشعاب‌های غیر مجاز با هدف توزیع عادلانه آب، پیشگیری از هدر رفت آب و کمک به ذخیره این نعمت الهی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: بیشترین تعداد انشعاب‌های غیرمجاز شناسایی شده‌ی استان در بخش خانگی است.

فرهاد بختیاری‌فر افزود: بر اساس قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، هر شخصی که بدون دریافت انشعاب قانونی آب به استفاده از آن اقدام و یا با داشتن انشعاب، مبادرت به استفاده غیرمجاز کند، علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت، به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شوند.

دیگر خبرها

  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • ۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند
  • پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر
  • شناسایی بیش از ۴ هزار انشعاب غیر مجاز آب در همدان
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فرسوده در بویین زهرا
  • لزوم توجه بیشتر به مقاوم سازی بافت فروسوده در بویین زهرا
  • تاثیر ۲۰ درصدی روغن موتور در رشد قیمت کرایه حمل و نقل
  • توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری