Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@18:12:31 GMT

اهمیت مصرف فولیک اسید قبل از بارداری

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۲۴۵۶

اهمیت مصرف فولیک اسید قبل از بارداری

 

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فریبا شهرکی نسب معاون آموزشی گروه زنان و مامایی بیمارستان رضوی گفت: درباره بانوانی که بیماری صرع داشته و تصمیم به باردار شدن دارند باید اذعان کرد که افزایش ناهنجاری‌ها در جنین این بانوان انکارناپذیر است و هدف متخصصان از کنترل این ناهنجاری‌ها پیش از باردار شدن ترجیحا با یک دارو یا با دارو‌هایی است که خواص تراتوژنی یا آسیب‌زایی کمتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه بررسی سلول‌های عصبی در بانوان پیش از اقدام به بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: پس از بیماری‌های قلبی عروقی دومین ناهنجاری شایع در بارداری مشکلات مربوط به سلول‌های عصبی است.

معاون آموزشی گروه زنان و مامایی بیمارستان رضوی ادامه داد: در واقع، این ناهنجاری با مصرف فولیک اسید پیش از بارداری قابل پیشگیری است و ما به همه بانوانی که می‌خواهند باردار شوند، تاکید می‌کنیم که حتماً از سه ماه پیش از بارداری تا پایان سه ماهه نخست بارداری، اسید فولیک را روزانه بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ م میکروگرم مصرف کنند.

شهرکی‌نسب بیان کرد: برای مادرانی که سابقه‌ای از بیماری نقایص لوله عصبی دارند، ترجیحاً اسید فولیک با دوز ۴ تا ۵ میلی‌گرم در روز توصیه می‌شود.

او تصریح کرد: یکی از مواردی که در بارداری بسیار مهم است، وزن پیش از بارداری است. برای بانوانی که تصمیم به باردار شدن دارند، بهترین وزن مامایی در محدوده BMI یا توده بدنی ۵/۱۸ تا ۲۵ است. هم‌چنین مادرانی که وزن بالاتری دارند از نظر بیماری‌های متابولیک باید حتما بررسی شوند.

معاون آموزشی گروه زنان و مامایی بیمارستان رضوی با تأکید بر بارداری در دهه سوم سنی، تاکید کرد: کسانی که وزنی پایین‌تر از حد عادی دارند، بیش از همه از نظر بی‌اشت‌هایی عصبی باید بررسی شوند.
شهرکی نسب اظهار کرد: بانوانی که می‌خواهند برای بارداری اقدام کنند، باید دقت کنند تا با پزشک خود روراست بوده و در مورد مصرف دخانیات، مواد مخدر، الکل و دارو‌های تفنّنی، حتما باید توجه کنند که اگر این دارو‌ها پیش از بارداری قطع شود، به میزان زیادی عوارض بارداری و عوارضی که بر روی جنین می‌گذارد، کاهش می‌یابد و از این نظر که این مسائل را با پزشک خود در میان بگذارند، نباید هیچ استرسی داشته باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سند همکاری 25 ساله ایران و چین سوال از رئیس جمهور عیسی جعفری رضا عسگری بارداری فولیک اسید سند همکاری 25 ساله ایران و چین سوال از رئیس جمهور عیسی جعفری رضا عسگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۲۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آن ها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آن ها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه این دارو‌ها
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟