Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها– حجم بالایی از کالاهای گروه ۴ وارداتی در گمرک قشم به دلیل تغییر در دستورالعمل‌ها دپو شده و سبب زیان اقتصادی بسیاری از صاحبان کالا شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، مشکل واردات اقلام خریداری شده کسبه در مناطق آزاد کشور از دی‌ماه سال 1397 که بخشنامه‌ای به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شد و در آن  ممنوعیت صدور هرگونه مجوز ترانزیت و ورود کالاهای گروه چهار به مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژۀ اقتصادی تا فراهم شدن شرایط مورد نظر آمده بود، آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط مورد نظر گمرک ایران با آنچه در قوانین و مقررات مناطق آزاد برای فعالیت کسبه مشخص شده بسیار متفاوت است و گمرک با این اقدام خود هم ممنوعیت را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرد و هم محدودیت و با توجه به اینکه زیرساخت‌های ثبت سفارش ورود کالا در بسیاری از استان‌های مختلف کشور هم آماده نیست، انتظار واردات کالا در مناطق آزاد از طریق ثبت سفارش آن هم با صدور یک بخشنامه موجب صدمات جبران ناپذیر اقتصادی به بیش از 20 هزار کسبه در منطقه‌ای همانند قشم شده است.

عمده کالاهای گروه چهار در گمرک سازمان منطقه آزاد قشم را لوازم برقی خانگی از قبیل یخچال، یخچال فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و همچنین کیف و کفش و پوشاک تشکیل می‌دهند و حدود شش ماه است که صاحبان این کالاها موفق به ترخیص لوازم خود که از چین و دُبی خریداری کرده‌اند، نمی‌شوند.

این اتفاق درست زمانی رخ داده که شرایط کرونایی حاکم بر کشور از جمله قشم هم موقعیت کسب و کار فعالان اقتصادی را در رکود بیشتر فرو برده و در این میان پرداخت هزینه‌های اجاره محل کسب و کار و منزل و همچنین کاهش شدید درآمده‌ها و یا نبود هیچگونه درآمدی، موجب فشار بیشتر روحی و روانی به کسبه در این منطقه شده است.

بهار امسال رشد 300 درصدی صادرات از منطقه آزاد قشم را تجربه‌کرده‌ایماجرای طرح دریابست ساردین ماهیان در «رمچاه» قشم به روایت تصویررادیو جزایر خلیج‌فارس| تکذیب شایعه واگذاری جزایر قشم و کیش به چین

به همین دلیل کسبه در این زمینه  بر سه موضوع شامل مشخص شدن وضعیت کالاهای دپو شده در گمرک سازمان منطقه آزاد قشم، ارائه برنامه این گمرک تا پایان امسال برای وضعیت کالاهای خریداری شده از چین و دُبی و ارائه راهکار گمرک برای برنامه‌ریزی کسبه تاکید دارند.

این درحالی است که 12 تیر ماه امسال مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم در جلسه هم اندیشی با نمایندگان بازارها و مجتمع‌های تجاری جزیره، اعتراضات در زمینه موانع و مشکلات واردات کالا و همچنین آخرین وضعیت کالاهای دپو شده در گمرک را بررسی کردند.

در این جلسه، نمایندگان بازاریان و کسبه قشم هم نقطه نظرات و مشکلات خود در زمینه ثبت سفارش برای واردات کالا و همچنین ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک را اعلام داشتند.

حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از زمان صدور بخشنامه گمرک ایران در زمینه ممنوعیت ورود کالاهای گروه چهار به مناطق آزاد کشور، رایزنی‌هایی را با جهانگیری معاون اول رئییس جمهور انجام داد و امیدهایی برای حل مشکل کالاهای گروه چهار را به اطلاع کسبه قشم رساند اما همچنان کالاهای وارد شده در گمرک خاک می‌خورند.

هر چند بعضی از مسئولان معتقدند دپو شدن کالاهای وارداتی در گمرک، موجب افزایش قیمت آنها شده است اما کسبه معتقدند با توجه به افزایش افسار گریخته قیمت ارز و نبودن ثبات اقتصادی اینگونه افزایش قیمت‌ها که موجب کاهش فروش هم می‌شود، در نهایت به ضرر آنان می‌باشد.

پیگیری‌های انجام شده نشان از فعالیت گمرک سازمان منطقه آزاد قشم دارد اما محدودیت‌هایی که بواسطه بخشنامه گمرک ایران برای ترخیص کالاهای گروه چهار ایجاد شده، در حقیقت به یک نوع فعالیت گمرکات مناطق آزاد را به تعطیلی کشانده است.

به همین منظور کسبه قشم  روز گذشته مقابل ساختمان مرکزی سازمان منطقه آزاد قشم اجتماع کردند و با اشاره به حجم سرمایه زمینگیر شده در محوطه گمرک قشم و ابراز نگرانی از آینده معیشتی و اقتصادی خودشان از مسئولان تقاضا کردند راه حل مناسبی برای این موضوع ارایه دهند.

انتظار می‌رود و نمایندگان مجلس و دولت در این شرایط حساس، راهکاری منطبق با قانون چگونگی اداره مناطق آزاد با هدف حل همیشگی مشکل کسبه در این مناطق را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/7558/ی

R7558/P/S6,1433/CT6

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان منطقه آزاد قشم کالاهای گروه چهار شده در گمرک مناطق آزاد دپو شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۳۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی بخش «آنژیوگرافی» در منطقه آزاد اروند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، نخستین دستگاه آنژیوگرافی توسط سازمان منطقه آزاد اروند خریداری و در بیمارستان آیت‌الله طالقانی راه‌اندازی شد.

سید مهدی موسوی مدیر بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند، این اقدام را بر اساس نیازسنجی انجام شده و نظر به مراجعه شهروندان برای انجام مراحل آنژیوگرافی به مرکز استان و دیگر استان‌های همجوار عنوان کرد و گفت: مراحل و چگونگی خدمات‌دهی بخش آنژیوگرافی بیمارستان آیت‌الله طالقانی، از طریق درگاه‌های رسمی دانشگاه علوم پزشکی آبادان به عموم شهروندان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد
  • اروند بر سکوی برتر رقابت مناطق آزاد
  • راه‌اندازی بخش «آنژیوگرافی» در منطقه آزاد اروند
  • جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم
  • تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا ۲۵ اردیبهشت ماه
  • پاسخ قاطع پیونگ‌یانگ به نسخه تحریمی آمریکا
  • کاسب حبیب الله‌،طرحی برای تجلیل از کاسبان خوشنام
  • عملیات«وعده صادق» پاسخ عبرت‌آموز برای رژیم غاصب صهیونیستی بود
  • آتش سوزی مغازه لوازم خانگی در فریمان
  • در شرایط تحریمی مهندسان ایرانی در سریلانکا سد ساختند