Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-06@16:20:06 GMT

دو قطبی روحانی-مجلس

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۴۳۸۱

دو قطبی روحانی-مجلس

در روز‌های اخیر که صحبت از استیضاح ریس دولت دوازدهم طرح بوده، با واکنش‌های احساسی بسیاری مواجه بودیم، اینکه مجلس وظیفه نظارتی دارد، مشخص است، اما استیضاح چه میزان می‌تواند مشکلات فعلی را حل کند؟

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی طرفی؛ فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس یازدهم برداشت‌های متعدد و بعضا جمع نشدنی را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تضاد ها گاهی به خاطر فهم متفاوت از بیانات است، گاهی هم منافع عده یا جریانی را به خطر انداخته و یا تامین می کند که بلندگوهایشان را به سمت تحلیل های من درآوردی و گاهی بسیار سطح پایین هدایت می کنند، تا جایی که سخنان دیده بان انقلاب سلامی را با تربیت های مَهد کودکی خود مقایسه می کنند و آسمان و زمین را به هم می دوزند که مردم قانع شوند، تحلیشان همان نظر رهبری است.

 

منش معظم له همواره تاکید بر قانون مداری و اختیار تصمیم گیری قوا بوده است. مگر موارد استثنایی همواره تصمیمات قوا توسط رهبری قابل استناد بوده است. مذاکره با آمریکا، برجام، گرانی بنزین، لوایح متعدد مجلس و ... همگی با توجه به اعلام بعدی در مخالفت با این تصمیمات، همواره در هنگام اجرا با حمایت رهبری به خاطر نظر کارشناسی مسئولین مربوطه بوده است. البته که خط قرمز ایشان در وحدت مسئولین و حرکت کلی همگی شان به سمت اهداف کلان انقلاب اسلامی قابل بوده است.

 

رسالت رهبری در بسیاری از موارد توصیه است، ایشان معمولا توصیه می کنند که فلان کار انجام بشود یا انجام نشود حکم رسمی معمولا نمی دهند اما برای تمام پیروان مکتب خمینی کبیر توصیه به معنای واجب شرعی است و حکم فصل الخطاب را دارد. البته که ارزش وصول عمیق به آرای علمی و کارشناسی بسیار بالاست. مثلا ایشان به احمدی نژاد در سال نود و شش توصیه کردند کاندیدا نشود، اما ایشان با تشخیص خود کاندیدا شد. احمدی نژاد توصیه رهبری را امر برداشت نکرد و به آن عمل نکرد.

 

رهبری مواردی را به نمایندگان توصیه کردند، حال نمایندگان خود تصمیم می گیرند که به این توصیه ها می خواهند عمل کنند یا خود تصمیم می گیرند. در روز های اخیر که صحبت از استیضاح ریس دولت دوازدهم طرح بوده، با واکنش های احساسی بسیاری مواجه بودیم، اینکه مجلس وظیفه نظارتی دارد، مشخص است، اما استیضاح چه میزان می تواند مشکلات فعلی را حل کند؟

 

بعد از طرح این موضوع برخی چهره های منسوب به اصلاحات با گشاده رویی استقبال کردند و تلویحا تحریک به این امر کردند. بدون شک بهترین اتفاق برای طرفداران دولت ناتمام ماندن دوره هشت ساله است. اتفاقی که می تواند با درگیری، اختلاف و حواشی بسیاری برای نظام همراه باشد، رهبری توصیه به وحدت می کند و تعامل، و انتظار حل گره از مردم توسط مجلس دارد، این وظیفه نمایندگان مجلس است مصادیق آن را شناسایی، بررسی و ارائه دهند. از نظر حقیر به چالش کشیدن وزرا و سوال از رئیس جمهور مصداق نظارت است و لازم الاجرا، اما وقتی این موارد به درگیری و ایجاد حاشیه منتهی شود ان وقت است که باطل است. به هر ترتیب سال آخر دولت ها مصادف است با سال اول مجالسی که می خواهند خودی نشان دهند.

 

پس مراقبت برای هر چهره ی انقلابی که به فکر مصالح کشور و مردم است لازم است...

 

مهدی طرفی - فعال دانشجویی استان خوزستان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۴۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟

بنا بر پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، آقایان محمدباقر قالیباف، علی نیکزاد، منوچهر متکی و مجتبی ذوالنور تاکنون ۴ گزینه اصلی برای ریاست مجلس دوازدهم هستند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، 245 نماینده مجلس دوازدهم در دور اول انتخابات در 11 اسفند ماه مشخص شدند و 45 نماینده باقی‌مانده نیز در دور دوم انتخابات در جمعه این هفته (21 اردیبهشت) مشخص خواهند شد تا مجلس دوازدهم کار خود را با 290 نماینده از 7 خرداد ماه به ریاست مسن‌ترین نماینده مجلس، آغاز کند.

گزارش تسنیم از ترکیب نمایندگان مجلس دوازدهم

 

اولین دستور رسمی و علنی مجلس جدید، رئیس و هیئت رئیسه با رای اکثریت نمایندگان خواهد بود.

از پیش از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه چه کسی رئیس قوه مقننه خواهد شد، آغاز شده است و در همین راستا نامزدهای‌ ریاست مجلس جلسات متعددی را با عناوین مختلف  برگزار و با رسانه‌‌ای کردن تعداد حاضرین در جلسه سعی کردند تا احتمال نشستن بر صندلی شماره یک مجلس را برای خود تقویت کنند.

اگرچه حدود 10 نماینده از نمایندگان منتخب برای ریاست مجلس آتی، در حال تلاش و رایزنی‌ هستند اما طبق بررسی‌ها و پیگیری‌های خبرنگاران تسنیم از گروه‌های مختلف سیاسی، 4 نامزد بالقوه برای ریاست آتی مجلس شورای اسلامی مطرح هستند و تلاش برخی دیگر از نمایندگان منتخب برای این مهم، ممکن است حتی به کاندیداتوری هم نکشد.

بنا بر این گزارش، محمدباقر قالیباف با سابقه ریاست مجلس در 4 سال گذشته، علی نیکزاد با سابقه دو دوره‌ای وزارت و نائب رئیسی مجلس، منوچهر متکی با سابقه یک دوره سکانداری وزارت خارجه و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با سابقه نائب رئیسی مجلس یازدهم، 4 گزینه اصلی برای ریاست مجلس دوازدهم هستند که ممکن است در اثر رایزنی‌هایی که اکنون در حال انجام است، در نهایت 2 گزینه برای رای‌گیری در صحن علنی باقی بمانند.

این افراد هم‌اکنون در حال رایزنی‌ با منتخبان مجلس دوازدهم برای جلب نظر آنها هستند و یک منبع آگاه و مطلع نیز به خبرنگار تسنیم گفته است که این 4 گزینه علاوه بر رایزنی‌ با نمایندگان منتخب، همزمان با یکدیگر نیز در حال رایزنی‌ هستند تا شاید بتوانند یکی از گزینه‌ها را به نفع خود از صحنه رقابت کنار بزنند.

همچنین برخی نمایندگان تصور می‌‌کنند که ممکن است سید محمود نبویان نماینده فعلی و منتخب اول تهران، گزینه پیش‌بینی نشده و غافلگیرکننده انتخابات ریاست مجلس باشد اما پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که آقای نبویان در گفت‌وگوهایی که با چند نماینده منتخب مجلس داشته تصریح کرده که تمایلی برای ریاست مجلس ندارد.

البته در این میان، برخی منتخبان مجلس دوازدهم هم هستند که  می‌گویند یک نماینده منتخب دیگر، تمایل وافری برای برای ریاست مجلس دارد اما تاکنون نتوانسته حتی به تعداد انگشتان 2 دست، نظر نمایندگان منتخب را جلب کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • پرونده شمشیربازان ایران در جایزه بزرگ سئول بسته شد
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • رئیس سنی مجلس دوازدهم چه کسی خواهد شد؟
  • پایان کار شمشیربازان ایران با جایگاه نهمی علی پاکدامن
  • حضور پرشکوه مردم در آزمون بزرگ انتخابات
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • چرا «مرکز پژوهش‌های مجلس» هم تحمل نمی‌شود؟