Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال اجتماعی حوزه زنان می‌گوید: از جمله مهم‌ترین دلایلی که سبب فاصله گرفتن بخشی از نسل جوان امروز از حجاب شده، برخی افراط‌ها است. خیلی وقت‌ها افراط سبب تفریط می‌شود. تاکید بیش از اندازه بر روی نوعی از حجاب بدون در نظرگرفتن اشکال مختلف حجاب در میان اقوام و مذاهب مختلف کشورمان یکی از دلایل دور شدن از حجاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر پری صیادی از فعالان اجتماعی حوزه زنان در هرمزگان و مدرس دانشگاه در رشته روان‌شناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در بندرعباس به بیان نقطه نظرات قابل توجهی در حوزه عفاف و حجاب و نقش آن در رشد زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه و همین طور به بررسی دلایل فاصله گرفتن بخشی از نسل امروز جامعه از موضوع حجاب پرداخته است که برگزیده‌ای از آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

 

** فرد جزیی از جامعه است و آسیب افراد یک جامعه منجر به آسیب به کلیت آن جامعه خواهد شد. اگر فرد رشد کند، جامعه و خانواده آن نیز رشد می‌کند. فلسفه حجاب در واقع حفظ مقام مادی و معنوی زن و مرد در جامعه است و زمینه‌ای را برای رشد و کمال آنها فراهم می‌کند.

** از منظر روان‌شناسی نیز وقتی به سلسله مراتب نیازهای انسانی نگاه می‌کنیم، یکی از مواردی که خیلی مشهور است، سلسله مراتب نیازهای «مازلو» است که پس از نیازهای فیزیولوژیکی که نیاز به خوردن و آشامیدن و نیاز جنسی و ... است، نیاز به امنیت قرار می‌گیرد که این نیاز نیز انواع مختلف از امنیت بدنی، سلامتی، اخلاقی، شغلی و پذیرش اجتماعی و ... را در برمی‌گیرد تا به مرحله خودشکوفایی می‌رسد.

** یکی از بسترهای ایجاد امنیت روانی، حجاب است. یک زن با حجاب در محیط اجتماع از امنیت بیشتری نسبت به نگاه‌های آلوده و انگیزه‌های پست برخوردار است.

** بد پوششی ممکن است سبب آزار و اذیت فرد شود. در واقع زمینه ایجاد فعالیت‌های اجتماعی سالم با حجاب برای زن فراهم می‌شود.

** حجاب سبب امنیت، ایجاد نقش‌های اجتماعی و ایجاد امکان تمرکز بر فعالیت‌ها خواهد شد. چون ذهن‌ها را بر کار متمرکز می‌سازد و به جسم زن منحرف نمی‌شود.

** حجاب باعث وحدت روانی در زنان می‌شود. زنان آسیب‌پذیری بیشتری به نسبت مردان در موضوعات احساسی دارند. زیبایی ظاهری زن در خانه سبب حفظ و انسجام و گیرایی خانواده خواهد شد اما همان زیبایی‌های درون منزل اگر در جامعه بروز داده شود سبب طمع شهوت‌پرستانی خواهد شد که به زن نگاه ابزاری دارند.

** ریشه بسیاری از همسرگریزی‌ها و طلاق‌ها در دنیا و ایران، شکل‌گیری انواعی از دافعه‌های روانی، دافعه‌های رفتاری و دافعه‌های جنسی است اما وقتی جاذبه‌هایی که در نهاد یک انسان وجود دارد در بستری مناسب برای همسرش ارائه می‌شود، بنا و استحکام هرچه بیشتری می‌یابد.

** اگر همین جاذبه‌های ظاهری و نگاه و کلام و گفتار بدرستی رعایت نشود و در ارتباط با مردان دیگر نیز وجود داشته باشد، علاقه در محیط خانواده سست می‌شود و فرد بجای این که با همسر خودش باشد، این نوع جاذبه‌ها را در بیرون از خانه جستجو و بدست می‌آورد و زمینه نابودی خانواده را موجب می‌شود.

** از جمله مهم‌ترین دلایلی که سبب فاصله گرفتن بخشی از نسل جوان امروز از حجاب شده، برخی افراط‌ها است. خیلی وقت‌ها افراط سبب تفریط می‌شود. تاکید بیش از اندازه بر روی نوعی از حجاب بدون در نظرگرفتن اشکال مختلف حجاب در میان اقوام و مذاهب مختلف کشورمان یکی از دلایل دور شدن بخشی از جامعه ما از حجاب است. از ترک و لر و بندری و کرد و فارس و هر استان و شهری در ایران هر کدام پوشش‌های مناسبی از حجاب را در ذات خود دارند اما ما نسبت به آنها بی‌توجه بوده‌ایم.

** برخی سخت‌گیری‌ها در راستای یک شکل‌کردن حجاب در جامعه ایرانی نیز عامل دیگری شده است که برخی نسبت به کم‌حجابی نیز دچار افراط شوند. 

** گاهی آگاهی کم خانواده‌ها بخصوص مادر خانواده نیز دلیل بروز کم حجابی دختران جوان است. گاهی برخی مادران ما بدلیل پوشش سنتی خود نتوانسته‌اند نسل جدید را نسبت به پوشش چادر تبیین کند. حجاب شلخته چادری نیز عامل دیگری است. برخی مادران، چادری هستند اما حجاب چادر آنها شلخته است و نسل امروز آن را با نوعی کم‌حجابی در جامعه مقایسه می‌کند.

** احساس هویت نسل جوان ما در نوع پوشش آنها نیز موثر است.

** جوانان باید احساس امنیت روانی بیشتری در بستر خانواده کنند و خانواده کانونی برای بحث در زمینه مسائل مختلف تربیتی باشد. باید نسل جوان امروز را از لذت لحظه‌ای فاصله بدهیم و با خلق جذابیت در نوع حجاب‌های اسلامی، تنوع آن را به حس و روح زیبایی طلب و تنوع دوست جوان امروز ارائه کنیم تا حجاب را با میل و علاقه خود برگزیند.

** به طور کلی افرادی که احساس منزلت اجتماعی بیشتری می‌کنند، کمتر به سمت کم‌حجابی و یا بدحجابی گام بر می‌دارند.

** باید حجاب را آگاهانه به نسل امروز عرضه و ارائه کنیم. باید «جامعه رفتاری با حجاب امروز ما» در درون خود احساس تعلق خاطری عمیق به یک جبهه فکری و ایمانی کند تا در محیط جامعه و در مواجهه با کم‌حجابی احساس خلاء نکند بلکه با افتخار و از روی معرفت و باور خود به حجاب نگاه کند.

** حجاب هم صرفا به خانم‌ها محدود نمی‌شود. حجاب هم شامل خانم‌ها و هم آقایان می‌شود. انسان برای موفق شدن در برابر جریانات آلوده به پوشش و حجاب نیاز دارد. این حجاب صرفا در نوع لباس پوشیدن و آرایش کردن خلاصه نمی‌شود بلکه گاهی انسان باید حجاب فکری، حجاب رفتاری و حجاب کرداری داشته باشد. حجاب مانعی بر سر راه یافتن ناخالصی‌ها در زندگی انسان می‌شود.

انتهای پیام/88055

 

منبع: فارس

کلیدواژه: حجاب و عفاف مدرس دانشگاه هرمزگان دکترای روانشناسی بندرعباس فاصله گرفتن جوان امروز نسل امروز کم حجابی خواهد شد نسل جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۵۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ طرح ملی «نور» همزمان با سراسر کشور با هدف حفظ فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی حجاب و عفاف در معابر و اماکن عمومی استان گلستان نیز در حال اجرا است.

در این اجرای این طرح که از ۲۵ فروردین امسال آغاز شده است، با ناهنجاری‌ها در موضوع حجاب و عفاف، در چارچوب قانون برخورد می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟
  • مردم قدردان فراجا و «طرح نور»/ سهل انگاری‌ها جبران شود
  • از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد/ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟
  • تقویم نجومی امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • گردهمایی موسسات مردمی گلستان در زمینه خانواده، جمعیت و هویت زن امروز در گرگان
  • حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است
  • اجرای طرح حجاب در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه | وظایف را انجام ندهیم، جامعه به بی‌حیایی دچار می‌شود
  • تجلیل پلیس ازراننده تاکسی که به بانوان باحجاب خدمات رایگان می دهد
  • قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»
  • حل مشکلات اصلی بانوان را نباید به حاشیه راند