Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اشک در چشم هایش حلقه می‌زند. پارسال بود که برادرش را از دست داد. برادری که همه زندگی اش بود. آقای افروز می‌گوید وقتی برادرم وارد آسانسور شد به دلیل نبود کابین سقوط کرد و جانش را از دست داد وقتی از اداره استاندارد استعلام کردیم؛ مشخص شد شرکتی که آسانسور را نصب کرده غیر مجاز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظیر چنین اتفاقی حتی بلای جان خود نصابان غیر مجاز آسانسور هم شده است. همین چند مدت پیش بود که در شیراز، یکــى از نصابان به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنى، آسانسور رویش سقوط کرد. ابتــدا پایش قطع شد، سپس بر اثر شدت جراحت وارد شده جانش را از دست داد.

در کلان شهر شیراز از ۶۰۰ شرکت نصب آسانسور، ۴۰۰ شرکت غیر مجاز هستند!

غیر مجاز خطر ساز

با رشد فزاینده و فراگیر شدن فرهنگ شهرنشینی برای بهره مندی حداکثری از فضای ساختمان، استفاده از آسانسور بسیار زیاد شده و حتی تاثیر آن در تعیین قیمت ساختمان‌های تجاری و مسکونی نیز بسیار محسوس و قابل توجه است. به نحوی که تقاضا برای نصب آسانسور در ساخت و ساز‌های جدید و حتی برای ساختمان‌های قدیمی و فاقد آسانسور رو به افزایش است و شاید همین عامل باعث شده تا برخی افراد فاقد صلاحیت نیز وارد این کسب و کار پر سود شوند فارغ از این که حضور بدون مجوز آن‌ها چه خسارت جبران ناپذیری ممکن است برای شهروندان داشته باشد.

آمار نشان می‌دهد شرکت‌ها و افراد فاقد صلاحیت در نصب و تعمیر آسانسور، بالابر‌ها و پله‌های برقی در همین یک سال گذشته باعث بروز ۵۰ حادثه در شیراز شده اند که در ۲۰ مورد به مرگ شهروندان منجر شده است.

برای آگاهی بیشتر از وضع شرکت‌ها و نصابان غیر مجاز به عنوان شهروند به سراغ یکی از این واحد‌های غیر مجاز رفتم. از قبل تماس گرفتم و اعلام کردم آسانسورمان خراب شده و احتیاج به تعمیر دارد. فردی که با او تماس گرفتم اعلام کرد تعمیر دوره‌ای انجام می‌دهد و دارای دو شعبه در گلدشت مَعالی آباد و سینما سعدی شیراز است، اما مجوز کار ندارد.

به سراغ شرکت دیگر رفتم او اعلام کرد با هیچ جا قراردادی ندارد، اما می‌تواند ماهیانه آسانسور ما را بررسی و هزینه اش را در محل دریافت کند.

رئیس انجمن تخصصى آسانسور و پله برقى فارس می‌گوید هرگونــه فعالیت در زمینه آسانسور، بالابر، پلــه پیما و پله برقى در فارس نیازمند اخذ مجوز و دریافت پروانه طراحى و مونتاژ از ســازمان صنعت، معــدن و تجــارت اســت.

حجت الله امیدی تاکید می‌کند نصابــان، ســرویس کاران و افــراد حقیقى و حقوقى باید داراى پروانه و کارت صلاحیت فنــى و مجــوز فعالیت از انجمن آسانسور باشــند، اما به دلیل نداشتن ضمانت اجرای قانونی، افراد فاقد صلاحیت و فاقد مجوز و پرونده صنفى وارد این بخش شده اند و با جان و مالِ خود و مردم بازى مى کنند.

به گزارش انجمن تخصصى آسانسور و پله برقى فارس بیش از ۴۰۰ نصــاب و ســرویس کار غیر مجاز در استان فعالیت می‌کنند و با وجود درج سه آگهى در جراید و اعلام هشدار به این اقدام غیر اصولی از افراد فاقد پروانه کار خواسته شده براى دریافت مجوز اقدام کنند، اما تنها ۸۰ نفر نام نویسى کرده اند.

در حالی که در صورت نام نویسی بــراى آن‌ها دوره کلاس هاى ایمنى گذاشــته مى شــود و پس از برگــزارى آزمون براى واجدین شــرایط، پروانــه و کارت صلاحیــت فنــى صادر مى شود.

راهی برای عبور بی خطر

یک ماه پیش بر اثر ســقوط آسانسور در شهرک گلسـتان شیراز استخوان پاى یکى از شهروندان خرد شــد و اواخر پارسال هم یک شهروند کازرونی بر اثر حادثه‌ای مشابه جان باخت.

از آقای امیدی می‌پرسم برای جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخی چه باید کرد پاسخ می‌دهد باید کارگروه اســتانى متشکل از روسا و یا نمایندگان دادگسترى، اداره کار، شــهردارى، شوراى شــهر، اداره اســتاندارد، سازمان مســکن و شهرسازی و ســازمان نظام مهندســى ســاختمان تشکیل شود و تمهیدات قانونى بــراى جلوگیرى از کار نصابــان غیر مجاز آسانسور و ســرویس کاران اندیشیده شود. از طرفی باید مجوز‌هاى قانونى در اختیار انجمن تخصصى آسانسور و پله برقى به منظــور جلوگیرى از فعالیت افراد فاقد پروانه و کارت صلاحیت فنى گذاشته شود.

ســهراب شــرفى رئیس خانــه صنعت، معدن و تجارت فارس نیز بــا انتقاد از وضع نابسامانى که موجب شده نصابان غیر مجاز و فاقــد پروانه و کارت صلاحیــت فنى، به راحتــى به نصب و ســرویس غیر فنى آسانسور اقدام کنند؛ می‌گوید باید برای اســتفاده از نصابان ذى صلاح در نصــب و ســرویس آسانسور الزام قانونــى ایجاد شــود.

شرفی در این خصوص بیشترین ســهم را متعلق به شــهردارى می‌داند و ادامه می‌دهد همان طور که شــهردارى مى تواند سازندگان ساختمان را ملزم کند نام افراد ذى صلاح در پروانه ســاخت و ســاز قید شــود باید نام شــرکت هاى مجاز نصب آسانسور را هم در ایــن پروانه قید کند تا از ورود افراد بدون صلاحیت و فاقد مجوز در نصب و تعمیر آسانسور جلوگیری شود موضوعی که رییس انجمن تخصصی آسانسور و پله برقى استان هم بر آن تاکید می‌کند.

وحید نوبخت سرپرست اداره کنترل و نظارت ساختمان شهرداری در پاسخ به راهکار آقای شرفی می‌گوید شهرداری در پروانه‌های ساختمانی صرفا نام ناظرین و الزام ذی نفعان به رعایت مقررات ملی ساختمان را درج می‌کند و برای تعیین تکلیف پیشنهاد رییس خانه صنعت و معدن باید از طریق استانداری یا شورای شهر الزام آن به شهرداری ابلاغ شود.

از طرفی درباره کاهش حوادث مربوط به استفاده از آسانسور‌های غیر استاندارد مدیر کل استاندارد فارس می‌گوید در صورت دادن صدور پایان کار بدون تایید اداره استاندارد این اقدام تخلف است و با فرد خاطی برخورد قانونی می‌شود.

جواد بهادری معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز نیز تایید می‌کند بدون تایید اداره استاندارد دادن صدور پایان کار ساختمانی امکان پذیر نیست و فردی که اقدام به این کار کند متخلف محسوب می‌شود و موضوع به کمیسیون ماده صد ارجاع و مالک به رفع ایراد و أخذ تاییدیه اداره استاندارد ملزم می‌شود.

علی اکبر محب زاده یکی از بازرسان حوزه آسانسور در شیراز نیز به نکته مهمی اشاره می‌کند.

او می‌گوید مالکان پس از دریافت اولین گواهی کیفیت آسانسور، به همان اکتفا می‌کنند و در سال‌های بعد به دریافت گواهی دوره‌ای اقدام نمی‌کنند. او می‌گوید همان طور که یک خودرو هر سال به معاینه فنی و بررسی عملکرد صحیح اجزاء نیاز دارد، برای یک آسانسورنآسانسور، به بازدید دوره‌ای و بررسی موارد ایمنی برای حصول اطمینان از عملکرد صحیح قطعات آن نیاز است تا درصد بروز خطرات احتمالی آسانسور کاهش یابد.

اما در صورت بروز حادثه قانون با متخلفان چه برخوردی می‌کند؟ - به سراغ خانم روزی طلب دادیار شعبه ۳۳ شیراز که پرونده‌های مربوط به این بخش به این شعبه ارجاع داده می‌شود؛ می‌روم. می‌گوید در شعبه ۳۳ چندین پرونده در خصوص آسانسور‌های غیر مجاز بررسی شده که باعث خسارت جانی و مالی شهروندان شده است. او ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی را نشانم می‌دهد.

بر اساس این ماده "در صورتی که قتل غیر عمد به واسطه بی احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت نداشته است یا به سبب عدم‌رعایت نظامات واقع شود، مسبب به حبس از یک تا سه سال و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم خواهد شد مگر اینکه خطای محض باشد. "

علاج واقعه قبل از وقوع

آن‌ها که از نصابان و تعمیرکاران فاقد مجوز برای نصب و تعمیر آسانسور استفاده می‌کنند در صورت بروز حادثه، بیمه زیر بار پرداخت هیچ خسارتی نمی‌رود؛ در حالی که استفاده از نصابان دارای پروانه با ایمنی و کاهش خطر همراه است.

این را امیدی رییس انجمن آسانسور و پله برقی فارس مطرح می‌کند و می‌گوید برای جلوگیری از اقدام غیر قانونی شرکت‌های غیر مجاز و حتی شرکت‌های مجازی که به واگذاری مهر خود به افراد فاقد مجوز و پروانه کار اقدام می‌کنند؛ سامانه اتوماسیون اداری و ثبت قرارداد‌ها توسط این انجمن راه اندازی شده و قرارداد‌های نصب، نوسازی و راه اندازی و قرارداد‌های ادورای در خصوص آسانسور‌هایی که برای چندمین بار گواهینامه ایمنی استاندارد دریافت می‌کنند؛ در این سامانه ثبت می‌شود به نحوی که با جذب بیش از ۲۵۰ نفر و با نظارت انجمن و همکاری استاندارد و سازمان صمت فارس حوادث در بخش فعالیت دارندگان پروانه طراحی و مونتاژ به شدت کاهش یافته است.

آمار‌ها نشان می‌دهد در این سامانه تاکنون حدود ۳ هزار فقره قرارداد فروش و نصب و بیش از ۳۵۰ فقره قرارداد ادواری و نوسازی ثبت و کد رهگیری دریافت کرده اند.

با توجه به این که انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی فارس به عنوان تنها تشکل بخش خصوصی و مرجع رسمی و نظارت بر طراحی و مونتاژ آسانسور، ایمن سازی پله برقی و بالابر‌ها را در استان برعهده دارد؛ انبوه سازان، شرکت ها‌ی تعاونی، مهندسان مشاور، نهاد‌های دولتی و غیردولتی، مجریان و مدیران ساختمان برای انعقاد هر نوع قرارداد همکاری با شرکت‌های دارای شرایط در زمینه طراحی، فروش، نصب و نگهداری آسانسور، پله برقی و بالابر می‌بایست قبل از هرگونه اقدام، به دارا بودن پروانه طراحی و مونتاژ آسانسور و پله برقی با تاریخ معتبر، دفتر کار فعال و عضویت در انجمن آسانسور اطلاع و اطمینان یابند و شهروندان نیز هر نوع تخلف و شکایت در بخش آسانسور و پله برقی را با شماره‌های ۳۳۸۰۳۰۲۶ و ۳۳۸۰۳۰۲۷ با انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی فارس در میان بگذارند.

همچنین افراد حقیقی و حقوقی باید توجه داشته باشند که ثبت شرکت با موضوع فعالیت آسانسور، بالابر و پله برقی به منزله صدور مجوز در حوزه صنعت آسانسور و ارائه خدمات نیست و در هنگام خرید می‌بایست به معتبر بودن فروشنده آسانسور، بالابر و پله برقی و استاندارد بودن برند خریداری شده دقت کنند تا دیگر شاهد حوادث تلخ در این بخش نباشیم.

یادمان باشد حادثه خبر نمی‌کند؛ علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

 منبع: صدا و سیما
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اداره استاندارد آسانسور و پله برقی اداره استاندارد افراد فاقد فاقد مجوز غیر مجاز شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جاده چالوس لغزنده است/ خطر سقوط سنگ

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ پیمان کرمی از بارش باران در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال در محدوده استان البرز خبر داد و از رانندگان خواست با احتیاط حرکت کنند.

وی با اشاره به لغزندگی جاده کرج - چالوس بیان کرد: رانندگان باید از توقف در محدوده‌هایی که احتمال ریزش سنگ وجود دارد، پرهیز و در زمان ناپایداری جوی قبل از سفر ضمن اطلاع از وضعیت راه‌ها از هرگونه سفر غیرضروری خودداری کنند.

رئیس پلیس راه البرز افزود: اطمینان از سلامت فنی خودرو و به همراه داشتن سوخت کافی از مهمترین توصیه‌ها برای پیشگیری از مشکلات سفر است و رانندگان قبل از سفر از سالم بودن بخاری و برف پاک کن خودروی خود اطمینان حاصل کنند تا موجب حوادث احتمالی نشود.

سرهنگ کرمی به همراه داشتن تجهیزات، لباس گرم و غذای کافی را از دیگر توصیه‌های پلیس راه البرز به رانندگان دانست و تاکید کرد: رانندگان رعایت فاصله طولی وسیله نقلیه، عدم تغییر مسیر ناگهانی و روشن کردن چراغ مه شکن در موقع مه آلود بودن هوا را نیز مد نظر قرار دهند.

کد خبر 6086188

دیگر خبرها

  • شکست لیورپول: شادترین روز اورتون در یک دهه!
  • سقوط شدید فروش گوشی‌های اپل در چین
  • سقوط مرگبار مادر ۱۹ ساله در ارتفاعات ماغر
  • نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز
  • سقوط مرگبار یک مادر ۱۹ ساله در ارتفاعات ماغر
  • قیمت آپارتمان در چیتگر چقدر است؟
  • افت فروش آیفون در چین؛ اپل به رتبه سوم سقوط کرد
  • لغزندگی جاده چالوس و احتمال سقوط سنگ
  • جاده چالوس لغزنده است/احتمال سقوط سنگ
  • جاده چالوس لغزنده است/ خطر سقوط سنگ