Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@11:09:15 GMT

علامت جدید به دلار

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۶۴۴۰

علامت جدید به دلار

روز چهارشنبه، دلار پنجمین افزایش متوالی را به ثبت رساند و با ۱۵۰ تومان افزایش به بهای ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. این میزان رشد بسیار کمتر از روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه بود که شاخص ارزی ۴۵۰ و ۵۰۰ تومان افزایش را به ثبت رسانده بود. عده‌ای از بازیگران ارزی باور داشتند که کاهش سرعت رشد دلار به‌دلیل نزدیک شدن به مرز حساس ۲۴ هزار تومانی بود و گروهی نیز تاکید می‌کردند، پس از چند رشد متوالی طبیعی بود که معامله‌گران بخشی از ارز‌های خریداری شده را برای کسب سود به فروش برسانند، عاملی که فشار بر قیمت دلار را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی‌که عده‌ای به عوامل درون بازاری به‌عنوان متغیر کاهش نوسان دلار اشاره می‌کردند، گروه دیگری باور داشتند، ممکن است سیاست‌های جدید بانک مرکزی انتظارات معامله‌گران بازار را تحت‌تاثیر قرار داده باشد. درست است که میزان افزایش نرخ سود از نگاه فعالان به اندازه‌ای نبود که برای معامله‌گران جذاب باشد، ولی ممکن است بتواند مانع از ورود تقاضای جدید به بازار ارز شود. در واقع در شرایط کنونی، معامله‌گران در حال کسب سود‌های بیشتری در بازار ارز و سایر بازار‌ها هستند، ولی ممکن است افزایش نرخ سود مانع از خروج پول از بانک‌ها و ورود تقاضای جدید به بازار شود. همین مساله شاید تا حدی انتظارات بازیگران بزرگ ارزی را تحت‌تاثیر قرار داد. در واقع افرادی که احساس می‌کردند، پس‌انداز ریالی‌شان در حال بی‌ارزش شدن است، ممکن است با افزایش جدید نرخ سود کمی نسبت به خروج پول خود از بانک‌ها دچار تردید شوند. باید این نکته را در نظر گرفت که این افراد نسبت به سایرین ریسک‌پذیری کمتری داشته‌اند و تا الان حاضر نشده‌اند که پول خود را از بانک خارج کنند.

البته تعداد زیادی از فعالان باور داشتند برای اینکه جذابیت نرخ سود بیشتر شود، نیاز است که کمی بیشتر هم تعدیل شود و نرخ‌های کنونی در شرایط بازدهی بالای بازار‌های رقیب، نمی‌توانند نقدینگی بیرون از بانک‌ها را جذب کنند.

در این میان، خبر دیگری که از سیاست‌گذار دیروز منتشر شد، چندان در بازار شنیده نشد. روز گذشته یکی از مسوولان بانک مرکزی اشاره کرد، جهت مدیریت رشد نقدینگی و کنترل تورم، این نهاد در نظر دارد اوراق ودیعه با سررسید۲ساله منتشر کند.

چنین اوراقی احتمالا سود خوبی برای خریداران خواهد داشت که بیشتر از نرخ سود سپرده است.

با این حال، دیروز کمتر فعالی در مورد این سیاست جدید بانک مرکزی اطلاع داشت و نشان می‌دهد اطلاع‌رسانی مناسبی درباره آن صورت نگرفته بود. باید دید واکنش بازار به این خبر در روز‌های آتی چه خواهد بود. در مجموع برای اینکه این سیاست‌ها توسط افراد جدی‌تر گرفته شود، نیاز است که بازدهی بیشتر بازار‌ها هم تا حدی متعادل‌تر شوند؛ در این میان، گروه دیگری باور داشتند تا زمانی که بازار سهام ریزشی نشده است، همچنان ورود تقاضای جدید به بازار ارز از این ناحیه وجود دارد. در واقع برخی افراد که سود‌های خوبی از بازار سرمایه کسب کرده‌اند، بخشی از سود خود را به شکل تقاضا وارد بازار ارز خواهند کرد.

در حالی‌که عده‌ای از فعالان اعتقاد داشتند ممکن است علامت‌های جدید بازارساز موجب کاهش نوسان در بازار ارز شده باشد، گروه دیگری اعتقاد داشتند، بازار به‌صورت طبیعی در واکنش به نزدیک شدن به یک مرز روانی کمی با احتیاط مواجه شد.

از نظر این گروه، بازار به سرعت به چنین اخبار سیاست‌گذاری واکنش نشان نمی‌دهد و همچنان ورود تقاضا به بازار به میزانی است که افزایشی‌ها را امیدوار به رشد بیشتر قیمت کند.

عامل دیگری که هم چنان انتظارات افزایشی را در بازار فعال نگه می‌داشت، افزایش نرخ حواله درهم بود که به بالای سطح ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی رفت. گفته می‌شد دیروز نرخ حواله درهم روی عدد ۶ هزار و ۵۵۰ تومان قرار گرفته است که می‌توانست ارزش دلار در بازار داخلی را به بالای ۲۴ هزار تومان ببرد.

در روزی که قیمت دلار پنجمین رشد متوالی خود را تجربه کرد، سکه تمام بهار آزادی نه تنها افزایش خاصی را به ثبت نرساند که ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. عده‌ای باور داشتند، افت قیمت سکه در بازار آزاد به‌دلیل پایین بودن ارزش آن در بورس کالا بود.

با این حال، به‌نظر می‌رسد معامله‌گران بزرگ سکه بالای مرز ۱۰ میلیونی محتاط‌تر از قبل رفتار می‌کنند و در انتظار یک اصلاح قیمت هستند. چرا که در بورس کالا، به‌دلیل محدود شدن دامنه نوسان به یک درصد امکان رشد قیمت و رسیدن به بازار نقدی به‌نظر کمی دشوارتر می‌رسید.

در حالی‌که دیروز سکه امامی کاهش پیدا کرد، هر گرم طلای ۱۸ عیار به بالای مرز یک میلیون تومان رفت و با افزایش ۲۱ هزار تومانی به بهای یک میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. با این رشد میزان بازدهی گرم طلا از ابتدای سال به حدود ۷۰ درصد رسید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: دلار بازار ارز قیمت روز دلار قیمت یورو باور داشتند معامله گران هزار تومان بازار ارز نرخ سود عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۶۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟

بررسی‌های به عمل آمده از بازار ارز غیر‌رسمی تهران در هفته‌ای که گذشت گویای آن است که نرخ دلار آزاد در هفته نخست اردیبهشت ۲.۸۳ درصد کاهش یافته است. از بین رفتن ریسک‌های سیاسی در اخبار سبب شده حجم تقاضای بازار آزاد کاهش یابد. از سوی دیگر مال‌دار‌ها نیز با ترس از تشدید روند کاهشی، اقدام به فروش دارایی‌های خود کرده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، بازار ارز و طلا در هفته‌ای که گذشت افت نرخ نسبتا قابل توجهی را تجربه کرد. در حالی که قیمت هر برگ دلار آزاد در بازار روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین ماه در کانال ۶۵ هزار تومانی معامله می‌شد، قیمت این ارز در روز‌های پایانی هفته نخست اردیبهشت در کانال ۶۳ هزار تومانی ثبت شد. این در حالی است که سکه طلا در روند کاهشی دلار را پشت سر خود قرار داده و در همین مدت زمان ۵.۵۶ درصد افت کرده است. تحلیلگران بازار تهران عامل این روند کاهشی بازار را در پارامتر‌های سیاسی دنبال می‌کنند.

به عقیده این افراد رشد قیمتی که بازار در هفته‌های اخیر تجربه کرده بود، پشتوانه معاملاتی نداشت و صرفا با تشدید هیجانات اتفاق افتاد. در نتیجه در زمان تخلیه این هیجانات، حمایت محکمی در بازار مشاهده نمی‌شود و افت نرخ به راحتی صورت می‌پذیرد. از سوی دیگر همراه شدن فروشندگان در بازار این روند را تشدید می‌کند. بسیاری از افرادی که در روز‌های هیجانی بازار اقدام به خرید ارز در نرخ‌های بالا کردند، اکنون با هدف ضرر کمتر اقدام به عرضه دارایی‌های خود کرده و افت سطح تقاضا در کنار افزایش سطح عرضه به تشدید روند کاهشی دامن می‌زند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمان انتشار نخستین ریسک‌های سیاسی قیمت شاخص ارزی در کانال ۶۱ هزار تومانی معامله می‌شد. در نتیجه برخی از فعالان بازار معتقدند که اگر کلیه هیجانات از بازار تخلیه شود امکان حضور مجدد نرخ اسکناس آمریکایی در کانال مذکور وجود دارد.

سکه جا زد، دلار ادامه داد

روند بازار‌های ارز و طلا در روز پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت متضاد بود. دلار آزاد که در راستای روند کاهشی جدید خود در بازار روز چهارشنبه به رقم ۶۴ هزار تومان رسیده بود، بازار پنج‌شنبه را نیز با افت نرخ پشت سر گذاشت و در این روز حدود ۵۵۰ تومان کاهش یافت تا در رقم ۶۳ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شود.

گفتنی است که آخرین روز حضور دلار در این نرخ ۲۱ فروردین بود. اما برخلاف روند کاهشی دلار، قیمت شاخص‌های طلایی بازار تهران در روز‌های پایانی هفته گذشته افزایشی بود. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در بازار پنج‌شنبه با رشد ۵۰۰ هزار تومانی به رقم ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه طلا نیز در این روز رشدی ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در رقم ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

به عقیده برخی از تحلیلگران بازدهی‌های هفتگی منفی ۵.۵۶ درصدی سکه و منفی ۲.۸۳ درصدی دلار، این اصلاح نرخ سکه را توجیه می‌کند. البته نوسانات طلای جهانی را نیز می‌توان دیگر عامل تغییر روند بازار سکه دانست.

دیگر خبرها

  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟