Web Analytics Made Easy - Statcounter

نگاهی به طرح‌ها و لوایح مهمی که هفته گذشته در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه ۲۲ تیر ۹۹ جلسه علنی خود را برگزار کرد. در این جلسه که به ریاست امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس برپا شد اولین هفته‌ای بود که نمایندگان به صورت جدی وارد فضای قانون گذاری کشور شده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ابتدا رئیس جلسه به سالگرد حادثه مسجد گوهر شاد اشاره کرد و اظهار داشت: این قیام در دفاع از حیثیت زن مسلمان ایرانی بود و ملت ایران همواره برای حفظ هویت ملی و دینی خود در قرن‌های متمادی مجاهدت‌های فراوان کرده است. در ادامه نمایندگان به دستور هفتگی خود پرداختند اولین دستور جلسه مجلس بررسی دو فوریت طرح افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی بود. از این رو نمایندگان مجلس با این دو فوریت موافقت کردند و طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شد تا به جزئیات این طرح رسیدگی شده و در صحن علنی بعدی به مجلس بیاید.
اقدام بعدی نمایندگان مجلس اصلاح موافقت نامه بین ایران و هند براساس موازین اسلامی بود. مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح تبصره ۱ ماده ۱۱ لایحه موافقتنامه بین ایران و دولت جمهوری هند به ‌منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد به‌انضمام پروتکل الحاقی با ۲۰۱ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.   آزادی خواه: معاهده با چین را نگذارید برجام دوم شود در آخرین ساعات صحن علنی، نمایندگان مجلس با ادامه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۸۷ تا زمان بررسی و لازم‌الاجرا شدن قانون جدید موافقت کردند. در این نشست نمایندگان مجلس درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین اظهارنظر‌هایی می‌کردند که یکی از این افراد احد آزادی خواه نماینده ملایر در مجلس بود وی در اخطار اصل ۷۷ قانون اساسی یادآور شد: امروز معاهده مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین در حال اجرا است و این در حالی است که نمایندگان مجلس از این موضوع اطلاع نداشتند که بر اساس قانون اساسی این تخلف محسوب می‌شود.
این نماینده مجلس تأکید کرد: اصرارم بر این است که بررسی محتوای این معاهده باید در دستور کار مجلس قرار گیرد و از مسئولان و وزرا دعوت شود تا در این زمینه پاسخگو باشند و این موضوع از نان شب واجب‌تر است چرا که نباید اجازه دهیم برجام دوم اتفاق بیفتد ضمن اینکه این حق نمایندگان است که در جریان این موضوع قرار گیرند.
نکته مهمی که در این روز وجود داشت به صدا در آمدن زنگ اتمام صحن علنی در ساعت ۱۰ صبح بود علت این اتفاق دیدار نمایندگان جدید الورود مجلس یازدهم با رهبر معظم انقلاب بود که از طریق ویدیو کنفرانسی برگزار می‌شد.   صحن علنی مجلس در روز چهارشنبه شلوغ‌ترین روز مجلس یازدهم در روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه رقم خورد. ابتدا در این جلسه که به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار می‌شد یاد و نام عیسی جعفری، نماینده فقید مردم بهار و کبودرآهنگ استان همدان که به واسطه بیماری کرونا جان خود را از دست داده بود زنده نگاه داشته شد. در ادامه جلسه کاندیدا‌های ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی معرفی شدند که در طی رای‌گیری حجت الاسلام نصرالله پژمانفر با اکثریت آرا به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود انتخاب شد.   مخالفت نمایندگان با اصلاح آئین نامه داخلی در ادامه، نمایندگان مجلس به بررسی طرح کاهش و افزایش ظرفیت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در آئین نامه داخلی پرداختند. نمایندگان موافق اصلاح آئین نامه داخلی مجلس بر تغییر تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی با هدف تعیین تکلیف عضویت نمایندگان بلاتکلیف در کمیسیون‌ها و کمیسیون قضایی که به حدنصاب نرسیده است، تاکید داشتند که در نهایت مجلس با این طرح مخالفت کرد.
در جریان بررسی این طرح جنجال‌هایی در صحن علنی مجلس به وجود آمد. در این رابطه الیاس نادران در تذکری به هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: در طرح اصلاح تبصره ۱ ماده ۳۸ آیین نامه، به هیات رئیسه اختیار داده شده تا به تعدادی که بخواهد سقف کمیسیون‌ها را کاهش یا افزایش دهد؛ تعداد و کمیسیون‌های آن نیز معلوم نیست.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیات رئیسه در گذشته با استناد به تبصره ماده ۳۶ مصوبه‌ای را با ۴۱ بند تصویب کرده تا نمایندگان را به عضویت کمیسیون‌های مختلف درآورد.
وی افزود: ۶ نفر را به کمیسیون برنامه و بودجه آوردند که مشاغل آن‌ها هیچ ارتباطی به کمیسیون برنامه و بودجه ندارد، در بقیه کمیسیون‌ها نیز همینطور است. هیات رئیسه با وجود سوگند خوردن برای رعایت بی طرفی، این ۴۱ بند را با هدف خاص تعیین کرده تا این افراد را به عضویت کمیسیون‌های مختلف درآورد.
نادران اظهار کرد: اکنون هیات رئیسه با این سابقه می‌خواهد کف و سقف کمیسیون‌ها را با هر ترتیبی که خودش خواست و هر کمیسیونی که تشخیص داد، تعیین کرده و اختیاراتش را افزایش دهد.
قالیباف در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: این تذکر وارد نیست، زیرا هنگامی که فرآیند شکل گیری کمیسیون‌ها را شروع کردیم، آیین نامه روشن بود و دستورالعملی را در پیوست داشت که در آن دستورالعمل اگر بنا بود اصلاحی انجام شود، شعب و هیات رئیسه می‌توانستند این دستورالعمل را طبق مقررات اصلاح کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر مبنای پیشنهادی که در طرح اصلاح تبصره ۱ ماده ۳۸ آیین نامه، کمیسیون مربوطه تصویب کرده که اکنون در صحن مطرح شده، موافقان و مخالفان صحبت می‌کنند و هر تصمیمی که مجلس بخواهد اتخاذ می‌شود و خلاف آیین‌نامه اقدامی نشده است.   موافقت مجلس با کلیات طرح اخذ مالیات از خانه های خالی دستور بعدی نمایندگان مجلس بررسی کلیات طرح دوفوریتی افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی -روز یکشنبه با دوفوریت این طرح موافقت کرده بودند- بود. ابتدا سه تن از مخالفین و سه تن از موافقین این طرح نظرات خود را بیان کردند. موافقان طرح افزایش نرخ مالیات بر خانه‌های خالی معتقد بودند اجرای این طرح و عرضه ۲.۵ میلیون واحد خالی به بازار قیمت مسکن را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد و در مقابل نمایندگان مخالف معتقد بودند افزایش نرخ مالیات از خانه‌های خالی بدون پیش بینی سازوکار‌های مناسب، موجب آشفتگی بیشتر بازار در این حوزه می‌شود اما در نهایت مجلس به کلیات این طرح رای مثبت داد ولی نکته‌ای که در بررسی کلیات این طرح مطرح شد برداشتن دو فوریت این طرح بود که باز نمایندگان مجلس با تک فوریتی شدن این طرح مخالفت کردند و این طرح برای بررسی نهایی به کمیسیون اقتصادی ارسال شد.
اقدام بعدی نمایندگان مجلس انتخاب اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بود که با موافقت نمایندگان مجلس آقایان، موسی غضنفرآبادی، حسن شجاعی علی آبادی، مصطفی طاهری، محمدرضا دشتی، محمدمهدی مفتح و محمد سرگزی را به عنوان اعضای این هیئت انتخاب کردند.
همچنین نمایندگان با تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال مخالفت کردند و در نهایت مجلس سید شمس الدین حسینی و محمدحسین حسین زاده بحرینی را به عنوان اعضای ناظر بر شورای پول و اعتبار انتخاب کرد.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس یازدهم صحن علنی مجلس دستورکار مجلس شورای اسلامی افزایش نرخ مالیات نمایندگان مجلس خانه های خالی هیات رئیسه کمیسیون ها آیین نامه صحن علنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۷۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید/ ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی

۸ اردیبهشت مصادف است با سالروز شهادت خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی؛ خلبان نامداری که رکورددار بیشترین ساعت پرواز جنگی با بالگرد در جهان است.

به گزارش ایسنا، قسمتی از مستند «در لباس سربازی» درباره ماجرای حضور آیت‌الله خامنه‌ای در خانه این شهید را که در فضای مجازی دست ببه دست می‌شود، ببینید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جدول هفتم بودجه ۱۴۰۳ مربوط به حقوق و مزایا رد شد
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۵ درآمد‌های بودجه ۱۴۰۳
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • قالیباف: جداول بودجه برای نخستین بار به رای گذاشته می‌شود
  • ۴۰ نفر از معلمان زنجانی با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • ببینید/ ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی