Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@14:10:20 GMT

موزه شیخ شیپور

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۴۷۲۵۹

موزه شیخ شیپور

در زمان قاجار شغل برخی از لوطی‌ها سرگرم کردن مردم، شادی آفرینی و معرکه‌گیری بود. شیخ حسن معروف به شیخ شیپور ملقب به امین العلما از لوطی‌هایی بود که در دربار ناصری و مظفری روزگار می‌گذراند و تا زمان احمدشاه نیز در قید حیات بود.

در زمان قاجار شغل برخی از لوطی‌ها سرگرم کردن مردم، شادی آفرینی و معرکه گیری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیخ حسن معروف به شیخ شیپور ملقب به امین‌العلما از لوطی‌هایی بود که در دربار ناصری و مظفری روزگار می­‌گذراند و تا زمان احمدشاه نیز در قید حیات بود. در گزارش‌های تاریخی آمده بخشی از درآمدش صرف کمک به نیازمندان و فقرا می­‌شد و در ماه رمضان مجلس قرائت قرآن دائر می­‌کرد. شیخ شیپور صدایی بلند و رسا داشت، با دهانش صداهای مختلف را تقلید می­‌کرد و مانند شیپورزن­‌ها شیپور می‌­زد. وجه تسمیه نامش هم به همین دلیل است.

برخی منابع تاریخی از شیخ شیپور با عنوان دلقک و بذله گو یاد کرده ­اند ولی مسئله­ ای که شیخ شیپور را با تاریخ موزه در ایران گره می زند، راه‌اندازی موزه­ای در اندرونی خانه‌اش در تهران است. درباره موزه شیخ شیپور منابع بسیار اندکی وجود دارد. مهدی بامداد در کتاب شرح حال رجال ایران می‌­نویسد: «موزه مفصل و دیدنی داشت که چیزهای گوناگون در آن موجود بود و با هر یک از اسباب های موزه خویش، نوای مخصوصی در می­ آورد و حضار را می خنداند و می­ رقصاند.»

محمدعلی فروغی در یادداشت­‌های خود به چیزهای عجیب و غریبی مانند کفش‌­های مندرس، کلاه و لباس کهنه اشاره می­‌کند که در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده بود. فروغی تعجب خود را اینچنین بیان می­‌کند: «از طرف دیگر چیزهای عجیب و غریب هم بود که مرا به یاد موزه شیخ شیپور می ­آورد... هیچ معلوم نیست به چه مناسبت ضبط کرده­ اند، چه نظیر آنها هر روز در مزبله ­های همه جا پیدا می شود. مگر اینکه بگویم از بابت زمان و مکان اهمیت داشته».

در دوران قاجار جوانمردی و مردم ­داری از صفات لوطی‌ها به شمار می‌­رفت. از اواسط دوره ناصری گرایش معرکه گیری برای مردم و نمایش­‌های مردمی در نسبت معرکه­ گیری­های درباری بیشتر شد و در شهرها و روستاها رواج یافت.  حتی تا زمانی نه چندان دور، نمایش­ های لوطی ها در برخی شهرها و روستاهای ایران معمول بود. نام موزه و احوال موزه ­های فرنگ نیز در اخبار روزنامه‌­های آن روزگار ایران منعکس می­ شد و سبب آشنایی مردم با ماهیت موزه بود. این موارد زمینه­‌ای مساعد را برای ظهور موزه شیخ شیپور به وجود آورد. از سوی دیگر چه بسا شیخ حسن به دلیل مراودات و رفت و آمدی که در ارگ سلطنتی داشت از موزه مخصوص ارگ هم دیدار کرده بود. در نهایت، ابتکار و خلاقیت او در بهره ­برداری از اسباب و وسایل دم ­دستی برای سرگرم کردن مردم تحت عنوان «موزه» قابل توجه است. بدان معنا که او از موزه به مثابۀ پدیده ­ای جدید برای معرکه­ گیری استفاده می­ کرد.

در آن دوران تعریف موزه تحت تأثیر مدرنیته، همچنان به معنای «اتاق های شگفت انگیز» بود. با این حال موزه شیخ شیپور را می‌توان موزه­ای برآمده از بستر اجتماعی دوره قاجار دانست که احتمالاً کنایه ­ای طنز­آمیز به موزه مخصوص ناصرالدین شاه بود. اشیاء و اسباب موزه شیخ شیپور بیشتر عجیب و سرگرم کننده بودند تا ارزش تاریخی، هنری و یا مالی داشته باشند. افزون بر شادی آفرینی و سرگرم کردن مردم، شیخ شیپور در جایگاه یک مفسر و راوی، وجهی از اشیاء را در ارتباط با (شخصیت) خود و مخاطب تفسیر و روایت می ­کرد که تا آن زمان و حتی سال ها بعد از آن نیز، در تجربه های موزه ­داری ایران سابقه نداشته است. به دیگر سخن، شیخ شیپور در بستر سنت معرکه گیری ایرانی و بذله گویی ارتباطی منسجم و پویا میان خود، تماشاچیان و اشیاء به وجود می ­آورد و تجربه­‌ای خاطره انگیز را برای مخاطبان رقم می­‌زد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: موزه محمد حکمت موزه شناس سرگرم کردن مردم معرکه گیری لوطی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۷۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وحید زمان زاده افزود: در صورت خلا مراکز درمانی از نیروهای پرستاری، این مساله لطمه بزرگی بر پیکره سلامت کشور وارد خواهد آورد، مصداق این‌موضوع، افزایش استعفای پرستاران از مراکز درمانی است که به طور مستقیم سلامت مردم را نشانه گرفته است.

بیشتر بخوانید: لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران به کجا رسید؟

وی گفت: امروز ضروت توجه به خواسته های پرستاران، از مرز درخواست های شخصی یا پیگیری های صنفی در سازمان نظام پرستاری و سایر نهادهای پرستاری عبور کرده و در صورت ادامه این شرایط بحرانی، سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

زمان زاده افزود: تنها راه بازگشت و ترغیب پرستاران جهت ماندگاری در مراکز درمانی، فارغ از بوروکراسی های اداری، توجه اورژانسی به مشکلات معیشتی و قانونی پرستاران به صورت ویژه و آن طور که مورد نظر قانون و خود پرستاران در زمینه های مختلف مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، فوق العاده خاص با بالاترین ضریب، تبدیل وضعیت و…، است.

وی خاطر نشان کرد: باید مسئولین در قوای سه گانه برای حفاظت از سلامت و رفاه مردم که بنیادی ترین هدف حاکمیتی است، پرستاری را به صورت اختصاصی در نظر بگیرند چرا که در صورت عدم تغییر نگرش ها نسبت به مقوله پرستاری و مراقبت، دچار بحران بزرگی در حوزه سلامت خواهیم شد و تاخیر در این موضوع عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت که مسئولان خدوم در دولت باید جوابگوی آن باشند.

زمان زاده افزود: امیدوارم دلسوزان نظام‌سلامت چشمان خود را شسته و با یک نگاه منطقی تر و معقولانه تر به مساله مسائل رفاهی و معیشتی پرستاران که از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران می باشد، ورود نمایند زیرا آیندگان اعمال ما را به بهترین شکل، تحلیل خواهند کرد و این آینده خیلی دور نیست.

کد خبر: 1228954 برچسب‌ها پرستار

دیگر خبرها

  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد پیامک/ نخستین متن پیامکی تبریک کریسمس بود
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد پیامک/ اولین متن پیامکی تبریک کریسمس بود
  • افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است
  • تکراری‌ترین نیمه‌نهایی اروپا با معرکه مونیخ
  • اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! (+عکس)
  • از استقلال و پرسپولیس تا هوادار و پیکان/ شیپور جنگ برای سهمیه آسیایی
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • تصاویری از اجساد سالم؛ راز مومیایی خود به خود مردگان در یک منطقه چیست؟ (۱۶+)
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان