Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عفاف و حجاب این روزها که سالروز اتفاق تاریخی مسجد گوهرشاد و تصمیم تاریخی رضاخان مبنی بر کسف حجاب است بحثش داغ شده و دوباره نظرات مختلف درباره آن در فضای مجازی با هشتگ‌های مختلف پیش کشیده شده است.

البته انچه اهمیت دارد این است که باید پذیرفت در این سال‌ها کار فرهنگی درباره این موضوع عملا صورت نگرفته فقط حرف و سخن بوده که برنامه‌ها و اسنتاد پرطمطراق مسئولان را دربرمی‌گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان و کارشناسان این حوزه نظرات کارامد و مفیدی دارند که متاسفانه بیشتر آنها یا وقعی نهاده نمی‌شود یا فقط در حد شنیدن با انها برخورد می‌شود.

معصومه ذبیجی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به وضعیت حجاب و عفاف در جامعه و دانشگاه‌ها بیان کرد: متاسفانه دانشجویان و جوانان از لحاظ اعتقادی در حوزه حفظ حجاب دارای ضعف هستند که بخش اعظم آن به کم‌کاری مسئولان و سیاست‌گذاران فرهنگی کشور مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه حجاب و عفاف مصونیت برای دختران و زنان ایجاد می‌کند، گفت: در حال حاضر دختران به خوبی متوجه شدند که آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد در سایه حجاب خنثی شده و به آنها آسیب کمتری وارد می‌کند.

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه رعایت حجاب و عفاف باید بر اساس باور باشد و نه از روی مصلحت اندیشی گفت: دانشجویان زمانی که متوجه بشوند استادان خانم براساس اعتقادات دینی حجاب را رعایت می‌کنند بیشتر و بهتر جذب حجاب و عفاف می‌شوند.

اقدامات متولیان فرهنگی برای ارتقا حجاب کافی نیست

وی استادان را الگوی دانشجویان دانست و گفت: دانشجویان به ویژه در مقطع کارشناسی که سن‌ کمتری دارند، از استادان الگوبرداری رفتاری، اعتقادی و کلامی می‌کنند. اگر استادان به گزینش صحیح وارد محیط دانشگاه شوند و صلاحیت لازم را داشته باشند قطعا می‌توانند الگوهای موفقی برای دانشجویان باشند.

ذبیحی با بیان اینکه اقدامات که متولیان فرهنگی در جامعه و دانشگاه برای ارتقای حجاب و عفاف انجام می‌دهند کافی نیست، گفت: حفظ حجاب و عفاف در کشور باید تبدیل به یک فرهنگ شود که این فرهنگ ابعاد مختلفی دارد. پوشش مناسب بر اساس موازین اسلامی بخشی از این عفاف است. مسئولان تنها با تکیه بر حفظ پوشش دختران نمی‌توانند عفاف را ارتقا دهند.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: مسئولان دولتی یا سایر قوا زمانیکه خود درگیر فساد و دروغ گویی به مردم هستند، نمی‌توانند اعتماد مردم را جلب کنند در نتیجه مردم به ویژه دختران در اثر بی‌اعتمادی حرف آنها را نیز قبول نمی‌کنند. مردم در اثر دلزدگی و بی‌اعتمادی بسیاری از قوانین کشور را مورد پذیرش قرار نمی‌دهند به عنوان مثال حجاب را امری اجباری می‌دانند و با اکراه رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مردم در اثر فشارهای اقتصادی حتی توانایی اداره زندگی خود به صورت آبرومند را ندارد در چنین شرایطی اگر به آنها بگوییم که به اجبار باید حجاب را رعایت کنند مشخص است که نتیجه سوء دارد. در چنین شرایطی راهکارهای فرهنگی نتیجه بهتری از اقدامات قهری دارد.

زیرساخت‌های لازم برای امنیت دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها فراهم نیست

ذبیحی با بیان اینکه برخوردهای نادرست با دختران که حجاب مناسبی ندارند بیشتر آنها را از حجاب و دین دور می‌کند، گفت: باید برای دختران و دانشجویان باور به حجاب و عفاف را ایجاد کرد که در زندگی اجتماعی این حجاب چقدر می‌تواند به آنها سود برساند.

عضو بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: متاسفانه در دانشگاه‌های کشور فضای وجود ندارد تا دانشجویان دختر با امنیت و خیال راحت استراحت کنند. چرا نباید مکانی باشد تا دانشجویان دختر زمانی که طولانی مدت از روسری و مقنعه استفاده می‌کنند در آن مکان با خیال آسوده حجاب خود را بردارند و قدری استراحت کنند؟ قطعا نمازخانه مکان مناسبی برای استراحت دانشجویان نیست.

وی با تاکید بر اینکه فضایی برای آرامش دانشجویان و استادان خانم باید مهیا شود، گفت: مسئولان اگر تنها به حفظ حجاب در دانشگاه تاکید کنند اما زیرساخت‌های لازم برای تفکیک دانشجویان دختر و پسر به وقت استراحت را مهیا نکنند در عمل این توصیه‌ها یا دستور العمل‌ها بی‌فایده است.

انتهای پیام/

300 / 320 حجاب و عفاف فرهنگ رعایت حجاب فشارهای اقتصادی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: حجاب و عفاف فرهنگ رعایت حجاب فشارهای اقتصادی دانشجویان دختر حجاب و عفاف دانشگاه ها حفظ حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۷۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های شاد ویژه «دهه کرامت» در استان سمنان برگزار شود

حجت الاسلام مرتضی مطیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به برگزاری نشست های هماهنگی برنامه های دهه کرامت، تاکید کرد: برگزاری برنامه های شاد و مفرح همراه با نشاط اجتماعی در دستور کار مسئولان و دست اندرکاران مراسم دهه کرامت قرار گیرد.

وی به آثار تبیینی و تربیتی و معنوی برنامه های دهه کرامت بر روی نسل جوان و آتیه ساز ایران اسلامی اشاره کرد و افزود: همایش ویژه دختران در ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در دهه کرامت برگزار شود.

امام جمعه سمنان همچنین خواستار تبیین حجاب و عفاف و سیره حضرت معصومه (س) برای دختران شد و تاکید کرد: از فرصت برنامه های دهه کرامت برای ترویج فرهنگ حجاب و الگو سازی برای دختران استان بهره گیری شود.

مطیعی ضمن بیان اینکه ابراز رضایت مردم از اجرای طرح نور در جامعه بسیار ارزشمند است، گفت: دهه کرامت فرصت خوبی است تا مردم ما بتوانند حمایت خودشان را از اجرای طرح نور اعلام دارند.

وی دهه کرامت را زمان خوبی برای بزرگداشت فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه به خصوص بین نسل جوان دانست و تاکید کرد: تبیین اهمیت حجاب و عفاف محور برنامه های دهه کرامت به خصوص برای نسل آینده ساز استان سمنان باشد.

کد خبر 6092817

دیگر خبرها

  • پایتخت معنوی ایران هم صدا در حمایت از طرح حجاب و عفاف
  • نیروی انتظامی یک نیروی خستگی ناپذیر است
  • حجاب و عفاف یک مقوله فرهنگی و سیاسی است
  • حجاب مانعی برای پیشرفت نیست
  • خشم مردمی از برداشتن حجاب یک دانشجوی معترض توسط پلیس آمریکا
  • توسل پلیس آمریکا به زور برای برداشتن حجاب زن مسلمان
  • برنامه‌های شاد ویژه «دهه کرامت» در استان سمنان برگزار شود
  • ببینید| نه قوه قضاییه لایحه عفاف و حجاب را گردن می گیرد نه دولت رئیسی!
  • لایحه عفاف و حجاب به کجا رسید؟
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر