Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، بخش محبوب کلاسیک‌های کن امسال هفدهمین دوره خود را با نمایش برخی از فیلم‌های خاطره‌انگیز و ماندگار تاریخ سینما جشن می‌گیرد. هر چند جشنواره کن ۲۰۲۰ لغو شده اما قرار است فیلم‌های برگزیده بخش‌های مختلف آن در برخی سینماهای فرانسه و دیگر جشنواره‌ها و رویدادهای مهم جهان سینما روی پرده بروند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش کلاسیک‌های جشنواره کن امسال ۲۵ فیلم بلند داستانی و هفت فیلم مستند حضور دارند که «شطرنج باد» محصول ۱۳۵۵ ایران یکی از آنهاست. اصلانی این فیلم ۹۳ دقیقه‌ای خود را به تهیه‌کنندگی بهمن فرمان‌آرا ساخت و نکته جالب اینکه سازمان فیلم فاوندیشن مارتین اسکورسیزی به مناسبت ۳۰ سالگی خود «شطرنج باد» را در پروژه موسوم به سینمای جهان بهسازی و با همکاری سینه‌تک بولونیا برای نمایش در هفدهمین دوره کلاسیک‌های کن آماده کرده است.

فخری خوروش، محمدعلی کشاورز، اکبر زنجانپور، حمید طاعتی، آقاجان رفیعی، آنیک شفرازیان، شهره آغداشلو (در نقش کنیزک) و شهرام گلچین (شعبان) بازیگران اصلی «شطرنج باد» هستند. داستان در یک عمارت باشکوه و اشرافی در اوایل قرن بیستم می‌گذرد. خانم خانه فوت می‌کند و بازماندگان برای بالا کشیدن ارث و میراث او به جان هم می‌افتند. در پایان همه نزدیکان و خویشان خانم‌بزرگ قربانی جنگ قدرت و ثروت می‌شوند و کسی نمی‌ماند جز کنیزک.

«شطرنج باد» نخستین بار در جشنواره سه‌قاره نانت فرانسه به نمایش درآمد که آن زمان و تا سال‌ها از معتبرترین رویدادهای سینمایی در اروپا بود و حالا به بایگانی تاریخ پیوسته است. ۴۴ سال از زمان تولید این فیلم اصلانی می‌گذرد و نمایش آن در بخش کلاسیک‌های کن ۲۰۲۰ می‌تواند بار دیگر یاد مرحوم محمدعلی کشاورز را چند ماه پس از مرگ در ذهن دوستداران سینمای ایران در جهان زنده کند.

از مهم‌ترین فیلم‌های حاضر در بخش کلاسیک‌های کن ۲۰۲۰ می‌توان به «در حال و هوای عشق» وونگ کار-وای در ۲۵ سالگی و «از نفس افتاده» ژان-لوک گدار و «ماجرا» ساخته میکل‌آنجلو آنتونیونی هر دو در ۶۰ سالگی اشاره کرد. بخش دیگر به بزرگداشت فدریکو فلینی با نمایش فیلم‌های «جاده» و «روشنایی‌های واریته» اختصاص دارد. استاد برجسته سینمای ایتالیا و جهان اگر زنده می‌ماند، ۱۰۰ ساله می‌شد.

از آنجا که هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم کن امسال به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود، قرار است فیلم‌های بخش کلاسیک آن در دو رویداد دیگر به نمایش درآیند؛ در جشنواره لومیر در لیون از ۱۰ تا ۱۸ اکتبر و دیدارهای سینمایی کن از ۲۳ تا ۲۶ نوامبر.

با معرفی فیلم‌های برگزیده بخش کلاسیک‌ها، فهرست تمام آثار حاضر در بخش‌های مختلف کن ۲۰۲۰ کامل شد. پیش‌تر اسامی ۵۶ فیلم بخش‌های رسمی و رقابتی اعلام شده بود با حضور بزرگانی چون وس اندرسن، استیو مکویین، نائومی کاواسه و فرانسوا اوزون.

کد خبر 531470 برچسب‌ها سینمای جهان مارتین اسکورسیزی سینما - جشنواره کن سینمای ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینمای جهان مارتین اسکورسیزی سینما جشنواره کن سینمای ایران بخش کلاسیک کلاسیک های کن شطرنج باد کن ۲۰۲۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۴۹۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک داوودی در دیدار با شهردار گناباد با بیان اینکه بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور در خراسان رضوی است اظهار کرد: این استان از ظرفیت‌های خاصی در تولید فیلم کوتاه برخوردار است.

وی از انجمن سینمای جوانان گناباد به عنوان یکی از دفاتر موفق استان خراسان رضوی یاد کرد و افزود: این انجمن در ارزیابی های انجام شده با برخورداری از بزرگترین کارگاههای فیلمسازی کشورمان و حتی خاورمیانه در جایگاه مناسبی در فیلمسازی جهان قرار دارد.

مدیر املاک و مستغلات انجمن سینمای جوانان ایران افزود: انجمن سینمای جوانان گناباد با برخورداری از ظرفیتهای هنرمندان مستعد و توانمند و نگاه مثبت مسوولان به این جایگاه رسیده است.

داوودی با بیان اینکه انجمن سینمای جوانان ایران تنها انجمن بین المللی کشور است که فیلمهایش به جشنواره های خارجی راه می یابد، خاطرنشان کرد: توانمندی های هنرمندان و فیلمسازان ایرانی در قالب انجمن سینمای جوانان در جشنواره های مهم بین المللی و جهانی به نمایش گذاشته می شود و این ظرفیت مهمی برای معرفی فیلمسازی کشور در دنیا به شمار می شود.

گفتنی است؛ انجمن سینمای جوان گناباد که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، هم اکنون در رشته‌های آموزش عکاسی، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، تدوین، صدابرداری و صداگذاری، تصویربرداری، فیلم داستانی، مستند و تجربه گرا فعالیت می‌کند.

کد خبر 6092451

دیگر خبرها

  • اکران «اقیانوس پشت پنجره» به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • آغاز به کار سامانه و سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از ۱۷ اردیبهشت
  • ستاره لهستانی بارسلونا: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می پذیرم
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید