Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس سیستم بانکی عنوان کرد: کاهش نرخ سود سپرده در بانک‌ها باعث می‌شود که نرخ سود واقعی منفی شود و این عامل موجب می‌شود سپرده‌ها از بانک‌ها به سمت بازار‌های دیگر مانند مسکن، طلا و ارز برود و نتیجه آن هم التهابات شدیدی بود که مشاهده می‌شد. به گزارش پول نیوز، شورای پول و اعتبار روز گذشته، سقف جدید نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری بانکی را ابلاغ کرد که نشان از افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری برای سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی ۱۰ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه ۱۴ درصد، سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال ۱۶ درصد و سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال ۱۸ درصد اعلام شد.
حال سوال این است که رویکرد جدید بانک مرکزی چه تاثیری در بازار بانکی خواهد داشت و آیا می‌تواند سپرده گذاران را برای آوردن سرمایه هایشان به بانک‌ها ترغیب کند؟
درهمین رابطه ایمان اسلامیان اقتصاددان و کارشناس نظام بانکی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی یکی از مسائلی است که به صورت مستقیم در کشور ما تعیین می‌شود، بیان کرد: ابزاری که شورای پول و اعتبار از آن استفاده می‌کند و نرخ سود سپره‌های بانکی را افزایش می‌دهد، سیاست پولی مستقیم است.
وی افزود: بانک‌های مرکزی در کل دنیا، از ابزار برای اجرای سیاست‌های پولی استفاده می‌کنند که یک سری از این ابزارها، اعمال نرخ سود مستقیم همانند تعیین نرخ سود توسط بانک مرکزی در کشور ما و دیگری ابزار‌های غیر مستقیم است. ابراز‌های غیرمستقیم همانند انتشار اوراق مشارکت، نرخ تنزیل مجدد، نرخ ذخیره قانونی، اعمال نرخ به سپرده‌های بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی و ... هستند.
اسلامیان مطرح کرد: چیزی که تعیین کننده وضعیت اقتصاد کشور است، نرخ سود حقیقی است و نرخ سود حقیقی یعنی نرخ سود سپرده که از نرخ تورم کم می‌شود و بر همین اساس نرخ سود واقعی محاسبه می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در کشور‌های مختلف نرخ سود واقعی را نزدیک به صفر و منفی نگه می‌دارند و اگر نرخ تورم در کشوری ۵ درصد باشد، نرخ سود را هم ۵ درصد در نظر می‌گیرند. به عبارتی نه آنکه آنقدر نرخ سود واقعی را پایین می‌آورند که سپرده گذاران هیچ انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری نداشته باشند و نه آنقدر بالا می‌برند که تولید کنندگان انگیزه‌ای برای تولید نداشته باشند و ترجیحشان این باشد که پول را در بانک‌ها سپرده گذاری کنند.   بیشتر بخوانید:    تحقق جهش تولید با تخصیص صحیح منابع در کشور ضعف مدیریتی، عامل عقب ماندگی اقتصاد کشور
این کارشناس سیستم بانکی مطرح کرد: در سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷، نرخ سود واقعی در ایران مثبت بود. ایران بالاترین نرخ سود واقعی را در نظام بانکی جهان داشت. یعنی نرخ سود سپرده‌ها در کشور ۲۰ درصد و تورم هم تک رقمی شده بود که نتیجه آن سبب شد حجم سپرده گذاری مردم در بانک‌ها افزایش یابد و سرمایه از بازار‌های موازی دیگر خارج و وارد بانک‌ها شود.
اسلامیان عنوان کرد: کاهش نرخ سود سپرده در بانک‌ها باعث می‌شود که نرخ سود واقعی منفی شود و این عامل موجب می‌شود سپرده‌ها از بانک‌ها به سمت بازار‌های دیگر مانند مسکن، طلا و ارز برود و نتیجه آن هم التهابات شدیدی بود که مشاهده می‌شد.
این اقتصاددان افزود: افزایش نرخ سود بانکی توسط شوای پول و اعتبار کار خوبی است، زیرا که نرخ سود بانکی باید تناسبی با نرخ تورم داشته باشد و با این کار می‌توانیم امیدوار باشیم که بازار پول بیشتر تقویت شود. اقتصاد ایران بانک محور است و اگر بانک‌ها تضعیف شوند، امکان تامین مالی در کشور هم وجود نخواهد داشت.
این کارشناس سیستم بانکی اظهار کرد: پیشنهاد من این است که نرخ سود تسهیلات هم بالاتر برده شود چرا که اگر قرار باشد نرخ سود سپرده‌ها افزایش یابد، اما نرخ سود تسهیلات ثابت نگه داشته شود، عملا تامین مالی غیرممکن می‌شود یا بانک‌ها به روش‌های نامتعارف مانند سپرده گیری نقدی و... روی آورند تا حداقل نرخ سود مورد انتظارشان را کسب کنند.   گفتگو از: سحر گلی زاده

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: نظام بانکی سیستم بانکی بانک مرکزی شورای پول و اعتبار اقتصاد ایران افزایش نرخ سود بانکی سپرده سرمایه گذاری نرخ سود واقعی نرخ سود سپرده نرخ سود بانک ها سپرده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۰۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف خرید و تراکنش کارتی در پست بانک ایران افزایش یافت

امتداد - سقف تراکنش خرید از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی و مجموع تراکنش‌های خرید شخصی در کل شبکه بانکی و پست بانک ایران افزایش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، با اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر مبلغ تراکنش خرید از هر کارت متعلق به شخص حقیقی (نقدی و اعتباری) از مبلغ یک میلیارد ریال به دو میلیارد ریال و همچنین مجموع تراکنش های انجام شده کارتی در کل شبکه بانکی، روزانه از مبلغ یک میلیارد ریال به دو میلیارد ریال افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، این خدمت در پست بانک ایران نیز همزمان با شبکه بانکی کشور انجام شده است و در دسترس مشتریان بانک قرار دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • مدیر عامل بانک سینا برکنار شد
  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد
  • بزودی صدور دسته چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد
  • فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
  • مدیرعامل بانک سینا تغییر کرد/ ابدالی سرپرست شد
  • سقف خرید و تراکنش کارتی در پست بانک ایران افزایش یافت
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ معرفی ۳ استراتژی پولساز