Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@02:26:59 GMT

تحقق «جهش تولید» منوط به «جهش مهارت» است

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۲۳۹۵

تحقق «جهش تولید» منوط به «جهش مهارت» است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: برای جامه عمل پوشاندن به شعار «جهش تولید» باید «جهش مهارت» صورت بگیرد زیرا تا زمانی که مهارت افزایش پیدا نکند نباید انتظار محصول یا اجناس باکیفیت را داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، افشین رحیمی صبح امروز در اولین جلسه شورای مهارت قوچان در سالن اجتماعات شهدای دولت فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: اولین شرط برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال یعنی جهش تولید، ارتقاء، کیفیت و استاندارد بودن محصول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان  رضوی با یادآوری این مطلب که وقتی یک محصول وارد بازار می‌شود باید دارای استاندارد، کیفیت و تقاضا باشد، گفت: یکی از شاخصه‌های استاندارد بودن محصول تولید آن توسط افرادی است که از مهارت‌های لازم در آن زمینه برخوردار باشند پس نقش نیروی انسانی در کیفیت خدمات و تولید محصول مهم است.

وی با اشاره به اینکه برای جامه عمل پوشاندن به شعار سال باید در جامعه «جهش مهارت» صورت بگیرد زیرا تا زمانی که مهارت افزایش پیدا نکند نباید انتظار محصول یا اجناس باکیفیت را داشت، بیان کرد: «جهش مهارت» به این معنا نیست که آموزش چند برابر شود بلکه باید کیفیت در آموزش‌ها افزایش یابد و بازار نیز باید به این اعتقاد یعنی مهارت‌آموزی برسد.

رحیمی بابیان اینکه امروز تنها پزشکی یا مهندسی نیاز به تخصص ندارد بلکه کشاورزی هم یک تخصص است، تأکید کرد: یک کشاورز با افزایش مهارت می‌تواند برداشت در سطح را بالا برد و حتی ارتقای کیفیت محصولات تولیدی را نیز به همراه داشته باشد و این همان «جهش تولید» مدنظر مقام معظم رهبری است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که این سازمان در راستای تحقق «جهش تولید» اقدامات مؤثری را در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: برای جلوگیری از فعالیت‌های جزیره‌ای و ایجاد هماهنگی و همراهی سایر مجموعه‌ها، اقدامات مختلفی همچون راه‌اندازی قرارگاه مهارت در نیروهای مسلح صورت گرفت تا هم‌افزایی در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای صورت بگیرد.

وی با یادآوری اینکه این هم‌افزایی و هماهنگی در سایر مجموعه‌ها وجود نداشت و هر سازمان و نهادی به‌تنهایی اقدام به برگزاری آموزش‌های مختلف می‌کرد، گفت: از اواخر سال گذشته شورای مهارت در سطح خراسان رضوی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط شکل‌گرفته و به‌تبع آن در سطح برخی از شهرستان‌ها نیز اجرایی شده تا هماهنگی بیشتری در زمینه آموزش‌های مهارتی صورت بگیرد.

رحیمی با اشاره به راه‌اندازی و ایجاد مراکز تخصصی آموزش مهارت‌آموزی در شهرستان‌های خراسان رضوی با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های هر شهر، افزود: در کلات مرکز تخصصی امور دام با همکاری دامپزشکی، جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی، در تربت‌حیدریه مرکز تخصصی زعفران و در دیگر شهرستان‌های با توجه به ظرفیت‌ها مراکز تشکیل می‌شود تا آموزش‌های مهارتی در زندگی مردم هر منطقه نقش بسزایی را ایفا کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری امضاشده و اولین مرکز نوآوری جواهران و سنگ‌های قیمتی ایران در مشهد در حال راه‌اندازی است که بازار فروش محصولات نیز در تایباد و مشهد ایجاد خواهد شد تا علاوه بر آموزش و تولید بتوان عرضه نیز داشت.

وی تصریح کرد: شرط لازم برای ورود به بازار، تحصیل و دانش کافی بوده اما شرط کافی داشتن مهارت است تا شغل و درآمد پایدار ایجاد کرده و نرخ بیکاری را کاهش داد.

برگزاری ۴۰ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی ویژه دانشجویان در قوچان

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای قوچان نیز در این جلسه بابیان اینکه آموزش‌های مختلفی در نهادها و ادارات برگزار می‌شود، گفت: متأسفانه اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت‌های لازم هستند که سال گذشته طی تعامل با دانشگاه‌های این شهرستان ۴۰ هزار نفر ساعت آموزش برگزار شده است.

سید قاسم موسوی تصریح کرد: ۱۶ هزار نفر ساعت آموزش در پادگان‌های ویژه سربازان، ۷ هزار و ۴۰۰ نفر ساعت آموزش ویژه آسیب دیدگان اجتماعی، ۱۳ هزار نفر ساعت آموزش ویژه مددجویان زندان، ۸ هزار نفر ساعت برای زنان سرپرست خانوار و ۱۹۴ هزار نفر ساعت متقاضی مهارت‌آموزی در آموزشگاه‌های آزاد بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۸۷ هزار و ۴۱۵ نفر از ساکنین مناطق روستایی این شهرستان تحت پوشش مهارت‌آموزی قرار گرفتند که این امر منجر به ایجاد اشتغال در روستاهایی نظیر آلماجق، باجگیران، امامقلی و دوغایی شده است، افزود: سنجش و ارزیابی مهارت آموختگان از وظایف این سازمان بوده که ۶۰۴ نفر طی یک سال اخیر به واحدهای صنفی و صنایع معرفی‌شده‌اند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای قوچان با تأکید بر این موضوع که امسال آموزش‌های مجازی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: توسعه آموزش در محیط کار با استفاده از ظرفیت اداره صمت و اتاق اصناف و استفاده از ظرفیت معین‌های اقتصادی نیز در سال جاری صورت می‌گیرد.

موسوی پایین آمدن سطح انگیزشی متقاضیان آموزش و کمبود مربی و مدرس را یکی از معضلات پیش روی سازمان فنی و حرفه‌ای در این شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد شورای مهارت می‌تواند بسیاری از معضلات رفع کرده و آموزش‌ها در قالب استاندارد به متقاضیان داده شود.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی صورت بگیرد

فرماندار قوچان هم بابیان اینکه مهارت و ضرورت آن یک امر اجتناب‌ناپذیر است، گفت: در حوزه تولید هم مهارت‌آموزی برای اشتغال مولد و پایدار انجام می‌شود و می‌توان به آن به‌عنوان کلیدی برای رونق تولید نگاه کرد.

هادی رجایی‌نیا تأکید کرد: باید با توجه به ساختارهای اقتصادی مهارت‌آموزی عمومی و عام صورت بگیرد اما هنوز جامعه به این باور نرسیده که نیاز به مهارت دارد زیرا داشتن دانش برای هیچ‌کس ضرر ندارد و این در کشورهای توسعه‌یافته یک اصل عمومی به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: تعامل میان دستگاه‌های مختلف باید در شورای مهارت در دستور کار قرار بگیرد تا علاوه بر هم‌افزایی از پراکندگی و جزیره‌ای عمل کردن جلوگیری شود و بهره‌وری افزایش یابد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۳

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش فنی و حرفه ای جهش تولید قوچان مهارت آموزی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان هزار نفر ساعت آموزش خراسان رضوی شورای مهارت مهارت آموزی صورت بگیرد جهش تولید جهش مهارت آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۲۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک‌میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۶۵ نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در قم ارائه شد

سید محمود عرب گفت: مهارت‌های فنی و حرفه‌ای استان قم در بخش دولتی در هشت مرکز با حضور ۳۵ مربی درون‌سازمانی و حدود ۸۰ مربی برون‌سازمانی به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.

 مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای قم  عنوان کرد: این آموزش‌ها به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر دوره در یک هزار و ۳۷۰ دوره آموزشی و ۳۶۹ حرفه آموزشی ارایه شده‌است.

او ادامه داد: ۱۰ هزار و ۹۸۱ نفر ساعت مربوط به آسیب دیدگان اجتماعی، ۶ هزار و ۷۱۶ نفر ساعت مربوط به افراد دارای معلولیت، هفت هزار و ۵۲۵ نفر ساعت مربوط به پناهندگان و اتباع خارجی، ۳۸ هزار و ۷۹۹ نفر ساعت مربوط به دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ۱۰۴ هزار و ۸۷۴ نفر ساعت مربوط به دانش آموزان و ۵۳ هزار و ۹۹۱ نفر ساعت مربوط به دانشجویان بوده‌است.

به گفته عرب، ۷۶ هزار و ۹۴ نفر ساعت مربوط به زنان خانه‌دار، ۷۲ هزار و ۵۰۵ نفر ساعت مربوط به زنان سرپرست خانوار، ۱۳۷ هزار و ۶۰۷ نفر ساعت مربوط به زندانیان، ۵۳ هزار و ۴۷۳ نفر ساعت مربوط به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی، ۱۰۷ هزار و ۶۸۰ نفر ساعت مربوط به ساکنان مناطق روستایی، ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ نفر ساعت مربوط به سربازان وظیفه، ۱۴۸ هزار و ۹۳۷ نفر ساعت مربوط به بنگاه‌های اقتصادی و ۱۱ هزار و ۶۵۹ نفر ساعت مربوط به عشایر می‌باشد.

 مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای قم  گفت: همچنین ۶ هزار و ۱۸۶ نفر ساعت مربوط به کودکان کار و خیابانی، ۷۱۶ هزار و ۶۹۸ نفر ساعت مربوط به متقاضیان مهارت‌آموزی، پنج هزار و ۵۲۰ نفر ساعت مربوط به مشمولان بیمه بیکاری و ۴۲ هزار و ۵۲۳ نفر ساعت مربوط به معتادان بهبود یافته‌است.

 مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای قم  یادآورشد: از مجموع ۱۹ گروه هدف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور، به ۱۸ گروه هدف در استان قم، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارایه می‌شود؛ گروه هدف ساکنین مناطق محروم مرزی در استان قم، مصداق ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • دیپلماسی مهارت یکی از راهبردهای کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • حمایت بسیج سازندگی از مهارت آموختگان آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان
  • تشکیل بانک اطلاعاتی به منظور ترویج اشاعه کارآموزی در مازندران
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • مهارت آموزی ۱۵۰۰ بانوی بیرجندی در رشته‌های فنی و حرفه‌ای
  • یک‌میلیون و ۷۱۹ هزار و ۵۶۵ نفر ساعت آموزش فنی و حرفه‌ای در قم ارائه شد