Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-07@16:13:10 GMT

مزایا و مضرات مصرف بیکینگ پودر

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۳۲۸۳

مزایا و مضرات مصرف بیکینگ پودر

بیکینگ پودر (Baking Powder) یک عامل ورآورنده شیمیایی رایج است که برای پف کردن، سبک شدن و اسفنجی شدن بافت، در بسیاری از کیک‌ها و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیکینگ پودر چیست؟

پودر قنادی یا بیکینگ پودر (به انگلیسی: Baking powder) نوعی عامل ورآورنده است که از مخلوط کردن یک باز (کربنات یا بیکربنات) با یک اسید ضعیف تهیه می‌شود و برای ورآمدن خمیر و حجم دادن و اسفنجی شدن انواع نان و کیک استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که بکینگ پودر یک نوع باز است، به محض مخلوط شدن با مایعاتی که خاصیت اسیدی دارند، موجب آزاد شدن گاز دی اکسید کربن می‌شود که باعث ورآمدن خمیر و ایجاد حجم در نان یا کیک می‌شود.

پودر پخت یک ماده ترکیبی شیمیایی است که برای پخت استفاده می‌شود. ارزان است و ماندگاری بالایی دارد. پودر پخت شامل سه ماده است: یک اسید، یک پایه و یک ماده بافر. این ترکیب با ترکیب این سه ماده به نسبت‌های منحصر به فرد و سپس بسته بندی آن‌ها ساخته شده است.

مارک‌های مختلف پودر بیکینگ از فرمول‌های مختلفی استفاده می‌کنند و همه از ترکیب یکسان به عنوان اسید استفاده نمی‌کنند. اما یکی از اسید‌هایی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرد، کرم تارتار است، ماده‌ای که می‌توانید در بخش ادویه یا پخت تقریبا هر فروشگاه مواد غذایی خریداری کنید. بنابراین، تا زمانی که جوش شیرین و کرم تارتار داشته باشید، می‌توانید پودر بیکینگ خود را تنها در چند ثانیه تهیه کنید.

انواع مختلف بکینگ پودر

پودر‌های تک کاره و دو کاره وجود دارند. بیشتر پودر‌های پخت تجاری دو حالته هستند، زیرا به محض جمع شدن مواد مرطوب و مواد خشک، مقداری از گاز خود را آزاد می‌کنند و سپس گرمای اجاق گاز یا کباب باعث آزاد شدن بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که باید بگذارید خمیر کیک پنکیک شما ۲۰ دقیقه استراحت کند تا تکه‌ها حل شود.

اگر پودر بیکینگ خانگی درست می‌کنید، فقط یک ترشح گاز در هنگام مخلوط کردن مواد وجود دارد، نه هنگام پخت و پز. این بدان معناست که شما مجبور نیستید اجاق گاز را بنشینید. در عوض، پس از مخلوط کردن آن، باید آنرا فوراً داخل اجاق گاز قرار دهید. بنابراین، پودر بیکینگ خانگی بهتر است برای نان سریع و کلوچه و مانند آن، به جای کلوچه یا وافل. این کار هنوز هم برای پنکیک و وافل کار می‌کند، اما شما اجازه می‌دهید تا اجازه دهید خمیر در هنگام پخت و پز بنشیند.

مواد لازم برای بیکینگ پودر:

جوش شیرین ۱/۴ پیمانه (۱۳۰ گرم)
نشاسته‌ی ذرت ۴/۱ پیمانه (۲۷.۵ گرم)
کرم تارتار ۲/۱ پیمانه (۸۱ گرم)

طرز تهیه بیکینگ پودر:

مواد را الک کنید. این کار باعث می‌شود که هوای بین پودر‌ها از بین بروند و توده‌ای در مخلوط شما ایجاد نشود و همه مواد تشکیل دهنده به طور کامل ترکیب شود. مواد را مخلوط کنید. با استفاده از یک همزن دستی همه‌ی مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.

بیکینگ پودر خود را در ظرفی در دار نگهداری کنید. تا رطوبت وارد ظرف نشود شما می‌توانید از این پودر به مدت ۷ تا ۱۰ هفته استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بکینگ پودر به میزان کم تهیه کنید می‌توانید از این میزان استفاده کنید. ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین، ۱ قاشق چایخوری نشاسته‌ی ذرت و ۲ قاشق چایخوری پودر کرم تارتار.

پودر پخت یا بکینگ پودر، غیر سمی است و طعم کمی تلخ دارد. نباید آن را به شکل پودر خورد. این ساخته شده است تا با سایر مواد مخلوط شود.

کاربرد بکینگ پودر:

بیکینگ پودر برای موادی که نیاز به پخت طولانی دارند مصرف می‌شود و تلخی کم‌تری نسبت به جوش شیرین دارد.

عمر مفید این ماده بین ۶ تا ۱۲ ماه است و باید درجای خشک، خنک و در ظرف بسته نگهداری شود.

اگر زمانی که یک قاشق مربا خوری، بکینگ پودر را در نصف لیوان آب جوش می‌ریزیم، مخلوط بجوشد، بکینگ پودر قابل استفاده است.

نگهداری از پودر بکینگ پودر:

پودر بیکینگ را باید در یک ظرف در دار در یک مکان تاریک و خشک نگه دارید. به تاریخ انقضا توجه کنید. هنگامی که پودر بیکینگ از تاریخ خود گذشته است، می‌توانید از آن به عنوان جوش شیرین استفاده کنید. به راحتی می‌توانید تست کنید که پودر بیکینگ شما هنوز فعال است یا خیر. ۱/۲ قاشق چایخوری بیکینگ پودر را در یک فنجان بریزید و ۱/۳ لیوان آب گرم اضافه کنید. اگر این مخلوط به شدت حباب شود، پودر بیکینگ هنوز خوب است. اگر حباب شدید وجود نداشته باشد، پودر بیکینگ منقضی شده است.

تغذیه و مزایای بکینگ پودر

یک قاشق چایخوری پودر بیکینگ دارای ۵ کالری و ۱۲ درصد از مقدار توصیه شده روزانه سدیم است. این مقدار کمی کلسیم و پتاسیم را به رژیم غذایی شما می‌دهد.

مضرات بیکینگ پودر

مولد زخم‌های سخت معده و روده و تنش‌های عصبی هستند.

اثر عمیقی روی غدد تناسلی زنان دارند که سبب کوچک شدن و ناکارایی تخمک‌ها می‌شوند.

با کلسیم و آهن موجود در بدن کمپلکس تشکیل داده و از جذب این عناصر توسط بدن جلوگیری کنند و سبب بروز کم خونی و پوکی استخوان می‌شود.

به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد سدیم برای بیماران مبتلا به فشار خون مضر است.

ویتامین‌های آنزیمی را غیر فعال می‌کند.

از عطر و طعم نان کم می‌کند و سبب فطیر شدن آن می‌شود.

موجب اختلال در فعالیت آنزیم‌های گوارشی و هضم و جذب، افزایش اسیدیته معده و بیمار‌های روده‌ای می‌شود.

جالب است بدانید هم اکنون استفاده از این جوش شیرین، این ماده مضر شیمیایی ممنوع اعلام شده است!

منبع: بیتوته

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سبک زندگی پارسی خبر خانه داری قاشق چایخوری پودر بیکینگ بیکینگ پودر بکینگ پودر جوش شیرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۳۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند

ایسنا/خراسان جنوبی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای داشتن برنامه غذایی مناسب که زیان های آلودگی هوا را به حداقل برساند، حداقل ۴۰۰ گرم سبزی و میوه تازه در طی روز باید مصرف شود و سبزی‌ها را بیشتر بصورت تازه و خام مصرف کرد چرا که ویتامین‌های آن بخصوص ویتامین C بیشتر حفظ می‌شود.

سیده سمیه اصغری، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: مواد آلوده کننده هوا شامل مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن دار، هیدروکربن‌های سوخته نشده، ذرات ریز معلق، برمید سرب، سایر ترکیبات سربی و... است.

وی افزود: ازجمله گروه‌های در معرض خطر در آلودگی هوا؛ کودکان، سالمندان ، مادران باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی، ریوی است که بیشتر از افراد دیگر آسیب می‌بینند و باید امکانات لازم برای حفظ سلامت آن‌ها مهیا شود بنابراین لازم است برای مقابله با آلودگی‌ها و حفظ سلامت اعضای خانواده با برخی از موارد تغذیه‌ایی آشنا بود.

اصغری با بیان اینکه آلاینده‌های موجود در هوا با حمله به سلول‌های بدن عوارض نامطلوبی را به جا می‌گذارند، بیان کرد: در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن، سلول‌ها را از تمامی آسیب‌های بیرونی محافظت می‌کند اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش، الکل و آلودگی‌های محیط باعث می‌شوند بدن نتواند مبارزه کند در نتیجه ساختمان و عمل سلول‌های بدن توسط مخرب‌ها نظیر رادیکال‌های آزاد تخریب می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در مقابل آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که جلوی عمل رادیکال‌های آزاد را گرفته و مانع از تخریب سلول‌های حیاتی بدن می‌شوند و لذا مصرف بیشتر آنتی اکسیدان‌ها زمینه‌ایی را فراهم می‌کنند که بدن به راحتی رادیکال‌های آزاد مضر را از بین ببرد.

وی بیان کرد: عملکرد عمده ویتامین E نقش آنتی اکسیدانی دارد که این ویتامین نسبت به شرایط طبخ مقاومت بیشتری داشته که روغن‌ها (غنی ترین) منبع این ویتامین بوده که با پختن از بین نمی‌روند ولی با سرخ کردن تخریب می شوند.

اصغری افزود: روغن سویا ، روغن آفتابگردان، جوانه گندم و سایر روغن های گیاهی بوده که باید سعی شود در طبخ و فرآوری غذاها حتما" از انواع روغن‌های خوراکی گیاهی استفاده شود ضمن معرفی روغن ماهی، روغن زیتون و انواع مغزها به عنوان منابع خوب این ویتامین ولی نباید بیش از نیاز مصرف شوند زیرا در صورت مصرف بیش از حد نیاز با تولید انرژی می‌توانند منجر به اضافه وزن یا چاقی می‌شوند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه عملکرد ویتامین c  به دلیل وجود آنتی اکسیدان،  افزایش مقاومت به عفونت‌ها وافزایش جذب آهن است، گفت: این ویتامین در ‌سبزی‌ها و میوهای تازه موجود است لذا باید در برنامه روزانه حتما" از تمامی سبزی‌ها و میوه‌های فصل مصرف شود و برای کلیه افراد خانواده تاکید بر مصرف سبزی و میوه به شکل تازه درشرایط آلودگی است.

وی با بیان اینکه توصیه می شود روزانه از گروه سبزی‌ها ۳ تا ۵ واحد و گروه میوه‌ها روزانه ۲تا ۴ واحد استفاده شود، بیان کرد: هر واحد میوه برابر است با یک عدد میوه متوسط یا نصف لیوان آب میوه تازه یا یک چهارم میوه خشک و هرواحد سبزی با یک لیوان سبزی برگی (سبزی خوردن یا کاهو) یا نصف لیوان سبزی پخته یا خردشده ، یایک عدد گوجه فرنگی یا پیاز متوسط برابر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خطرات مصرف ویپ و پاد برای افراد
  • نقش تغذیه مناسب را در کنترل آسم جدی بگیرید
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • چه مواد غذایی از آسیب های آلودگی هوا محافظت می‌کند
  • گیاهان مفید برای رشد و تقویت مو‌های نازک
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • مزایا و معایب استفاده از لوله مانیسمان و لوله اسپیرال به عنوان لوله گازی چیست ؟
  • تمام خواص و مضرات ادویه کاری + طرز تهیه و ارزش غذایی
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم