Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصر ایران؛ مبینا محمدی - مدت ها پیش بعد از چندین برخورد با یکی از کسانی که به تازگی با او آشنا شده بودم سر صحبت به اینجا باز شد که رشته ی تحصیلی هر کدام مان چیست؟ متوجه شدیم که هر دویمان در دوره دبیرستان علوم انسانی را انتخاب کرده ایم؛ یادم می آید با آنکه هنوز یک سال از او فاصله ی بیشتری با کنکور داشتم تا حدودی به یک اندازه درس می خواندیم؛ سال آخری بود و از اینکه چقدر دروس حفظی انسانی برایش دشوار و مفاهیم فلسفی آزاردهنده هستند، می گفت؛ وقتی از او پرسیدم که کدام درس را بیشتر دوست دارد نیز پاسخی نداشت؛ تا اینکه گفت از همان ابتدا علاقه ای به علوم انسانی نداشته و "هنر" رشته ای است که همیشه مورد توجه اش بوده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قبل از آنکه بپرسم "پس چرا به دنبال علاقه اش نرفته؟" پیش قدم شد و از اجباری که خانواده بر او تحمیل کردند کمی گفت. در هر صورت کاملا مشخص بود که بر خلاف من که کاملا با علاقه همه ی درس ها را می خواندم، او تنها در حال گذران دوران کنکور بود و در آخر به اینکه بعد از کنکور وقت زیادی برای انتخاب مسیر آینده اش خواهد داشت دل خوش کرده بود. شرایطی که خانواده اش ایجاد کرده بودند نیز طوری بود که تنها باید در دانشگاهی سراسری آن هم فقط تهران قبول شود و لاغیر!

همان لحظه متوجه شدم او از دورانی که می گذراند هیچ لذتی نمی برد و آینده ای هم برای خود در این مسیر ترسیم نکرده است؛ اما چیزی که بیشتر من را به فکر برد مربوط می‌شد به اینکه او تنها فردی نیست که چنین شرایطی را دارد.

نوعی فشار روانی بر روی دانش آموزانی که می خواهند تعیین رشته کنند هم از طرف خانواده و هم از طرف جامعه وجود دارد که آن ها را به سمت رشته های تجربی و ریاضی، خصوصا علوم تجربی سوق می دهد. اکثرا هم تمام دنیا را در یک نقطه که پزشکی نام دارد متمرکز می کنند! تفکری که به نظر من صد در صد غلط است و برتری دادن رشته ها نسبت به یکدیگر نتیجه ای جز مسدود کردن مسیر پیشرفت بعضی دانش ها را ندارد و عدم رشد آنها در نهایت اثراتی منفی کلانی بر بنیان های جامعه خواهد گذاشت.

کم نمی شناسم افرادی را که بسیار درسخوان و شاگرد اول بودند و آینده ی خود را در رشته های علوم انسانی دیده اند.

پیشتر در مطلبی از مفهوم موفقیت گفتم که آن را در لذت بردن از کاری که می کنیم خلاصه کردم؛ اگر فعالیت مان ما را شاد کند قطعا به ترقی منجر خواهد شد چرا که لذت نبردن و صرفا انجام کاری بر مبنای قضاوت دیگران، خواسته های والدین، حرف معلم ها و دوستان و... تنها خسته ترتان خواهد کرد.
اگر به خاطر دیگران انتخاب کنید، این شما هستید که قرار است باقی زندگی تان را در چنین شرایط زجرآوری تحمل کنید که ذره ای لذت برایتان ندارد. آنجاست که صبح برای رفتن به محل کارتان بی حوصله خواهید بود!

تا اینجای سخنم با آن دسته افرادی بود که علیرغم علاقه و استعداد نسبت به رشته ای آن را دنبال نمی کنند صرفا به این دلیل که ممکن است دیگران آن ها را نقد کنند یا تصوراتی از او در ذهن خود ایجاد کنند.

حال روی حرفم با کسانی است که با نظرات یا بعضا تحمیل هایی که اعمال می کنند (اکثرا والدین روی فرزندان) باعث می شوند مسیر زندگی فرزندان شان تغییر کند و چه بسا که این تغییر اثراتی بسیار مخرب داشته باشد.

سلب قدرت انتخاب از حتی نزدیک ترین افراد زندگی مان خودخواهی محض است و نمی توان به بهانه ی خیرخواهی آرزوهایی که روزی خودتان  داشته اید را روی فرزندان تان پیاده کنید. اینکه فامیل ، دوست و آشنا در مورد رشته ی فرزندتان چه نظری دارند هیچ اهمیتی ندارد و اگر موفقیت او را می خواهید باید بدانید که او هرگز موفق نخواهد شد مگر در زمینه ای که به آن علاقمند باشد.

در نهایت به آن دسته معلم ها و مدیران مدارسی می گویم که وارد کردن افراد گوناگون با علایق و استعداد های گوناگون به ماشینی که قرار است تنها یک خروجی بدهد ظلم است و مساوی با نابود کردن استعداد افراد! اگر انتخاب دانش اموز ممتاز کلاس شما مطالعه در رشته ی هنر است چه اشکالی دارد؟! شخصا معلم هایی داشته ام که بعد از ورود من به علوم انسانی بسیار متعجب شده و احساس می کردند تمام زحماتشان را به باد داده ام!

اشکال اینجاست که تصوری غلط ایجاد شده مبنی بر اینکه باهوش ها و درس خوان ها همه وارد علوم تجربی و ریاضی فیزیک ، و همه ی درس نخوان ها محکوم به تحصیل در رشته های انسانی و هنر و فنی هستند!

ظرفیت هایی که هر رشته ای دارد به هیچ عنوان قابل قیاس با دیگری نیست و کسی که تجربی می خواند هیچگونه برتری ندارد نسبت به دانش آموز رشته ی هنر و بالعکس ! برتری افراد در رشته ها انجایی مشخص می شود که با عشق و علاقه آن را بخوانند و در آن موفق باشند!

به فرزندان تان رشته تحصلی اش را تحمیل نکنید؛ اگر والدین خوبی هستید، کمک شان کنید تا در همان زمینه ای که استعداد و علاقه دارند، ادامه دهند و "حال خوب" را تجربه کنند.

از همین نویسنده:

*با خودتان دوست باشید؛ شما تنها سرمایه حقیقی خودتان هستید *کنترل گری و باج گیری عاطفی: عاشق هستید یا مالک؟!
*«چرا» یا «چگونه»؟ / واکاوی علل ناتمام ماندن تصمیمات و برنامه های زندگی ما
*موفقیت را چگونه معنا می کنید؟
*بعد از قرنطینه چه تغییری می کنیم؟!
*قرنطینه ذهن




لینک کوتاه: asriran.com/0035yZ

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: انتخاب رشته علوم انسانی علوم انسانی رشته ها رشته ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۵۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنکور داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، نماینده سازمان سنجش استان همدان: در این خصوص گفت: ۲۳ هزار و ۸۸۰ داوطلب ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در ۱۷ حوزه امتحانی از ۱۰ شهرستان استان همدان، دیروز و امروز همزمان با سراسر کشور باهم رقابت کردند.

سید مهدی مسبوق گفت: تعداد داوطلبان کنکور سراسری امسال حدود ۵۰۰ نفر نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

نماینده سازمان سنجش در استان همدان با بیان اینکه ۳۸ درصد از شرکت کنندگان در کنکور سراسری ۱۴۰۳ این استان را مردان و ۶۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: کنکور سراسری ۱۴۰۳در پنج گروه علوم تجربی، علوم انسانی، ریاضی، هنر و زبان انگلیسی همزمان با سراسر کشور در روز‌های ‏‏پنجشنبه و‏ جمعه ششم و هفتم اردیبهشت در ۲ نوبت صبح و بعدازظهر برگزارشد.

به گفته او، امسال بیشترین تعداد داوطلبان کنکور سراسری در استان همدان در گروه علوم تجربی با آمار ۴۳ درصد شرکت کنندگان است.

مسبوق گفت: گروه علوم انسانی با ۳۳ درصد، ریاضی با ۱۱ درصد، زبان با هفت درصد و گروه هنر نیز با پنج درصد به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

او گفت: آزمون امسال در ۱۷ حوزه‌ی امتحانی دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه ملایر، دانشگاه آزاد همدان و تویسرکان، دانشگاه‌های پیام نور مراکز شهرستان‌ها و آموزش و پرورش برگزارشد.

مسبوق با اشاره به اینکه نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ در روز‌های هفتم و هشتم تیرماه برگزار خواهد شد، گفت: نتایج اولیه این آزمون نیمه دوم خرداد منتشر می‌شود.

در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۷۲۹ هزار و ۶۵۶ نفر یعنی ۶۳ درصد زن و ۴۲۲ هزار و ۸۶۲ نفر یعنی ۳۷ درصد مرد هستند. همچنین امسال آزمون دانشجومعلم همزمان با نوبت اول کنکور برگزار می‌شود که در آزمون اختصاصی

پذیرش دانشجو معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

نوبت اول کنکور امسال برای پذیرش دانشجوی دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح پنجشنبه (۶ اردیبهشت)، هنر و زبان‌های خارجی عصر امروز و گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه (۷ اردیبهشت) در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • در کشورهای پیشرفته نخبه ترین افراد وارد رشته علوم انسانی می‌شوند
  • پایان دور نخست ماراتن کنکور برای داوطلبان گروه علوم تجربی
  • برگزاری کنکور داوطلبان گروه علوم تجربی در اراک
  • بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی رقابت کردند
  • برگزاری کنکور داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در استان همدان
  • برگزاری کنکور داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در همدان
  • بیش از ۱۱ هزار داوطلب گیلانی کنکور سراسری باهم رقابت کردند
  • رقابت هفت هزار و ۶۰۹ داوطلب قمی در کنکور علوم تجربی
  • بسته شدن پرونده مرحله نخست کنکور در گیلان
  • رقابت ۸ هزار و ۴۹۰ نفر در چهارمحال و بختیاری در کنکور تجربی