Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز جمعه دانشگاه صنعتی شریف، محمود فتوحی در مورد اقدامات و تمهیدات این دانشگاه در دوران شیوع کرونا گفت: پس از اینکه از هفته اول اسفند رسما اعلام شد کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است و تعطیلات موقت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آغاز شد، اولین کاری که انجام دادیم تشکیل ستادی تحت عنوان ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا بود تا با این کار تمام تصمیمات با در نظر گرفتن تمام شرایط و به صورت همه جانبه گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: نخستین تصمیمی که گرفته شد، این بود که به دلیل حساس بودن شرایط خوابگاه‌ها به سرعت آنها را تخلیه کردیم. هر چند این اقدام گاهی با ناراحتی برخی از دانشجویان هم همراه شد اما تلاش ما برای حفظ سلامتی خود آنها بود چرا که تراکم جمعیت در خوابگاه‌ها بالا است و ضروری بود برای جلوگیری از احتمال شیوع ویروس کرونا این کار را به سرعت انجام بدهیم.
فتوحی ادامه داد: اقدام بعدی ما این بود که باید تدابیری می‌اندیشیدیم تا فعالیت‌های آموزشی دانشگاه مختل نشود. برای اینکه از انحلال ترم جلوگیری شود، نیاز بود حتما درس‌هایی که امکان ارائه مجازی آنها وجود دارد را به دانشجویان ارائه کنیم. در همین راستا از هفته اول، این کار را آغاز کردیم. این در شرایطی بود که پیش از این ما تجربه آموزش مجازی در دانشگاه را نداشتیم و نسبت به چنین شیوه‌ای در گذشته مقاومت‌هایی وجود داشت. با این حال اما خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی در دانشگاه وجود داشت اما در مجموع آمادگی مدیریت برگزاری ۱۱۰ درس نظری به صورت مجازی کمی مشکل بود.
وی گفت: در همان هفته‌های اول و دوم بسیاری از درس‌های نظری به صورت مجازی ارائه شدند. تلاش ما این بود تا پیش از تعطیلات نوروز حداقل سه هفته این کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شوند. در این شرایط تا جایی که ممکن بود دروس از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاه ارائه شد و بعضی از استادان هم از روش‌های دیگری همچون استفاده از اسکایپ یا ضبط صدا و ارسال برای دانشجویان استفاده کردند.
فتوحی اظهار داشت:‌ در ابتدا کار به این شیوه آغاز شد اما با توجه به اینکه مسجل شد دانشگاه‌ها پس از تعطیلات عید هم بسته خواهند بود؛ فرایند آموزش مجازی جدی‌تر دنبال شد به شکلی که در هفته سوم فروردین تقریبا ارائه تمام درس‌های نظری از طریق آموزش مجازی آغاز شد. در این میان برخی از دروس با تقویم آموزشی همراه بودند و برخی هم کمی عقب افتادگی داشتند که در طول روند آموزش مجازی، آنهایی که عقب‌تر بودند هم جبران کردند و خود را به تقویم آموزشی رساندند.

فتوحی در مورد اینکه برای برگزاری امتحان پایان ترم همچنین درس‌های عملی که نیاز به حضور دانشجویان است، چه تصمیم‌هایی گرفته شد، گفت:‌ تصمیم گرفته شد که امتحانات به صورت مجازی برگزار شود و استادها هم می‌توانند در زمینه شیوه برگزاری امتحاناتشان ابتکارهایی داشته باشند.

وی افزود:‌ تلاش ما این است که آموزش‌های لازم را به استادها در خصوص روش ارزیابی ارائه کنیم و امیدواریم بتوانیم از این طریق برایند خوبی از مجموعه ارائه و ارزیابی مجازی دروس داشته باشیم. هرچند معتقدم در مجموع کیفیت آموزش حضوری بسیار بهتر از مجازی است.

فتوحی گفت:‌ ما بازه زمانی برگزاری امتحانات را از دو هفته به سه هفته رساندیم تا هم دانشجویان زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشند و همین طور در نظر گرفته بودیم که اگر هر زمانی در طول این مدت شرایط برگزاری حضوری امتحانات وجود داشت، بتوانیم این کار را انجام دهیم که البته این مورد اساسا منتفی شد.

وی در پاسخ به این سوال که برآوردهایی وجود دارد که احتمالا در پائیز و زمستان هم با موج شیوع کرونا مواجه باشیم، دانشگاه برای این دوره چه برنامه‌هایی دارد، توضیح داد: یکی از مواردی که اخیرا در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای دانشگاه مورد بحث قرار گرفت پیش‌بینی وضعیت آینده برای ترم پائیز و دروس عملی بود. در مورد برخی از درس‌های عملی این امکان وجود دارد که فیلمی از انجام آن کار در آزمایشگاه گرفته شود و در اختیار دانشجویان قرار بگیرد اما بعضی از درس‌ها حتما باید با حضور در آزمایشگاه انجام شود.

فتوحی گفت: برای حضور دانشجویان در دروس عملی پروتکلی در نظر گرفته شد که با تدابیر خاص بهداشتی به طوری که احتمال ابتلا به بیماری به کم‌ترین حد ممکن برسد، این دروس عملی اجرایی شوند. به عنوان مثال دانشجویان به صورت انفرادی یا در نهایت دو نفره می‌توانند در آزمایشگاه حضور پیدا کنند.
وی افزود: اگر کرونا ادامه پیدا کند و در پاییز این مشکل را داشته باشیم با تجربه خوبی که در زمینه برگزاری کلاس‌های مجازی داشتیم، می‌توانیم درس‌های نظری را به خوبی به همین شکل پیش ببریم و بحث درس‌های عملی می‌ماند که باز باید در مورد اینکه چگونه می‌توانیم آن را برگزار کنیم فکر کنیم. 

برچسب‌ها دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه صنعتی شریف محمود فتوحی فیروز آباد پروندهٔ خبری امتحانات پایان سال تحصیلی ۹۹-۹۸ ؛ مجازی یا حضوری آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه صنعتی شریف صورت مجازی آموزش مجازی صنعتی شریف درس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه دانشگاهی در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اعتراضات و تجمع گسترده دانشجویان در مقابل جنایات رژیم غاصب اسرائیل گفت: جامعه دانشگاهی در برابر این جنایات سکوت نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدعلی زلفی‌گل امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران، درباره نوع برخورد پلیس آمریکا با دانشجویانی که معترض به نسل‌کشی رژیم اسرائیل هستند و مقایسه آن با برخوردی که پلیس ایران در اعتراضات سال ۱۴۰۱ داشت، اظهار کرد: نوع برخورد ما نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی برای علم، عالم، خانواده بزرگ و فهیم و فرزانه دانشگاهی جایگاهی خاص قائل است و بر همین اساس قانونی تصویب کرده است که اجازه نمی‌دهد نیروهای امنیتی و نظامی وارد دانشگاه شوند.

وی افزود: عملکرد ما به دلیل آن است که برای جامعه دانشگاهی، علم و عالم جایگاه خاصی قائل هستیم و دیدید در سال ۱۴۰۱ که اعتراضات سه ماه طول کشید به جای اینکه پلیس وارد دانشگاه شود، شخص وزیر علوم وارد دانشگاه شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در بحبوحه حوادث سال ۱۴۰۱ خودمان وارد دانشگاه صنعتی شریف شدیم و به میان دانشجویان رفتیم و صحبت‌های آن‌ها را شنیدیم و مدیریت کردیم.

وی با اشاره به تناقض رفتار کشورهایی که خود را مهد آزادی می‌دانند، تصریح کرد: در دانشگاه‌های کشورهایی که مدعی مهد آزادی هستند، می‌بینیم که با دانشجو و استاد چگونه برخورد می‌کنند و در حوادث اخیر دانشگاه‌های آمریکا دیدیم که آزادی لگدمال شد و چگونه با دانشجویان برخورد کردند.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: دانشگاهیان ما چنین رفتارهایی را می‌بینند و به داشتن آزادی در دانشگاه‌های خودمان افتخار می‌کنند.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشجویان و دانشگاهیان ایران اسلامی از دانشجویان و دانشگاهیان سایر کشورها که به ندای وجدان خود پاسخ دادند و در برابر نسل‌کشی صهیونیست‌ها حساسیت به خرج می‌دهند، تقدیر و تشکر می‌کنم؛ به‌یقین سازمان‌های بین‌المللی در مورد چنین خواسته‌ای از سوی قشر فرهیخته دانشجو و دانشگاهی تمکین خواهد کرد و صدای اعتراضات دانشجویان را خواهند شنید.

وی گفت: امروز هم خواهیم دید که در دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های کشور برنامه‌هایی خواهند داشت و با دانشگاهیانی که با مظلومان فلسطینی هم‌دردی کردند، مکاتبه خواهد شد و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم و یقین داریم که چنین حرکت‌های دانشگاهی در مقابله با رژیم ظالم صهیونیستی نتیجه‌بخش خواهد بود.

کد خبر 748397

دیگر خبرها

  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • وزیر علوم: پلیس آمریکا آزادی را در برخورد با دانشجویان معترض لگدمال کرد
  • نقش مؤثر دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ فضای مجازی
  • جامعه دانشگاهی در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند
  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟
  • دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند+ عکس
  • دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند
  • دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه علوم سیاسی (سیانس پو) پاریس را مسدود کردند
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد