Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

۳۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت بدون خلق نقدینگی جدید تأمین شد

بانک مرکزی اعلام کرد در راستای دستیابی به هدف تورمی اعلامی و در چارچوب سیاستگذاری جدید پولی، بانک مرکزی تلاش می‌کند با مدیریت نقدینگی در جامعه و هدایت آن به سمت متقاضیان بخش واقعی همچون دولت، ضمن تأمین نیاز آنها از رشد کنترل نشده نقدینگی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس این بانک در چارچوب اجرای عملیات بازار باز که در آن اعطای تسهیلات به بانک‌ها منوط به اخذ وثیقه است، به دولت کمک کرده تا کسری بودجه خود را از طریق انتشار اوراق بدهی و فروش آنها به بانک‌ها و نهادهای مالی غیر بانکی تأمین کند.

در این روش که «حراج اوراق بدهی دولت» نام دارد، دولت از منابع موجود در بازار پول تأمین مالی و از مراجعه به بانک مرکزی و دریافت پول پر قدرت خودداری می‌کند. در این چارچوب تاکنون ۷ مرحله اوراق بدهی دولت حراج شده و حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت از این محل تأمین شده بدون آنکه نقدینگی جدیدی خلق شود. برنامه تأمین مالی کسری بودجه دولت از طرق حراج هر هفته توسط بانک مرکزی برگزار می‌شود و اوراق دولت به بانک‌ها و نهادهای مالی غیر بانکی فروخته می‌شود. در این سازوکار بانک مرکزی حراج را برگزار کرده، دولت برنده حراج را مشخص، معامله در بازار سرمایه انجام و در نهایت وجه حراج به حساب خزانه واریز می‌شود.

قانونی برای خرید و فروش مسکن نداریم

رئیس کمیسیون عمران مجلس در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ پنجشنبه شب شبکه یک سیما: در سراسر کشور افرادی به عنوان دلال و سوداگر موجب بحران در مسکن و زمین شده اند که با قیمت سازی غیر واقعی در فضای حقیقی و مجازی موجب این گرانی هستند. لازم است همانطور که دستگاه قضا با جدیت به موضوع ورود پیدا کرده است، این حرکت استمرار داشته باشد و با واسطه گران برخورد شود. بنگاه‌های املاک زیادی در کشور وجود دارد که کارشان را به درستی انجام می‌دهند، اما مشاوران املاکی هم هستند که انصاف را رعایت نمی‌کنند و خلاف قانون عمل می‌کنند. رضایی کوچی تصریح کرد: تعداد زیادی از مشاوران املاک کشور فاقد مجوز قانونی هستند و بر اساس گزارشها، دلالان در برخی از بنگاه‌های این مشاوران فعال هستند که لازم است مجامع امور صنفی و وزارت صمت بر فعالیت آن‌ها نظارت کند. وی درباره ورود دستگاه‌های قضائی به موضوع مسکن نیز گفت: باید در هر قرارداد خرید و فروش در سامانه رهگیری ثبت نام شود که متأسفانه این سامانه فعال نیست و دستگاه‌های نظارتی امکان رصد قیمت‌های خرید و فروش را ندارند. ستاد ملی کرونا برای اجاره بها مبنایی را قرار داد که بر اساس آن تهران ۲۵ درصد، کلانشهرها ۲۰ درصد و شهرهای دیگر ۱۵ درصد که هر قرارداد اجاره‌ای که بیشتر از این ثبت شود باید دستگاه‌های نظارتی برخورد کنند و در حال حاضر این قانون را برای خرید و فروش واحد مسکونی نداریم و مبنایی برای قیمت گذاری وجود ندارد.

کمیسیون اقتصادی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را سریعتر به صحن ارسال کند

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با مهمترین طرح‌های در دست بررسی مجلس گفت: مجلس یازدهم ۱۲ طرح اولویت‌دار را در دست بررسی دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها مالیات برعایدی سرمایه در بخش مسکن است که کمیسیون اقتصادی مجلس آن را تهیه و قرار است به صحن علنی مجلس ارسال کند. این نماینده مجلس در ارتباط با تاثیر اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن، اظهار داشت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن قطعا در کاهش قیمت این کالای مصرفی تاثیرگذار است. از کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست داریم طرح مذکور را سریع‌تر به صحن علنی مجلس ارسال کند. مجلس یازدهم به دنبال رفاه و آسایش مردم است. /فارس

افزایش نرخ سود بانکی نقدینگی را به بانک‌ها نمی‌برد

محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی: آنچه مصوبه جدید درباره نرخ‌ سپرده‌های بانکی نشان می‌دهد همان مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار است که حداکثر نرخ سود سپرده‌ها ۱۸ درصد بود اما اکنون سپرده‌ها را به مدت‌ زمان‌های کوتاه‌تری چون سه و شش ماهه تقسیم کرده‌اند. وی با بیان اینکه هدف این تصویب افزایش نرخ سود برای جمع‌آوری نقدینگی سرگردان در بازارهاست، گفت: با توجه به نرخ تورمی که اکنون در اقتصاد کشور موجود است، این افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در کنترل یا کاهش نقدینگی بی‌تاثیر نیست اما نمی‌توان تاثیر چشم‌گیری در این زمینه پیش‌بینی کرد، زیرا این مصوبه تغییری با گذشته نکرده و همان ۱۸ درصد سود است اما سود سپرده دوساله هم درنظر گرفته‌اند که در گذشته بانک‌ها نمی‌توانستند بیش از یکسال سپرده صادر کنند.  

در ادامه جمشیدی با بیان اینکه با وجود تورم نمی‌توان پیش‌بینی از افزایش جذب نقدینگی توسط بانک‌ها کرد، اظهار کرد: نرخ تورم موجب می‌شود میزان زیادی نقدینگی سرگردان در بازارها داشته باشیم و تا زمانی که مشکل تورم حل نشود، افزایش سود سپرده‌های بانکی نمی‌تواند در هدایت نقدینگی‌های سرگردان به بانک‌ها تاثیرگذار باشد. به گفته وی، بیشتر از این میزان هم نمی‌توان نرخ سود سپرده‌ها را افزایش داد، زیرا بر میزان سپرده‌های بانکی تاثیر منفی می‌گذارد. در این مصوبه نرخ سود سپرده با سررسید دو ساله ۱۸ درصد تعیین شده، درحالیکه نرخ تسهیلات هم ۱۸ درصد است که در این شرایط، سود سپرده را ماه به ماه می‌پردازیم و سود تسهیلات را بانک‌ها شش ماه تا یکسال بعد دریافت می‌کنیم و این سود برای بانک‌ها زیان‌آور است. /ایسنا

افزایش ۹۰۰ تومانی قیمت دلار برای رسیدن به کانال ۲۳

در معاملات روز (پنجشنبه بیست و ششم تیرماه ۹۹) بازار ارز، همانند روز‌های اخیر، شاهد رشد شاخص ارزی بودیم. از یک سو در بازار آزاد، نرخ دلار روند صعودی دارد و از سویی دیگر، بازارساز با افزایش نرخ خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، به دنبال کاهش فاصله با نرخ حاشیه بازار است. بر اساس آخرین نرخ‌های بازار دیروز، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۲۳۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۳۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته ‌شد که نسبت به روز چهارشنبه، ۱۵۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد. همچنین نرخ دلار نسبت به یک هفته قبل، ۹۰۰ تومان گران‌تر شده است. هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، به نرخ ۲۴۶۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل با رشد ۱۵۰ تومانی نسبت به روز چهارشنبه، به قیمت ۲۵۴۰۰ تومان رسید.

سکه ۱۱ میلیونی خریدار دارد؟

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد از ۲۳۵۰۰ تومان در شروع هفته به رقم ۲۴۱۰۰ تومان در پایان هفته، اظهار داشت: قیمت طلا و سکه در طول هفته‌ای که گذشت به دلیل رشد نرخ ارز، با افزایش همراه بود. در این میان، رفته رفته شاهد کاهش تقاضا در بازار هستیم و این عامل، باعث کاهش حباب سکه شده است. وی در خصوص چرایی کاهش تقاضا در بازار گفت: روند قیمت‌ها برای خریدار و فروشنده، به نقطه اشباع رسیده است و آن دسته از خریداران که قصد خرید سکه و طلا داشتند، تا قبل از این قیمت ها، اقدام به خرید کردند و از روز گذشته، شاهد کاهش نسبی تقاضا در بازار هستیم و در نتیجه حباب سکه امامی از یک میلیون و ۵۰ هزار تومان در اولین روز هفته به سطح ۸۰۰ تومان در بازار امروز رسیده است.

به گفته این فعال بازار طلا و سکه؛ در پایان هفته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به شروع هفته، ۷۰۰ هزار تومان افزایش قیمت دارد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادای طرح جدید (سکه امامی) برای اولین بار در تاریخ بازار، به رقم ۱۱ میلیون تومان رسید که نسبت به ابتدای هفته، ۵۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز شنبه، ۲۵۰ هزار تومان گران‌تر شده است. هر ربع سکه بهار آزادی در معاملات امروز، ۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به اول هفته، ۱۸۰ هزار تومان رشد داشته است. هر سکه یک گرمی نیز به رقم یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسیدکه نسبت به ابتدای هفته، ۱۵۰ هزار تومان گران‌تر شده است. هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به  اول هفته، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.

طلا در بازار جهانی ارزان شد

طلا پس از این که روز پنج شنبه در پایینترین قیمت یک هفته اخیر بسته شد، در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانیهای پیرامون افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و تنشهای آمریکا و چین ثابت بود و پایین مرز ۱۸۰۰ دلار ایستاد.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۷۹۷ دلار و ۹۶ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷۹۸ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۱۳ دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش، در ۱۸۰۰ دلار و ۳۰ سنت بسته شد. جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا اظهار کرد طلا از افزایش ابهامات ژئوپلیتیکی در آمریکا و جهان و افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا حمایت یافته اما دلار قویتر رشد قیمت طلا را محدود کرده است.

جهش ۲۰۲ درصدی سهام بزرگترین سازنده تراشه کامپیوتری چین، اسمیک

بزرگترین سازنده تراشه کامپیوتری چین، اسمیک، در اولین عرضه عمومی سهام خود در بورس شانگهای شاهد جهش ۲۰۲ درصدی ارزش آن بود. این فروش سهام لحظه بزرگی برای این شرکت و همچنین تحقق جاه‌طلبی چین برای توسعه صنعت نیمه‌رسانای داخلی بود؛ حرکتی که با جنگ تجاری آمریکا و چین شتاب بیشتری به خود گرفته است. اسمیک ۱,۶۸۵,۶۲۰,۰۰۰ سهم خود را به ارزش هر سهم ۲۷.۴۶ یوآن ارائه کرد و توانست ۴۶.۲۸ میلیارد یوآن (۶.۶۲ میلیارد دلار) پول جمع‌آوری کند. این بیش از ۲ برابر سطح هدف اولیه این شرکت بود و در حالی اتفاق افتاد که ارزش سهام این شرکت در بورس هنگ‌کنگ به علت هیجان قبل از فروش سهام در بورس شانگهای با جهش فوق‌العاده‌ای روبرو شده بود. این فروش سهام بزرگترین فروش سهام در چین در یک دهه اخیر بود. پیش از این بانک کشاورزی چین با فروش دوگانه سهام خود در بورس شأنگهای و هنگ‌کنگ به صورت هم زمان در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۲ میلیارد دلار در روز اول ارائه پول جمع آوری کرده بود. پس از عرضه اولیه قیمت سهام در هر سهم ۹۵ یوآن باز شد که این یک جهش ۲۴۵ درصدی بود. اندکی بعد جههش سهام این شرکت در ۲۰۲ درصد تثبیت شد.

گازپروم روسیه اعلام ضرر کرد

پس از اینکه غول انرژی روسی، گازپروم، اولین ضرر سه ماهه خود در ۵ سال اخیر را اعلام کرد، ارزش سهام این شرکت سقوط کرد. پاندمی ویروس کرونا منجر به کاهش تقاضای گاز طبیعی و افت ارزش روبل روسیه شده است. گازپروم اعلام کرد که در ۳ ماهه اول امسال ۱۱۶ میلیارد روبل (معادل ۱.۶۴ میلیارد دلار) ضرر کرده است که این سقوط شدیدی در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. این شرکت در آن دوره ۵۳۶ میلیارد روبل (معادل ۷.۵ میلیارد دلار) سود کرده بود. آخرین باری که گازپروم ضرر کرده بود به سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ باز می‌گردد که این ضرر به ۲ میلیارد روبل محدود می‌شد. این غول انرژی در بیانیه خود اعلام کرد که این سقوط بیشتر روی کاغذ اتفاق افتاده است، چراکه ارزش روبل در ماه مارس با شدت گرفتن کرونا در روسیه، سقوط سنگینی را تجربه کرد. فامیل سدیقف، نایب رئیس گازپروم، گفت: شرایط به شدت نامساعد بازارهای انرژی در جهان هم بر عملکرد این شرکت تأثیر منفی داشته است. /مهر

صادارت ایران به امارات ۸ درصد افزایش یافت

فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، از افزایش صادرات به امارات طی سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ خبر داد و افزود: صادرات ایران به کشور امارات در سه ماهه ابتدایی سال جاری با حدود ۸ درصد افزایش از حدود ۹۰۰ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل، به حدود ۱ میلیارد دلار رسید. وی افزود: بررسی آمارها نشان می‌دهد در دوره مذکور از نظر وزنی نیز صادرات به کشور امارات حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است و از حدود ۲ میلیون چهار صد هزار تن به ۳ میلیون و چهار صد هزار تن رسیده است.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: سوال از رئیس جمهور رضا عسگری طرح مالیات بر خانه های خالی جنگ قره باغ قطعنامه 598 نرخ سود بانکی نقدینگی سوال از رئیس جمهور رضا عسگری طرح مالیات بر خانه های خالی جنگ قره باغ قطعنامه 598

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۷۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟

 قیمت دلار که در روزهای نخست امسال و مخصوصا پایان تعطیلات نوروز به دلیل بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای و حمله صهیونیست‌ها به کنسولگری ایران در دمشق به اوج خود رسیده بود این روزها به شدت درحال ریزش است.

تسنیم در گزارشی نوشت: قیمت دلار در آن ایام به دلیل تشدید تنش های منطقه ای و نگرانی از شدت درگیری‌ها بین ایران و اسرائیل به ۷۰ هزار تومان هم رسید؛ دلال‌های خیابان فردوسی همان موقع اذعان می کردند که منتظر دلار ۷۵ هزار تومانی بودیم!

اما با پاسخ قاطع ایران و ناتوانی صهیونیست‌ها از ادامه درگیری، ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد. قیمت دلار که در معاملات اول صبح ۲۶ فروردین ماه (فردای پاسخ قاطع ایران به اسرائیل) در بازار غیررسمی به ۷۰ هزار تومان رسیده بود در معاملات نخست صبح امروز ۹ اردیبهشت ماه به کانال ۶۰ هزار تومان برگشته است. بعبارتی دلار در دو هفته ۱۰ هزار تومان کاهش داشته است و آنطور که فعالان حاضر در بازار ارز پیش بینی می کنند در روزهای آینده نیز بازهم شاهد ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

مشاهدات میدانی از بازار ارز در صبح روز بعد از پاسخ ایران به اسرائیل بیانگر نگرانی دلال‌ها از عقب ماندن از بازار و فرار از ضررهای سنگین به دلیل ریزش قیمت ها بود. این وضعیت در دو هفته گذشته همچنان در بازار منوچهری و فردوسی و سبزه میدان حاکم است و دلال‌ها برای اینکه بیشتر از این ضرر نکنند دلارهایی را که قبلا در قیمت های بالا خریده بودند فروختند و فعلا هم قصد خرید ندارند.

بازار کاملا در این ۱۴ روز فروشنده بوده و کمتر خریداری حاضر به خرید ارز شده است چراکه همه چشم انتظار کاهش بیشتر قیمت ها هستند؛ فعالان بازار ارز می گویند بعد از کاهش تنش های سیاسی، هیجانات کاذب و جو منفی بازار تخلیه شد و همین امر به ادامه دار شدن سیر نزولی قیمت ها کمک کرد.

برخی دیگر البته می گویند علاوه بر کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و اخبار مثبت درآمدهای نفتی هم به ریزش قیمت ها در بازار دامن زده است در عین حال سفر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به عربستان نیز به عنوان عامل اثرگذار دیگری در روند نزولی قیمت ها در بازار طلا و ارز عنوان می شود.

قیمت دلار صبح امروز در بازار آزاد تهران به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است؛ قیمت دلار هرات نیز که اهمیت بالایی در بازار ارز دارد و کاهش و افزایش قیمت آن بر بازار تاثیرگذار است از عصر دیروز به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته بود و هم اکنون به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشته و با قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می شود. علاوه براین قیمت درهم امارات هم به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر بر نرخ ارز در بازار داخلی شیب نزولی را در پیش گرفت و در کانال ۱۶ هزار تومان عقبگرد قابل توجهی را تجربه کرد.

سیگنال قیمتی از هرات و امارات باعث شده تا فعالان بازار ارز احتمال بازگشت قیمت دلار در بازار تهران را به کانال ۵۰ هزار تومان طی امروز و فردا بسیار جدی بدانند؛ علاوه بر این گفته می شود حضور جدی بازارساز و تزریق های سنگین درهم امارات موجب شده تا اکثر بازارها این روزها فروشنده شوند چراکه احتمال ریزش بیشتر قیمت ها تقویب شده است.

ریزش قیمت ها در حالی در بازار ارز ادامه دارد که کارشناسان و فعالان اقتصادی متعددی از همان روزهای پرتنش بازار و ثبت رکوردهای نجومی به مردم هشدار می دادند که عوامل بنیادی بازار از این افزایش‌های هیجانی حمایت نمی‌کند و با کاهش التهابات سیاسی، تب دلار هم به‌زودی فروکش می‌کند.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفته است: اگر شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد.

جهانبخش سنجابی شیرازی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تأکید بر اینکه روند افزایش نرخ ارز قطعاً در میان‌مدت متوقف خواهد شد؛ گفت: با هر شدتی که هیجانات موجب شده است نرخ ارز افزایش یابد، با همان شدت هم تخلیه خواهد شد و نرخ ارز به قیمت‌های قبلی بازمی‌گردد.

او تأکید کرد: به‌طور قطع نوسانات چند هفته اخیر بازار ارز بیش از این که ریشه اقتصادی داشته باشد، ریشه سیاسی ـ امنیتی دارد و با همان شدتی که رشد کرده است با همان شدت نیز سقوط خواهد کرد، بنابراین مردم باید دقت کنند که حتی برای کسب سود در دام سفته‌بازها نیفتند تا آسیبی متوجه سرمایه‌هایشان نشود.

حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق زمانی نیز گفته بود: شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز، بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد. از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند. اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

سید کمال سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفته بود: عملیات مقتدرانه نظامی ایران در وعده صادق باعث شد شاهد تأثیر آن‌چنانی بر افزایش نرخ ارز نباشیم و حتی روند قیمتی نیز به‌خلاف فضاسازی‌ها و پیش‌بینی‌ها نزولی شد.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی بیان داشت: زمانی که در چند روز نرخ ارز به‌مقدار زیادی افزایش می‌یابد، نشان می‌دهد که این نوع بالا رفتن نرخ ارز ناشی از شوک‌های غیراقتصادی است، در این زمان همه به عملکرد بانک مرکزی حساس می‌شوند زیرا این بانک موفق شده بود ۱۱ ماه ۱۴۰۲ نرخ ارز را در کانال مشخصی ثابت نگه‌دارد. زمانی که تنش‌های سیاسی کاهش می‌یابد، پرش نرخ ارزی که در زمان بحران سیاسی به وجود آمده بود، تخلیه می‌شود و در این زمان است که نرخ ارز کاهش خواهد یافت.

همانطور که در روزهای پرتلاطم بازار ارز و طلا در هفته های قبل به دفعات از سوی کارشناسان اقتصادی و مسئولان اقتصادی هشدار ریزش قیمت ها به محض فروکش کردن تنش ها داده می شد، این ایام شاهد ثبت قیمت های لحظه ای و البته کاهشی از طلا، سکه و انواع ارز هستیم.

قیمت دلار هم اکنون (در لحظه انتشار این گزارش) در بازار آزاد تهران ۶۰ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت دلار هرات ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است. سکه بهار آزادی طرح جدید نیز بازهم روند کاهشی داشته و به کانال ۴۰ میلیون تومان بازگشته است؛ هم اکنون سکه طرح جدید با قیمت ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می شود. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که در هفته های گذشته برای ساعتی به ۴ میلیون تومان هم رسیده بود هم اکنون به کانال ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازگشته است.

دیگر خبرها

  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه امامی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟