Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@19:22:22 GMT

عفاف و حجاب دو ارزش مهم در جوامع بشری و اسلامی است

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۸۲۳۳

عفاف و حجاب دو ارزش مهم در جوامع بشری و اسلامی است

فاطمه ذبیح‌نیا قمی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب دو ارزش مهم در جوامع بشری و اسلامی است گفت: بیرون گذاشتن موی سر به مقدار چند تار مو از چادر یا روسری در انظار عمومی و دید نامحرم حرام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فاطمه ذبیح‌نیا قمی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ به‌مناسبت هفته عفاف و حجاب اظهارکرد: حجاب از نظر لغوی به معنای پرده و پوشش و در اصطلاح به پوشش‌های گوناگون زنان مسلمان گفته می‌شود که مفهومی برآمده از قرآن کریم  و فقه اسلامی بوده و ناظر به پوشش شرعی در مقابل نامحرم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی با بیان اینکه حجاب به معنای پوشیدن سالم و کامل است، تصریح کرد: پوششی که موجب جلب توجه نامحرم شود و به تعبیر روایات، پوشیده عریان که در عین پوشیدگی مثل انسان برهنه و عریان است چنین پوششی به هیچ وجه حجاب نیست.

کارشناس فقه خانواده با اشاره به اینکه حجاب به معنای منزوی کردن زن نیست، تصریح کرد: حجاب برای جلوگیری از اختلاط بی‌قید وشرط زن و مرد در جامعه و حفظ عصمت و عفت زن است.

وی در ادامه عفاف و حجاب را به‌عنوان دو ارزش در جامعه بشری و جامعه اسلامی دانست که همواره در کنار هم و گاهی به جای هم به کار می‌روند، افزود: حجاب یک امر ظاهری و بیرونی است و به پوشش ظاهری افراد می‌گویند اما عفاف یک حالت درونی بوده که انسان را از گناه و حرام باز می‌دارد و آثار آن در گفتار و رفتار انسان نمود پیدا می‌کند.

کارشناس فقه خانواده با بیان زوایای مختلف عفاف گفت: عفت در نگاه، عفت در گفتار، عفت در برخورد با نامحرم، عفت در زینت و عفت در پوشش و حجاب همان نمود عفاف در نوع پوشش است.

ذبیح‌نیا با اشاره به آیه ۳۱ سوره مبارکه نور یادآورشد: بنابر گزارش مفسران و اشارات حدیثی، زنان بیش از نزول این آیه روسری را از پشت گوش‌ها رد می‌کردند و آن را به پشت می‌انداختند به نحوی که گوش‌ها و گردن و گریبان آنها نمایان بود که در این آیه به آن‌ها دستور داده شد که روسری‌هایشان را به گونه‌ای بپوشانند که گریبان و مقابل سینه‌ها را بپوشاند.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۵۹ سوره احزاب افزود: با نزول این آیه خداوند به همسران و دختران پیامبر و زنان با ایمان دستور می‌دهد که خود را با جلباب بپوشانند تا شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.

لغت‌شناسان و مفسران برای جلباب معانی مختلفی ذکر کرده‌اند از جمله لباس فراگیر از سرتا پا مانند چادر، لباس فراخی که زن روی لباس‌هایش می‌پوشد و تا قدم‌هایش را فرا گیرد.

ذبیح‌نیا با تاکید بر اینکه حجاب را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی کردیم اظهارکرد: بیرون گذاشتن موی سر به مقدار چند تار مو از چادر یا روسری در انظار عمومی و دید نامحرم حرام است و بر زنان مسلمان واجب است تمام موهای سر خود را از نامحرم بپوشانند.

وی با اشاره به اینکه لباس بانوان نباید مردانه، مختص کفار، مروج فرهنگ دشمنان و گروه‌های منحرف، مروج فرهنگ ابتذال و شهوت‌رانی و به قصد خودنمایی باشد، افزود: بانوان لباسی را باید انتخاب کنند که بدن را بپوشاند، بدن‌نما و نازک نبوده و موجب جلب توجه نامحرم و مفسده‌انگیز نباشد.

کارشناس فقه خانواده با بیان اینکه احادیث بسیار زیادی  از ائمه اطهار مبنی بر ارزش و جایگاه حجاب در اسلام نقل شده است اظهارکرد: پیامبر بزرگوار اسلام در این باره می‌فرمایند “بهترین زنان شما زنی است که برای شوهرش آرایش و خودنمایی کند اما خود را از نامحرمان بپوشاند”.

ذبیح‌نیا خاطرنشان کرد: نگه داشتن حریم افراد و به رسمیت شناختن هویت فردی در اجتماع و در ارتباط با یکدیگر و اینکه خداوند پوشش را برای زن واجب کرد به این خاطر بوده که اجازه ورود بیگانه را به حریم آن‌ها نمی‌دهد و با رعایت پوشش مناسب باید نگهبان حریم شخصی خود باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: عفاف و حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۸۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رادان از نمایندگان مجلس برای حمایت از «طرح نور» تشکر کرد

به گزارش خبرنگار مهر، «علی کریمی فیروزجایی» عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر امروز (دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) صحن مجلس، اعلام کرد: سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور طی پیامی از نمایندگان، اعضای کمیسیون فرهنگی و به ویژه از هیات رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی به جهت صدور بیانیه حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب تشکر کرد.

گفتنی است، در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب موسوم به طرح «نور» قرائت شد. متن این بیانیه به شرح زیر بود:

با سلام و صلوات بر ساحت مقدس شهیدان والامقام

وظیفه خود می‌دانیم از مجاهدت‌های فرماندهی محترم فراجا و نیروهای تحت امر در انجام مأموریت ها به ویژه حفظ و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و سالم سازی محیط های اجتماعی در راستای حفظ کیان خانواده و کرامت زنان، عمیقاً تقدیر و تشکر کنیم و ضمن اعلام حمایت برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از کرامت خانواده و زنان، موارد زیر را متذکر می شویم:

۱- انتظار می رود مسوولان محترم دولتی و قضایی با هم افزایی در انجام وظایف قانونی خود با حمایت از فراجا در راستای سالم سازی محیط های اجتماعی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اهتمام ویژه داشته باشند.

۲ - انتظار می رود اکنون که فراجا با دغدغه‌مندی در این مسیر گام برداشته است ضمن توجه به ادامه مسیر اصلاح در اقدامات اجرایی با حفظ کرامت زنان، با ایجاد ظرفیت های لازم، اقدامات خود را منطبق بر شرع مقدس و قانون و محیط مؤمنانه پیش برده و ضمن تجلیل از نیروهای دلسوز تحت امر اقدامات خلاف ضوابط را نیز متذکر شده و اصلاح کند.

۳ - مردم عزیز ایران اسلامی که همواره زیست عفیفانه داشته و نسبت به حفظ بنیان خانواده و کرامت زنان توجه ویژه داشته، همواره در میدان انقلاب اسلامی نقشی ممتاز در دفاع از سبک زندگی ایرانی-اسلامی داشته اند، امروز نیز باید همه با هم افزایی، فضایی مؤمنانه با دلسوزی ضمن تذکرات سازنده و محترمانه با حفظ کرامت، مجریان قانون را مورد حمایت قرار داده و برای آینده این سرزمین با همدلی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از کیان خانواده و کرامت زن ایرانی مسلمان حراست نماییم.

کد خبر 6092229 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • ممنوعیت فروش لباس‌های نامتعارف در واحد‌های تجاری
  • سردار رادان از نمایندگان مجلس برای حمایت از «طرح نور» تشکر کرد
  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • عیار تسلیم‌ناپذیری دربرابر ظلم
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟