یک بام و دو هوای صاحبان «عصر جدید»/ توقف تولید یکی از خوبهای تلویزیون؛ درست یا غلط؟
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۸۲۸۶
حذف یکی از پربینندهترینهای تلویزیون یعنی «عصر جدید» بنا بر تصمیمات شخصی خصوصا در شرایطی که عمده برنامهها با رعایت پروتکلهای بهداشتی درحال خروجی هستند، چندان مورد پذیرش حداکثری نیست؛ مگر اینکه مشکلات حادی از جایی دیگر رقم خورده باشد!
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، روند شیوع کرونا در کشور باعث شده است که بسیاری از مردم محتاطتر از قبل رفتار کنند و حتی ساعات بیشتری را در فضای خانه بگذرانند، بنابراین اینجاست که جای پای جایگزینهای ایجاد سرگرمی برای خانوادهها بیشتر حس میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تلویزیون یکی از این شگردهاست که از روزهای پایانی اسفندماه نیز در تقابل با این پدیده همهگیر، تلاش کرد تولیداتی مضاعف را به کنداکتور پخش خود اضافه کند؛ تولیداتی که برخی موفق بودند و برخی در نیمه راه با بیرغبتی مخاطب مواجه شدهاند.
نیاز به برنامههای پرمخاطب قبلی اعم از سریالهای نمایشی جذابتر به عنوان پاشنه آشیل تلویزیون و همچنین ادامه محصولات پرکشش مثل تاکشوها بیش از اینها حس میشد تا مخاطب همیشگی تلویزیون، بستهای از تولیدات مفرح در اختیار داشته باشد. گرچه در این بین برخی همانند «اتفاق» رضا رشیدپور به شکست منتهی شد و برخی مثل «دورهمی» همچنان روی مدار موفقیت، مسیرش را ادامه میدهد و مثل قبلتر یکی از برندهای سیما نیز محسوب میشود.
«عصر جدیدِ» احسان علیخانی یکی دیگر از برترینهای سیماست که مثل سری قبل، طی این روزها نیز جذب و حفظ مخاطب میلیونیاش را ادامه میدهد و اینگونه هم بنابر آخرین نظرسنجیها جز پرمخاطبترینهای تلویزیون است. هرچند که این برنامه نیز در امان از تبعات کرونا نبوده و گویا نخواهد بود.
ضبط برنامه در دورهای از روزهای آخر اسفندماه معلق ماند اما پس از سه ماه توقف، مجددا و البته اینبار بدون حضور هر تماشاگری از ۲۱ اردیبهشتماه کلید خورد تا مخاطبین سیما از سوم خردادماه شاهد پخش آن باشند. هرچند الزامات پخش باعث شد که پس از مدت کوتاهی حضور تماشاگران در سالن را بازهم تجربه کند.
با این حال در روزهای اخیر تنها چهار قسمت از دور دوم این مسابقه استعدادیابی به مرحله ضبط و تولید رسید آنهم با حضور تماشاگران ماسکزده و رعایت فاصلهگذاری. اینگونه نیز شنبه و یکشنبه (28 و 29 تیرماه) شاهد آخرین قسمتهای «عصر جدید» خواهیم بود! چرا که بنابر اعلام «عصر جدید»؛ ضبط این مسابقه استعدادیابی متوقف شده و استودیوی برنامه از پنجشنبه ۱۹ تیرماه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.
توقف برنامه درحالی رخ میدهد که پیش از این نیز با رعایت پروتکلهای بهداشتی و حتی بدون حضور تماشاگر به تولید رسیده بود. با این حال احسان علیخانی بنابر ملاحظات شخصی ترجیح داده تا ساخت آن را معلق کند؛ تعلیقی که در کنار شیوع کرونا، احتمالا به الزام او بر حضور تماشاگران در استودیو منوط باشد. وگرنه این برنامه حتی در روزهای پخش بدون تماشاگر خود نیز جذابیت نسبی و مخاطب بالفعلش را داشته است.
در روزهایی که مخاطب دلزده از شرایط کرونایی و نیز الزام بر خانهنشینی و در غیاب برنامههای سرگرمکننده، نیازمند چنین تولیداتی است، به نظر تصمیم غیرمنتظره «عصر جدید» برای خالی گذاشتن آنتن، ایده جالبی نباشد.
این ایرادات به برنامههای مورد اقبال دیگری همچون «دورهمی» نیز وجود دارد که چرا در سالنی بزرگتر بر حضور تماشاگران تأکید میکند. هرچند با رفع این انتقاد قطعا ماندش در جدول پخش برای گیرایی آنتن محاسنی دوچندان خواهد داشت.
بستن درهای «عصر جدید» میتوانست به روی تماشاگران حضوری باشد و نه مخاطبان چشمبسته به قاب سیما که دل به چنین برنامههایی دارند بلکه ساعاتی را به تفریح بگذارند. در عین اینکه حذف این برنامهها ولو به شکل موقت به مراتب باعث ریزش مخاطبات تلویزیون میشود.
رعایت جوانب مربوط به ابتلاء کرونا در تولید آیتمها و محصولات تلویزیونی هماکنون نیز به شکل جدی دنبال میشود و این را میتوان در مورد سریالهای نمایشی سیما به عینه دید. قاب سیما نیاز به باکس ویژه از خروجیهای جذاب از سریال گرفته تا مسابقات تلویزیونی و غیره برای مخاطبان در دوران کرونا دارد تا به طریقی بتواند عموم را در خانه سرگرم کند.
بنابراین حذف یکی از پربینندهترین محصولات تلویزیون یعنی «عصر جدید» بنا بر تصمیمات شخصی خصوصا در شرایطی که دیگر تولیدات با رعایت پروتکلهای بهداشتی درحال ضبط و خروجی هستند، چندان هم مورد پذیرش حداکثری نیست؛ مگر اینکه مشکلات حادی از جایی دیگر رقم خورده باشد!
منبع: آنا
کلیدواژه: کرونا احسان علیخانی شبکه سه سیما مسابقه تلویزیونی برنامه عصر جدید حضور تماشاگران برنامه ها عصر جدید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۸۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
بازنگری در فرمول «جیغ و دست و هورا» در ساخت برنامههای تلویزیون به عبارتی تبدیل شد که همه دربارهاش صحبت میکنند. مجری قدیمی که اعتقاد دارد از آن برنامههای جذاب و کودکانه خبری نیست که بیاییم درباره اینکه جیغ و دست و هورا باشد یا نباشد صحبت کنیم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امروز بحثهای متفاوتی درباره فقدانِ محتوا برای خردسالان، کودکان و نوجوانان در تلویزیون میشود، برنامههایی که خلاقیت و نوآوری ندارند و فقط برخی از کاراکترهای کودکانه به فرمول جیغ و دست و هورا روی میآورند. در گذشتهای نه چندان دور درباره این نکته صحبت شده بود اما انتقاد هنرمند پیشکسوت کودک در جریان جشنواره عروسکی تلویزیون (عروسکخونه) دوباره انتقادات را به این سمت آورد.
روز گذشته با یکی از پزشکان حوزه کودک در خصوص دعوت کودکان به جیغ و دست و هورا صحبت کردیم که او هم اعتقاد داشت ایجاد نشاط درونی باید در دستور کار تلویزیونیها قرار بگیرد نه یک تخلیه انرژی آنی و لحظهای؛ که البته این اتفاق هم در نوعِخودش لازم است اما کامل و جامع نیست.
الهه رضایی مجری و برنامهساز قدیمیِ تلویزیون است که شاید بهترین سالهای کودکانه شبکه یک با اجرای او در خاطرهها مانده باشد؛ او در جریان گفتوگو با خبرنگار تسنیم بارها به جملهای اشاره کرد که انتقاد بسیاری از کاربلدها و قدیمیهای عرصه کودک است؛ متأسفانه کودک و نوجوان در کشور ما به فراموشی سپرده شده و دغدغه نیستند. چرا که به تعبیرِ رضایی، ما استعدادها و تهیهکنندگان قدرتمندی در حوزه کودک داریم که بخشی از آنها کنار گذاشته شدند و یا به ورطه فراموشی سپرده شدند.
او در این گفتوگو، دست و جیغ و هورا را آفتِ برنامهسازی کودک عنوان کرد و گفت: امروز برنامههایی ساخته میشود که آهنگی میزنند و مجری فریاد میزند دست و جیغ و هورا! یا بچههایشان را میآورند تا دیده شوند، این برنامهسازی نیست!
جیغ و دست و هورا برای تخلیه انرژی خوب است نه برنامهسازی تلویزیون!
این مجری قدیمی تلویزیون به خبرنگار تسنیم گفت: جیغ و دست و هورا برای تخلیه انرژی لازم است خصوصاً برای خردسالان و مدتی به یک روشی تبدیل شد که یکی از مدارس تهران این کار را شروع کرد. صبح برای اینکه انرژی بچهها را افزایش بدهد این کار را میکردند و روش خوبی است. اما نه به عنوان برنامهسازیهای تلویزیون! البته که این روزها برنامه کودکی نداریم که بخواهیم درباره جیغ و دست و هورایش با هم بحث کنیم. ناگفته نماند که دورهای همه برنامههای کودک تلویزیون همین کار را میکردند تا به گونهای حواسِ کودکان را پرت کنند چون خلاقیت و نوآوری نداشتند که به رخ بکشند.
نمیگویم این کار ممنوع است!
وی افزود: باز هم درباره «جیغ و دست و هورا» این نکته را باید یادآور شوم که من نگفتم و نمیگویم این کار ممنوع است و به طورکل نباشد. اما به اندازه کافی بایستی این اتفاق بیفتد که در آن صورت اشکالی ندارد. منتها اگر بیش از اندازه در هر کاری باشد یا در مراسم و برنامه تلویزیون، به کودکان هیچ کمکی نمیکند و اتفاقاً گاهی اوقات «آزاردهنده» هم خواهد بود. در هر چیزی افراط و تفریط دردسرساز است. نه خیلی همهچیز آرامِ آرام و نه شلوغِ شلوغ که بقیه را اذیت کند. ممکن است بچهها در برههای هم لذت ببرند اما کار اصولی نیست و به اندازه و گهگاهی هم اتفاق بیفتد ایرادی ندارد.
شکلگیری نشاط کودکان با جیغ و دست و هورا یا اتفاقی درونی؟!اصلاً نیازی به این همه شلوغبازی نبود
رضایی در ادامه اضافه کرد: کودکان از صفر تا 6 سالگی بهترین مقطع یادگیریشان است. سن تربیتپذیری، آیندهسازی و استعدادیابی در این زمان اتفاق میافتد. باید از طریق برنامهسازی بهطور غیرمستقیم و مستقیم و با بازیهای درست و کاربردی، مهارتافزایی را رونق دهیم، اما همواره مجری فریاد میزند جیغ و هورای بلند و این روزها هم لباسهای رنگارنگ بپوشند. این نوع اتفاقات نمیتواند برای کودک، فرهنگسازی کند یا تأثیرگذار باشد. بچهها نمیتوانند الان در این شرایطی که برایشان فراهم شده انرژیشان را تخلیه کنند. اگر مسابقاتی برای بچهها بگذارند که این بچهها بتوانند انرژیشان را تخلیه کنند. اگر خلاقیتهایی را برای بچهها ایجاد کنند. برنامههایی که بتواند از خلاقیتهای بچهها استفاده کند، بسازند. همانطور که در گذشته هم این نوع برنامه میساختند؛ اصلاً نیازی به این همه شلوغبازی نبود. باید این شلوغ بازیها را کم کنند. اصلاً چه دلیلی دارد برنامههای تلویزیون که دست میزنند، جیغ و هورا بکشند.
وی خاطرنشان کرد: جیغ زدن برای تخلیه انرژی است اما نه در استودیو و برنامهای که قرار است حرفهای مهمی را در قالب مفاهیم کودکانه بزند. چون دستشان خالی از مفهوم و ارزش است به سمت چنین حرکتهایی میروند تا خلأهای ذاتی برنامهسازی را پُر کنند.کاری ندارند غیر از اینکه چند دقیقهای با این دست و جیغ و هورا بگذرانند. اما اگر برنامه، مسابقه و خلاقیت و بینشی داشته باشد آن وقت میبینید که حواسِ کودک را پرتِ این نوع حرکتها نمیکنند و فرصت کمتری را برای این همه سر و صدا اختصاص میدهند.
چرا ترجمهها در حوزه کودک و نوجوان بر تألیف پیشی گرفت؟کودک در تلویزیون و رسانه برای کسی مهم نیست
رضایی با اشاره به اینکه هنوز هم این نکته را تکرار میکنم کودک در تلویزیون و مجموعه رسانه برای کسی مهم نیست، افزود: بچهها برایشان ارزش ندارند؛ اگر ارزشمند باشند باید سعی کنند روشی را انتخاب کنند که در راستای نیاز و علایق کودکان قدم بردارند. آنچه که به نظر میآید با سبک زندگی خانوادههای ایرانیها تطبیق داشته باشد. البته برای تلاشگران شبکه کودک احترام زیادی قائلم اما احساس میکنم برخی از مسئولان خصوصاً در شبکه کودک، اطلاعات کودک، روانشناسی کودک و نیازسنجیهای کودک را نمیشناسند، شاید نمیدانند بایدها و نبایدهایشان چیست که یاد بگیرند. چون ما معضلات بزرگی در جامعهمان داریم و فضا را جدّی نگیریم، فرهنگمان از دست میرود. وقتی درباره خطر اعتیاد، کودکان کار و خیلی از معضلات دیگر هم صحبت میکنیم برخیها میخندند و جدّی نمیگیرند. این فضاها واقعاً نیازمند کار جامعهشناسی دقیق و ساماندهی قدرتمند دارد. باید NGOهایی راهاندازی شوند و با دانش و کارآمد کار کنند.
تلویزیون در کجای کار اشتباه کرده؟
وی در پاسخ به این سؤال که تلویزیون در کجای کار اشتباه کرده و باید چه کار کند، خاطرنشان کرد: کسانی که آن موقع در گروههای کودک کار میکردند افراد متخصصی در زمینه ساخت برنامه برای کودکان، خردسالان و نوجوانان به کار میگرفتند. اینها کسانی بودند که تحصیلات و تجربیات لازم در این زمینه داشتند. عشق و علاقهشان به بچهها واقعی بود. لذا سعی میکردند اطلاعات راجع به برنامهسازی را از همهجا بدست بیاورند و خودشان را با خواستههای کودک تطبیق بدهند. متأسفانه تا آنجا که من اطلاع دارم امروز کمتر از آن اتاق فکرها و افراد متخصص در زمینه کودک فعال هستند؛ بعضاً علاقهمندند برنامههای کودک بسازند اما نه آنطور که باید و شاید. برنامههای شبکه کودک را دیدم تعداد زیادی کارتونهای قدیمیاند که هنوز دوستداشتنیاند و کمتر به کار جدیدِ دلچسبی رسیدهام. شاید بعضاً برنامههایی خوب باشد اما در حدی که بتواند علاقهمندان زیادی را جذب کند، نیست. دلیلش هم این است از افراد متخصص در حوزه شناختی کودک، خردسال و نوجوان استفاده نمیشود.
این مجری قدیمی تلویزیون با اشاره به اینکه باید همه دلسوزان کودکان برنامهسازی کنند، تأکید کرد: به گمان من باید تمام کسانی که دلسوزِ کودکاناند، برنامهسازی کنند. کسانی که دغدغه تربیت کودکان را دارند و به آینده بچهها میاندیشند. آموزشهایی که برای بچهها میگذارند، باید آموزشهایی باشد برای آیندهشان هم مفید باشد. اگر این آموزشها به شکلی طراحی شود که با روحیات بچهها سازگار باشد حتماً جواب مثبتی میگیرد. بچهها در هر گروه سنی علایقی دارند، اگر تلویزیون بتواند مجموعهای از برنامههایی که سرگرمکنندهاند، آموزشهای خیلی ملایم، مثبت و دوستداشتنی برای کودکان طراحی کردهاند، ارائه دهند مخاطب، مدیومی غیر از تلویزیون انتخاب نمیکند.
بررسی مختصات سینمای کودک و نوجوان در گفتوگو با مدیر شبکه کودک لبنانمیخواهند کاری کنند اما عملی نمیبینیم
رضایی در خصوص همکاری با تلویزیون گفت: ادعا میکنند میخواهیم کار کنیم و عملاً دوستان و همکارانی که میخواهند کاری ارائه بدهند به درِ بسته میخورند. من خودم یکی دو مورد با دوستان و همکاران رفتهایم و گفتهایم؛ یا ما را به اسپانسر ارجاع میدهند و یا میگویند بودجه نداریم و یا کار را به زمان دیگری موکول میکنند. به امید روزی که مسئولین فقط ادعا نکنند و برنامههای کودک برایشان مهم باشد. اما تلویزیون برای اینکه بتواند کارهای بهتری در حوزه کودک ارائه بدهد به نظر میآید سیاستگذاریها و اهدافش را در این زمینه باید بازنگری کند. همچنین تلویزیون میتواند از افراد کاربلد و تهیهکنندگان قدیمی که دور مانده و خانهنشین و بیکار ماندهاند، استفاده کند. هنوز بازنشسته نشدهاند و از نظراتشان استفاده نشده است. در کارنامهشان کارهای ماندگار و درخشانی وجود دارد. متأسفم از اینکه برنامههای تلویزیون محتوای کافی ندارند، متأسفانه فقط حرف زده میشود و عملی نمیبینیم.
انتهای پیام/