Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-01@12:19:44 GMT

لاما‌ها به درمان کووید-۱۹ کمک می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۵۹۶۲۸

لاما‌ها به درمان کووید-۱۹ کمک می‌کنند

سیستم ایمنی "فیفی"، لامایی که در شهر ردینگ بریتانیا زندگی می‌کند، نقشی کلیدی در یکی از جدیدترین پیشرفت‌ها در درمان کووید-۱۹ ایفا کرده است.

به گزارش فرارو به نقل از بی بی سی، دانشمندان موسسه روزالیند فراکلین در این کشور با استفاده از پادتن خاصی که در بدن فیفی تولید کرده‌اند به درمان جدیدی برای افزایش توان ایمنی بدن دست یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این "معجون پادتن" که مختص کووید-۱۹ است شاید تا چند ماه دیگر وارد آزمایش‌های بالینی شود.

این پیشرفت پزشکی که در قالب مقاله‌ای در مجله بیولوژی مولکولی و ساختاری تشریح شده است، از طریق "مهندسی" پادتن‌های لاما به دست آمده است. این پادتن‌ها اندازه نسبتا کوچکی دارند و ساختارشان در مقایسه با پادتن‌های موجود در خون انسان بسیار ساده‌تر است؛ اندازه و ساختاری که "طراحی مجدد" آن‌ها را در آزمایشگاه ممکن می‌کند.

باز کردن قفل ویروس کرونا
پروفسور جیمز نیسمیت، مدیر موسسه روزالیند فراکلین و محقق ارشد، این روش را به ساختن کلیدی برای قفل ویروس کرونا تشبیه می‌کند.

به گفته او "پادتن‌های لاما حکم کلید‌های مختلف را دارند. اما هیچ کدام درست به قفل نمی‌خورند. توی قفل می‌روند، اما کامل نمی‌چرخند. ما آن کلید را برمی‌داریم و با استفاده از بیولوژی مولکولی تراشش می‌دهیم تا بالاخره به قفل بخورد. "

پادتن‌ها بخشی از دستگاه ایمنی تطبیقی محسوب می‌شوند. هر پادتن اساسا مولکولی است که در واکنش به هجوم ویروس‌ها یا باکتری‌ها تغییر حالت می‌دهد.

پروفسور نیسمیت توضیح می‌دهد که "اگر دوباره مبتلا شوید، بدنتان دنبال ویروس‌هایی می‌گردد که پادتن به آن‌ها چسبیده است و نابودشان می‌کند. "

امید پژوهشگران به این است که بتوانند تا پایان تابستان این پادتن‌های آزمایشگاهی را در حیوانات آزمایش کنند. اساس کار این نوع ایمنی‌درمانی افزایش قدرت دستگاه ایمنی شخص بیمار با استفاده از پادتن‌هایی است که از پیش با ویروس تطبیق داده شده‌اند.

تحقیقات پیشین نشان می‌دهد که خون مملو از پادتن بیمارانی که اخیرا از کووید-۱۹ شفا پیدا کرده‌اند می‌تواند در درمان دیگران موثر باشد. اما نکته مهم درباره پادتن برگرفته از لاما این است دانشمندان می‌توانند پادتن‌های اختصاصی ویروس کرونا را بر اساس نیاز تولید کنند.

پروفسور نیسمیت می‌گوید که این تکه کوچک مهندسی‌شده پادتن لاما با عنوان نانوتن نیز شناخته می‌شود.

به گفته او "ما می‌توانیم در آزمایشگاه نانوتن‌هایی بسازیم که خیلی خوب ویروس را می‌کشند. تقریبا هیچ رقیبی ندارند و توان شگفت‌انگیزی برای کشتن ویروس در کشت‌های آزمایشگاهی از خود نشان می‌دهند. "

کاری که این نانوتن‌ها می‌کنند این است که با چسبیدن به "برجستگی‌های پروتئینی" سطح ویروس آن‌ها را از کار می‌اندازند و مانع از ورود ویروس به سلول‌ها می‌شوند.

پروفسور نیسمیت اضافه می‌کند که "ما در واقع داریم همان کاری را در آزمایشگاه می‌کنیم که دستگاه ایمنی در بدن می‌کند. و، چون سرعت این کار خیلی زیاد است، حتی اگر ویروس خیلی ناگهانی دستخوش تغییر شود، یا با ویروس جدیدی روبه‌رو شویم، می‌توانیم این نانوتن‌ها را در آزمایشگاه مهندسی کنیم. "

هدف این تیم تحقیقاتی آزمایش این درمان بالقوه روی حیوانات تا پایان تابستان و شروع آزمایش‌های بالینی در ادامه سال است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: لاما شتر لاما کووید 19 کرونا ویروس کرونا کووید ۱۹ پادتن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۵۹۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت