Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد عدالتخواه اظهار کرد: ریشه مخالفت‌ها با دریافت مالیات از خانه‌های خالی در واقع به رانتی بر می‌گردد که بعضی افراد، دستگاه های دولتی و بانکها کسب کردند و هم اکنون دارای تعداد زیادی واحد مسکونی هستند.

وی افزود: یکی از این موارد رانت، تصاحب زمین های موات و سپس ارزشمند شدن این زمین ها از طریق زیرساخت های شهری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مالیاتی که قرار است به این واحدها تعلق بگیرد در واقع بخش کوچکی از ارزش افزوده این خانه‌ها است ولی می بینیم که فئودال های مدرن با همین موضوع هم مخالفت می کنند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه مشکل اصلی مسکن به مسئله زمین مربوط می شود خاطر نشان کرد: در دهه ۶۰ اعلام شد به افرادی که فاقد مسکن هستند زمین دولتی تعلق میگیرد. همان زمان بسیاری افراد با لطایف الحیل وانمود می کردند که خانه ندارند و این زمین ها را می گرفتند. زمین این افراد حالا در بهترین نقاط شهر ها است که روی آن آپارتمان سازی کرده‌اند و ثروت هنگفتی به دست آورده اند. اگر هم اکنون با ۲.۵ میلیون خانه خالی مواجهیم یکی از دلایلش این است.

عدالتخواه تاکید کرد: به اعتقاد من ضرایب مالیاتی که برای واحدهای خالی از سکنه تعیین شده بازدارندگی لازم را ندارد. در کشورهای اروپایی برای خانه یا خودروهای دوم و بیشتر به‌قدری مالیات می بندند که به جز معدودی از سرمایه داران بزرگ، کسی قادر به نگه داشتن چند خانه یا چند ماشین نیست. به همین دلیل با وجود آنکه تعداد خانه های خالی در در بعضی کشورهای اروپایی، کمتر از ایران است، مسکن در اروپا به کالایی مصرفی و در ایران به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است.

به گفته وی، دولت ایران باید علاوه بر اینکه از خانه‌های خالی مالیات می گیرد، ارزش افزوده زمین ها راهم از افراد دریافت کند و این منابع را به خانه دار شدن دهکهای پایین اختصاص دهد.

بر اساس این گزارش، قانون مالیات بر خانه های خالی در سال ۱۳۹۴ تصویب و قرار شد از سال ۱۳۹۵ اجرایی شود اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم محقق نشد.

بهمن ماه ۱۳۹۸ وزارت راه و شهرسازی سامانه املاک و اسکان را به منظور شناسایی خانه های خالی رو نمایی کرد و هم اکنون با همکاری سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت و دیگر دستگاه ها در حال شناسایی واحدهای خالی است.  روز ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹ نیز مجلس یازدهم کلیات طرح مالیات بر خانه‌های خالی را به تصویب رساند . محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی گفته که اولین برگه های مالیاتی در تابستان جاری برای مالکان خانه های خالی ارسال می‌شود.

پربیننده ترین قیمت مسکن پردیس از تهران جلو زد! علت تورم بی‌سابقه در بازار مسکن چیست؟ جزییاتی در خصوص طرح مالیات بر خانه‌های خالی/ معافیت مالیاتی برای قراردادهای اجاره ۳ساله اعمال افزایش حق مسکن در فیش حقوقی کارگران آپارتمان ارزان قیمت نایاب است

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زمین دولتی وزارت راه و شهرسازی قیمت مسکن بازار مسکن سامانه املاک مالیات بر خانه های خالی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت خانه های خالی زمین ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۰۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی

بررسی بودجه امسال نشان میدهد بانک مرکزی بیشترین سهم مالیاتی در بین شرکتهای دولتی را به خود اختصاص داده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم‌، سهم مالیاتی شرکتهای دولتی نشان میدهد در بودجه 1403 بانک مرکزی 17 درصد از کل مالیات شرکتهای دولتی را پرداخت خواهد کرد.

شرکت ملی نفت 13 درصد و شرکت ملی گاز 4 درصد از درامدهای مالیاتی 1403 شرکتهای دولتی را به خود اختصاص خواهند داد.

ایمیدرو نیز یکی از بزرگترین شرکتهای دولتی مالیات دهنده در سال 1403 است که 10 درصد از درامدهای مالیاتی دولت از محل مالیات شرکتهای دولتی را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی بزرگترین مالیات دهنده در بین شرکتهای دولتی
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • تمدید ارائه اظهار نامه مالیاتی در لرستان
  • ۱۰ هزار خانه خالی در پرند به سازمان امور مالیاتی معرفی شد
  • بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در آذربایجان‌غربی پرداخت شد
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان ملی زمین و مسکن